Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Planten

Ga naar beneden 
+9
kobra
noumea
erikroels
wouter
Toon
leparadisperdu
JAN
Zwammer
kobra22
13 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 6, 7, 8 ... 14 ... 21  Volgende
AuteurBericht
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptywo jun 27, 2012 7:10 pm

Toon schreef:
Zondag, op onze busuitstap naar Heuvelland, zagen we in de bronbosjes daar een bijzondere orchidee. Didier Van Brussel nam onderstaande foto en zocht wat info op het internet. Hij mailde me dit door:

'Blijkbaar is dit een superzeldzaamheid: een Brede wespenorchis ZONDER bladgroen (kan dus geen suikers zelf aanmaken!) maar leeft zuiver op en in symbiose met schimmels.

In de "Nederlandse ecologische flora" wordt bij Epipactis helleborine uitdrukkelijk vermeld dat er "...van Brede wespenorchis worden een enkele maal bladgroenloze exemplaren aangetroffen, die een paarse stengel, witte bladeren en lichtroze bloemen hebben...". Deze exemplaren zijn volgens bepaalde bronnen volledig "afhankelijk" van hun schimmel en ze vermeerderen exclusief via wortelstokken.'

Planten - Pagina 7 Bredewespenorchiszonder

wow !
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptydo jun 28, 2012 8:25 am

Toon schreef:
Zondag, op onze busuitstap naar Heuvelland, zagen we in de bronbosjes daar een bijzondere orchidee. Didier Van Brussel nam onderstaande foto en zocht wat info op het internet. Hij mailde me dit door:
'Blijkbaar is dit een superzeldzaamheid: een Brede wespenorchis ZONDER bladgroen (kan dus geen suikers zelf aanmaken!) maar leeft zuiver op en in symbiose met schimmels.
In de "Nederlandse ecologische flora" wordt bij Epipactis helleborine uitdrukkelijk vermeld dat er "...van Brede wespenorchis worden een enkele maal bladgroenloze exemplaren aangetroffen, die een paarse stengel, witte bladeren en lichtroze bloemen hebben...". Deze exemplaren zijn volgens bepaalde bronnen volledig "afhankelijk" van hun schimmel en ze vermeerderen exclusief via wortelstokken.'
Ja, Didier heeft mij die foto ook doorgemaild. Raar geval, hé. Nog nooit gezien. Maar op een Nederlands forum spreekt men van de variëteit "albiflora" en van "rosea", die bladgroen missen. Dat ze puur zouden leven van hun schimmelpartner lijkt mij sterk, maar allee, er gebeuren rare dingen in de natuur hé.
Zwammer
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo jul 22, 2012 11:34 am

Gisteren op een vochtig stuk (Oud Smetlede) een leuk bloempje gezien (op de bijenwandeling) - een bloeiende Liggende Vleugeltjesbloem.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/69899433
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo jul 22, 2012 1:02 pm

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Ik was net een Klein Koolwitje aan het fotograferen toen daar plots een Schijnbok kwam aangevlogen.
Planten - Pagina 7 Koolwitjeschijnbok05071
In de tuin, kobra ?
Gele kruisbloemige met harige hauwen is Gele mosterd en vlinder zit op bloeiende radijs, die niet opgegeten geraakt is ???? Razz
Z.
Zwammer schreef:
kobra schreef:
Dat is van die zaadjes van dat Tübinger mengsel van NP en dat mengsel van de provincie (i.s.m. de imkers) - een succes voor bijen, hommels en nog vele andere leuke creatuurtjes zodat ik volgend jaar nog een groter stukje wil zaaien.

Ja Zwammer - heb al lang gedacht wat zijn nu al die bloemen die daar tussen staan en dat moet wellicht op dat zakje gestaan hebben Embarassed
Maar dat er ook radijzen zouden bij zijn, dat wist ik niet (en zou mij eerlijk gezegd verwonderen).
Ha zo, ja in dat Tübingermengsel zit vanalles : Boekweit, Phacelia, Dille ; en dat verklaart ook die Gele mosterd. Maar de Radijs (bijna zeker dat het er eentje is) : een uitgezaaide van vroeger ?
Z.
kobra schreef:
Daar heeft nooit radijs gestaan en denk zelfs dat we vorig jaar geen radijzen gehad hebben.
Maar wie weet hoe dat daar komt (want buren hebben zeker wel radijzen)
Mysterie opgelost - heb nu alle bloempjes van Tübingermengsel en mengsel van de provincie eens bekeken en in dat Tübingermengsel zit Bladrammenas, familie van de radijs - daar lijkt hij sprekend op.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladrammenas
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo jul 22, 2012 4:28 pm

kobra schreef:
Mysterie opgelost - heb nu alle bloempjes van Tübingermengsel en mengsel van de provincie eens bekeken en in dat Tübingermengsel zit Bladrammenas, familie van de radijs - daar lijkt hij sprekend op.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladrammenas
Daar had ik niet aan gedacht... No
Maar het zijn natuurlijk 2 ondersoorten van Raphanus sativus, geen wonder dat ze dezelfde bloem hebben. Radijs is ondersoort sativus, rammenas ondersoort oleiferus ; dat betekent "oliedragend", de zaden werden misschien vroeger nog gebruikt voor olie zoals nu raapzaad en koolzaad.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo jul 22, 2012 7:32 pm

Er zit in die mengeling van alles dat kan gebruikt worden - mosterd, komijn, ...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo jul 22, 2012 7:35 pm

kobra schreef:
Gisteren op een vochtig stuk (Oud Smetlede) een leuk bloempje gezien (op de bijenwandeling) - een bloeiende Liggende Vleugeltjesbloem.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/69899433
Vandaag nog eens naar Oud Smetlede geweest en enkele foto's genomen van de Liggende Vleugeltjesbloem - eentje met en eentje zonder mier...

Planten - Pagina 7 Liggendevleugeltjesbloe

Planten - Pagina 7 Liggendevleugeltjesbloe
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Op onbekend terrein   Planten - Pagina 7 Emptyzo aug 19, 2012 4:27 pm

Deze morgen in helse omstandigheden met de PWG op inventarisatietocht geweest in een vierkante km ten noorden van Wetteren-Ede waar tot nog toe blijkbaar maar 32 plantensoorten gespot waren. Zwaar ondergewaardeerd, blijkt nu. Het resultaat moet nog verwerkt worden, maar we zouden wel eens tot 132 kunnen komen en niet de eerste de beste plantjes.
In één bepaalde sloot vonden we schoonheden als Grote waterweegbree, Grote watereppe, Blauw glidkruid, Schild-ereprijs, enz... In een andere Zwanebloem, Grote egelskop, enz...
We hadden er een gesprek met 2 jagers die argwanend onze bezigheden kwamen gadeslaan (zoals zo dikwijls gebeurt), maar die ook niet van de gewone waren. Ze deden blijkbaar pogingen om de boeren te overtuigen zeker de slootkanten NIET te sproeien, omdat ze hun wild nog op een "natuurlijke" manier willen kweken en het vóórkomen van een diversiteit aan kruiden wilden stimuleren. En ze waren ook al tot de vaststelling gekomen dat het terrein waar we aan het strepen waren het waardevolste is uit de wijde omgeving. Toch eventjes opgekeken : die mannen waren onafhankelijk van ons al tot die conclusie gekomen. Alles samen een zeer interessante voormiddag gehad. cheers
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo aug 19, 2012 6:10 pm

Zwammer schreef:
Deze morgen in helse omstandigheden met de PWG op inventarisatietocht geweest in een vierkante km ten noorden van Wetteren-Ede waar tot nog toe blijkbaar maar 32 plantensoorten gespot waren. Zwaar ondergewaardeerd, blijkt nu. Het resultaat moet nog verwerkt worden, maar we zouden wel eens tot 132 kunnen komen en niet de eerste de beste plantjes.
In één bepaalde sloot vonden we schoonheden als Grote waterweegbree, Grote watereppe, Blauw glidkruid, Schild-ereprijs, enz... In een andere Zwanebloem, Grote egelskop, enz...
We hadden er een gesprek met 2 jagers die argwanend onze bezigheden kwamen gadeslaan (zoals zo dikwijls gebeurt), maar die ook niet van de gewone waren. Ze deden blijkbaar pogingen om de boeren te overtuigen zeker de slootkanten NIET te sproeien, omdat ze hun wild nog op een "natuurlijke" manier willen kweken en het vóórkomen van een diversiteit aan kruiden wilden stimuleren. En ze waren ook al tot de vaststelling gekomen dat het terrein waar we aan het strepen waren het waardevolste is uit de wijde omgeving. Toch eventjes opgekeken : die mannen waren onafhankelijk van ons al tot die conclusie gekomen. Alles samen een zeer interessante voormiddag gehad. cheers
Z.

Mooi resultaat zwammer! Had er graag bij geweest maar kon helaas niet.
Zijn daar idd nog enkele leuke plekjes, al heeft de verpaarding (nieuw woord..) en de maïswoede (eveneens een nieuw woord rabbit ) daar ook z'n best gedaan. Vroeger kon je daar overal kle's en brede sloten aantreffen, nu is het helaas al een pak minder.

Gr,
Noumea
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo aug 19, 2012 6:24 pm

Inderdaad - o.a. dankzij onze minister-president de verpaarding of horsificatie van het landschap in Vlaanderen (én in Nederland).

En wat de bermen en die maïs betreft - daar hebben we het gisteren nog over gehad.
Ondanks wegbermbesluit moeten bermen in landbouwgebieden vaak verdwijnen omwille van "het gevaar voor het verkeer".
En wie zegt nu iets over die veel hogere maïs die tot aan de rand van de weg staat Question
Die blijkt dan veel minder gevaarlijk te zijn scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo aug 19, 2012 6:28 pm

Zwammer schreef:
Deze morgen in helse omstandigheden met de PWG op inventarisatietocht geweest in een vierkante km ten noorden van Wetteren-Ede waar tot nog toe blijkbaar maar 32 plantensoorten gespot waren. Zwaar ondergewaardeerd, blijkt nu. Het resultaat moet nog verwerkt worden, maar we zouden wel eens tot 132 kunnen komen en niet de eerste de beste plantjes.
In één bepaalde sloot vonden we schoonheden als Grote waterweegbree, Grote watereppe, Blauw glidkruid, Schild-ereprijs, enz... In een andere Zwanebloem, Grote egelskop, enz...
We hadden er een gesprek met 2 jagers die argwanend onze bezigheden kwamen gadeslaan (zoals zo dikwijls gebeurt), maar die ook niet van de gewone waren. Ze deden blijkbaar pogingen om de boeren te overtuigen zeker de slootkanten NIET te sproeien, omdat ze hun wild nog op een "natuurlijke" manier willen kweken en het vóórkomen van een diversiteit aan kruiden wilden stimuleren. En ze waren ook al tot de vaststelling gekomen dat het terrein waar we aan het strepen waren het waardevolste is uit de wijde omgeving. Toch eventjes opgekeken : die mannen waren onafhankelijk van ons al tot die conclusie gekomen. Alles samen een zeer interessante voormiddag gehad. cheers
Z.
Ja Zwammer, afwezigen hebben altijd ongelijk.
Was nochtans echt van plan om te komen, maar de nachtvlinderval met de grote vangst heeft er anders over gesplitst.
En het is eerlijk gezegd ook niet echt mijn weer.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo aug 19, 2012 10:03 pm

kobra schreef:
En het is eerlijk gezegd ook niet echt mijn weer.
Ja, 't was "grave" hé mannen. pale
Mij nog nooit gezien met een hoedje, zeker ? Razz
Awel.... deze morgen.....
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyvr aug 24, 2012 10:34 pm

Ondertussen hebben we het resultaat van de PWG van zondag 19/8 : 149 soorten cheers
Bijlange niet kwaad ; ik zou zelfs zeggen : boven verwachting.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyza aug 25, 2012 6:12 pm

Als ik op waarnemingen.be kijk is wilde reseda blijbaar toch niet echt algemeen. Daarnet een stukje langs het spoor gelopen hier in kwatrecht, en toch een 10 tal planten hier. Als ik het goed voor heb, een zuiderse plant die zich via treinen in onze regio's verspreid ?

http://waarnemingen.be/waarneming/view/70788975
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo aug 26, 2012 10:08 am

Sdry schreef:
Als ik op waarnemingen.be kijk is wilde reseda blijbaar toch niet echt algemeen. Daarnet een stukje langs het spoor gelopen hier in kwatrecht, en toch een 10 tal planten hier. Als ik het goed voor heb, een zuiderse plant die zich via treinen in onze regio's verspreid ?
http://waarnemingen.be/waarneming/view/70788975
Volgens de Flora Atlas "algemeen in heel Vlaanderen" ; een soort van pioniervegetaties, o.a. op spoorweg- en industrieterreinen. Neemt nog steeds toe..
We liepen daar onlangs ook langs het spoor, maar een km meer richting Wetteren en het stond er vol van.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptydo sep 20, 2012 6:09 pm

Ik zie dat Geert nu ook de uitgebloeide Brede Wespenorchis van aan de Nieuwdonk heeft zien staan.
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/71242581

We hebben ze daar al veelvuldig gezien met de PWG - "onkruid" volgens Zwammer.

Toch vind ik het leuk om ze te hebben - ze groeien hier in de tuin ook op twee plaatsen in het wild (en die blijven vele maanden zeer zichtbaar staan).
Orchideeën spreken nu eenmaal tot de verbeelding, ook al lopen de meeste mensen er aan voorbij.

De Brede Wespenorchis is overigens ook op enkele plaatsen in de KM te zien).
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptydo sep 20, 2012 6:12 pm

En Ward zag een Echte lampionplant, een zeldzaam plantje, maar deze van Ward zou volgens administrator eigenlijk niet mogen ingegeven worden.

De interessante discussie over wat je nu eigenlijk wel en niet mag ingeven van planten vind je hier:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/71140240
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptydo sep 20, 2012 7:52 pm

kobra schreef:
En Ward zag een Echte lampionplant, een zeldzaam plantje, maar deze van Ward zou volgens administrator eigenlijk niet mogen ingegeven worden.
De interessante discussie over wat je nu eigenlijk wel en niet mag ingeven van planten vind je hier:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/71140240
Yep, Lampionplant aan de rand van een tuin is over het algemeen te beschouwen als "ontsnapt". Maar de lijn trekken is niet zo eenvoudig als het lijkt. Lees inderdaad eens de referentie waarnaar Rutger verwijst. scratch
Zwammer
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptydo sep 20, 2012 8:11 pm

kobra schreef:
Ik zie dat Geert nu ook de uitgebloeide Brede Wespenorchis van aan de Nieuwdonk heeft zien staan.
We hebben ze daar al veelvuldig gezien met de PWG - "onkruid" volgens Zwammer
Hela, hela. Ik zal dat dan wel IETS genuanceerder gezegd hebben. Zo lijkt het erop alsof ik daar niks aan vind. Het is gewoon een heel courante plant, maar de meeste mensen willen voor een orchidee in aanbidding neerzakken, omdat ze zo zeldzaam is en omdat ze verblindt door de felle kleuren, maar deze valt niet op door al het groen dat in de kleine bloemen en in de bloeiwijze zit.
In bepaalde populierendreven staat ze er echt heel dicht gezaaid en stop je niet bij 100 ex. Dus ja, ze komt soms evenveel voor als sommige andere gewone kruiden, maar wordt toch voorbijgelopen. Een ONkruid is het zeker niet. Een onkruid (of "niet-kruid" of "slecht-kruid") is een kruid alleen maar als je er geen nuttige functie aan toekent. Zelfs de plaats speelt een rol : de Grote brandnetel die tussen mijn groenten staat, trek ik uit. De Grote brandnetel die op het stuk achter mijn groententuin staat, daar maken we heerlijke, romige soep van.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptydo sep 20, 2012 8:56 pm

Zwammer schreef:
[Hela, hela. Ik zal dat dan wel IETS genuanceerder gezegd hebben. Zo lijkt het erop alsof ik daar niks aan vind. Het is gewoon een heel courante plant, maar de meeste mensen willen voor een orchidee in aanbidding neerzakken, omdat ze zo zeldzaam is en omdat ze verblindt door de felle kleuren, maar deze valt niet op door al het groen dat in de kleine bloemen en in de bloeiwijze zit.
In bepaalde populierendreven staat ze er echt heel dicht gezaaid en stop je niet bij 100 ex. Dus ja, ze komt soms evenveel voor als sommige andere gewone kruiden, maar wordt toch voorbijgelopen. Een ONkruid is het zeker niet. Een onkruid (of "niet-kruid" of "slecht-kruid") is een kruid alleen maar als je er geen nuttige functie aan toekent.
Z.
Ik ben het helemaal met je eens, hoor - was de smiley vergeten Wink

Zwammer schreef:
[Zelfs de plaats speelt een rol : de Grote brandnetel die tussen mijn groenten staat, trek ik uit. De Grote brandnetel die op het stuk achter mijn groententuin staat, daar maken we heerlijke, romige soep van.
Z.
En zo is de cirkel weer rond met het vorige bericht - de Brandnetel die in je tuin staat, die mag je wel ingeven op waarnemingen.be.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyvr sep 21, 2012 5:34 pm

Hoewel... een spontaan gegroeide Wespenorchies hier in de tuin, die trouwens er al stond voor ik hem opmerkte door zijn verdoken standplaats maar door iemand anders werd opgemerkt, mocht eigenlijk ook niet op Waarnemingen volgens Rutger...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyza dec 01, 2012 9:55 am

Is dat de Pierre Van Vooren die wij kennen van de PWG Scheldeland die nu waarnemingenbeheerder geworden is voor de planten Question

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/72327743
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyza dec 01, 2012 4:57 pm

kobra schreef:
Is dat de Pierre Van Vooren die wij kennen van de PWG Scheldeland die nu waarnemingenbeheerder geworden is voor de planten Question

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/72327743
Jep, dat klopt. 't Is al enkele maanden ; ze hebben lang aan zijn hoofd gezaagd.
Ik heb hem meteen een mailtje gestuurd over die f. rosea. Ik wil ook wel eens weten wat de verschillen zijn tussen Tuin- en Groot KK. En midden de Kalkense meersen...
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyza dec 01, 2012 5:50 pm

Respect voor de administrators - die mensen kunnen bijna niet meer buiten komen, als ze nu ook nog gaan moeten reageren op reacties op reacties van waarnemingen Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Emptyzo dec 02, 2012 11:26 am

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Is dat de Pierre Van Vooren die wij kennen van de PWG Scheldeland die nu waarnemingenbeheerder geworden is voor de planten Question

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/72327743
Jep, dat klopt. 't Is al enkele maanden ; ze hebben lang aan zijn hoofd gezaagd.
Ik heb hem meteen een mailtje gestuurd over die f. rosea. Ik wil ook wel eens weten wat de verschillen zijn tussen Tuin- en Groot KK. En midden de Kalkense meersen...
Z.
En hier de reactie van Pierre:

Dat Tuinkaasjeskruid werd indertijd de var. mauritiana van Malva sylvestris genoemd; is ws. synoniem met die f. rosea. Valt normaal direct op door de donkerder gekleurde en krachtiger gestreepte kroonbladen. Doorgaans meer rechtopstaand en rijkelijker bloeiend. Maar dat is uiteraard allemaal zeer relatief. Volgens DL ontbreken ook de sterharen op de bladonderzijde. In hoeverre overgangsvormen bestaan, laat ik in het midden... maar deze van Erik vond ik nogal overtuigend; er staan minder duidelijke Tuinkaasjeskruiden op wn die goedgekeurd zijn, je moet maar eens kijken naar de fotokes. Wat betreft de standplaats: Erik geeft "maisakkers" op, dus kan daar idd aanvoer van tuinafval op gebeurd zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Planten - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 7 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Planten
Terug naar boven 
Pagina 7 van 21Ga naar pagina : Vorige  1 ... 6, 7, 8 ... 14 ... 21  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Bedreigde planten en dieren

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: