Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Vogelzang

Ga naar beneden 
+7
Toon
kobra
Zwammer
JAN
Neos
erikroels
kobra22
11 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyvr dec 09, 2011 12:29 pm

Nieuwe Nederlandse studie over zang van nachtegalen - de oudere mannetjes hebben meer ervaring en zingen gewoon beter Wink

http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/nachtegalen-communiceren-op-grote-schaal/article-4000016523409.htm?nb-handled=true&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-09/12/2011
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyza dec 10, 2011 9:24 am

kobra schreef:
Nieuwe Nederlandse studie over zang van nachtegalen - de oudere mannetjes hebben meer ervaring en zingen gewoon beter Wink
En kunnen die de wijfjes daarmee nog verleiden ??? Cool
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyza dec 10, 2011 12:08 pm

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Nieuwe Nederlandse studie over zang van nachtegalen - de oudere mannetjes hebben meer ervaring en zingen gewoon beter Wink
En kunnen die de wijfjes daarmee nog verleiden ??? Cool
Z.
Zal het straks eens uittesten op twee concertjes Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyzo jan 01, 2012 8:52 am

Vanmorgen zat de Merel om 8 uur hier in de regen al te fluiten dat het een lieve lust was - de eerste vogelzang van het jaar en niet voor niets soms gekozen als de mooste vogelzang.



Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyma feb 06, 2012 6:04 pm

kobra schreef:
Vanmorgen zat de Merel om 8 uur hier in de regen al te fluiten dat het een lieve lust was - de eerste vogelzang van het jaar en niet voor niets soms gekozen als de mooste vogelzang.

Het is ook de Merel die in Nederland de wedstrijd gewonnen heeft van het mooiste natuurgeluid - niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst.
Op plaats 2, 3 en 4 staan de Branding, de Nachtegaal en de Weidevogels (met daarbij een afbeelding van de Grutto!).

De volledige top 40 op: http://vroegevogels.vara.nl/NatuurgeluidenTop40.887.0.html
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptydo feb 09, 2012 7:50 am

Gisteren die uitzending over de natuurgeluiden TOP 40 gehoord.
De man die veel van die geluiden gevangen had, zat in de studio.
Hij wou niet dat men hem een "geluidenjager" noemde - blijkbaar even beladen als voor sommigen het woord dat begint met een t dat we hier niet meer gaan noemen Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyza maa 03, 2012 9:46 am

's Morgens de deur naar de tuin opendoen en getrakteerd worden op dit lied ...

http://waarnemingen.be/user/sounds/40084

Melancholisch, maar zo mooi !

Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyza maa 03, 2012 11:25 am

Dimi schreef:
's Morgens de deur naar de tuin opendoen en getrakteerd worden op dit lied ...

http://waarnemingen.be/user/sounds/40084

Melancholisch, maar zo mooi !

Groeten,

Dimi
Amai, de Gallus gallus - en in verschillende toonhoogtes en melodielijnen Wink
Ook met een iDinges opgenomen?
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyza maa 03, 2012 1:41 pm

kobra schreef:
Dimi schreef:
's Morgens de deur naar de tuin opendoen en getrakteerd worden op dit lied ...

http://waarnemingen.be/user/sounds/40084

Melancholisch, maar zo mooi !

Groeten,

Dimi
Amai, de Gallus gallus - en in verschillende toonhoogtes en melodielijnen Wink
Ook met een iDinges opgenomen?

Idd, iPhone dinges !
Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyza maa 03, 2012 1:54 pm

Het is daar precies de boerenbuiten met al die hanen in de buurt.

Misschien moet ik daar ook eens mee beginnen om geluiden op te nemen, want heb hier 's nachts al geregeld intrigerende geluiden gehoord die ik niet kan thuisbrengen.
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyzo maa 04, 2012 8:03 am

kobra schreef:
Het is daar precies de boerenbuiten met al die hanen in de buurt.

Misschien moet ik daar ook eens mee beginnen om geluiden op te nemen, want heb hier 's nachts al geregeld intrigerende geluiden gehoord die ik niet kan thuisbrengen.

Soms lijkt het hier wel een beetje op een boeregat ja ... Het verbaast mij dat de iPhone die Grote Lijster zo goed heeft opgenomen. Het blijft toch 'goe gerief' hoor die iPhone. Binnekort de iPad 3, benieuwd naar de mogelijkheden van dat speeltje ! en die kiekens (Gallus Gallus) Koen, dat waren randgeluiden hé Cool . Vandaag kijk ik uit naar Kraanvogels want ze zijn on the move !
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptydo mei 24, 2012 9:04 am

Gisteren (23/5) de Cetti's van Berlare broek opgenomen, géén klein bier, veel storende omgevigsgeluiden (vliegtuigen, auto's langs de turfput, luidruchtige kinderen, blaffende honden, racende moto's enz.) mede dat de vogel géén langdurig repertoire heeft, nu en dan zijn explsieve 'zang', heb het opnamemateriaal daar op een bank gelegd in opnamestand en wat verder uit de buurt gaan staan want hij zong nauwelijks als ik in de buurt was, heb hem een keer of 6 gehoord maar 4 keer te laat voor opnemen...
gr. erik

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/68686224
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptydo mei 24, 2012 6:47 pm

erikroels schreef:
Gisteren (23/5) de Cetti's van Berlare broek opgenomen, géén klein bier, veel storende omgevigsgeluiden (vliegtuigen, auto's langs de turfput, luidruchtige kinderen, blaffende honden, racende moto's enz.) mede dat de vogel géén langdurig repertoire heeft, nu en dan zijn explsieve 'zang', heb het opnamemateriaal daar op een bank gelegd in opnamestand en wat verder uit de buurt gaan staan want hij zong nauwelijks als ik in de buurt was, heb hem een keer of 6 gehoord maar 4 keer te laat voor opnemen...
gr. erik

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/68686224
Die opname is zeker een meerwaarde voor iedereen die daar in de buurt is - iedereen weet nu waar hij moet op letten.
Een mens beseft inderdaad de moeite niet die nodig om een deftig geluid op te nemen, zeker nu er overal geluidsvervuiling is in dit kleine landje.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptydo mei 24, 2012 6:49 pm

Knap Erik! Bij mijn weten de eerste keer dat er een zangpost is hier in de buurt?
In de Bourgoyen heb ik hem vorig jaar ook nog gehoord.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyvr mei 25, 2012 7:49 am

Vannacht om half één wist een Koekoek hier in de buurt van geen ophouden - hij bleef maar roepen in de warme nacht.
Is dat normaal dat die ook 's nachts zo roepen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyza mei 26, 2012 9:26 am

kobra schreef:
Vannacht om half één wist een Koekoek hier in de buurt van geen ophouden - hij bleef maar roepen in de warme nacht.
Is dat normaal dat die ook 's nachts zo roepen?

Ik heb het ook al eerder gehoord. Het zou te maken hebben met het feit dat ze slechts een korte periode op de 'broed'plaatsen zijn en ze in die korte tijd dus een partner moeten vinden en hun territorium verdedigen. Daarom zingen ze zelfs soms 's nachts door, om zeker tijdig een partner te vinden en tegelijk concurrenten weg te houden. Het is niet de regel, maar het gebeurt nog.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptywo jul 04, 2012 10:23 am

Alweer zo'n schitterende site van de Hollanders - van de wetenschappers van Naturalis in Leiden: http://www.xeno-canto.org
Onlangs werd daar het 100.000ste vogelgeluid gepost.
Er zijn daar momenteel al 8129 van de 10476 bekende vogelsoorten met een geluid gedocumenteerd.
Je kan per soort gaan zoekn (ingeven in Engels of met Latijnse naam) of ook per regio - gewoon een plaats op een kaart aanklikken.
Interessant als je als voorbereiding van een reis geluiden van een plaats aan de andere kant van de wereld wil horen.
Toch heeft dit beperkingen, want als je bvb. een plaats in België aanklikt, dan krijg je vooral geluiden in Nederland, want van België zijn er nog maar een tiental geluiden doorgegeven (meestal Filip Verbelen uit Munte).
Misschien iets voor Erik om daar zijn geluiden op te plaatsen en ze kenbaar te maken voor de hele wereld?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyzo jul 22, 2012 10:23 am

Leuk - die bedel- en contactroepjes van Groenling:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/69901533

Duurt dat in het echt zo lang of is dat aan elkaar gebreid, Erik?
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyzo jul 22, 2012 7:13 pm

kobra schreef:
Leuk - die bedel- en contactroepjes van Groenling:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/69901533

Duurt dat in het echt zo lang of is dat aan elkaar gebreid, Erik?

Hoefde niet te 'breien', de originele opname duurt na opkuis 3'16, stuk voor invoeren moet |< 1 minuut, duurt het mss te lang kobra? is wel eentonig...

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyzo jul 22, 2012 7:29 pm

Zeker niet te lang Erik - voor mij kunnen die vogelgeluiden nooit te lang zijn.
De meeste zijn vaak te kort - vor je het gehoord hebt, is het al voorbij en moet je meerdere keren na elkaar luisteren.
En als het dan toch te lang zou zijn, dan hoef je toch niet verder te luisteren.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptydi sep 25, 2012 1:47 pm

Interessante discussie op waarnemingen over mijn geluidsopname van de cetti's deze zomer,
stuk 'roep' die voorafging aan de zang...
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/68686224

Peter Adriaens:
Erik,
in je opname van de "alarmroep" hoor ik helemaal op het einde inderdaad even zang van Cetti's Zanger,
maar nergens in de opname de roep?

Erik:
Die uitdrukkelijke luide 'wiet'-roep?
Lijkt op roep van Tjiftjaf veelal in de late zomer en de herfst maar deze veel luider en van de plaats van de Cetti's
mss wel discutabel...

Peter Van Dorsselaer:
Op 24 september 2012 10:59 schreef Peter Adriaens <p_adriaens@yahoo.com> het volgende:

Ben je zeker dat die 'wiet-roep' door een Cettis werd voortgebracht? Heb je de vogel gezien?

Er is inderdaad wel zoiets beschreven in de literatuur voor Cettis
(cf. roep "2b" in Birds of the Western Palearctic) maar ik hoorde dit zelf nog nooit in het veld
en vind er ook geen opnames van terug (op Xeno-Canto en op waarneming.nl).
Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptydo okt 11, 2012 7:43 am

NP Gent organiseert een cursus vogelzang - gespreid over drie jaar:
- deel 1 (eind 2012 / begin 2013): 50 geluiden voor beginners
- deel 2: 80 geluiden erbij
- deel 3: de roepjes
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyvr okt 12, 2012 8:08 am

Ik doe misschien wel mee
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyma okt 22, 2012 7:09 pm

Wes schreef:
Ik doe misschien wel mee
Ik heb ook zeer veel goesting om mij in te schrijven, maar deel 1 zal misschien wat simpel zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Emptyma okt 22, 2012 8:44 pm

Voor mij niet :-) Zal de inschrijfdata eens opzoeken en laat je iets weten Kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vogelzang - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelzang   Vogelzang - Pagina 3 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vogelzang
Terug naar boven 
Pagina 3 van 9Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: