Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 De Grutto's zij terug!!!

Ga naar beneden 
+10
Wes
WDDI
Zwammer
kobra22
erikroels
JAN
wouter
kobra
jan dp
Peter Claus
14 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9 ... 14  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptywo maa 09, 2011 6:20 pm

Wes schreef:
Rond een uur of 12 zaten er 8 (kan zijn dat de andere mij niet opgevallen waren). Het was een leuk weerzien!
Ik vermoed het dat die anderen er toch waren - zag er ook eerst maar 7 tot er eentje naar de kant vloog en ik er daar met de kijker plots nog zeven zag zitten die aan het foerageren waren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptywo maa 09, 2011 7:45 pm

Zou zeer goed kunnen want ze waren moeilijk te zien
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Ja, Ja, onze vrienden zijn er    De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptydo maa 10, 2011 1:26 pm

Deze morgen 7 gespot op de vliegerkesweide

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 0eb8a495
De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 94648229
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptydo maa 10, 2011 7:43 pm

De zuidenwind van voorbije dinsdag zal hen flink geholpen hebben... Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptydo maa 10, 2011 8:45 pm

11, 16, 19 en Erik had er vandaag zelfs 24 - we hebben weer langer moeten wachten dan elders, maar ze zijn er!

http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/26?from=2011-03-10&to=2011-03-10
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyvr maa 11, 2011 9:32 pm

Deze avond hebben Erik en ik naast de grutto's nog een paar andere vogels gezien op de Vliegerkesweide, eerst een zestal ruiters, daarna kwamen nog een 3-tal plevieren aangezet. Ik heb een paar foto's proberen nemen maar was ontzettend moeilijk want ze zaten redelijk ver weg. De eerste 2 foto's zijn van de (?)ruiters, op de onderste zie je één van de (?)pleviertjes naar de lens kijken.

Op foto 1 zie je de ruiters links in beeld zitten.

Tweede foto nog rap proberen pakken toen ze wegvlogen, maar had geen tijd meer om scherp te stellen. Hoop dat iemand de beestjes juist kan determineren?

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1695bis



De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1697bis



De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1739bis





Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyza maa 12, 2011 8:20 am

Wes schreef:
Op foto 1 zie je de ruiters links in beeld zitten.


De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1695bis

Als ik naar de 2de ruiter van links en de vluchtfoto's kijk, lijken het mij Zwarte Ruiters te zijn ... Maar om heel eerlijk te zijn, ook Groenpoot sluit ik niet uit. Ik zie een redelijk lange, fijne snavel en verder een ongetekende (voor zover als zichtbaar) witte (bleke) onderzijde met een grijze bovenzijde en een vrij lichte kop. De vogels zijn iets kleiner dan de Grutto's, maar toch te groot voor soorten als Terekruiter, die maar zo groot zijn als een Witgatje. De manier van foerageren lijkt mij ook beter te passen voor Zwarte Ruiter. Maar nogmaals het is een momentopname hé ...

Wes schreef:
De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1697bis

Het licht zit niet zo goed mee, maar je ziet toch dat ze een lichte onder- en een donkere bovenzijde hebben. Op de bovenzijde zie ik geen zichtbare witte streping ! Ik meen ook het meer gestroomlijnde profiel van Zwarte Ruiter te zien. Voor Terekruiter zou een duidelijke witte vleugelachterrand zichtbaar moeten zijn en zou de opgewipte snavel moeten opvallen. Jammer dat de rug niet zichtbaar is bij de vogels.

Wes schreef:
De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1739bis

Van dat 'Pleviertje' kan ik niks maken ...

Volgens mij dus Zwarte- of Groenpootruiter, waarbij ik eerder neig naar Zwarte Ruiter.
Groeten,

Dimi





[/quote]
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyza maa 12, 2011 9:19 am

Ik sluit mij bij Dimi aan; zwarte ruiter lijkt het meest waarschijnlijk, maar niet helemaal zeker. Terekruiters zou trouwens heel straf zijn he Dimi, die heb ik nog nooit in ons landje gezien...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyza maa 12, 2011 9:47 am

Wat het ook is, want kan er zelf geen naam op plakken, een schitterende waarneming - de moeite om de komende dagen in de gaten te houden daar cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyza maa 12, 2011 11:48 am

die 6 die eerst invielen waren iets kleiner dan de grutto's, zéker géén groenpoten, echter... ik zag de snavel eerder iets opgewipt, bij zwarte ruiter is die eerder iets omlaaggebogen, bij die drie later ingevallen dacht ik aan goudplevieren, wegens te vér moeilijk te determineren, ben ook zeer onzeker bij die mogelijke winterkleden... heb wel fourageer-geluid van die groep, erik
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyza maa 12, 2011 1:07 pm

Toon schreef:
Ik sluit mij bij Dimi aan; zwarte ruiter lijkt het meest waarschijnlijk, maar niet helemaal zeker. Terekruiters zou trouwens heel straf zijn he Dimi, die heb ik nog nooit in ons landje gezien...

Ik verwijs naar Terekruiter omdat ze als mogelijke Terekruiters op waarnemingen.be werden gepost.
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyza maa 12, 2011 1:08 pm

erikroels schreef:
die 6 die eerst invielen waren iets kleiner dan de grutto's, zéker géén groenpoten, echter... ik zag de snavel eerder iets opgewipt, bij zwarte ruiter is die eerder iets omlaaggebogen, bij die drie later ingevallen dacht ik aan goudplevieren, wegens te vér moeilijk te determineren, ben ook zeer onzeker bij die mogelijke winterkleden... heb wel fourageer-geluid van die groep, erik

Post je dat geluid eens Erik ?
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyza maa 12, 2011 1:45 pm

ik had ze als mogelijks terek op wn. gepost maar dan (mss. wijselijk) verwijderd wegens té onzeker en nogal onwaarschijnlijk, heeft er een half uur op gestaan...

ik stuur die opname, moet wel nog es enkel fouragerende grutto's opnemen om het verschil te weten

erik
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyzo maa 13, 2011 9:20 pm

[quote="Dimi"]
Wes schreef:
Op foto 1 zie je de ruiters links in beeld zitten.


De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1695bis

Als ik naar de 2de ruiter van links en de vluchtfoto's kijk, lijken het mij Zwarte Ruiters te zijn ... Maar om heel eerlijk te zijn, ook Groenpoot sluit ik niet uit. Ik zie een redelijk lange, fijne snavel en verder een ongetekende (voor zover als zichtbaar) witte (bleke) onderzijde met een grijze bovenzijde en een vrij lichte kop. De vogels zijn iets kleiner dan de Grutto's, maar toch te groot voor soorten als Terekruiter, die maar zo groot zijn als een Witgatje. De manier van foerageren lijkt mij ook beter te passen voor Zwarte Ruiter. Maar nogmaals het is een momentopname hé ...

Wes schreef:
De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1697bis

Het licht zit niet zo goed mee, maar je ziet toch dat ze een lichte onder- en een donkere bovenzijde hebben. Op de bovenzijde zie ik geen zichtbare witte streping ! Ik meen ook het meer gestroomlijnde profiel van Zwarte Ruiter te zien. Voor Terekruiter zou een duidelijke witte vleugelachterrand zichtbaar moeten zijn en zou de opgewipte snavel moeten opvallen. Jammer dat de rug niet zichtbaar is bij de vogels.

Wes schreef:
De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img1739bis

Van dat 'Pleviertje' kan ik niks maken ...

Volgens mij dus Zwarte- of Groenpootruiter, waarbij ik eerder neig naar Zwarte Ruiter.
Groeten,

Dimi


Zie de foto's nu pas, maar op de vluchtfoto zie je zwarte ruiters, geen groenpoten of tureluurs. Bij de vogel die z'n vleugels omlaag heeft zie je geen duidelijke witte vleugelstreep.
Op de foto waar ze tussen de grutto's zitten zie je o.a ook hun fijnere iets omlaaggebogen snavel. Groenpoot is plomper. Zoveel terekken zou het 8e wereldwonder zijn :-)

De foto met die 2-tal andere beesten tussen de grutto's zijn geen pleviertjes maar kemphanen.


Greetzzz,
M


Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyma maa 14, 2011 8:29 am

een onscherpe tegenlicht-foto geef nagenoeg geen details weer, deze ietwat uitgebleekt en wat meer contrast
voor de kenners:

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Ruiter10
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptydo maa 24, 2011 6:50 pm

En nog een paar grutto'kes

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img4134bis



De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Img4518bis



En vandaag 2 leuke bezoekjes gekregen tijdens het spotten van Groene Lieve met haar wandelaars en van Eric. Dit allemaal onder een heerlijk lentezonnetje, meer moet da nie zijn
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptydi mei 03, 2011 7:44 am

Het heerlijke lentezonnetje is er nog altijd, maar voor de Grutto's moet het niet simpel zijn om nu nog voedsel te vinden voor de jongen.
En ze blijven maar goed weer voorspellen.
Het zal daar stilaan survival of the fittest worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyzo jan 29, 2012 5:10 pm

De eerste Grutto's zijn weer terug uit Afrika - voorlopig nog niet in de KM Sad

http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.167.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=359551&tx_ttnews%5BbackPid%5D=37&cHash=9603608c79ebc52d51cf2895b3d9ed26
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptydo feb 02, 2012 7:28 pm

Dankzij zender- en ringonderzoek weet men nu dat niet alle Grutto's naar Afrika vliegen, maar er ook heel wat in Europa blijven.
In het nationaal park Donana (Spanje) telde men er zelfs 16.000 Exclamation

http://www.vogelbescherming.nl/actueel/nieuwsbrief_/berichten_nieuwsbrief/q/ne_id/584
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptywo feb 22, 2012 9:05 am

De eerste Grutto in de Bourgoyen is gisteren aangekomen - wanneer in de KM?
Dat zou heel snel kunnen gaan, maar kan ook nog wel een tijdje duren als we de waarnemingen van de Bourgoyen en de KM van Grutto's van de voorgaande jaren vergelijken.
Afgelopen weekend naar een aantal plaatsen in Nederland geweest waar wel al Grutto's aanwezig waren.
Maar het blijft leuk om de eerste in de KM te zien aankomen.... het échte begin van de lente in de KM cheers

http://waarnemingen.be/waarneming/view/63275114
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyvr feb 24, 2012 1:54 pm

Er zijn nu heel wat Grutto's die niet meer naar Afrika gaan, maar in Spanje blijven hangen.

http://vroegevogels.vara.nl/Gerelateerd-item.150.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=359769&tx_ttnews%5BbackPid%5D=66&cHash=3de9660ac8f5f79d0b2b09d60918cec0
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptyzo feb 26, 2012 8:51 am

De eerste Grutto's zijn waargenomen, maar of ze ook al zullen blijven?

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/63333407
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptywo feb 29, 2012 8:54 am

Ze lijken definitief terug.

Gisteren nog één op de Vliegerkesweide, vanochtend 14.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptydo maa 01, 2012 7:40 am

wouter schreef:
Ze lijken definitief terug.

Gisteren nog één op de Vliegerkesweide, vanochtend 14.

mvg

Wouter
Ben nu al 3 dagen op rij gaan kijken, maar heb nog altijd geen Grutto gezien - wellicht het verkeerde moment Crying or Very sad
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Emptydo maa 01, 2012 8:36 am

Ze lijken me inderdaad nogal 'vliegerig' en blijven nooit lang ter plaatse op de Vliegerkesweide. Die 14 van gisteren zaten eerst op de Vliegerkesweide en gingen kort erna op de Gruttoweide zitten.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Grutto's zij terug!!!   De Grutto's zij terug!!! - Pagina 4 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De Grutto's zij terug!!!
Terug naar boven 
Pagina 4 van 14Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9 ... 14  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: