Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Blauwe kiekendieven of niet?

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Blauwe kiekendieven of niet? Empty
BerichtOnderwerp: Blauwe kiekendieven of niet?   Blauwe kiekendieven of niet? Emptyzo apr 10, 2011 7:03 pm

Hallo, heb vandaag rondgereden in de omgeving met het vrouwke en heb veel zien vliegen.
In Serskamp zag in 2 roofvogels rondcirkelen.
Ik wist niet goed wat het was dus nam ik foto's van op verre afstand.
We zijn uiteindelijk teruggekeerd via de KM en daar zag ik een andere gelijkaardige waarneming.
Aangezien in niet zeker ben en ik nog niet de kennis heb om deze te determineren kan er mij misschien iemand van het forum helpen.
Ik heb de foto's op photobucket gezet:
https://s1199.photobucket.com/albums/aa469/Gasthuys/
De eerste 3 foto's komen uit de KM, de laatste 4 werden in Serskamp getrokken.
Bedankt op voorhand,
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Blauwe kiekendieven of niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blauwe kiekendieven of niet?   Blauwe kiekendieven of niet? Emptyzo apr 10, 2011 7:51 pm

Moeilijk Luc! Maar ik heb de indruk (bvb op foto 7) dat er twee verschillende soorten op staan. Die ene heeft lange vleugels en zou idd een kiekendief kunnen zijn, hoewel dat moeilijk te zien is. De andere lijkt me een sperwer of havik, met die kortere en rondere vleugels.
Maar ik ben benieuwd wat anderen ervan denken...
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Blauwe kiekendieven of niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blauwe kiekendieven of niet?   Blauwe kiekendieven of niet? Emptyma apr 11, 2011 7:08 am

Toon schreef:
Moeilijk Luc! Maar ik heb de indruk (bvb op foto 7) dat er twee verschillende soorten op staan. Die ene heeft lange vleugels en zou idd een kiekendief kunnen zijn, hoewel dat moeilijk te zien is. De andere lijkt me een sperwer of havik, met die kortere en rondere vleugels.
Maar ik ben benieuwd wat anderen ervan denken...

Volgens mij een sperwer en een gewone buizerd. Op foto's 1-3 zie je duidelijk de 'gehoekte' staart (bij Havik is die afgerond), de dikkere borst (havik heeft een dikkere buik) en de kortere hals van een Sperwer. De vorm van de staart is voor mij doorslaggevend. Foto's 4-7 tonen een Buizerd (je ziet op foto 5 duidelijk polsvlekken en op foto 7 wit in de staart dat helemaal niet past op Bruine of Blauwe Kiekendief. De tweede vogel op die foto's is ook een Sperwer (zie foto 7).
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Blauwe kiekendieven of niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blauwe kiekendieven of niet?   Blauwe kiekendieven of niet? Emptydo jul 30, 2015 10:29 pm

Onrustwekkende berichten over de Blauwe kiekendief:

- in Nederland gaat deze soort sterk achteruit (afgelopen zondag gehoord in bericht op de radio:
http://www.radio1.nl/item/302915-Blauwe%20kiek%20steeds%20zeldzamer.html)

- in Engeland wordt deze illegaal afgeschoten omdat de Hen Harriers de kuikens van één van hun favoriete game birds slaan - de Red Grouse (Schots sneeuwhoen). Deze week zijn daar verschillende artikels over verschenen.
http://www.independent.co.uk/environment/not-such-a-glorious-twelfth-should-driven-grouseshooting-be-banned-10419942.html
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Blauwe kiekendieven of niet? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blauwe kiekendieven of niet?   Blauwe kiekendieven of niet? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Blauwe kiekendieven of niet?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kiekendieven
» Grappig

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: