Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Sprinkhanen en krekels

Ga naar beneden 
+6
Wes
Lucgast
Zwammer
Toon
kobra
kobra22
10 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyzo mei 12, 2013 10:05 pm

WDDI schreef:
Weliswaar niet in de meersen, maar wat een prachtig beest ...

https://www.youtube.com/watch?v=St-dvGdI6Io

Groetjes,

Dimi

Weliswaar geen sprinkhaan, maar inderdaad een mooi beestje Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyzo mei 12, 2013 10:09 pm

kobra schreef:
WDDI schreef:
Weliswaar niet in de meersen, maar wat een prachtig beest ...

https://www.youtube.com/watch?v=St-dvGdI6Io

Groetjes,

Dimi

Weliswaar geen sprinkhaan, maar inderdaad een mooi beestje Wink

Och, dat moest bij amfibieën komen natuurlijk Embarassed

Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyzo aug 11, 2013 3:45 pm

Een Nederlander - Floris Brekelmans, staf van de beoordelingscommissie - gaf hier op 2 augustus 10 zingende Grote Groene Sabelsprinkhanen in op het stukje E17 dat net binnen de grenzen van ons afdelingsgebeid ligt.

Hij passeerde daar tussen 20u.30 en 20u.34 - hopelijk met zijn vrouw aan het stuur, want waarnemingen werden rechtstreeks via smartphone ingegeven.
Wellicht keerde hij net zoals zovele Nederlanders terug van de reis uit Frankrijk en probeerde hij op die manier de tijd te doden.
Hij deed dit niet alleen hier, maar ook op de rest van de route, dus op die manier krijg je er een pak waarnemingen bij (en kan zelfs de gemiddelde snelheid van je traject berekend worden Suspect 

Een ideetje voor als je met de auto op reis gaat: met open venster rijden en onderweg de zingende Grote Groene Sabelsprinkhanen tellen Wink 

http://scheldeland.waarnemingen.be/user/view/3806?q=&akt=0&g=0&from=2013-08-04&to=2013-08-11&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&q=&zoektext=0&from=2013-08-02&g=0&akt=0&to=2013-08-02&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyma aug 12, 2013 8:25 am

Een goed idee maar in mijn wagen luister ik liever naar Johnny Cash ;-)
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyma aug 12, 2013 8:27 am

Dienen Hollander luistert misschien liever naar sprinkhanen in plaats naar zijn vrouw na een lange vakantie met de sleurhut Very Happy Very Happy Very Happy 
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyma aug 12, 2013 10:24 pm

Lucgast schreef:
Dienen Hollander luistert misschien liever naar sprinkhanen in plaats naar zijn vrouw na een lange vakantie met de sleurhut Very Happy Very Happy Very Happy 
Luc
Ik zou maar niet te veel lachen, Lucgast, want misschien moet hij jou binnenkort wel helpen met determinatie van jouw sprinkhanen Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyzo sep 15, 2013 9:51 pm

...en krekels:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/78927628#

wist niet dat er hier nog krekels zaten..!
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptydi sep 17, 2013 7:58 am

Deze kanjer zit hier op het terras te dutten....

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Grote_10

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Grote_11
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyza nov 30, 2013 8:20 pm

Een late waarneming en nieuw voor ons gebied: de Zuidelijke boomsprinkhaan...
Luc

Het betreft deze waarneming
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/80451296
onzeker Zuidelijke Boomsprinkhaan - Meconema meridionale gezien op 2013-11-30 Laarne centrum en omgeving
Foto's:
Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 5843233
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyza nov 30, 2013 11:32 pm

Leuke vondst, Luc - die zeldzamere soort werd hier inderdaad nog niet gespot.
Terug naar boven Ga naar beneden
florisbrekelmans




Aantal berichten : 2
Registration date : 04-01-14

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyma jan 13, 2014 11:51 am

kobra schreef:
Lucgast schreef:
Dienen Hollander luistert misschien liever naar sprinkhanen in plaats naar zijn vrouw na een lange vakantie met de sleurhut Very Happy Very Happy Very Happy 
Luc
Ik zou maar niet te veel lachen, Lucgast, want misschien moet hij jou binnenkort wel helpen met determinatie van jouw sprinkhanen Razz

Wees gerust, er hangt geen sleurhut achter onze wagen en het is fijn luisteren naar mijn vrouw en Johny Cash. Door de beroerde conditie van het Belgische asfalt rijden we daar een tandje langzamer om de banden en ophanging te sparen en heb ik mooi de gelegenheid een bijdrage te leveren aan jullie waarnemingenbestand  Very Happy 


Groet,

Floris Brekelmans
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyma jan 13, 2014 12:43 pm

Dag Floris,

ik dacht al - waar heb ik die naam nog gehoord  Wink 

Is dat echt zo makkelijk om vanuit de auto te horen  Question 
Ik durf wel eens naar vogels te kijken vanuit de auto, maar sprinkhanen vanuit de auto, dat is wel innoverend.

Groeten,
Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
florisbrekelmans




Aantal berichten : 2
Registration date : 04-01-14

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyma jan 13, 2014 12:54 pm

kobra schreef:
Dag Floris,
Is dat echt zo makkelijk om vanuit de auto te horen  Question 
Koenraad

Ja, een aantal soorten is, vooral in de namiddag en avond, goed vanuit de auto te doen. In de Benelux bijvoorbeeld grote groene sabel, kleine groene sabel, greppelsprinkhaan en - sinds kort bij jullie - grote spitskop. Verder zuidwaarts komen daar in bermen goed hoorbare soorten bij als wrattenbijter, zuidelijke wrattenbijter, platycleis affinis, veldkrekel, sepiana sepium (bij lage snelheid) e.d.

Met een invoerprogramma op de Android of Iphone als ObsMapp worden met een enkele druk op de knop soort en gps-coordinaten vastgelegd. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens op het forum van waarneming.nl
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=166.0

Groet,

Floris
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyma jan 13, 2014 2:33 pm

Bedankt voor alle tips, Floris.
En nu mijn vrouw nog overtuigen om bij de volgende vakantie aan het stuur te gaan zitten  Wink 
Of misschien eerst een cursus sprinkhanenzang volgen, want die ken ik toch niet allemaal die je daar noemt  scratch 
Groeten,
Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyza jan 18, 2014 6:55 am

Terug een cliché dat wordt tegengesproken  Very Happy Very Happy Very Happy 
Op de Vlaamse wegen rijden niet alleen Hollanders volgeladen met hun sleurhut naar hun reisbestemming, er zit er ééntje bij die naar sprinkhanen luistert onderweg... Denk toch dat dit eerder een uitzondering is!
Weet nog niet wat ik ga doen tijdens mijn reis met de wagen dit jaar...
Waarschijnlijk wordt het toch Johnny Cash maar ga wel mijn oren spitsen om eens wat meer van die sprinkhanen te horen...
Welkom op het forum Floris en sorry voor de straffe uitspraken... Maar heb toch wat bijgeleerd door deze tussenkomst! En ja, de kwaliteit van onze autowegen wordt best in een ander forum besproken want dit is toch hopeloos...
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptywo mei 28, 2014 5:28 pm

Hoi,

bij het zoeken de afgelopen weken naar allerlei speciale geluiden 's nachts ben ik op een zingende nachtzwaluw gestoten!
Echter... het bleek er geen te zijn, het geluid verplaatste zich niet en kwam vanaf de grond!
Opname gemaakt, dacht een huiskrekel.. of veenmol??
En zo zie je maar, de eerste veenmol voor de Kalkense meersen!!
Super!!!  affraid  Shocked
Vorig jaar huiskrekel en nu veenmol!

Voor exacte plek pm me..
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptywo mei 28, 2014 5:35 pm

De videolink https://www.youtube.com/watch?v=S962mbgFibc&feature=youtu.be
De waarneming staat op wnm.be maar is vervaagd, subgebied is wel zichtbaar... misschien niet nodig maar toch voor het zekere moesten er teveel mensen de plek vertrappelen? Enfin ik weet niet hoe populair zo'n beestje is bij twitchers!  tongue 
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptywo mei 28, 2014 5:51 pm

Alright Ward... cheers 
Eerste maal dat we een kriebel van de maand gaan krijgen met geluid als bewijs! 
Zal een foto plaatsen en een link naar de opname...
Heb je het bestandje in andere formaten?
Luc
Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 386a284688d589d8da3ffd5a2d4a864b
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptywo mei 28, 2014 6:10 pm

Cool Walle.
Daar zullen niet direct spotters op afkomen, denk ik. Hoewel ik dat beestje wél eens zou willen zien.

Ik denk dat je nu ook één van mijn mysteries hebt opgelost, Walle. Ik hoorde namelijk begin dit jaar in het zuiden van Spanje een gelijkaardig geluid en dacht toen ook aan een nachtzwaluw. Het geluid begon bij het begin van het duisteren. Ik ben dan verschillende keren op het geluid afgegaan, maar kon de "vogel" onmogelijk vinden, dus dacht dan uiteindelijk ook aan iets krekelachtigs. Als jouw geluid goedgekeurd wordt, dan denk ik dat ik toen ook een veenmol heb gehoord.
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptywo mei 28, 2014 6:17 pm

Huiskrekel ook nog es opgezocht en is iets helemaal anders. Veenmol is indd een beetje een 'mini-nachtzwaluw'.
Dat beestje van in Spanje zal dus wel veenmol geweest zijn!
Ps Luc, ik heb enkel de originele video, en weet niet direct hoe ik het geluid moet isoleren uit de video als mp3 ofzo.. Heb geen opname-apparaten, daarom maak ik bij een geluid steeds een filmpje..  Rolling Eyes 
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptywo mei 28, 2014 6:27 pm

Op saltabel http://www.saltabel.org/nl/soorten/Gryllotalpidae/Gryllotalpa_gryllotalpa zie je de verspreiding door de jaren heen. Dit beest is samen met een ander van Joris Everaert (ergens in de Durmevallei, zelfde dag) een westwaartse uitbreiding van de populatie! Hoe zouden die beesten tot hier geraken? Die hebben geen vleugels.. toch? Of zouden er eieren/nimfen met maaimachines zoals kruidenzaden kunnen meeliften Question Laatste is toch onwaarschijnlijk aangezien die beesten onder de grond zitten..
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptywo mei 28, 2014 6:44 pm

Exoten die meekomen met planten zoals ik deze week het rozemarijnkevertje had?
Ook een beestje dat onze kruiden en lavendel aanvreet en afkomstig is van het zuiden...
Geen probleem voor het bestand... Ik kan doorlinken naar wn.be...
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyzo dec 07, 2014 2:22 pm

Walle schreef:
Hoi,

bij het zoeken de afgelopen weken naar allerlei speciale geluiden 's nachts ben ik op een zingende nachtzwaluw gestoten!
Echter... het bleek er geen te zijn, het geluid verplaatste zich niet en kwam vanaf de grond!
Opname gemaakt, dacht een huiskrekel.. of veenmol??
En zo zie je maar, de eerste veenmol voor de Kalkense meersen!!
Super!!!  affraid  Shocked
Vorig jaar huiskrekel en nu veenmol!

Voor exacte plek pm me..

In Vlaanderen zijn er 38 soorten sprinkhanen waarvan er 25 in Oost-Vlaanderen werden gevonden.
Geen enkele prioritaire soort voor Oost-Vlaanderen in een studie van INBO - wel 5 soorten waarbij de provincie een rol van betekenis kan spelen voor de instandhouding van de soort. Drie van de vijf werden hier in onze afdeling al gezien of gehoord.

De vijf soorten worden besproken in studie van INBO: http://www.inbo.be/files/bibliotheek/79/254779.pdf
- Zaagsprinkhaan en Greppelsprinkhaan werden hier nog niet doorgegeven als waarneming.
- Veenmol werd dit jaar door Walle gehoord in de Kalkense Meersen: http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/1678
- Moerassprinkhaan werd al vaker gehoord en gezien in de Kalkense Meersen: http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/photos/1925
- Snortikker werd al gehoord door enkele waarnemers in de Warandeduinen (laatste auditieve waarneming van 2009): http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/1907?waardplant=0&poly=1&from=2003-12-07&to=2014-12-07&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0

Volgend jaar zouden we dus eens gericht op zoek kunnen gaan (met geluid) naar Veenmol in de Kalkense Meersen en Snortikker in de Warandeduinen.
Wie weet komen zo nog enkele andere soorten naar boven, want er hier zijn maar weinig mensen die naar sprinkhanen op zoek gaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyza jan 03, 2015 3:55 pm

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 2rft184
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Emptyma feb 09, 2015 7:11 pm

Een Zwitser heeft een aantal van mijn Beierse vakantiewaarnemingen van sprinkhanen gedetermineerd:
http://observation.org/user/photos/40586?groep=14&sex=0&z=0&q=&from=2010-02-09&to=2015-02-09&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0

Die Zwitsers hebben een schitterende website: http://www.orthoptera.ch
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sprinkhanen en krekels   Sprinkhanen en krekels - Pagina 4 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Sprinkhanen en krekels
Terug naar boven 
Pagina 4 van 7Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: