Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Artikels uit de oude doos...

Ga naar beneden 
+5
Toon
leparadisperdu
Zwammer
JAN
kobra22
9 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 22, 2007 7:46 pm

Wie herkent ze nog, in de tijd van toen?

Artikels uit de oude doos... Km_art10
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 22, 2007 7:55 pm

Of alleen foto voor de duidelijkheid:

Artikels uit de oude doos... Km_fot10
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 22, 2007 8:14 pm

ja rudi maar voor de rest?
zeg eens kobra!
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 22, 2007 8:24 pm

JAN schreef:
ja rudi maar voor de rest?
zeg eens kobra!

En de 2e van links ???? Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 22, 2007 8:28 pm

JAN schreef:
ja rudi maar voor de rest?
zeg eens kobra!
Inderdaad de conservator en zijn twee pagadders.
Zo kan je ongeveer raden hoe lang het geleden is.
Ik ken er ook niet veel meer (behalve dan mijn vrouw, één van mijn zussen en ikzelf).
Vermoedelijk ook de man van één van de drie conservators van de KM.
En dan zijn er nog enkele die ik herken van zicht maar niet van naam.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 22, 2007 8:31 pm

Zwammer schreef:
JAN schreef:
ja rudi maar voor de rest?
zeg eens kobra!

En de 2e van links ???? Very Happy
Embarassed Embarassed
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 22, 2007 9:16 pm

de 2e van links had ik wel kunnen vermoeden.
in elk geval erg antieke verrekijkers.
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 22, 2007 10:10 pm

Hoe lang is dat geleden Kobra ??

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyzo nov 25, 2007 11:32 pm

Volgens mij is de persoon die eigenlijk vooraan staat (met de donkere handschoenen en met zijn verrekijker bijna recht in de lens kijkend) niemand minder dan Frans Moerman.
Ik denk dat de foto zo'n 18 jaar geleden is gemaakt. De eerste aankopen in de Meersen gebeurden immers in 1989. Proficiat aan de grondleggers! cheers cheers cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyma nov 26, 2007 7:36 am

Toon, je mag me op de mailinglijst zetten hoor !

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyma nov 26, 2007 10:31 am

Toon schreef:
Volgens mij is de persoon die eigenlijk vooraan staat (met de donkere handschoenen en met zijn verrekijker bijna recht in de lens kijkend) niemand minder dan Frans Moerman.
Ik denk dat de foto zo'n 18 jaar geleden is gemaakt. De eerste aankopen in de Meersen gebeurden immers in 1989. Proficiat aan de grondleggers! cheers cheers cheers

Dat klopt - de insectenkenner van de Wielewaal of Natuurpunt Scheldeland.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyma nov 26, 2007 10:34 am

leparadisperdu schreef:
Hoe lang is dat geleden Kobra ??

Dimi

Zoals Toon zei, dat moet inderdaad van rond 1990 zijn.
Het is een artikel dat ik toen gebruikte voor mijn biotoopstudie over Wetters gedeelte van de KM (als natuurgids CVN).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyma nov 26, 2007 5:18 pm

Helemaal links staat idd Paul De Bruycker (echtgenoot van Kristin Van de Velde). Verder herken ik in het midden achteraan (met de donkere pet) Wilfried De Winter (was toen bestuurslid) en links van Frans staat volgens mij Marc Van Caeneghem (zoon van Willy, die ook bestuurslid was).
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyma nov 26, 2007 5:23 pm

Komt in orde Dimi!
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyma nov 26, 2007 10:25 pm

Dimi, geef nog eens uw email-adres. Blijkbaar zit dat nog niet in mijn adressenlijst...
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydi nov 27, 2007 7:28 am

Toon schreef:
Dimi, geef nog eens uw email-adres. Blijkbaar zit dat nog niet in mijn adressenlijst...

Is verzonden naar je pb.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydi nov 27, 2007 5:34 pm

Een oude foto (stond deze week slechts één dag op internet en was al verkocht).

Artikels uit de oude doos... Vaart_10
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydi nov 27, 2007 5:40 pm

leparadisperdu schreef:
Toon schreef:
Dimi, geef nog eens uw email-adres. Blijkbaar zit dat nog niet in mijn adressenlijst...

Is verzonden naar je pb.

Dimi

fout: het is "een pb is verzonden"
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptywo nov 28, 2007 7:28 am

kobra22 schreef:
Een oude foto (stond deze week slechts één dag op internet en was al verkocht).

Artikels uit de oude doos... Vaart_10
De kaart zou van 1916 zijn - de foto dus zeker van daarvoor.
Waar was die sluis?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptywo nov 28, 2007 7:52 am

kobra22 schreef:

De kaart zou van 1916 zijn - de foto dus zeker van daarvoor.
Waar was die sluis?

Het is op de plaats waar de Kalkense vaart in de Schelde uitmondt, zeker ??? (nu het pompgemaal)
Is dat niet de sluis die verzakte daags na haar ingebruikname ?
Dat was in 1913. (bron : "De Kalkense Meersen, een historische benadering", André Van De Sompel & Lieven Hanselaer)

Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptywo nov 28, 2007 3:56 pm

Zwammer schreef:
kobra22 schreef:

De kaart zou van 1916 zijn - de foto dus zeker van daarvoor.
Waar was die sluis?

Het is op de plaats waar de Kalkense vaart in de Schelde uitmondt, zeker ??? (nu het pompgemaal)
Is dat niet de sluis die verzakte daags na haar ingebruikname ?
Dat was in 1913. (bron : "De Kalkense Meersen, een historische benadering", André Van De Sompel & Lieven Hanselaer)

Z.
In het boek "Kalken" (Eugeen Bogaert en André Van De Sompel, 1997) staat dat de werken aan die sluis pas beëindigd werden in 1920 (??).
De foto's in dat boek (voorbereidende werkzaamheden en bijna afgewerkte sluis) lijken op deze foto van de sluis, maar er staat geen datum bij.
Jouw bron, Zwammer, is dat een artikel?
Zo ja, waar werd dat gepubliceerd? Castellum?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 29, 2007 12:07 am

kobra22 schreef:
In het boek "Kalken" (Eugeen Bogaert en André Van De Sompel, 1997) staat dat de werken aan die sluis pas beëindigd werden in 1920 (??).
De foto's in dat boek (voorbereidende werkzaamheden en bijna afgewerkte sluis) lijken op deze foto van de sluis, maar er staat geen datum bij.
Jouw bron, Zwammer, is dat een artikel?
Zo ja, waar werd dat gepubliceerd? Castellum?
Het gaat wel degelijk over die sluis.
Het artikel staat in : Vruchten van het platteland nr. 8 - Gemeente Laarne : De Kalkense Meersen - Open monumentendag 12 september 2004.
De sluis werd dus in 1913 afgewerkt en in werking gesteld. De dag nadien begon ze te verzakken ! Door het uitbreken van de oorlog kon de herstelling niet meer gebeuren en het kan kloppen dat DIE werken pas in 1920 werden beëindigd.
Z.


Laatst aangepast door op do nov 29, 2007 9:59 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptydo nov 29, 2007 7:35 am

Zwammer schreef:
Het gaat wel degelijk over die sluis.
Het artikel staat in : Vruchten van het platteland nr. 8 - Gemeente Laarne : De Kalkense Meersen - Open monumentendag 12 september 2004.
De sluis werd dus in 1913 afgewerkt en in werking gesteld. De dag nadien begon ze te verzakken ! Door het uitbreden van de oorlog kon de herstelling niet meer gebeuren en het kan kloppen dat DIE werken pas in 1920 werden beëindigd.
Z.
Die publicatie kende ik niet - zal ze eens gaan halen op de gemeente (als ze nog te krijgen is).

Op website gevonden http://acms.lodestar.be/laarne/contentview.aspx?id=31

Elk exemplaar is te koop voor amper € 1,50. Bestel via jeugd.cultuur@laarne.be of 09/365.46.26, of kom gewoon lang op de Jeugd & Cultuurdienst in het gemeentehuis van Laarne.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyma dec 10, 2007 8:59 am

Over "het ei in de wei - boeren nu en toen...

Peter Claus schreef:
De mobilisatie van medewerkers wordt inderdaad een hele opdracht. Vandaar die vergadering op 18/12 hé! Daarnaast worden nog heel wat wervende initiatieven genomen!

De (vrijwillige) medewerking van boeren is essentieel in dit verhaal. Zonder medewerkende boeren, geen weidevogelbescherming. Maatregelen zullen enkel genomen worden op percelen in landbouwgebruik! De rol van vrijwilliger ligt hem in samenwerken met de boer: inventariseren, nesten markeren, jongen wegjagen, enz.

Als boeren instappen in dit project, krijgen ze voor bepaalde maatregelen een passende vergoeding. We hopen hen hiermee te motiveren!

In nederland zijn er heel wat positieve ervaringen met deze werkwijze en blijkt het effectief positieve effecten te hebben op het aantal jongen dat weidevogels groot kunnen brengen! Kijk maar eens op www.weidevogelbescherming.nl!

ik zorg voor een uitgebreidere toelichting de avond zelf!

Meer weten over het Regionaal Landschap Schelde-Durme? Surf maar eens naar wwW.rlsd.be, daar vind je alles wat je weten wil.

PeterPeter
Een artikeltje van 7 december 1993 in Het Volk - zou er inderdaad zoveel veranderd zijn?
Laten we op het beste hopen, maar vooral gaan leren van de jarenlange ervaring (positief én negatief) in Nederland!!

Artikels uit de oude doos... Boeren10
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Emptyma dec 10, 2007 11:04 pm

Toch straf wat die boeren toen vertelden: binnen de kortste keren zouden de meersen vol netels en distels staan als er maar na 15 juni gemaaid wordt. Ondertussen hebben zowat alle boeren stukken aan ons verkocht die ze maaien na 15 juni en van die netels en distels is geen sprake.
Zo ook bij het proefperceel dat we lieten uitgraven in de Oude Schelde in Schellebelle. Toen zei een boer ons dat we slecht bezig waren: er zou nooit water inkomen. Diezelfde winter stond het hele proefperceel blank en dat bleef zo tot ver in de zomer...
Wat is er geworden van het zogenaamde 'gezonde boerenverstand'?
Maar allez: ik begrijp die mensen hun wantrouwen en vrees natuurlijk wel. Alleen moeten ze ook begrijpen dat de tijden veranderen en er -eindelijk- een beetje meer aandacht komt voor natuur, of wat daar nog van overblijft...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Artikels uit de oude doos... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Artikels uit de oude doos...   Artikels uit de oude doos... Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Artikels uit de oude doos...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Oude Schelde
» Foto's uit de oude doos
» Oude Schelde
» Oude bomen
» Oude kaarten

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Algemeen-
Ga naar: