Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Planten

Ga naar beneden 
+9
kobra
noumea
erikroels
wouter
Toon
leparadisperdu
JAN
Zwammer
kobra22
13 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 21  Volgende
AuteurBericht
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Gevlekte scheerling   Planten - Pagina 4 Emptyzo mei 22, 2011 9:34 pm

Voor de eerste maal in de KM de Gevlekte scheerling (Conium maculatum) gezien (van de familie van de Schermbloemigen, ziet eruit als een uit de kluiten gewassen Fluitenkruid). Ik weet niet wat we daarmee moeten aanvangen. Lijkt mij nogal invasief, als je de middenbermen van de E40 tussen Gent en Aalter bekijkt : kilometers aan een stuk is de middenberm gevuld met de plant. Daarbij is de plant extreem giftig. We zullen het eens aan Dominiek Decleyre moeten vragen, want 't was op ANB-grondgebied.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyma mei 23, 2011 11:34 pm

Zwammer schreef:
Voor de eerste maal in de KM de Gevlekte scheerling (Conium maculatum) gezien (van de familie van de Schermbloemigen, ziet eruit als een uit de kluiten gewassen Fluitenkruid). Ik weet niet wat we daarmee moeten aanvangen. Lijkt mij nogal invasief, als je de middenbermen van de E40 tussen Gent en Aalter bekijkt : kilometers aan een stuk is de middenberm gevuld met de plant. Daarbij is de plant extreem giftig. We zullen het eens aan Dominiek Decleyre moeten vragen, want 't was op ANB-grondgebied.
Z.
En op de wandeling van de PWG hebben we ze vandaag nu allemaal zien staan - een nieuwe soort voor de KM Question
Niet alleen veel planten gezien en toch ook weer wat geleerd, maar - we kunnen het niet laten - ook veel kruipende en vliegende beestjes.
Heb er ook enkele kunnen fotograferen die nog moeten gedetermineerd worden.
Ik vrees dat ik weer maar enkele tientallen van de meer dan honderd planten gezien heb Embarassed
Maar gelukkig zijn het daar geen platenfreaks bij de PWG, maar staan ook zij open voor alles wat er te zien is in de natuur.

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyza mei 28, 2011 7:21 pm

Zou dit een orchidee kunnen zijn, Zwammer?
Ze zit wel vol met bladluizen - de natuur zijn werk laten doen of ze verwijderen, want er staat er maar eentje?

Planten - Pagina 4 270511plantspec

Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyza mei 28, 2011 9:12 pm

kobra schreef:
Zou dit een orchidee kunnen zijn, Zwammer?
Ze zit wel vol met bladluizen - de natuur zijn werk laten doen of ze verwijderen, want er staat er maar eentje?
Brede wespenorchis (vroeger Breedbladige wespenorchis), de algemeenste inheemse orchidee, maar toch altijd leuk om te vinden. Waarom verwijderen ? Is 't in de tuin ? Binnenkort kunnen er daar enkele larven van Lieveheersbeestjes binnenvallen en schoon schip maken. Als je het echt niet kan zien, zou je er ook kunnen op spuiten met een zachte waterstraal. Weg bladluizen ! Very Happy Very Happy
Z.
Groeit die tegen de wetten van de zwaartekracht in ? affraid
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyza mei 28, 2011 9:22 pm

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Zou dit een orchidee kunnen zijn, Zwammer?
Ze zit wel vol met bladluizen - de natuur zijn werk laten doen of ze verwijderen, want er staat er maar eentje?
Brede wespenorchis (vroeger Breedbladige wespenorchis), de algemeenste inheemse orchidee, maar toch altijd leuk om te vinden. Waarom verwijderen ? Is 't in de tuin ? Binnenkort kunnen er daar enkele larven van Lieveheersbeestjes binnenvallen en schoon schip maken. Als je het echt niet kan zien, zou je er ook kunnen op spuiten met een zachte waterstraal. Weg bladluizen ! Very Happy Very Happy
Z.
Groeit die tegen de wetten van de zwaartekracht in ? affraid
Dat is goed nieuws, want diezelfde Orchis die de vorige jaren aan de straatkant stond, is nu weg.
Waar hij nu staat, heeft er nog nooit eentje gestaan - open en bloot en ze hangt wat slap.
Wel vlak bij een haag met veel lieveheersbeestjes, dus zal misschien toch maar de natuur zijn werk laten doen.

Ook de kardinaalsmutsstippelmot laten we elk jaar zijn gang gaan - resultaat zijn dan de kaalgevreten struiken.
De Viburnum opulus (Gelderse Roos) wordt ook serieus afgevreten door de luizen, maar daar blijft toch altijd nog wat blad opstaan.

Maar dat ene orchideetje....
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyza mei 28, 2011 9:26 pm

kobra schreef:
Maar dat ene orchideetje....
Hangt altijd "slap" vóór de bloei...
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyvr jun 03, 2011 11:19 am

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Maar dat ene orchideetje....
Hangt altijd "slap" vóór de bloei...
Z.
De luizen zitten er nog altijd overvloedig op en hangt nu serieus slap.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyvr jun 03, 2011 11:25 am

Distels - altijd interessant om naar te kijken.
Er staan er veel langs de rand van de paden in Berlare Broek - soms helemaal niets te zien en dan zitten deze twee schoonheden daar vlak bij elkaar: de Akkerdistelgalboorvlieg (eerste waarneming van imago in ons afdelingsgebied) en de Distelboktor - ze hebben allebei hun naam niet gestolen.

Planten - Pagina 4 020611distel

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptydo jun 09, 2011 3:20 pm

Bloeiend Zevenblad - altijd de moeite om eens van naderbij te bekijken.

Hier een exemplaar van aan de Oude Schelde met een boktor en parende sluipwespen.

Planten - Pagina 4 080611zevenblad
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptydo jun 30, 2011 8:37 pm

Planten - Pagina 4 Img2799small.th

Vandaag bizarre vondst in eigen tuin: Blauw walstro (Sherardia arvensis), een zeldzame soort van kalkrijke, zanderige akkers. De betreffende locatie in de tuin is eerder kalkrijk doordat er lang een bergje puin gelegen heeft van onze verbouwingen. De rest van de tuin is zanderig en aan de lichtzure kant

Dichtsbijzijnde vindplaatsen: Wetteren-kerkhof en Berlare Hoge berg. Vanzelf gekomen ? Aan mijn laarzen blijven kleven ? Adventief via vogelstrooizaad als wintervoer ?

mvg
Wouter


Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyzo sep 04, 2011 11:50 am

Langs het Nieuwdonkbos vonden we Rode ogentroost, staat 'zeldzaam' op waarnemingen:
Planten - Pagina 4 Ogentr10

Planten - Pagina 4 Ogentr11
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptydo okt 27, 2011 9:11 pm

Vandaag hier tussen de klimop een Brede Wespenorchis in bloei - van ver onopvallend, maar van dichtbij prachtige bloemen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptydi nov 22, 2011 5:50 pm

Vandaag onder de haag tussen het strooisel reeds blaadjes van Speenkruid gevonden ; een lentebloeier, dus meer dan 3 maand te vroeg. scratch
Zwammer
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyza dec 24, 2011 9:58 am

Bij alle waarnemingen van Dille op waarnemingen.be wordt nu door Rutger Barendse een foto (liefst van de vrucht) gevraagd.
http://waarnemingen.be/soort/view/6429

Waar er een foto bijstaat, krijgt deze de opmerking dat het wellicht een Dille maar Venkel is.
Citaat: Kan dit ook venkel zijn geweest? Naar info van Filip V. staan er op waarnemingen.be bij Dille alleen foto's van Venkel. Een vrucht in beeld geeft zekerheid.

Wij zagen Dille met de PWG op 27 augustus 2011 in Molenmeers.
Ook hier wordt een bewijsfoto gevraagd, maar ik denk niet die voorhanden is?
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/56459107


Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyzo dec 25, 2011 6:28 pm

kobra schreef:
Bij alle waarnemingen van Dille op waarnemingen.be wordt nu door Rutger Barendse een foto (liefst van de vrucht) gevraagd.
http://waarnemingen.be/soort/view/6429

Waar er een foto bijstaat, krijgt deze de opmerking dat het wellicht een Dille maar Venkel is.
Citaat: Kan dit ook venkel zijn geweest? Naar info van Filip V. staan er op waarnemingen.be bij Dille alleen foto's van Venkel. Een vrucht in beeld geeft zekerheid.
Wij zagen Dille met de PWG op 27 augustus 2011 in Molenmeers.
Ook hier wordt een bewijsfoto gevraagd, maar ik denk niet die voorhanden is?
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/56459107
Meneer de ongelovige Rutger neemt alleen maar fotografisch bewijsmateriaal aan, veronderstel ik ? Er is er waarschijnlijk geen, dus... Christine gaat het nog eens nakijken.
Misschien is er alleen "olfactorisch" bewijs (determinatie met de neus) en dat wordt tot nu toe heel stiefmoederlijk behandeld. Laughing
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyma dec 26, 2011 9:30 pm

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Bij alle waarnemingen van Dille op waarnemingen.be wordt nu door Rutger Barendse een foto (liefst van de vrucht) gevraagd.
http://waarnemingen.be/soort/view/6429

Waar er een foto bijstaat, krijgt deze de opmerking dat het wellicht een Dille maar Venkel is.
Citaat: Kan dit ook venkel zijn geweest? Naar info van Filip V. staan er op waarnemingen.be bij Dille alleen foto's van Venkel. Een vrucht in beeld geeft zekerheid.
Wij zagen Dille met de PWG op 27 augustus 2011 in Molenmeers.
Ook hier wordt een bewijsfoto gevraagd, maar ik denk niet die voorhanden is?
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/56459107
Meneer de ongelovige Rutger neemt alleen maar fotografisch bewijsmateriaal aan, veronderstel ik ? Er is er waarschijnlijk geen, dus... Christine gaat het nog eens nakijken.
Misschien is er alleen "olfactorisch" bewijs (determinatie met de neus) en dat wordt tot nu toe heel stiefmoederlijk behandeld. Laughing
Z.
Ik heb op die wandeling bijna uitsluitend foto's van insecten gemaakt.
Denk dat Lou toen ook gefotografeerd heeft - was zijn toestel zo'n beetje aan het uittesten.
Herinner mij wel dat het al op de terugtocht was, redelijk naar het einde toe.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyma dec 26, 2011 9:36 pm

Vandaag Boerenwormkruid in bloei gezien (aan de Oude Schelde in Wetteren).
Is dat normaal dat dit nog (al?) bloeit in de winter?

Planten - Pagina 4 Boerenwormkruid261211

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptydi dec 27, 2011 6:20 pm

Vandaag ook aan het station van Duinbergen bloeiend Boerenwormkruid zien staan, dus zal wel normaal zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptydi dec 27, 2011 8:50 pm

kobra schreef:
Vandaag ook aan het station van Duinbergen bloeiend Boerenwormkruid zien staan, dus zal wel normaal zijn.
'k Weet het niet, hoor. Boerenwormkruid is wel een lang- en laatbloeier, maar 't is toch wel heel laat. Behalve als je "bloeit tot een eind in de herfst" leest als "we hebben eigenlijk nog geen winter gehad".
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptywo dec 28, 2011 6:18 pm

kobra schreef:
Bij alle waarnemingen van Dille op waarnemingen.be wordt nu door Rutger Barendse een foto (liefst van de vrucht) gevraagd.
http://waarnemingen.be/soort/view/6429

Waar er een foto bijstaat, krijgt deze de opmerking dat het wellicht een Dille maar Venkel is.
Citaat: Kan dit ook venkel zijn geweest? Naar info van Filip V. staan er op waarnemingen.be bij Dille alleen foto's van Venkel. Een vrucht in beeld geeft zekerheid.

Wij zagen Dille met de PWG op 27 augustus 2011 in Molenmeers.
Ook hier wordt een bewijsfoto gevraagd, maar ik denk niet die voorhanden is?
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/56459107
Christine heeft heel wat argumenten verzameld voor Dille. Mail volgt ; eventueel te gebruiken naar Rutger B. toe.
En anders : volgend jaar gaan controleren....
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptywo dec 28, 2011 9:03 pm

Mogen al die argumenten bij de waarneming en hier op het forum geplaatst worden?
Zou wel leerrijk zijn voor iedereen, want voor mij is dat allemaal informatie waar ik niets van ken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptywo dec 28, 2011 10:02 pm

kobra schreef:
Mogen al die argumenten bij de waarneming en hier op het forum geplaatst worden?
Zou wel leerrijk zijn voor iedereen, want voor mij is dat allemaal informatie waar ik niets van ken.
Doe maar ! Very Happy
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptywo dec 28, 2011 10:16 pm

Hier de uitvoerige uitleg van Christine over Dille en Venkel:

Bij aromatische planten vertrouw ik vooral op mijn neus (bij paddenstoelen ook trouwens !).
Dille ruikt echt naar opgelegde augurken; het is een veel subtielere geur dan de sterke, anijsachtige geur van venkel ( de geur van echte Hollandse 'muisjes'). Jammer dat geurfoto's (vooralsnog ;-) ?) niet bestaan...

Wat ik ook gecontroleerd heb bij de plant die we gevonden hebben, is de stengel.
Die is bij Dille duidelijk hol; bij Venkel zit daar een sponsachtige vulling in.
En de kleur van Dille is veel blauwer dan de vrij groene Venkel.
Er is ook nog een verschil in de vorm van de bladscheden maar dat heb ik toen niet gecontroleerd...
Ik was er gerust in dat het Dille was.

Het zou trouwens wel kunnen dat we de komende jaren meer Dille zullen vinden.
Het zit vaak in de bloemenmengsels om bijen aan te trekken (in het Tubingermengsel bijvoorbeeld).
Deze bloemenmengsels worden gratis ter beschikking gesteld van landbouwers (door gemeenten, provincie,...).
Het is maar een kwestie van uitzaaien !

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptydo dec 29, 2011 5:52 pm

Tegen zo'n resem argumenten kan niemand tegenop Wink
Hier de reactie van Rutger op waarnemingen.be:

Dank voor deze uitgebreide beschrijving/toelichting.
Hoewel Dille natuurlijk geregeld zal voorkomen is een vergissing met Venkel snel gemaakt is gebleken, daarom vroeg ik ze allemaal even na.
In dit geval een weloverwogen determinatie blijkt.


En dat wil zeggen dat we nu met dank aan Christine allemaal iets hebben bijgeleerd en deze waarneming nu ook werd goedgekeurd cheers

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/56459107

Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Emptyvr dec 30, 2011 12:20 am

kobra schreef:
Tegen zo'n resem argumenten kan niemand tegenop Wink
Hier de reactie van Rutger op waarnemingen.be:
Dank voor deze uitgebreide beschrijving/toelichting.
Hoewel Dille natuurlijk geregeld zal voorkomen is een vergissing met Venkel snel gemaakt is gebleken, daarom vroeg ik ze allemaal even na.
In dit geval een weloverwogen determinatie blijkt.

En dat wil zeggen dat we nu met dank aan Christine allemaal iets hebben bijgeleerd en deze waarneming nu ook werd goedgekeurd cheers
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/56459107
Yes ! Schitterend hé Razz tongue
Z.


Laatst aangepast door Zwammer op vr dec 30, 2011 10:08 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Planten - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Planten   Planten - Pagina 4 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Planten
Terug naar boven 
Pagina 4 van 21Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 21  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Bedreigde planten en dieren

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: