Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Wilde Bijen

Ga naar beneden 
+9
Walle
Sdry
erikroels
Lucgast
Zwammer
Toon
Wes
kobra
wouter
13 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3 ... 10 ... 19  Volgende
AuteurBericht
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptydi feb 22, 2011 11:50 am

Gisteren de eerste wilde bij gevonden, tussen houtblokken: Gehoornde metselbij (Osmia cornuta). Nog maar de 2e waarneming dit jaar (de eerste ook gisteren op wnm.be).

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptydi maa 15, 2011 8:13 pm

Deze vermoedelijk Rosse metselbij of toch ook een Gehoornde metselbij?

Wilde Bijen Rossemetselbij

Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptydi maa 15, 2011 8:26 pm

Bij de provincie kan je nu gratis bloemzaad halen, zo kan je bloemen planten die bij-aantrekkelijk zijn.
http://www.oost-vlaanderen.be/public/economie_landbouw/landbouw/milieu/bijen/index.cfm
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptydi maa 15, 2011 8:30 pm

Wes schreef:
Bij de provincie kan je nu gratis bloemzaad halen, zo kan je bloemen planten die bij-aantrekkelijk zijn.
http://www.oost-vlaanderen.be/public/economie_landbouw/landbouw/milieu/bijen/index.cfm
Bedankt voor de tip, Wes cheers
Ik ga proberen om het deze keer niet te vergeten.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptydi maa 15, 2011 8:32 pm

Vandaag zeer veel bijen op onze wilgenkatjes die nu volop aan het bloeien zijn - zowat het enige hier in de tuin dat nu al zo massaal aan het bloeien is, dus levensnoodzakelijk voor de bijen!
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptywo maa 16, 2011 4:51 pm

kobra schreef:
Deze vermoedelijk Rosse metselbij of toch ook een Gehoornde metselbij?

Wilde Bijen Rossemetselbij

Heb vandaag zowel Rosse als Gehoornde metselbij gezien hier aan de bijenkast - de Gehoornde is merkelijk groter dan de Rosse.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyvr maa 18, 2011 7:46 am

In de tuin tip van de laatste aflevering van Vroege Vogels ging het over de hulp die wij kunnen geven aan bijen en wespen - enkele zeer interessante tips en weetjes!

Nog te lezen of te beluisteren via
http://vroegevogels.vara.nl/Gerelateerd-item.150.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=356540&tx_ttnews[backPid]=66&cHash=8b71b601481e08d39303e9902d89ce9f
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyza maa 19, 2011 8:02 am

De wilde bijen en de hommels zijn al erg actief, dus hoog tijd voor een overzichtje van de voorbije jaren.

Tseef heeft als enige soort (een steek gehad van) de Gewone wesp, dus dat moet toch beter kunnen Wink

Groene Lieve had vorig jaar een waarneming van Tenthredo solitaria - enige waarneming tot nu toe van die soort op waarnemingen.be (jammer genoeg zonder beschrijving).

Wouter had een mooie gal van de Ananasgalwesp.

Wilde Bijen Toplijstbijenwespenmier

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyza mei 28, 2011 10:23 am

Bijna alle waarnemingen van hommels in ons afdelingsgebied zijn van 31 mei 2009 (van Toon en Jelle) - wellicht was er toen een wandeling met Natuurpunt Scheldeland?

Gisteren ook enkele hommels gefotografeerd aan de Vliegerkesweide en er al een drietal kunnen determineren: Aardhommel, Akkerhommel en Steenhommel.

Wilde Bijen 270511aardhommel
AARDHOMMEL

Wilde Bijen 270511akkerhommel
AKKERHOMMEL

Wilde Bijen 270511steenhommel
STEENHOMMEL



Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyza mei 28, 2011 1:34 pm

kobra schreef:
Bijna alle waarnemingen van hommels in ons afdelingsgebied zijn van 31 mei 2009 (van Toon en Jelle) - wellicht was er toen een wandeling met Natuurpunt Scheldeland?

Klopt helemaal! Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyza mei 28, 2011 8:33 pm

En de vierde hommel die daar gisteren zat is ondertussen ook gedetermineerd - een WEIDEHOMMEL.
En dit allemaal op die klavers die daar aan de kant van de weg in bloei staan - ook een aantal zweefvliegen, zoals de Hommelreus.

Wilde Bijen 270511weidehommel
WEIDEHOMMEL

Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyza mei 28, 2011 8:59 pm

kobra schreef:
En dit allemaal op die klavers die daar aan de kant van de weg in bloei staan - ook een aantal zweefvliegen, zoals de Hommelreus.

Wilde Bijen 270511weidehommel
Heb nog geen enkele klaver gezien op die foto's. Zaten ze op dat moment toevallig allemaal op Knoopkruid (Centaurea jacea) ? Wink
Zw.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyza mei 28, 2011 9:13 pm

Embarassed Embarassed Nu je het zegt - die planten, dat zal nooit echt mijn ding worden, vrees ik.
Zal jou nog een fotootje sturen om te bevestigen en dan kan ik weer een plantje ingeven Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyza jun 11, 2011 11:04 pm

Jan Soors heeft al meer dan 1000 verschillende soorten waargenomen en doorgegeven via warnemingen.be

En blijkbaar zat hij gisteren in Wetteren - in het kleine parkje aan de voetgangersbrug (aan de kant van het centrum) heeft hij niet minder dan drie nieuwe wilde bijen voor ons afdelingsgebied gevonden

- Grote Snuittordoder http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/55020123
- Grote Wolbij http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/55020177
- Grote Bladsnijder http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/55020053

Die zaten daar blijkbaar op 150 takjes Echte Lavendel http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/55020043
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyzo jun 19, 2011 4:06 pm

Na Aardhommel, Akkerhommel, Steenhommel en Weidehommel (zie afbeeldingen hierboven) nu eindelijk ook voor de eerste keer hommel nummer 5 of de BOOMHOMMEL voor de eerste keer gezien en kunnen fotograferen (eerste foto van deze soort in ons afdelingsgebied).
En hij zat hier enkele dagen geleden dan nog gewoon in de tuin op de bloemen van de braam.

Wilde Bijen 150611hommelspec2
BOOMHOMMEL
Met dank aan Joost Reyniers voor determinatie
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptydi jun 21, 2011 9:04 pm

Wie vindt de nesten van de Blauwzwarte houtbij?

De afgelopen jaren kwamen reeds verschillende meldingen van Blauwzwarte houtbij (Xylocopa violacea) binnen via waarnemingen.be. Ook dit jaar werd deze fraaie soort reeds enkele malen gezien in Vlaanderen. De bijen- en wespenwerkgroep van Natuurpunt wil dan ook een oproep lanceren om deze zeldzame bijensoort, die vermoedelijk aan een opmars uit het zuiden bezig is, gericht te gaan inventariseren.

In eerste instantie dienen hierbij locaties waar Blauwzwarte houtbijen ooit waargenomen zijn extra in de gaten gehouden te worden. Daarnaast is het van belang om elke nieuwe waarneming zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen. Gericht zoeken naar nestlocaties in oude boomgaarden ten slotte kan een schat aan nieuwe informatie opleveren over de huidige status van deze soort.

Soortenfiche: http://waarnemingen.be/soort/info/17198
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyma jun 27, 2011 2:10 pm

Vandaag voor de eerste maal Grote Wolbij (Anthidium manicatum) in de tuin, op Hartgespan (Leonurus cardiaca), een zeer nectarrijke plant. Deze bij was druk bezig de plant te verdedigen op macho wijze tegen andere soorten die kwamen meesnoepen. Enkel een wijfje mocht dichterbij komen.

De 2e waarneming dit jaar (eerder ook in Wetteren). De voorgaande jaren nooit opgemerkt.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyzo jul 03, 2011 5:14 pm

Vandaag een 7-tal verschillende soorten wilde bijen in de tuin. Alvast deze herkend: Pluimvoetbij, Grote bloedbij, Tuinmaskerbij en de Grote wolbijen die nog steeds actief een pol Hartgespan verdedigen.

Als Grote bloedbij rondvliegt, betekent ook dat de gastheer Grote zijdebij in de buurt moet zijn, maar die heb ik nog niet gezien.

Aan de kleinere soortjes ben ik nog niet uitgeraakt. Er vliegt ook één uit de dwergbloedbijen groep rond.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyma jul 04, 2011 10:40 am

wouter schreef:
Vandaag een 7-tal verschillende soorten wilde bijen in de tuin. Alvast deze herkend: Pluimvoetbij, Grote bloedbij, Tuinmaskerbij en de Grote wolbijen die nog steeds actief een pol Hartgespan verdedigen.

Als Grote bloedbij rondvliegt, betekent ook dat de gastheer Grote zijdebij in de buurt moet zijn, maar die heb ik nog niet gezien.

Aan de kleinere soortjes ben ik nog niet uitgeraakt. Er vliegt ook één uit de dwergbloedbijen groep rond.

mvg

Wouter
Had hier enkele dagen geleden ook mijn eerste waarneming van Pluimvoetbij (gedetermineerd door Jens D'Haeseleer).

Wilde Bijen Pluimvoetbij1

Wilde Bijen Pluimvoetbij2

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyma jul 04, 2011 10:42 am

wouter schreef:
Vandaag een 7-tal verschillende soorten wilde bijen in de tuin. Alvast deze herkend: Pluimvoetbij, Grote bloedbij, Tuinmaskerbij en de Grote wolbijen die nog steeds actief een pol Hartgespan verdedigen.

Als Grote bloedbij rondvliegt, betekent ook dat de gastheer Grote zijdebij in de buurt moet zijn, maar die heb ik nog niet gezien.

Aan de kleinere soortjes ben ik nog niet uitgeraakt. Er vliegt ook één uit de dwergbloedbijen groep rond.

mvg

Wouter
Wouter, welke gids gebruik jij om bijen, wespen en hommels te determineren?
Ik ken alleen nog maar enkele algemene soorten en al de rest wordt door mijn foto's via waarnemingen.be gedetrmineerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyma jul 04, 2011 10:53 am

kobra schreef:
Na Aardhommel, Akkerhommel, Steenhommel en Weidehommel (zie afbeeldingen hierboven) nu eindelijk ook voor de eerste keer hommel nummer 5 of de BOOMHOMMEL voor de eerste keer gezien en kunnen fotograferen (eerste foto van deze soort in ons afdelingsgebied).
En hij zat hier enkele dagen geleden dan nog gewoon in de tuin op de bloemen van de braam.

Er ontbrak nog één hommel uit ons afdelingsgebied die ik zelf nog niet gevonden had: de VIERKLEURIGE KOEKOEKSHOMMEL - slechts één doorgegeven waarneming tot nu toe op een wandeling van Natuurpunt in 2009:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/43228139

Eergisteren heb ik er dan eindelijk eentje hier in de tuin kunnen fotograferen (met dank voor determinatie aan Jens D'Haeseleer).
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/55452491

Wilde Bijen 4kleurigekkhommel1

Wilde Bijen 4kleurigekkhommel2



Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyma jul 04, 2011 11:32 am

kobra schreef:
wouter schreef:
Vandaag een 7-tal verschillende soorten wilde bijen in de tuin. Alvast deze herkend: Pluimvoetbij, Grote bloedbij, Tuinmaskerbij en de Grote wolbijen die nog steeds actief een pol Hartgespan verdedigen.

Als Grote bloedbij rondvliegt, betekent ook dat de gastheer Grote zijdebij in de buurt moet zijn, maar die heb ik nog niet gezien.

Aan de kleinere soortjes ben ik nog niet uitgeraakt. Er vliegt ook één uit de dwergbloedbijen groep rond.

mvg

Wouter
Wouter, welke gids gebruik jij om bijen, wespen en hommels te determineren?
Ik ken alleen nog maar enkele algemene soorten en al de rest wordt door mijn foto's via waarnemingen.be gedetrmineerd.

Kobra,
Ik gebruik verschillende bronnen:
- wildebijen.nl - zeer goede website met alle soorten
- speciale editie van Bertram, tijdschrift JNM over wilde bijen met de voornaamste inheemse soorten.
- waarnemingen.be
- enkele pdfs (digitaal) van oude determinatiewerken.

Vooral de kleintjes zijn zeer moeilijk, en daar geraak ik vaak niet verder dan bv. Andrena sp. ... bij gebrek aan binoculair om ze in detail te bekijken.

Op welke plant zit die Pluimvoetbij ? Bij mij in de tuin vooral op streepzaad en biggenkruid

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyma jul 04, 2011 11:45 am

Dag Wouter

Bedankt voor informatie.
Die website ken ik - inderdaad zeer bruikbaar, maar ik zoek eerder een veldgids (want niet handig met laptop in het veld) en die heb ik nog niet gevonden.

Hier nu veel Jakobskruiskruid in bloei, dus daar veel foto's getrokken van allerlei bezoekers, o.a. die Pluimvoetbij.
De laatste dagen daar ook Sint-Jacobsvlinders gezien, en ja, weer prijs, want vandaag eindelijk de eerste kleine rupsen gezien.
Nu ook veel hommels en bijen op braam die in bloei staat.

Groeten,
Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyma jul 04, 2011 11:59 am

Nog een nieuwtje voor ons afdellingsgebied - nooit eerder doorgegeven via waarnemingen.be: de Groefbijendoder - hier gisteren in de tuin.
Nu kan ik hier op zoek gaan naar zijn voedsel - groefbijen en zandbijen.

Wilde Bijen Groefbijendoder

(Met dank aan Jens D'Haeseleer voor determinatie)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Emptyvr nov 11, 2011 1:42 pm

Artikel in Knack online vandaag - "Bijen stikken in het verkeer".
Op foto bij artikel staat wel geen bij, maar een aardhommel Evil or Very Mad

http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/bijen-stikken-in-het-verkeer/article-4000004357944.htm?rnd=70324
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wilde Bijen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilde Bijen   Wilde Bijen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wilde Bijen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 19Ga naar pagina : 1, 2, 3 ... 10 ... 19  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wilde bijen en wespen 2006
» Wilde Zwaan
» Meer bijen
» Petities

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: