Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Poelen

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Poelen   Poelen Emptyza jul 17, 2010 6:20 pm

Dat er te weinig water is in de KM in vergelijking met pakweg de Bourgoyen, dat is duidelijk.
Toch zijn er enkele mooie poelen, aantrekkelijk voor amfibieën, libellen, enz.

Maar dat kan beter!!
Neem eens een kijkje op http://www.rlsd.be/projecten/maak_plaats_voor_een_poel/wat_is_een_poel

Daar zal je bvb. lezen dat een poel geen (tuin)vijver is.
Wie een mogelijkheid heeft om ergens een poel in te richten, zeker doen!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poelen   Poelen Emptydo apr 10, 2014 8:39 am

Poel in de Populierenlaan wordt voorzien van een nieuwe vlonder.

Zou het trouwens geen goed idee zijn bij die poelen een plakkaat te zetten, verboden voor honden te zwemmen? Een buur van mij (ik heb het hem zelf nog niet zien doen) vindt het een goed idee om dagelijks zijn hond daar te laten zwemmen. (Ik zal er hem eens over aanspreken). Ook in Paellepelbos heb ik al keer of twee gezien van honden die zwemmen in de poelen, heel leuk voor die beestjes, maar of onze kikkers en salamanders dat allemaal zo leuk vinden...

In die poel in mijn straat ligt er ook een (sterk ontbonden) dode karper. Dus blijkbaar wil er ook al iemand een visvijver van maken.... jongens jongens jongens, ge zou er ook uw bed moeten bijmaken...
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poelen   Poelen Emptydo apr 10, 2014 7:01 pm

Ik denk dat het uitzetten van vissen veel erger is dan de hond te laten zwemmen. Vissen eten namelijk eieren van amfibieën... eens er vis in zo'n poel zit, is het meestal uit met de amfibieën. Vandaar dat het vaak belangrijk is dat zo'n amfibieënpoelen in de zomer droogvallen. Zo maakt de vis geen kans. Soms komt er ook vis in op natuurlijke wijze (bvb viseieren aan de poot van een reiger), maar in poelen die droogvallen 's zomers hebben de amfibieën dus meer kansen.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poelen   Poelen Emptyvr apr 11, 2014 10:26 am

Wel geen poel maar enkele brede 'grachten' in molenmeers, einde bleekweg, is de Grote Kroosvaren sterk toegenomen, in een is over de lengte van 40m. en 2m. breed de volledige opp. bedekt, is blijkbaar overwinterd, aanpalende grachten en beken zijn ook al besmet met groepjes aan de kant...
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poelen   Poelen Emptyza apr 12, 2014 10:11 am

erikroels schreef:
Wel geen poel maar enkele brede 'grachten' in molenmeers, einde bleekweg, is de Grote Kroosvaren sterk toegenomen, in een is over de lengte van 40m. en 2m. breed de volledige opp. bedekt, is blijkbaar overwinterd, aanpalende grachten en beken zijn ook al besmet met groepjes aan de kant...  

Is dat een invasieve exoot Erik? Kan dit problemen geven? Ik ken daar niet genoeg van om dat correct te kunnen inschatten. Maar ik kan bvb Kristin verwittigen als er best wordt ingegrepen. Als dat zin heeft tenminste.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poelen   Poelen Emptyza apr 12, 2014 10:34 am

Toon schreef:
erikroels schreef:
Wel geen poel maar enkele brede 'grachten' in molenmeers, einde bleekweg, is de Grote Kroosvaren sterk toegenomen, in een is over de lengte van 40m. en 2m. breed de volledige opp. bedekt, is blijkbaar overwinterd, aanpalende grachten en beken zijn ook al besmet met groepjes aan de kant...  

Is dat een invasieve exoot Erik? Kan dit problemen geven?  Ik ken daar niet genoeg van om dat correct te kunnen inschatten. Maar ik kan bvb Kristin verwittigen als er best wordt ingegrepen.  Als dat zin heeft tenminste.

Toon, mensen van INBO weten er van, heb ze op de hoogte gesteld terwijl ze daar in de buurt waren, mss wordt het opgevolgd, invasief... gans het slotenstelse in de buurt besmetten denk ik! het zijn die brede grachten die NP (Robert) jaren geleden heeft laten uitdiepen, gr. Erik

http://www.stowa.nl/projecten/biologische_bestrijding_kroosvaren

http://www.provant.be/binaries/Artikel%20Neofyten%20-natuurfocus%204-2004_tcm7-16941.pdf
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poelen   Poelen Emptyza apr 12, 2014 10:14 pm

erikroels schreef:
Toon schreef:
erikroels schreef:
Wel geen poel maar enkele brede 'grachten' in molenmeers, einde bleekweg, is de Grote Kroosvaren sterk toegenomen, in een is over de lengte van 40m. en 2m. breed de volledige opp. bedekt, is blijkbaar overwinterd, aanpalende grachten en beken zijn ook al besmet met groepjes aan de kant...  

Is dat een invasieve exoot Erik? Kan dit problemen geven?  Ik ken daar niet genoeg van om dat correct te kunnen inschatten. Maar ik kan bvb Kristin verwittigen als er best wordt ingegrepen.  Als dat zin heeft tenminste.

Toon, mensen van INBO weten er van, heb ze op de hoogte gesteld terwijl ze daar in de buurt waren, mss wordt het opgevolgd, invasief... gans het slotenstelse in de buurt besmetten denk ik! het zijn die brede grachten die NP (Robert) jaren geleden heeft laten uitdiepen, gr. Erik

http://www.stowa.nl/projecten/biologische_bestrijding_kroosvaren

http://www.provant.be/binaries/Artikel%20Neofyten%20-natuurfocus%204-2004_tcm7-16941.pdf

Bedankt voor de info Erik! Ik heb onze conservators toch al op de hoogte gebracht.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poelen   Poelen Emptyzo dec 04, 2016 9:33 pm

Bij het poelenproject van RLSD werden 60 poelen uitgegraven - ook hier bij ons in de streek.

Poelen 2ag7lmf
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Poelen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Poelen   Poelen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Poelen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Poelen
» Poelen herstellen en aanleggen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Natuurbeheer in de Kalkense meersen-
Ga naar: