Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 MISTERY BIRD

Ga naar beneden 
+5
wouter
WDDI
kobra
Peter Claus
JAN
9 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 6, 7, 8 ... 11 ... 16  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyma dec 04, 2006 6:48 pm

JAN schreef:
De kleine is een slechtvalk, juist?
Als we dat zeker weten, schiet er eigenlijk nog maar 1 soort over die de grote kan zijn ... (al vind 'k niet dat ie er zo sterk op lijkt).

Zozo, zeer leuke mistery, hopelijk is die ene nu juist want anders durf 'k niet meer buiten te komen van schaamte !

JAN

Eindelijk komt er wat vaart in - Slechtvalk voor de kleine is OK!

Snap je nu waarom je zo verwarring stichtte in het begin Embarassed

Nog een fotootje om de grote te determineren.

MISTERY BIRD - Pagina 7 Luchtduel5fv7

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyma dec 04, 2006 6:57 pm

Neos schreef:
De mistery in vele hier geplaatste birds zit hem niet in het herkennen van de soorten, maar in de verschrikkelijk slechte fotokwaliteit. Laughing

Ik ben een weekje in Overmere geweest en daar beschik ik niet over internet. Dus nu maar even inpikken en ga voor slecht en gier.

Groetjes

Marc

En Marc zit volledig juist! Proficiat!!

De foto's komen van de site van Falsterbo vogelstation: http://www.skof.se/fbo/

Daar zien ze wel meer roofvogels vliegen.

Dat gevecht ging door in maart 2006: http://www.microbirding.se/vellinge/galleri.asp

De Giervalk staat op één van mijn favoriete zegels van één van mijn favoriete graveurs (Slania, een Tsjech die naar Zweden geëmigreerd is en meer dan 1000 postzegels gegraveerd heeft, ook Belgische).

MISTERY BIRD - Pagina 7 Luchtduelgrootgp8
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyma dec 04, 2006 7:01 pm

Aha dus toch. Qua formaat kon het dus inderdaad alleen nog giervalk zijn, als de ene dus een slechtvalk was.
Zeer leuke fotoreeks in elk geval, bijhouden, voor als we binnen zoveel jaar eens zelf een mistery bird competitie organiseren ! (tegen die tijd zitten we op dit forum reeds aan pagina 300, foto's genoeg dus)

en nu nu wat leren
JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydi dec 05, 2006 12:48 pm

Dju jong, we hebben ons laten misleiden! Leuke mistery! Smile

Ik had er eerlijk gezegd eergisteren ook aan gedacht dat de kleinste de Slechtvalk was en de grote een Giervalk, maar niet opt forum gezet. Maar dat zijn natuurlijk vijgen na pasen!

Ben benieuwd naar de volgende (ik zet er gene meer op, want de mijnen zijn te gemakkelijk!!!)

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydi dec 05, 2006 12:56 pm

Misschien toch...

MISTERY BIRD - Pagina 7 Watishetvf2

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydi dec 05, 2006 1:41 pm

Bij mij gaan er "lichtjes" branden Laughing

Hebt gij die foto genomen, Peter?

Die sensor mag wel eens gecleaned worden hé. Wink


Groetjes

marc
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydi dec 05, 2006 5:08 pm

Een van de 7 dwergen ? Met middelste dekveren die een V vormen op bovenzijde en een "lantaarntje" dicht tegen het lichaam op de vleugelvoorrand, ... ?
Ik dacht aan dwergarend.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydi dec 05, 2006 6:41 pm

leparadisperdu schreef:
Een van de 7 dwergen ? Met middelste dekveren die een V vormen op bovenzijde en een "lantaarntje" dicht tegen het lichaam op de vleugelvoorrand, ... ?
Ik dacht aan dwergarend.

Dimi

Ik ga mee met Dimi, o.a. wegens de witte vlek (of het 'landingslicht' op de vleugelvoorrand zoals zo mooi gezegd in de ANWB vogelgids).

Gelukkig geen donkere vorm, want die zijn moeilijker te determineren.

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydi dec 05, 2006 6:42 pm

Neos schreef:
Bij mij gaan er "lichtjes" branden Laughing

hehe da 's een goeie.
Soit, als we er zo ééntje boven de trektelpost willen zullen we toch moeten maken dat we er geen bruine kiekendief van maken (of tenminste jullie toch
Laughing Laughing )

JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydi dec 05, 2006 10:29 pm

Hier is er nog eentje: de raadselfoto die vandaag in DIE FALKE staat.

MISTERY BIRD - Pagina 7 Raadselfoto5zi2.th

Wie doet de eerste gok?

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptywo dec 06, 2006 8:15 am

Tsjak-Tsjak!

Hoor ik daar geen Kramsvogel...

Idd een Dwergarend! Weer te gemakkelijk...

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptywo dec 06, 2006 3:51 pm

Peter Claus schreef:
Tsjak-Tsjak!

Hoor ik daar geen Kramsvogel...

Peter

De tsjakker - voor één keer zijn we het eens, Peter Laughing

Dat is ook mijn idee (hoewel geweldig veel wit op onderlijf, maar grijs op kop is duidelijk te zien, dus ik zie geen andere mogelijkheid bij de lijsterachtigen, tenzij het één van de voor mij onbekende exoten is).

We zullen wel nog een maand op de oplossing moeten wachten.

Koenraad

MISTERY BIRD - Pagina 7 Kramsvogelbefu4
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydo dec 07, 2006 11:27 am

WE ZIJN WEER WEG lol!

MISTERY BIRD - Pagina 7 Rarararb2

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydo dec 07, 2006 1:27 pm

Jammer dat hij niet zingt, want die KBV'tjes zijn niet simpel.

Na rijp (??) beraad - o.a. lichte wenkbrauwstreep, kleur poten, tekening vleugels, enz. - ga ik voor de Bosrietzanger.

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydo dec 07, 2006 5:47 pm

Ik volg Koen.

kobra schreef:
Jammer dat hij niet zingt, want die KBV'tjes zijn niet simpel.

Na rijp (??) beraad - o.a. lichte wenkbrauwstreep, kleur poten, tekening vleugels, enz. - ga ik voor de Bosrietzanger.

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydo dec 07, 2006 6:16 pm

3 kenmerken om met zekerheid voor bosrietzanger te gaan en die kleine karekiet uitsluiten:

ten eerste het biotoop (netels)

ten tweede de lange handpenprojectie

ten derde de ongesleten witte toppen van de pennen. Bosrietzanger ruit niet bij ons, maar in Afrika en komt dan hier aan met bijna ongesleten pennen.

Groetjes

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptydo dec 07, 2006 8:49 pm

Dank u Marc,

Dat laatste is het TOPKENMERK!

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyvr dec 08, 2006 2:51 am

Toch blijft er wat mistery hangen rond die foto. Als je naar de exif van de foto kijkt klopt er ergens iets niet.

Op het tijdstip van opname zitten die hier heus niet. Rolling Eyes

MISTERY BIRD - Pagina 7 71350059

Groetjes

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyvr dec 08, 2006 5:35 pm

Peter Claus schreef:

Dat laatste is het TOPKENMERK!
in de ANWB staat eigenlijk wel dat dat nogal wat kleine karekieten ook die witte toppen kunnen vertonen ... Of is het nooit zo extreem als op de foto hier?

JAN

PS1 wie zegt ook dat de foto hier is genomen? Of zijn er mensen die op basis van vegetatie en rui toch kunnen opmaken dat de vogel hier is gefotografeerd?

PS2 Wil iedereen zijn misteryfoto's op dit topic posten, kwestie van het een beetje overzichtelijk te houden?
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyvr dec 08, 2006 6:10 pm

Jan,

Naar alle waarschijnlijkheid is deze foto ergens in onze contreien genomen, gelet op die netels.

De verkeerde datum op de foto heeft waarschijnlijk te maken met de instellingen van de camera. Je moet daar zelf in het begin datum en uur instellen. Ook na het vervangen van de inwendige geheugenbatterij.

Wat betreft de determinatie van BZ en KK, als je er wat meer wil van weten, hier wat literatuur:

http://www.vogeltrekstation.nl/determinatie_bosrietzanger.htm

http://www.vogeltrekstation.nl/determinatie_kleine_karekiet.htm


Ook de handpenprojectie geeft gewoonlijk uitsluiting; Zie deze foto van KK waar de handpenprojectie duidelijk korter is

MISTERY BIRD - Pagina 7 68625474

Verschillende foto's van beide soorten kan je bekijken op

http://www.pbase.com/neos_marc/warblers&page=all


De foto die Peter instuurde toont een typische bosrietzanger die territorium aan het maken is in het voorjaar. Ze zijn dan niet zo schuw en komen dan makkelijker uit het gewas en laten dan hun zang duidelijk horen . Ik durf daarom bijna stellen dat het een mannetje is.

Het verschil in ruien van BRZ en KK ligt in het tijdstip. KK ruit hier bij ons in augustus, voor hij vertrekt en kan op dat ogenblik wel ongesleten lichtere toppen vertonen.

BRZ ruit in Afrika, voor hij terug naar hier vertrekt.

Het onderscheid tussen juv vogels is uiteraard veel moeilijker. Maar, dat komt niet ter discussie bij de foto van Peter. Dat is duidelijk een adulte vogel.

Groetjes

marc
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyvr dec 08, 2006 6:40 pm

oke danku marc.
hmmm die sites die ge mij hebt doorgespeeld zijn wel redelijk zware lectuur hoor, misschien iets voor na mijn examens Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyvr dec 08, 2006 6:56 pm

Jan,

zo opvallend witte toppen zie je toch nooit bij KK hoor!

Ik zou de vogel toch niet op basis van de planten errond determineren. De vogel zit op een rietstengel en in bijna elke rietkraag staan brandnetels...

Maar het geeft toch een richting hé!

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyvr dec 08, 2006 7:32 pm

Wat ik bedoelde, Peter, is dat je misschien op basis van de planten kan uitmaken of de foto is genomen in Afrika of in Europa, en zo kan concluderen of het tijdstip in de EXIF al dan niet fout is Smile .

Aha, dat vroeg 'k mij dus af, of die witte toppen bij KK ook zo opvallend konden zijn, niet dus, dankuzeer.

JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyvr dec 08, 2006 7:34 pm

Eens een makkelijke mistery ('k heb maar ene vogelfoto Embarassed ) ...
Ik zou liegen, in mijn avatar zit er ook eentje verstopt !

Dimi

MISTERY BIRD - Pagina 7 Dscn4242mr5.th
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Emptyvr dec 08, 2006 8:56 pm

eum, als ik daarop klik zie ik naast een blonde del en een koppel dikke tetten ook nog wat kraanvogels ..
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty
BerichtOnderwerp: Re: MISTERY BIRD   MISTERY BIRD - Pagina 7 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
MISTERY BIRD
Terug naar boven 
Pagina 7 van 16Ga naar pagina : Vorige  1 ... 6, 7, 8 ... 11 ... 16  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Super Mistery Bird
» Bird Fair
» Global Bird Weekend

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Mystery's en determinatievraagstukken!-
Ga naar: