Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Kepen

Ga naar beneden 
+2
kobra
WDDI
6 plaatsers
AuteurBericht
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Kepen   Kepen Emptyzo jan 30, 2011 10:17 pm

De laatste dagen is het aantal Kepen hier flink aan het oplopen. Tot vorige week zaten er dagelijks een drie- tot een viertal regelmatig op de voederkokers, maar afgelopen dagen is dat aantal sterk toegenomen. In een gemengde groep Vinken en Kepen telde ik er in de vooravond 106. Voor de stationsbuurt in Gent is dat eerder ongewoon vermoed ik. Worden er in de Meersen ook stijgende aantallen waargenomen ?

Kepen Keep

Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Emptyma jan 31, 2011 9:59 am

In de KM nog niet gaan kijken de laatste dagen, maar er zat er wel eentje aan de voedertafel van "Vogels voeren en beloeren" in de tuin aan de rand van de KM (gisteren op Natuurpunt-activiteit).

Er zijn er af en toe wel al grote aantallen gezien, meestal in de buurt van een maïsakker (zoals aan die akkertjes in de buurt van de Vliegerkesweide en die akker aan de Nieuwdonk, o.a. melding van noumea).

Ook heb ik al de ganse winter Kepen in de tuin (aan de voedertafel).
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 50
Registration date : 12-10-06

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Emptyma jan 31, 2011 11:35 am

Er zitten er dit jaar redelijk veel (mijn indruk). Bij mij in de tuin komen ze ook op de voedertafel af, tot een 3-tal stuks, tussen 20 vinken.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Emptyma jan 31, 2011 2:21 pm

Heb de indruk toch ook al meer kepen gezien te hebben als anders
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Waarom zijn er meer kepen dit jaar?   Kepen Emptyza feb 05, 2011 10:57 am

Hoi,
Ik ben nog een beginneling in "vogelen" maar ben zeer tevreden dat ik jullie forum gevonden heb om alle discussies en waarnemingen wat te volgen in de buurt.
Inderdaad dit jaar het ik mijn tuintje in een druk bebouwde kom veel kepen gezien.

http://waarnemingen.be/waarneming/view/51462182

Is er een reden waarom dit jaar meer kepen te zien zijn dan anders?
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Emptyza feb 05, 2011 11:16 am

Denk dat het beetje afhangt van jaar tot jaar, één jaar zie je meer van dezelfde soort als van de andere.

Wat mij opvalt is dat we in onze streken meer en meer vogels tegenkomen die je vroeger niet zo direct in onze contreien tegenkwam (of toch niet zo frequent), zee-arenden, slangenarenden, pestvogels, ... noem maar op.

Wat ook een verklaring kan zijn, is dat er meer en meer mensen naar vogeltjes kijken cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Emptyza feb 05, 2011 11:54 am

Er moet toch iets zijn dat vogels die vroeger dwaalgasten waren, nu frequenter voorkomen. Neem nu de aalscholver. Jaren geleden uiterst zelden, nu niet meer in ons landschap weg te denken.
Zelfde nu recent met de grote zilverreiger in de KM...
L.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Emptyza feb 05, 2011 5:15 pm

Lucgast schreef:
Er moet toch iets zijn dat vogels die vroeger dwaalgasten waren, nu frequenter voorkomen. Neem nu de aalscholver. Jaren geleden uiterst zelden, nu niet meer in ons landschap weg te denken.
Zelfde nu recent met de grote zilverreiger in de KM...
L.
Welkom op het forum, Luc.

Klopt van die Grote Zilverreigers - een aantal jaren geleden werden de vogelaars daar nog voor gebiept, nu pleisteren er al enkele winters meer dan 5 exemplaren in de KM.

Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Emptyzo feb 13, 2011 7:03 pm

De verklaringen zijn natuurlijk verschillend voor de verschillende soorten hé:

-keep: blijkbaar is er in Oost- en Noord-Europa een voedselschaarste voor de zaadeters, want de aantallen vinkachtigen liggen deze winter beduidend hoger dan andere jaren. Heeft wellicht ook te maken met de zware en langdurige sneeuwval in grote delen van Europa.

-aalscholver: die profiteert dan weer van zijn status als beschermde soort, na decennia van ongenadige vervolging door de mens. Bovendien worden onze wateren visrijker (door de zeer langzaam vorderende waterkwaliteit), dus hebben ze ook meer foerageermogelijkheden

-grote zilverreiger: ook hier een rechtstreeks gevolg van bescherming (werd vroeger vervolgd voor de sierveren die gebruikt werden op dameshoeden e.d.) én van het feit dat deze soort zich recent in Nederland heeft gevestigd als broedvogel (Oostvaardersplassen is een echt bastion geworden voor grote zilver), mét een groot broedsucces.

Een bewijs dat bescherming echt een verschil kan maken! Nu gaan er echter steeds meer stemmen op om de jacht op de aalscholver weer te openen, want ze zouden te veel vis wegkapen... Typisch een menselijke reactie, en vooral intriest dat er nog steeds zo wordt gedacht... Van zodra een soort het wat beter doet (cfr de vos), ziet de mens dat als een bedreiging en als concurrentie. Dat toont alleen maar aan hoe hebberig we zijn en hoe sterk vervreemd van de natuur...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Emptyvr dec 27, 2013 9:06 am

Waarneming van 1000 Kepen  What a Face 
http://waarneming.nl/waarneming/view/80762262
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Kepen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kepen   Kepen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kepen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: