Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 JNM'ers redden de meersen

Ga naar beneden 
+3
Peter Claus
kobra22
JAN
7 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyza apr 12, 2008 8:11 pm

Vrijdagavond vond de JNMactiviteit I see you baby, shakin' these eggs plaats in de Kalkense meersen.
Bedoeling was om de nesten van de aanwezig exotische ganzen onklaar te maken. In 2003 (eerste jaar dat werd geschud) werden 32 nesten geschud, vorig jaar slechts 8, aldus peter te danken aan een aantal jaar schudwerk.
Het slechte nieuws is dus dat het lage aantal van vorig jaar waarschijnlijk te wijten is aan slecht zoeken en de Canadese gansen nog steeds uitbreiden, want wij vonden maar liefst 28 nesten, goed voor 140 eieren!!!
In elk geval een indicatie dat er nog werk aan de winkel is ...
Enkele natuurpunters gingen vandaag nog de Belham aflopen, benieuwd hoeveel er daar nog gevonden zullen worden ..
Het heeft mij heel veel deugd gedaan om te zien met welk een enthousiasme en nauwkeurigheid de (voornamelijk niet-vogelkijkende) JNM'ers te werk gingen !!!
Enkele sfeerbeeldjes + lijstje met grootte van de nesten

JNM'ers redden de meersen Dscn2713
JNM'ers redden de meersen Dscn2712
JNM'ers redden de meersen Dscn2711
JNM'ers redden de meersen Dscn2710
JNM'ers redden de meersen Exoten10
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 9:04 am

Bedankt voor het verslag en vooral voor de inzet.

Worden nesten van Magelhaenganzen minder snel ontdekt?
Of broeden ze hier niet zo snel?
Mij lijkt het dat er in de KM meer Magelhaen zit dan Canadese.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 9:50 am

JAN schreef:
Vrijdagavond vond de JNMactiviteit I see you baby, shakin' these eggs plaats in de Kalkense meersen.
Bedoeling was om de nesten van de aanwezig exotische ganzen onklaar te maken. In 2003 (eerste jaar dat werd geschud) werden 32 nesten geschud, vorig jaar slechts 8, aldus peter te danken aan een aantal jaar schudwerk.
Het slechte nieuws is dus dat het lage aantal van vorig jaar waarschijnlijk te wijten is aan slecht zoeken en de Canadese gansen nog steeds uitbreiden, want wij vonden maar liefst 28 nesten, goed voor 140 eieren!!!
In elk geval een indicatie dat er nog werk aan de winkel is ...
Enkele natuurpunters gingen vandaag nog de Belham aflopen, benieuwd hoeveel er daar nog gevonden zullen worden ..
Het heeft mij heel veel deugd gedaan om te zien met welk een enthousiasme en nauwkeurigheid de (voornamelijk niet-vogelkijkende) JNM'ers te werk gingen !!!
Enkele sfeerbeeldjes + lijstje met grootte van de nesten

JNM'ers redden de meersen Dscn2713
JNM'ers redden de meersen Dscn2712
JNM'ers redden de meersen Dscn2711
JNM'ers redden de meersen Dscn2710
JNM'ers redden de meersen Exoten10

We mogen eigenlijk enkel schudden op percelen van Natuurpunt (zoals staat op de brief), jullie hebben waarschijnlijk heel scherenmeers belopen? Misschien daar het verschil?

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 9:51 am

kobra22 schreef:
Bedankt voor het verslag en vooral voor de inzet.

Worden nesten van Magelhaenganzen minder snel ontdekt?
Of broeden ze hier niet zo snel?
Mij lijkt het dat er in de KM meer Magelhaen zit dan Canadese.

Moeilijk te vinden nesten
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 9:58 am

tuurlijk hebben wij alle weiden belopen.
wat voor zin heeft het anders om te gaan schudden???
bv al die weiden tegen de grote baan uitbergen-overmere hebben ook een 8tal nesten opgeleverd.
a) we wisten van niet beter en b) als we van beter zouden weten, zouden we 't nog doen, want als je maar 1/4 van de nesten schudt, heeft het ook niet veel zin.
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 11:50 am

Fantastisch, ik heb mijn steentje bijgedragen en 1 nest geschud langs de Blokstraat.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 12:03 pm

kan je juist zeggen waar? (+hoeveel eieren)
dan weet 'k of wij dat ook gedaan hebben, en zoniet bij 't lijstje tellen.
we zijn wel een tweetal nesten tegengekomen die reeds geprikt waren, dus blijkbaar lopen er nog andere mensen met satéstokskes rond.
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 12:17 pm

JAN schreef:
kan je juist zeggen waar? (+hoeveel eieren)
dan weet 'k of wij dat ook gedaan hebben, en zoniet bij 't lijstje tellen.
we zijn wel een tweetal nesten tegengekomen die reeds geprikt waren, dus blijkbaar lopen er nog andere mensen met satéstokskes rond.

Blokstraat waar ze dat kotteke zaterdag hebben afgebroken in de linkerhoek voor een stronk. 4 eieren.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 1:37 pm

dat maakt dan 144
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 5:49 pm

kobra22 schreef:
Bedankt voor het verslag en vooral voor de inzet. Worden nesten van Magelhaenganzen minder snel ontdekt? Of broeden ze hier niet zo snel?
Mij lijkt het dat er in de KM meer Magelhaen zit dan Canadese.
Ik denk dat je daar een lichtjes verkeerde kijk op hebt, kobra. Aan jouw kant zitten er misschien veel minder, maar aan de Overmeerse kant stikt het ervan. Dan ga je al vlug in termen van een paar honderd denken, terwijl er van de Magelhaen een goede honderd zouden zijn.
Wij hebben hier in elk geval een andere indruk.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 6:25 pm

Inderdaad, 's Herenmeers stikt van de Canadezen ...
Ik las trouwens dat één van de gevolgen van die exoten is dat ze de oevers kaalvreten en je daardoor erosie krijgt.
Die indruk had ik toch in 's Herenmeers en de rand van Molenmeers, of heeft dat een andere oorzaak?
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 8:12 pm

JAN schreef:
Inderdaad, 's Herenmeers stikt van de Canadezen ...
Ik las trouwens dat één van de gevolgen van die exoten is dat ze de oevers kaalvreten en je daardoor erosie krijgt.
Die indruk had ik toch in 's Herenmeers en de rand van Molenmeers, of heeft dat een andere oorzaak?

Is in Scherenmeers zeker het geval. Je moet daar eens met de landbouwers praten, nagenoeg geen opbrengst!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 9:25 pm

't was al erg genoeg dat ik met ne jager moest praten ...
nen oude vent die daar rondliep met ne stoffen zak, dacht eerst dat hij aan 't stropen was, maar dan bleek dat hij maïs kwam uitstrooien om de fazanten bij te voederen, de janet.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo apr 13, 2008 10:03 pm

Zwammer schreef:
kobra22 schreef:
Mij lijkt het dat er in de KM meer Magelhaen zit dan Canadese.
Ik denk dat je daar een lichtjes verkeerde kijk op hebt, kobra. Aan jouw kant zitten er misschien veel minder, maar aan de Overmeerse kant stikt het ervan. Dan ga je al vlug in termen van een paar honderd denken, terwijl er van de Magelhaen een goede honderd zouden zijn.
Wij hebben hier in elk geval een andere indruk.
Z.
Blijkbaar zitten er dan veel meer Canadese de oostelijke kant.
Ik zie er wel elke dag veel op weg naar het werk - in Heusden-Destelbergen aan de Schelde.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyma apr 14, 2008 9:52 pm

woeps, laat het duidelijk zijn dat de titel van dit topic enkel ter promotie van onszelf werd aangewend, en dus (uiteraard) niet écht gemeend is.
de echte redders zijn volgens mijzelf nog altijd de Natuurpunters, laat dit duidelijk zijn.
ik zeg het maar omdat bepaalde mensen op bepaalde fora zo'n titel blijkbaar nogal aanstootgevend vinden ...
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptydi apr 15, 2008 8:40 am

Ik heb eventjes de moeite genomen het topic op 'overmeersevogels' te lezen. Pff, idd, nu weet ik weer waarom ik er wegblijf ...

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptydi apr 15, 2008 11:16 pm

Ik kan maar één ding zeggen: PROFICIAT JNMers en vooral: BEDANKT!
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptywo apr 16, 2008 7:04 pm

leparadisperdu schreef:
Ik heb eventjes de moeite genomen het topic op 'overmeersevogels' te lezen. Pff, idd, nu weet ik weer waarom ik er wegblijf ...

Dimi
In Knack zeggen ze daar vandaag het volgende over:
http://www.knack.be/nieuws/technologie/-kennissites-als-wikipedia-zijn-verheerlijking-van-de-amateur-/site72-section27-article15703.html
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptywo apr 16, 2008 8:47 pm

kobra22 schreef:
leparadisperdu schreef:
Ik heb eventjes de moeite genomen het topic op 'overmeersevogels' te lezen. Pff, idd, nu weet ik weer waarom ik er wegblijf ...

Dimi
In Knack zeggen ze daar vandaag het volgende over:
http://www.knack.be/nieuws/technologie/-kennissites-als-wikipedia-zijn-verheerlijking-van-de-amateur-/site72-section27-article15703.html

Lijkt me een interessant boek. Zou voor sommigen wel eens erg confronterend kunnen zijn, vandaar waarschijnlijk de heftige reakties ...

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptywo apr 16, 2008 9:03 pm

+7 eieren Magelaengans in Langendonk samen met Erik.

Raar, wij waren daar vlakbij gepasseerd vrijdag, en dat nest niet gezien, ofwel was het er nog niet?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyzo mei 04, 2008 10:12 pm

Doet JNM hier ook iets op 25 mei (Dag van het Lieveheersbeestje)?

Misschien eens iets doen aan al die Chinese Twisted Evil
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyma mei 05, 2008 7:52 am

kobra22 schreef:
Doet JNM hier ook iets op 25 mei

ja, studeren
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptyza mei 08, 2010 3:12 pm

JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu) werkt momenteel aan een boekje boordevol leuke natuurweetjes en verhaaltjes.
Het doelpubliek zijn de begeleiders van de piepers (8 tot 12 jaar).
Voor de rubriek 'Insecten en vieze beestjes' zijn ze nog op zoek.
Kan jij hen op weg helpen?
Je leukste viezebeestjesweetjes zijn welkom bij leendelaender@gmail.com
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptywo jun 09, 2010 9:44 am

kobra22 schreef:
JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu) werkt momenteel aan een boekje boordevol leuke natuurweetjes en verhaaltjes.
Het doelpubliek zijn de begeleiders van de piepers (8 tot 12 jaar).
Voor de rubriek 'Insecten en vieze beestjes' zijn ze nog op zoek.
Kan jij hen op weg helpen?
Je leukste viezebeestjesweetjes zijn welkom bij leendelaender@gmail.com
Begin mei een mailtje met een verhaaltje gestuurd, maar geen antwoord ontvangen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Emptywo jun 09, 2010 2:51 pm

kobra22 schreef:
kobra22 schreef:
JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu) werkt momenteel aan een boekje boordevol leuke natuurweetjes en verhaaltjes.
Het doelpubliek zijn de begeleiders van de piepers (8 tot 12 jaar).
Voor de rubriek 'Insecten en vieze beestjes' zijn ze nog op zoek.
Kan jij hen op weg helpen?
Je leukste viezebeestjesweetjes zijn welkom bij leendelaender@gmail.com
Begin mei een mailtje met een verhaaltje gestuurd, maar geen antwoord ontvangen.
Vorige week bij de bermenwandeling Leen gezien en haar ernaar gevraagd. Ze hadden blijkbaar voldoende stof voor het boekje gekregen. Very Happy
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





JNM'ers redden de meersen Empty
BerichtOnderwerp: Re: JNM'ers redden de meersen   JNM'ers redden de meersen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
JNM'ers redden de meersen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» SIGMAPLAN
» Gentbrugse Meersen
» Schellebelse meersen...
» Kalkense Meersen beleven
» Gezien in de Kalkense Meersen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Aankondigingen en activiteiten-
Ga naar: