Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Vers van de pers

Ga naar beneden 
+7
Toon
kobra
Zwammer
wouter
erikroels
Wes
kobra22
11 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo nov 14, 2010 10:27 pm

Artikeltje Nieuwsblad online over wateroverlast in Kalken (Bontinckstraat) met de volgende reactie van één van de bewoners:

De oorzaak van deze ellende ligt niet alleen aan de overvloedige regen maar vooral aan het dichthouden van de sluis aan de Kalkense Meersen langswaar het water uit ons gebied eigenlijk op natuurlijke wijze via de Bontinckbeek en de Kalkenbeek afvloeit naar de lager gelegen Meersen (waar ironisch genoeg veel minder water te zien is).
Het is wraakroepend dat ondanks het hoogteverschil van enkele meters naar de Meersen toe deze beken steeds de aanblik hebben van stilstaand water. De ouderen die hier al meer dan tachtig jaar wonen wisten het reeds enkele weken geleden dat bij blijvend slecht weer dit verkeerd zou aflopen. Sinds de bouw van de sluis, ontworpen om het debiet te regelen, hebben we veel meer last van het water dan vroeger. Als reden geven de verantwoordelijken dat het is 'om de Meersen en de vogels te beschermen'


Wat heeft dat te maken met beschermen van de meersen en de vogels Question Question
Behalve misschien de fazanten waar men nu op aan het jagen is bom

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLWPO_20101114_004
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyma nov 15, 2010 8:48 am

Weet het, is mijn pa die dit heeft geplaatst, had eerst nog emailtje gestuurd naar natuurpunt voor de kritiek te weerleggen, maar pa was mij voor.

Begrijp mensen hun frustratie maar om nu al vogels beginnen als zwarte schaap te gebruiken?
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyma nov 15, 2010 10:04 am

ben zaterdag met een inwoner van die regio naar het 'sluis' gaan zien (aan het landbouwsluis) daar word niets 'geregeld', staat volledig open, die beek stroomt! verder is er voldoende afvoer naar de kalkenvaart en het pompgemaal werkt,

anderzijds...

1. maislakkers worden met zwaar materiaal dermate bewerk dat de grondlaag onder de bouwlaag zo vast gedamd is dat water onvoldoende kan doordringen naar de onderlagen

2. landbouwgrond werd bouwgrond, sloten werden gedempt en het water dat in de akkers niet meer naar de ondergrond doordringt kan niet voldoende afgevoerd worden en zoekt een andere weg

wie zich vragen stelt moet die 'sloten' maar eens volgen, het probleem zit bij de afwatering náár de meersen en niet ín de meersen

Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyma nov 15, 2010 5:44 pm

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLWPO_20101115_004&postcode=9270

Vervolg op artikel lezersbrief, aan sommige reacties op het eerste artikel zie je nog maar eens dat het een scheldwoord is als je 'groen' bent en om je omgeving geeft. Mensen... zucht...
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptydi nov 16, 2010 11:01 am

Volledig akkoord met Erik

Het probleem met wateroverlast in het gebied achter de Dendermondsesteenweg heeft niks maar dan ook niks te maken met de meersen of het beleid daar gevoerd:

De meersen liggen meters lager en momenteel staat er amper water in de meersen (opvallend weinig in vergelijking met de regenval en wateroverlast elders), er kan dusnog heel wat bij maar het water wordt dus te traag afgevoerd naar de meersen toe, ondanks het feit dat het stuw of sluisje volledig openstaat aan het landbouwsas. De afvoer naar de meersen toe verloopt te traag, door verlande/te smalle sloten

Ivm kritiek : men probeert nu eenmaal elke gelegenheid aan te grijpen om te schieten op "die vorte groene", of het nu vossen zijn of overstromingen of iets anders

mvg

Wouter

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyza dec 04, 2010 7:56 pm

In de buurt van de Meerkens zijn in de sneeuwnacht van woensdag op donderdag een aantal schapen gestolen.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo dec 05, 2010 11:14 am

kobra22 schreef:
In de buurt van de Meerkens zijn in de sneeuwnacht van woensdag op donderdag een aantal schapen gestolen.


let maar op!!!

<Ivm kritiek : men probeert nu eenmaal elke gelegenheid aan te grijpen om te schieten op "die vorte groene", of het nu vossen zijn of overstromingen of iets anders
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo dec 05, 2010 11:17 am

erikroels schreef:
kobra22 schreef:
In de buurt van de Meerkens zijn in de sneeuwnacht van woensdag op donderdag een aantal schapen gestolen.
let maar op!!!

<Ivm kritiek : men probeert nu eenmaal elke gelegenheid aan te grijpen om te schieten op "die vorte groene", of het nu vossen zijn of overstromingen of iets anders
Razz Razz Razz Razz Razz Razz Razz Razz Razz Razz Of was 't niet om te lachen ? silent
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo dec 05, 2010 11:43 am

is vaneigens grappig bedoeld, moet ik het wegdoen?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo dec 05, 2010 5:57 pm

erikroels schreef:
is vaneigens grappig bedoeld, moet ik het wegdoen?
Geen probleem - ik snapte het eerst niet.

Misschien volgende keer een smiley gebruiken zodat we weten wanneer we moeten lachen Razz Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo dec 05, 2010 5:58 pm

Volgende week zondag (12 december) komt de wandelclub van Merelbeke nu al voor de 14de keer naar de KM.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLWPO_20101204_005
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyma dec 06, 2010 12:45 am

kobra22 schreef:
erikroels schreef:
is vaneigens grappig bedoeld, moet ik het wegdoen?
Geen probleem - ik snapte het eerst niet.

Misschien volgende keer een smiley gebruiken zodat we weten wanneer we moeten lachen Razz Razz

dat die mensen hun schapen gestolen zijn is natuurlijk niet om mee te lachen

dat vanalles in de schoenen van 'de groenen' geschoven word... da wel hé
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptydi dec 07, 2010 6:14 pm

erikroels schreef:
dat die mensen hun schapen gestolen zijn is natuurlijk niet om mee te lachen

dat vanalles in de schoenen van 'de groenen' geschoven word... da wel hé

Ze zijn er inderdaad het hart van in, maar ja, wat doe je eraan?
Een schaap is blijkbaar makkelijker te transporteren, maar de paarden, die blijven wel overal staan.
Ze hadden het blijkbaar wel op de oudere schapen gemunt, want de lammetjes van dit jaar namen ze niet mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptydi dec 21, 2010 9:49 pm

De auteur Henri Van Daele is gisteren overleden, afkomstig van Zele, maar hij woont al lang in Kalken, in het geboerte (Hussevelde).

Hij schreef o.a. over zijn streek, ook over de natuur hier in de buurt.

Hij wordt woensdag 29 december in Zele begraven.

http://www.gva.be/oost-vlaanderen/zele/guid/f210c21a-4424-45e3-bd92-0e3949d8cf2b.aspx
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo feb 06, 2011 9:47 am

Een verslagje van een wandeling in de KM: http://ingrids.travelblog.be/16156/de-Kalkense-Meersen-BE/
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo feb 13, 2011 2:01 pm

Lang geleden dat ik nog eens op het forum was, maar ik wil toch nog even terug komen op het item over de overstromingen.
Vanuit Natuurpunt Scheldeland hebben onze bestuursleden Lieve Van Bockstael en Erik Arons een hele namiddag foto's genomen waarmee ze duidelijk aantonen dat het probleem inderdaad in het 'geboerte' ligt (dus ten noorden van de Dendermondsesteenweg) en NIET in de Meersen.
Ze hadden pakken foto's van verwaarloosde grachten en duikers, van akkers die werden geploegd 'tot in de beek' enz...
Dat is allemaal getoond op een commissie die daarover samen kwam in Laarne n.a.v. de overstromingen, en daar heeft men moeten toegeven dat die overstromingen inderdaad niets te maken hadden met het beheer of de vogelbescherming in de Meersen. Wel integendeel, door de slechte afvoer naar de Meersen kunnen die hun buffercapaciteit niet ten volle uitspelen... en loopt het boeltje hogerop onder water...
Een pluim voor Lieve en Erik die voor een rechtzetting zorgden op het politieke niveau!
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo feb 13, 2011 6:20 pm

Is best wel een artikeltje in de krant waard vind ik ;-)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptydo feb 17, 2011 9:48 am

Toon schreef:
Lang geleden dat ik nog eens op het forum was, maar ik wil toch nog even terug komen op het item over de overstromingen.
Vanuit Natuurpunt Scheldeland hebben onze bestuursleden Lieve Van Bockstael en Erik Arons een hele namiddag foto's genomen waarmee ze duidelijk aantonen dat het probleem inderdaad in het 'geboerte' ligt (dus ten noorden van de Dendermondsesteenweg) en NIET in de Meersen.
Ze hadden pakken foto's van verwaarloosde grachten en duikers, van akkers die werden geploegd 'tot in de beek' enz...
Dat is allemaal getoond op een commissie die daarover samen kwam in Laarne n.a.v. de overstromingen, en daar heeft men moeten toegeven dat die overstromingen inderdaad niets te maken hadden met het beheer of de vogelbescherming in de Meersen. Wel integendeel, door de slechte afvoer naar de Meersen kunnen die hun buffercapaciteit niet ten volle uitspelen... en loopt het boeltje hogerop onder water...
Een pluim voor Lieve en Erik die voor een rechtzetting zorgden op het politieke niveau!
Bedankt voor de extra informatie, Toon.
We wisten dat wel, maar goed dat zij de puntjes op de i gezet hebben en met bewijzen voor de dag kwamen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyza feb 19, 2011 8:07 pm

Wallonië heeft nu sinds 4 februari ook zijn eigen vogelatlas: Atlas des oiseaux nicheurs de Wallonie.

Deze werd vandaag voorgesteld aan het Vlaamse publiek op de Belgische Vogeldag in Wilrijk (en verkocht voor 35 euro).

Onze Vlaamse broedvogelatlas, ondertussen al enkele jaren oud, was daar ook nog verkrijgbaar - nu nog voor slechts 5 euro!

http://www.aves.be/atlas
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyzo feb 20, 2011 3:12 pm

Die Waalse broedvogelatlas staat bij mij zeker binnenkort in de boekenkast. Ik trek graag naar Wallonië want daar hebben ze veel meer natuur bewaard dan in ons verstedelijkte Vlaanderen. Onlangs zag ik er nog de middelste bonte specht en de zwarte specht op nauwelijks 10 minuten tijd. De bossen rond Florenville, daar kom ik het liefst! De vallei van de Semois is volgens mij het mooiste landschap van ons landje! Soms zie je er zelfs kleppers als zwarte ooievaar en raaf. En vele soorten die bij ons al lang verdwenen zijn, zie je daar nog in behoorlijke dichtheden. Altijd weer genieten! En dan die geelgorzen overal, het doet echt bijna zuiders aan. Om van de vele prachtige dagvlinders nog maar te zwijgen...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyma feb 21, 2011 8:05 am

Toon schreef:
Die Waalse broedvogelatlas staat bij mij zeker binnenkort in de boekenkast. Ik trek graag naar Wallonië want daar hebben ze veel meer natuur bewaard dan in ons verstedelijkte Vlaanderen. Onlangs zag ik er nog de middelste bonte specht en de zwarte specht op nauwelijks 10 minuten tijd. De bossen rond Florenville, daar kom ik het liefst! De vallei van de Semois is volgens mij het mooiste landschap van ons landje! Soms zie je er zelfs kleppers als zwarte ooievaar en raaf. En vele soorten die bij ons al lang verdwenen zijn, zie je daar nog in behoorlijke dichtheden. Altijd weer genieten! En dan die geelgorzen overal, het doet echt bijna zuiders aan. Om van de vele prachtige dagvlinders nog maar te zwijgen...
Hij ziet er zeer degelijk uit (in vergelijking met de Vlaamse) - ik heb hem direct gekocht.

De Waalse is gebaseerd op de Catalaanse broedvogelatlas - ook een pareltje (heb ik van horen zeggen van de deelnemers aan het Steenuilensymposium in Catalonië enkele weken geleden - die hebben er allemaal één als cadeau meegekregen: gelukkig in het Catalaans EN het Engels, maar NIET in het Spaans).

Het kaartje van de Middelste Bonte Specht hebben ze bij de presentatie van het boek toevallig laten zien - de jouwe zal er wel tussengezeten hebben, want zit daar toch nog op vrij veel plaatsen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyma feb 21, 2011 9:04 am

Toon schreef:
Onlangs zag ik er nog de middelste bonte specht en de zwarte specht op nauwelijks 10 minuten tijd. De bossen rond Florenville, daar kom ik het liefst!

Maat van mij heeft de zwarte specht onlangs nog zeer dichtbij gezien, in Heidebos, Moerbeke.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptywo feb 23, 2011 5:28 pm

kobra schreef:
Het kaartje van de Middelste Bonte Specht hebben ze bij de presentatie van het boek toevallig laten zien - de jouwe zal er wel tussengezeten hebben, want zit daar toch nog op vrij veel plaatsen.

De middelste bonte specht is een soort in volle uitbreiding naar het noorden toe, dus op termijn misschien ook bij ons te verwachten! In het Meerdaalwoud onder Leuven bvb zitten er al verschillende broedparen.

Ook de zwarte specht breidt zich uit, maar in 'd Ardennen zitten beide soorten natuurlijk wel veel 'dikker' dan bij ons in het bosarme Vlaanderen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyvr feb 25, 2011 5:10 pm

Persbericht van Vogelbescherming - ze gaan er weer op schieten dit weekend Evil or Very Mad

Duivenweekend 26 en 27 februari:
Vogelbescherming Vlaanderen schiet de oproep van de Boerenbond (BB) om het komende weekend in heel Vlaanderen massaal houtduiven (Columba palumbus) te bejagen net zoals voorgaande jaren opnieuw resoluut af. De initiatiefnemers van deze georganiseerde jachtpartij hopen hiermee de populatie van houtduiven in de hand te houden om zo de schade die ze aanbrengen aan groenten, fruit en granen te kunnen beperken. Vogelbescherming Vlaanderen is van mening dat het massale afschot van houtduiven op 26 en 27 februari 2011 geen enkele invloed zal hebben op de broedvogelpopulatie in Vlaanderen en dus ook niet op het beschermen van land- en tuinbouwgewassen tegen vraatschade later op het jaar. Het grote aantal houtduiven in het (landbouw)landschap in Vlaanderen is overigens door de landbouw zelf veroorzaakt via een overaanbod aan oogstresten van maïs. Het is dus geen probleem dat veroorzaakt wordt door ‘teveel natuur’. Eind februari is daarenboven minder dan 1 houtduif op 10 een vogel van de plaatselijke broedpopulatie.

En zeggen dat er net weer fazanten uitgezet zijn en er overal maïs gestrooid wordt - begrijpe wie begrijpen kan.
Weidelijke jacht noemen ze dat dan scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Emptyza maa 12, 2011 10:06 am

'Wij wonen hier te graag', zegt Luc. 'Onze tuin geeft uit op de Kalkense Meersen: mooier kan niet.'

En zeg dat de slager het gezegd heeft...

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=V937D5U4

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vers van de pers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vers van de pers   Vers van de pers Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vers van de pers
Terug naar boven 
Pagina 1 van 4Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Algemeen-
Ga naar: