Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Wegbermbeheer

Ga naar beneden 
+2
kobra
kobra22
6 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptyma jun 16, 2008 7:58 pm

Sinds 1984 bestaat er een wegbermbesluit voor het Vlaamse Gewest. Dit besluit legt de eerste maaibeurt op vanaf 15 juni en voor een eventuele tweede maaibeurt op 15 september.

In Kalken hebben ze er nu niet beter op gevonden dan enkele dagen voor 15 juni de grachten te kuisen. Resultaat...

Wegbermbeheer Wegber10


Laatst aangepast door kobra22 op za mei 02, 2020 11:13 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptyzo apr 01, 2012 7:49 pm

OP website trage wegen ging het bij de vraag van de maand over maaien voor 15 juni:
http://www.tragewegen.be/nieuwsoverzicht/item/1560-vraag-van-de-maand-mag-de-gemeente-haar-trage-wegen-maaien-vóór-15-juni

Hebben jullie ook al gezien dat de berm aan de overkant van de huizen van de Aard nu al gemaaid is Question
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptywo jul 06, 2016 7:56 pm

Een reactie van NP op de distelbrief van De Croo: https://www.natuurpunt.be/nieuws/waarom-distelbestrijding-niet-meer-van-deze-tijd-5-vragen-antwoorden-20160706
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydi jan 03, 2017 8:44 am

De bomen langs Kalkenvaart zouden deze week allemaal gekapt worden???? Klopt dit???
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptywo jan 04, 2017 6:58 pm

Wes schreef:
De bomen langs Kalkenvaart zouden deze week allemaal gekapt worden????  Klopt dit???

De knotwilgen werden inderdaad de een na de ander gevloerd.

Wegbermbeheer 2yts31g

Wegbermbeheer Msuu1

Wegbermbeheer 281eicl
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptywo jan 04, 2017 7:04 pm

Een aantal auto's negeerden het verbodsteken en er zat dan niets anders op dan achteruit terug te rijden.

Wegbermbeheer Mc4qic
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptywo jan 04, 2017 7:06 pm

Ook deze moeten allemaal weg.

Wegbermbeheer Wckbxw
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydo jan 05, 2017 7:21 am

Ik heb info gevraagd daarover en Peter liet weten dat de gemeente 27 wilgen laat verwijderen omdat ze verwaarloosd werden in het verleden en nu dus een potentieel gevaar vormen (uitscheurende takken). Ze werden nochtans door henzelf niet onderhouden... No
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydo jan 05, 2017 7:22 am

De zomereiken blijven dus wel staan...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydo jan 05, 2017 9:19 am

Toon schreef:
Ik heb info gevraagd daarover en Peter liet weten dat de gemeente 27 wilgen laat verwijderen omdat ze verwaarloosd werden in het verleden en nu dus een potentieel gevaar vormen (uitscheurende takken). Ze werden nochtans door henzelf niet onderhouden... No

Er zijn er inderdaad een aantal gescheurd - hopelijk zaten er niet te veel holenbroeders in de holten die niet meer zijn kunnen ontsnappen...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydo jan 05, 2017 9:20 am

Toon schreef:
De zomereiken blijven dus wel staan...

Gelukkig, want ik was vandaag van plan om eens te gaan kijken of er geen eitjes op de takken waren, dus dat spaart mij werk Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptyma jan 09, 2017 9:04 pm

kobra schreef:
Toon schreef:
De zomereiken blijven dus wel staan...

Gelukkig, want ik was vandaag van plan om eens te gaan kijken of er geen eitjes op de takken waren, dus dat spaart mij werk Wink

Het is altijd spijtig als zo'n natuurlijke/natuurrijke elementen verdwijnen, maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van opgaande bomen in weidevogelgebied. Zo ook van de bomen langs de vaart.
Deze kunnen een sterk negatieve impact hebben op de weidevogelstand.

Ik denk trouwens ook niet dat je daar eikenpages gaat aantreffen Kobra.
Vaak heel veel windwerking en mede daardoor geen geschikt 'microklimaat' voor dergelijke soort.
Maar met vlinders weet je natuurlijk nooit..

Gr!
M
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydi jan 10, 2017 9:35 am

noumea schreef:
kobra schreef:
Toon schreef:
De zomereiken blijven dus wel staan...

Gelukkig, want ik was vandaag van plan om eens te gaan kijken of er geen eitjes op de takken waren, dus dat spaart mij werk Wink

Het is altijd spijtig als zo'n natuurlijke/natuurrijke elementen verdwijnen, maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van opgaande bomen in weidevogelgebied. Zo ook van de bomen langs de vaart.
Deze kunnen een sterk negatieve impact hebben op de weidevogelstand.

Ik denk trouwens ook niet dat je daar eikenpages gaat aantreffen Kobra.
Vaak heel veel windwerking en mede daardoor geen geschikt 'microklimaat' voor dergelijke soort.
Maar met vlinders weet je natuurlijk nooit..

Gr!
M

Met knotwilgen bedoel je wellicht niet opgaande bomen?
Het zijn de knotwilgen die weg zijn en niet de eiken.
Knotwilgen staan al eeuwenlang in vochtige gebieden - kijk er maar de schilderijen op na van die tijd.

Eikenpages had ik daar ook niet verwacht, maar wellicht wel eitjes van nachtvlinders.
En die heb ik ook nog nooit gevonden.
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydi jan 10, 2017 11:17 am

kobra schreef:
noumea schreef:
kobra schreef:
Toon schreef:
De zomereiken blijven dus wel staan...

Gelukkig, want ik was vandaag van plan om eens te gaan kijken of er geen eitjes op de takken waren, dus dat spaart mij werk Wink

Het is altijd spijtig als zo'n natuurlijke/natuurrijke elementen verdwijnen, maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van opgaande bomen in weidevogelgebied. Zo ook van de bomen langs de vaart.
Deze kunnen een sterk negatieve impact hebben op de weidevogelstand.

Ik denk trouwens ook niet dat je daar eikenpages gaat aantreffen Kobra.
Vaak heel veel windwerking en mede daardoor geen geschikt 'microklimaat' voor dergelijke soort.
Maar met vlinders weet je natuurlijk nooit..

Gr!
M

Met knotwilgen bedoel je wellicht niet opgaande bomen?
Het zijn de knotwilgen die weg zijn en niet de eiken.
Knotwilgen staan al eeuwenlang in vochtige gebieden - kijk er maar de schilderijen op na van die tijd.

Eikenpages had ik daar ook niet verwacht, maar wellicht wel eitjes van nachtvlinders.
En die heb ik ook nog nooit gevonden.

Ja, ik reken er de knotwilgen ook bij. Het klopt dat knotwilgen al eeuwenlang in vochtige gebieden staan, maar behalve eventueel aan de randen(!) van bvb Broekmeers, Molenmeers en Langendonk hebben ze daar ifv(!) weidevogels geen enkele toegevoegde waarde, wel integendeel. De negatieve impact op soorten zoals grutto, kievit, graspieper, leeuwerik, tureluur ed is behoorlijk groot (naast andere vormen van negatieve impact door bvb verstoring, recreatie,..).

In dergelijke gebieden stonden bvb in de tijd van Ferraris - behalve enkele verdwaalde bomen/struiken - ook geen (knot)bomen. Je kan dat vaak duidelijk zien op bvb Ferraris of Vandermaelen-kaarten. Zulke gebieden waren gewoon te nat voor hakhout- of knotbeheer want je kon er in de winter toch meestal niet aan (werken). Daarnaast hadden ze ook een negatieve impact op de grasproductie. Da's helaas ook een belangrijke reden (naast het onderhoud/snoei) dat er heel wat knotwilgen verdwenen zijn op landbouwpercelen.
De populieren- en jagersbosjes in die gebieden (zoals broekm, molenmeers en langendonk) zou ik op termijn dan ook liever zien verdwijnen. In de randzone's en op bvb donken hebben ze dan wel weer hun plaats/toegevoegde waarde.
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptyma jan 16, 2017 1:24 am

noumea schreef:
kobra schreef:
noumea schreef:
kobra schreef:
Toon schreef:
De zomereiken blijven dus wel staan...

Gelukkig, want ik was vandaag van plan om eens te gaan kijken of er geen eitjes op de takken waren, dus dat spaart mij werk Wink

Het is altijd spijtig als zo'n natuurlijke/natuurrijke elementen verdwijnen, maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van opgaande bomen in weidevogelgebied. Zo ook van de bomen langs de vaart.
Deze kunnen een sterk negatieve impact hebben op de weidevogelstand.

Ik denk trouwens ook niet dat je daar eikenpages gaat aantreffen Kobra.
Vaak heel veel windwerking en mede daardoor geen geschikt 'microklimaat' voor dergelijke soort.
Maar met vlinders weet je natuurlijk nooit..

Gr!
M

Met knotwilgen bedoel je wellicht niet opgaande bomen?
Het zijn de knotwilgen die weg zijn en niet de eiken.
Knotwilgen staan al eeuwenlang in vochtige gebieden - kijk er maar de schilderijen op na van die tijd.

Eikenpages had ik daar ook niet verwacht, maar wellicht wel eitjes van nachtvlinders.
En die heb ik ook nog nooit gevonden.

Ja, ik reken er de knotwilgen ook bij. Het klopt dat knotwilgen al eeuwenlang in vochtige gebieden staan, maar behalve eventueel aan de randen(!) van bvb Broekmeers, Molenmeers en Langendonk hebben ze daar ifv(!) weidevogels geen enkele toegevoegde waarde, wel integendeel. De negatieve impact op soorten zoals grutto, kievit, graspieper, leeuwerik, tureluur ed is behoorlijk groot (naast andere vormen van negatieve impact door bvb verstoring, recreatie,..).

In dergelijke gebieden stonden bvb in de tijd van Ferraris - behalve enkele verdwaalde bomen/struiken - ook geen (knot)bomen. Je kan dat vaak duidelijk zien op bvb Ferraris of Vandermaelen-kaarten. Zulke gebieden waren gewoon te nat voor hakhout- of knotbeheer want je kon er in de winter toch meestal niet aan (werken). Daarnaast hadden ze ook een negatieve impact op de grasproductie. Da's helaas ook een belangrijke reden (naast het onderhoud/snoei) dat er heel wat knotwilgen verdwenen zijn op landbouwpercelen.
De populieren- en jagersbosjes in die gebieden (zoals broekm, molenmeers en langendonk) zou ik op termijn dan ook liever zien verdwijnen. In de randzone's en op bvb donken hebben ze dan wel weer hun plaats/toegevoegde waarde.
Op een van de latere trektellingen vorig jaar kwam ik iemand tegen van ANB (dacht ik toch, het was alleszins Kenny niet) op Broekmeers. Die was met kaarten bezig en ik vroeg wat hij juist aan het doen was. Bleek dat hij percelen (oa. jagersbosjes) aan het bekijken was en eigenaars ging bezoeken. Sommigen zouden onteigend worden of toch verplicht worden tot kap van de bosjes (oa. dat van Bertie op Broekmeers), als ik het goed verstaan had, ook in kader van vernatting van de meersen/weidevogels.
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptyma jan 16, 2017 10:52 am

Walle schreef:
noumea schreef:
kobra schreef:
noumea schreef:
kobra schreef:
Toon schreef:
De zomereiken blijven dus wel staan...

Gelukkig, want ik was vandaag van plan om eens te gaan kijken of er geen eitjes op de takken waren, dus dat spaart mij werk Wink

Het is altijd spijtig als zo'n natuurlijke/natuurrijke elementen verdwijnen, maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van opgaande bomen in weidevogelgebied. Zo ook van de bomen langs de vaart.
Deze kunnen een sterk negatieve impact hebben op de weidevogelstand.

Ik denk trouwens ook niet dat je daar eikenpages gaat aantreffen Kobra.
Vaak heel veel windwerking en mede daardoor geen geschikt 'microklimaat' voor dergelijke soort.
Maar met vlinders weet je natuurlijk nooit..

Gr!
M

Met knotwilgen bedoel je wellicht niet opgaande bomen?
Het zijn de knotwilgen die weg zijn en niet de eiken.
Knotwilgen staan al eeuwenlang in vochtige gebieden - kijk er maar de schilderijen op na van die tijd.

Eikenpages had ik daar ook niet verwacht, maar wellicht wel eitjes van nachtvlinders.
En die heb ik ook nog nooit gevonden.

Ja, ik reken er de knotwilgen ook bij. Het klopt dat knotwilgen al eeuwenlang in vochtige gebieden staan, maar behalve eventueel aan de randen(!) van bvb Broekmeers, Molenmeers en Langendonk hebben ze daar ifv(!) weidevogels geen enkele toegevoegde waarde, wel integendeel. De negatieve impact op soorten zoals grutto, kievit, graspieper, leeuwerik, tureluur ed is behoorlijk groot (naast andere vormen van negatieve impact door bvb verstoring, recreatie,..).

In dergelijke gebieden stonden bvb in de tijd van Ferraris - behalve enkele verdwaalde bomen/struiken - ook geen (knot)bomen. Je kan dat vaak duidelijk zien op bvb Ferraris of Vandermaelen-kaarten. Zulke gebieden waren gewoon te nat voor hakhout- of knotbeheer want je kon er in de winter toch meestal niet aan (werken). Daarnaast hadden ze ook een negatieve impact op de grasproductie. Da's helaas ook een belangrijke reden (naast het onderhoud/snoei) dat er heel wat knotwilgen verdwenen zijn op landbouwpercelen.
De populieren- en jagersbosjes in die gebieden (zoals broekm, molenmeers en langendonk) zou ik op termijn dan ook liever zien verdwijnen. In de randzone's en op bvb donken hebben ze dan wel weer hun plaats/toegevoegde waarde.
Op een van de latere trektellingen vorig jaar kwam ik iemand tegen van ANB (dacht ik toch, het was alleszins Kenny niet) op Broekmeers. Die was met kaarten bezig en ik vroeg wat hij juist aan het doen was. Bleek dat hij percelen (oa. jagersbosjes) aan het bekijken was en eigenaars ging bezoeken. Sommigen zouden onteigend worden of toch verplicht worden tot kap van de bosjes (oa. dat van Bertie op Broekmeers), als ik het goed verstaan had, ook in kader van vernatting van de meersen/weidevogels.

Klopt!
Bvb dat langgerekte bosje rechts van het betonwegje in Broekmeers. Heb ik nog weten planten, en mede dat zorgde er voor dat er in die zone zo goed als geen kieviten meer zaten. Naast de bladval, predatoren,... Neutral
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydo aug 24, 2017 3:10 pm

En in Nederland?
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23696
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydi jan 23, 2018 8:23 am

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24080
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydi jun 19, 2018 5:29 pm

Zo kan het ook: https://radio2.be/limburg/limburgse-bermen-zijn-kleine-natuurreservaten
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptyza sep 22, 2018 5:15 pm

Een paradijs voor bijen in de bermen: http://www.honeyhighway.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptywo okt 17, 2018 8:19 pm

kobra schreef:
Een paradijs voor bijen in de bermen: http://www.honeyhighway.nl

Daar kunnen ze in Wetteren nog wat van leren..

De voorbije 2 jaar alvast een zeer bedenkelijk maaibeheer. In onze omgeving 1 maaibeurt dmv klepelen en zonder verwijdering van maaisel.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptyzo apr 14, 2019 12:41 am

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/243815/haarlem-gaat-maand-lang-niet-maaien-om-insecten-te-beschermen
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydo jul 11, 2019 6:58 pm

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kleurrijke-berm-als-wapen-tegen-plagen-en-biodiversiteitsverlies~b4a4d364/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptydo jul 18, 2019 10:51 pm

https://www.tvoost.be/nieuws/brug-aan-meerskant-in-destelbergen-proper-in-laarne-overwoekerd-81649
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Emptyza jul 20, 2019 11:48 am

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190719_04518160
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wegbermbeheer Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wegbermbeheer   Wegbermbeheer Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wegbermbeheer
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Natuurbeheer in de Kalkense meersen-
Ga naar: