Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Jagers en boswachters

Ga naar beneden 
+7
Sdry
Zwammer
kobra
Wes
Toon
erikroels
kobra22
11 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10 ... 17  Volgende
AuteurBericht
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyzo jan 05, 2014 5:48 pm

Daarnet naar een filmpje gekeken van Sint Hubertus op het gloednieuwe plattelandstv.

Volgens hen :

- Is het beeld van de jager als boze man met een geweer gelukkig achterhaald... Euh, Dimi, Sjacky?

- Heeft Natuurpunt het toch maar gemakkelijk om hun percelen te onderhouden, want zij ontvangen subsidies en Sint Hubertus niet (Denk dat Toon eens goed zal lachen...)

- Is de oorzaak dat de Patrijs meer en meer bedreigd wordt, doordat boeren meer grond bewerken en zo minder grasland overhouden. Over het feit dat men weer Patrijzen mag schieten wordt met geen enkel woord over gerept.

Zeer objectief staaltje van Tv-maken!!! (maar ja dat zijn we gewoon van onze schietende medemens...)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydi jan 07, 2014 6:33 pm

Ja, zender 22 - ik had al mijn bedenkingen toen ik ze weken op voorhand reclame zag maken, telkens hetzelfde filmpje van minder dan een minuut achter elkaar afgespeeld.

Reclame voor de jacht met afbeeldingen van een aardhommel, een libel, een kikker, en ga zo maar door scratch 
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydi jan 07, 2014 7:00 pm

Ge moet er echt eens naar kijken Kobra, degoutant...
Terug naar boven Ga naar beneden
Sjacky
Slobeend
Sjacky


Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptywo jan 08, 2014 2:28 pm

https://www.facebook.com/jagersinmijntuin

Hier verschoot ik toch even van.
Zijn in de meersen alle NP-percelen ontkleurd?
Mensen die dicht bij de meersen wonen kunnen dit maar beter even checken mijn gedacht!

Is er eigenlijk een regeling dat jagers al dan niet mogen vuren als er wandelaars in de buurt wandelen?
Twee-tal weken geleden over kalkenvaart aan het wandelen, langs weerskanten op nog geen 50 meter waren ze aan het knallen. Tot daar mijn rustgevend wandelingetje. Gelukkig kon mijn hondje beter tegen de knallen dan ik!

Wellicht een van de redenen waarom er eigenlijk maar weinig wandelaars in de meersen wandelen. Het is elke dag van dat, zelfs op zondag... terwijl in vele gemeenten het verboden is om je gras af te rijden op zondag wegens verstoren van zondagrust...?!

Zag dat Vogelbescherming lezingen gaf m.b.t de nieuwe jachtwetgeving, een ideetje om te dit hier ook te organiseren?





Terug naar boven Ga naar beneden
Sjacky
Slobeend
Sjacky


Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptywo jan 08, 2014 2:35 pm

Ook ergens gehoord dat jachtdata uit zouden moeten hangen, precies nog nooit iets van gezien...
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptywo jan 08, 2014 9:52 pm

Eigenlijk zouden we gewoon mensen moeten op trommelen om massaal te gaan wandelen waar ze van plan zijn te jagen. Benieuwd wat voor resultaat dat zou hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptywo jan 08, 2014 10:52 pm

Sjacky schreef:

Zijn in de meersen alle NP-percelen ontkleurd?

Is er eigenlijk een regeling dat jagers al dan niet mogen vuren als er wandelaars in de buurt wandelen?


Wat bedoel je met 'ontkleurd' Sjacky. Sorry maar ik zit niet op facebook wegens geen tijd...

Bij mijn weten is er geen specifieke regeling voor de jacht als er wandelaars in de buurt zijn (natuurlijk mag men niet schieten in de richting van mensen). Misschien weet iemand anders op het forum daar meer van?

Jachtdata hoeven niet uit te hangen. Dat gebeurt wel (bvb in de Ardennen) bij klopjachten, want dan mogen wandelaars de betreffende bossen zelfs niet betreden. Eigenlijk is de reguliere jacht in de meersen zeer beperkt, maar helaas worden er vlotjes permissies gegeven voor zogenaamde bestrijding (houtduiven, konijnen, vossen, ...) zodat er eigenlijk wel veel kan gejaagd worden (al heet dat dan officieel niet zo).

Terug naar boven Ga naar beneden
Sjacky
Slobeend
Sjacky


Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydo jan 09, 2014 8:26 am

Dit is (beknopt) hetgeen dat onder de link staat:

"Wij leven in Belgie... zoals de meesten onder ons al weten verloopt niet alles in dit kleine landje zoals het eigenlijk logischerwijze zou moeten... zo ook met de jachtwetgeving in Vlaanderen. Het lijkt me maar logisch, indien een jachtheer andermans grond wilt inkleuren als jachtgebied, hij hiervoor de toestemming van de eigenaars zou moeten hebben... Niet dus... het werkt omgekeerd. Een jachtheer heeft een gebied van 40 aaneensluitende hectare nodig alvorens hij hierop mag jagen. Probleempje! Vlaanderen is zodanig dicht bebouwd dat zij deze oppervlakte raar of zelden nog kunnen behalen. Tenzij ze de tuintjes van de omwonenden mee inkleuren als jachtgebied. En dat mag van onze Vlaamse regering. Punt. Zonder dat wij als eigenaars hiervan op de hoogte worden gesteld. Wilt u weten of ook uw tuin ingekleurd is? Dan moet u zelf rondbellen en rondhollen om dit uit te vinden en eventueel ongedaan te maken."

Het wil dus niet zeggen dat er gejaagd wordt op die percelen, maar ze 'kleuren' ze wel in om aan hun oppervlakte te geraken...

Aahzo, 'beheer van schadelijke soorten' ?! Lach me idd steeds te pletter bij hun argumentatie!
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydo jan 09, 2014 8:58 am

Toon vanaf wanneer zal er nu eigenlijk uberhaupt NIET meer mogen gejaagd worden in de Meersen?

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydo jan 09, 2014 4:33 pm

Sjacky schreef:
https://www.facebook.com/jagersinmijntuin

Hier verschoot ik toch even van.

Ik zit ook niet op facebook en kan deze dus ook niet lezen.

Was afgelopen week nog sinds lang weer in Rodenhoek - daar hield er mij ook eentje de ganse tijd met een verrekijker in de gaten die het blijkbaar niet vertrouwde.
Geen probleem zo lang je daar op de paden blijft - helemaal anders dan in de KM waar je soms echt door de jagers bedreigd wordt, en jammer genoeg geen uitzondering, maar op meer dan één plaats, ook al blijf je op de paden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyza jan 11, 2014 1:46 pm

Niet alle NP-percelen zijn ontkleurd. Ik weet er niet het fijne van (de conservators volgen dit op en weten er meer van), maar ik weet dat NP een aantal percelen aangekocht heeft waarop nog een jacht rust. Dat kan je niet zomaar ongedaan maken.

Wanneer de reguliere jacht echt zal gedaan zijn? Als het Sigmaplan in de Meersen volledig afgewerkt zal zijn (lees: als alle gronden verworven zijn door de overheid), dan zouden ANB en NP samen in principe de reguliere jacht kunnen en willen stopzetten. Dus nog niet voor onmiddellijk helaas.

Bestrijding zou dan misschien wel nog kunnen. Ik weet het niet zeker, misschien kan Peter hier meer over vertellen?
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyza feb 15, 2014 6:59 am

Toon schreef:
Niet alle NP-percelen zijn ontkleurd. Ik weet er niet het fijne van (de conservators volgen dit op en weten er meer van), maar ik weet dat NP een aantal percelen aangekocht heeft waarop nog een jacht rust. Dat kan je niet zomaar ongedaan maken.

Wanneer de reguliere jacht echt zal gedaan zijn? Als het Sigmaplan in de Meersen volledig afgewerkt zal zijn (lees: als alle gronden verworven zijn door de overheid), dan zouden ANB en NP samen in principe de reguliere jacht kunnen en willen stopzetten. Dus nog niet voor onmiddellijk helaas.

Bestrijding zou dan misschien wel nog kunnen. Ik weet het niet zeker, misschien kan Peter hier meer over vertellen?

onlangs was er alweer een affeire aan de menneweg, man en vrouw bedreigen wandelaar met hond, naar het schijnt staat er een en ander op film, moet da nu echt niet opgelost worden?
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyzo feb 16, 2014 5:34 pm

erikroels schreef:
Toon schreef:
Niet alle NP-percelen zijn ontkleurd. Ik weet er niet het fijne van (de conservators volgen dit op en weten er meer van), maar ik weet dat NP een aantal percelen aangekocht heeft waarop nog een jacht rust. Dat kan je niet zomaar ongedaan maken.

Wanneer de reguliere jacht echt zal gedaan zijn? Als het Sigmaplan in de Meersen volledig afgewerkt zal zijn (lees: als alle gronden verworven zijn door de overheid), dan zouden ANB en NP samen in principe de reguliere jacht kunnen en willen stopzetten. Dus nog niet voor onmiddellijk helaas.

Bestrijding zou dan misschien wel nog kunnen. Ik weet het niet zeker, misschien kan Peter hier meer over vertellen?

onlangs was er alweer een affeire aan de menneweg, man en vrouw bedreigen wandelaar met hond, naar het schijnt staat er een en ander op film, moet da nu echt niet opgelost worden?

Ik zou niet liever willen Erik. Als er wat op film staat, kunnen we misschien meer doen. Anders blijft het woord tegen woord. Zulke zaken zijn moeilijk hard te maken, zo is dat nu eenmaal... Telkens opnieuw klacht indienen als je zoiets meemaakt lijkt me nog het beste.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyma feb 17, 2014 8:31 am

Staat die film online? Die zou ik wel graag eens bekijken.

Ga hier geen namen noemen, maar een oud-cyclocrosser uit Laarne (de meeste zullen wel al weten wie het is) staat ook nog maar eens terecht voor een jacht-delict. Hij zou een kat doodgeschoten hebben. Vorig jaar kwam hij jagen waar ik mijn schuiltentje had opgezet; notabene privéterrein waar hij niets te zoeken had. Hoe dikwijls zou dat niet gebeuren? Dat jagers gaan waar ze eigenlijk niet mogen komen?
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyma feb 17, 2014 11:34 am

Wes schreef:
Staat die film online?  Die zou ik wel graag eens bekijken.  

Ga hier geen namen noemen, maar een oud-cyclocrosser uit Laarne (de meeste zullen wel al weten wie het is) staat ook nog maar eens terecht voor een jacht-delict.  Hij zou een kat doodgeschoten hebben.  Vorig jaar kwam hij jagen waar ik mijn schuiltentje had opgezet; notabene privéterrein waar hij niets te zoeken had.  Hoe dikwijls zou dat niet gebeuren?  Dat jagers gaan waar ze eigenlijk niet mogen komen?

met de film is hij naar de politie geweest staat op facebook, groep: 'als ge van kalken zijt'
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyma feb 17, 2014 6:45 pm

erikroels schreef:
Wes schreef:
Staat die film online?  Die zou ik wel graag eens bekijken.  

Ga hier geen namen noemen, maar een oud-cyclocrosser uit Laarne (de meeste zullen wel al weten wie het is) staat ook nog maar eens terecht voor een jacht-delict.  Hij zou een kat doodgeschoten hebben.  Vorig jaar kwam hij jagen waar ik mijn schuiltentje had opgezet; notabene privéterrein waar hij niets te zoeken had.  Hoe dikwijls zou dat niet gebeuren?  Dat jagers gaan waar ze eigenlijk niet mogen komen?

met de film is hij naar de politie geweest staat op facebook, groep: 'als ge van kalken zijt'

Goed dat hij naar de politie is geweest. Wij stellen vanuit Natuurpunt Scheldeland een brief op naar de 4 gemeenten én naar de politiecommissaris waarin we we vragen om meer controle uit te voeren in de Kalkense Meersen, want het is daar soms het 'Wilde Westen'.... We gaan ook via de milieuraden druk uitoefenen om daar meer aandacht aan te geven. Helaas hebben we zelf geen enkele bevoegdheid dus we kunnen alleen maar aandringen op meer toezicht. We doen ons best...
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydo maa 20, 2014 7:44 pm

Eens lezen

http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=743%3Aomvangrijk-gesjoemel-met-jachtplannen&catid=14%3Apersberichten&Itemid=105
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: waar zijn onze wielewalen, zomertortels, kwartelkoningen,..   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyza mei 17, 2014 10:19 pm

Hier!
https://www.facebook.com/stophuntinglebanon/photos_stream

 pale 

Met dank aan de jagers; onze vrienden..
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydo jun 12, 2014 8:37 pm

Jagen verboden in de KM… weet iemand hier meer over Question 
http://www.grootwetteren.be/website/index.php/201406128752/Algemeen-Nieuws/Jagen-verboden-in-Kalkense-Meersen.html
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyvr jun 13, 2014 5:29 pm

kobra schreef:
Jagen verboden in de KM… weet iemand hier meer over Question 
http://www.grootwetteren.be/website/index.php/201406128752/Algemeen-Nieuws/Jagen-verboden-in-Kalkense-Meersen.html

Neen... Ik weet niet waar de journalist in kwestie (Johan Van Bever) dat opgeraapt heeft...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyza jun 14, 2014 12:38 pm

Als je het persbericht van Vogelbescherming leest, dan ziet het er heel wat minder rooskleurig uit.
Dus toch een broodjeaapverhaal van Johan Question 

http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=765:vanaf-1-juli-2014-nieuwe-jachtregels&catid=14:persberichten&Itemid=105
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydo jun 19, 2014 7:42 am

Ondertussen wat meer duidelijkheid gekregen: de gewone jacht is enkel nog mogelijk tussen 15/10 en 15/11 in de Kalkense Meersen. Daar kan van afgeweken worden bij consensus tussen de beheerders van het gebied. De wildbeheereenheid heeft gevraagd om een versoepeling, maar wij gaan vanuit Natuurpunt volledig negatief adviseren. Daaruit volgt dat er dus geen consensus zal zijn, waardoor de reguliere jacht tot die ene maand beperkt zal blijven.
Daarnaast is er wel nog de zogenaamde 'bestrijdingsjacht' (bvb konijn). Als beheerder krijgen wij regelmatig schadeclaims en moeten we volgens de wet zorgen dat er geen schade optreedt aan landbouwgewassen. Dus daar kunnen we helaas niet onderuit.
Maar op de vergadering van de beheerwerkgroep gisteren hebben we toch beslist om de jacht zoveel mogelijk te bannen, nu de omschakeling van landbouwgebied naar natuurgebied volop is ingezet.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptywo apr 29, 2015 5:26 pm

Duizenden dieren onwettig afgeschoten:
http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=823:duizenden-wilde-dieren-onwettelijk-gedood&catid=14:persberichten&Itemid=105

Gisterenavond werd er een aantal keren geschoten in de buurt van het Rivierduin (duiven of eenden?) - er reden daar een aantal wagens rond (zoals de jagers in de streek die hebben).
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptyzo mei 03, 2015 11:09 am

Gisteren wandeling voorbereid in Vallei van Serskampse Beek - vroeg in de ochtend en er werd daar al geschoten.
Vanmorgen was het daar weer prijs - blijkbaar iemand die daar op eksters (en de rest) aan het schieten is.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Emptydo jun 18, 2015 8:06 pm

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2363540/2015/06/18/Jagers-dienen-bij-Centrum-voor-Gelijkheid-van-Kansen-klacht-in-tegen-Vogelbescherming.dhtml scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jagers en boswachters   Jagers en boswachters - Pagina 4 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Jagers en boswachters
Terug naar boven 
Pagina 4 van 17Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10 ... 17  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Jagers trekken aan het kortse eind !!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Natuurbeleid in de Kalkense meersen-
Ga naar: