Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland

IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android

Ga naar beneden 
4 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra

Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Empty
BerichtOnderwerp: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyma dec 19, 2011 5:58 pm

Heb al heel wat vragen gekregen over gebruik van iPod als vervanging van papieren natuurgidsen, dus hoog tijd om daar eens een topic over te openen.

Ik gebruik een iPod touch (en thuis ook een iPad) om all die Apps te bekijken.

Tot nu toe gebruikte ik op de iPod het meest de Engelse vogelgids "Birds of Northern Europe" (inhet Engels, alleen namen van vogels ook in het Nederlands).
http://itunes.apple.com/gb/app/birds-of-northern-europe/id377591383?mt=8

Daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen, wants sinds kort zijn er nu ook twee volledig Nederlandstalige apps te verkrijgen:
- "Vogels in Nederland" http://itunes.apple.com/be/app/vogels-in-nederland/id459463875?mt=8
- "Vogelgids" http://www.birdsnetherlands.nl/ipad%20ipod%20iphone.htm
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes

Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyma dec 19, 2011 7:27 pm

Quanta costa Ipod eigenlijk? Heb daar geen gedacht van

kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyma dec 19, 2011 8:22 pm

Wes schreef:
Quanta costa Ipod eigenlijk? Heb daar geen gedacht van

De iPod touch is vanaf 189 € voor de nieuwere modellen - hangt af van het aantal GB en het model.

http://www.apple.com/nl/ipodtouch/features/
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyma dec 26, 2011 9:25 pm

Er is nog een derde nieuwe app in het Nederlands over vogels - "Vogels van Europa" (bestaat in meerdere talen).

http://itunes.apple.com/nl/app/vogels-van-europa/id434407064
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyma dec 26, 2011 9:27 pm

Deze app over vogels komt van ETI Bioinformatics uit Nederland.
Zij hebben al heel wat apps over onderwerpen uit de natuur en de lijst wordt voortdurend uitgebreid.

Hier een volledig overzicht: http://www.eti.uva.nl/products/apps.php
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyza dec 01, 2012 9:41 am

Wat de natuur betreft, de meeste goede apps die gemaakt worden zijn nog altijd over vogels.

Er komt nu een nieuwe speler op de Europese markt - het Amerikaanse iBirds: http://ibird.com/
Ze beweren zelf de meest verkochte te zijn, maar dat is dan in de VSA.

Ze hebben heel wat versies voor deelgebieden van de VS, Canada, maar de uitgebreide versie ook voor de volledige VS (inclusief Hawai) - meer dan 900 vogels!!

Op hun website vergelijken ze met de andere spelers op de markt en ze hebben van alles meer en beter.
Je kan er zelfs je eigen foto's als aanvulling in onderbrengen - handig om eigen kennis of wat je elders gevonden hebt aan toe te voegen.

Er is nu ook een versie van iBirds over de vogels van de UK, en ik moet toegeven, beter dan degene die ik nu gebruik: "Birds of Northern Europe" ( https://itunes.apple.com/be/app/birds-of-northern-europe/id377591383?mt=8 ).
Voorlopig is die iBirds alleen voor de UK (283 soorten), maar daar zal in de toekomst wel een Europese versie van komen.

Meer info over de UK versie van iBirds op: http://ibird.com/uk-products/for-iphone-ipod-touch/

VOORDELEN!!

- Er is van de Amerikaanse en de UK (30 soorten) ook een Lite versie die gratis is - ideaal om eens te kijken wat er zo allemaal opstaat en of het de moeite is.

- Het Holiday Season komt eraan en daarom zijn de full versies nu sterk afgeprijsd op iTunes - ik heb dan ook meteen de Amerikaanse versie van 923 soorten aangeschaft (nu selchts 8.99 € of de helft van de prijs) - de UK versie nu slechts 4.49 €.

Vergelijk die prijzen nu eens met een veldgids waar geen geluiden en foto's instaan, veel minder tekst en detailtekeningen en vergelijk de prijs, dan weet je het wel (nog geen 5 euro tegenover 20 euro en veel meer waar voor veel minder geld - de iPhone is wel niet inbegrepen in de prijs).

Voor wie geen iPhone, iPod of iPad heeft - er zijn ook Android versies, maar nog niet van de UK app.

Zou ik na die schitterende reclame nu geen percentje krijgen scratch
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyvr dec 28, 2012 4:40 pm

Nu te downloaden op iTunes - gratis app met wandelroutes in natuurgebieden in Nederland.

Meer info: http://www.wandelen-in-nederland.nl/wp/

kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyvr dec 28, 2012 4:50 pm

Ook een lite versie van de app Carmina Avium is gratis - relaxen bij geluiden uit de natuur die je zelf kan samenstellen.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=x9Lt6NsibUw

Meer info: http://www.stephanschutze.com/carminaavium.html
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyvr jan 25, 2013 4:27 pm

Ook onze voorzitter is op zoek naar leuke apps, dus in plaats van iedereen individueel te antwoorden, zal ik hier enkele apps die ik gebruik of gevonden heb voorstellen.

De vogels zijn hierboven al genoeg aan bod gekomen, dus laat ik nu eens gaan kijken naar de planten.

Daar kan je niet buiten de Interactieve Flora van Heukels, nu ook als app verkrijgbaar - zoek op iTunes naar "Flora NL" (met spatie).

De maker is het Nederlandse ETI Bioinformatics: http://www.eti.uva.nl/

Zij hebben onlangs ook nieuwe apps op de markt gebracht over Zoogdieren van Nederland en Paddenstoelen van Nederland (alleen meest voorkomende, dus nog maar 148 soorten).

De volledige lijst van hun apps: http://www.eti.uva.nl/products/apps.php (ook enkele in het Engels, zoals de nieuwe app Marine Mammals of the World).

Al die apps worden geregeld uitgebreid - het grote voordeel: als je eenmaal een app gekocht hebt, dan zijn de updates gratis (tot nu toe).
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyvr jan 25, 2013 4:36 pm

Er bestaat ook een Nederlandstalige app om bomen te herkennen: Boomid (over de bomen van gematigd Europa).

Ik heb mij deze destijds aangeschaft, maar nu hebben ze een nieuwe app gemaalkt: Winter Boomid, over de bomen in de winter.
Jammer dat je deze afzonderlijk moet afschaffen, dus twee keer aan de kassa moet passeren.
Ook niet echt wetenschappelijk, maar alleen basiskennis voor de leek.

Dit is de Nederlandse versie van een Engels product gemaakt door Isoperla.
Al hun Engelstalige apps vind je hier: http://isoperla.co.uk/Products.html

Ook zij beginnen met de populairste zaken zoals Vogels en ook bvb. Orchideeën (eentje die ook bij ETI te krijgen is).
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyvr jan 25, 2013 4:43 pm

Nog een laatste die ik heb over de flora is het Amerikaanse "leafsnap", een gratis app om bladeren te herkennen.

Zoiets zouden we hier ook moeten hebben.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyvr jan 25, 2013 4:59 pm

Ook New Holland Publishers heeft een Engelstalige app over bomen: de Tree Concise Guide.
Dat woordje "Concise" zegt genoeg - veel te beperkt, en dat geldt ook voor hun andere apps over de natuur.

Neem nu de Insect Concise Guide met slechts een 180 soorten insecten in de app (van de meer dan 20.000?), of idem voor hun vlinder- en mottengids, ook maar een 150-tal soorten (van de meer dan 2000 bekende).

Ze lijken mij snel gemaakt en te beperkt om bruikbaar te zijn.
Ze maken ook niet alleen apps voor de natuur, maar ook veel andere zaken zoals spelletjes.

Ook,al kosten de meeste van die apps van NHP maar 2,69 - ik heb er geen enkele van...

Lucgast
Zeearend
Lucgast

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyvr jan 25, 2013 8:27 pm

Pure commerce in mijn ogen... Evil or Very Mad
Een apps voor beperkte soorten moet kunnen (bv. Vogels), maar datvan insecten proberen... Weggegooid geld...
Al de websites waar veel informatie op staat zijn een zeer goed alternatief...
Luc
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyza jan 26, 2013 10:58 am

Lucgast schreef:
Een apps voor beperkte soorten moet kunnen (bv. Vogels), maar datvan insecten proberen... Weggegooid geld...
Luc
Als dat goed gemaakt is, dan schitterende info.
Maar het is hetzelfde als met een boek - kijk bvb. eens naar die commerciële boeken over roofvogels en uilen, snel wat foto's samengeflanst, vaak van Italiaanse makelij en gedrukt in China, een slechte vertaling, maar aan info nul komma nul.

Zo is het ook met de apps -- men moet het kaf van het koren scheiden.
Er zijn WEL goede apps met insecten, zeker wat nachtvlinders betreft, maar daar kom iklater nog op terug.

Als ze een app zouden maken met al die foto's en die info van de zweefvliegen, dan is dat schitterend om zo in het veld mee te hebben.
Net zoals het schitterend zou zijn, als ze daar een veldgids zouden van maken.
Maar bij veldgidsen moet je dan wel tien of meer van die boeken meehebben om ales te kunnen determineren in het veld - die apps kunnen allemaal in zo'n klein toestelletje.

Het grote voordeel van een app zijn natuurlijk de geluiden en je gaf het zelf al aa, Luc - een pluspunt voor vogels.
Maar dat geldt bvb. even goed vor sprinkhanen, want die hebben ook allemaal een eigen geluid - wie durft het daar aan om een eerste app te maken, want die bestaat nog niet, denk ik Question
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyza jan 26, 2013 11:00 am

En last but not least - in verhouding kost een app veel minder dan een veldgids en bovendien veel meer waar voor veel minder geld: veel meer afbeeldingen (tekeningen én foto's), multimediaal (geluiden en zelfs filmpjes) en eventueel ook nog extra informatie met links naar internet.
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyza jan 26, 2013 11:05 am

kobra schreef:
Lucgast schreef:
Luc
Als dat goed gemaakt is, dan schitterende info.
Maar het is hetzelfde als met een boek - kijk bvb. eens naar die commerciële boeken over roofvogels en uilen, snel wat foto's samengeflanst, vaak van Italiaanse makelij en gedrukt in China, een slechte vertaling, maar aan info nul komma nul.

Zo is het ook met de apps -- men moet het kaf van het koren scheiden.
Er zijn WEL goede apps met insecten, zeker wat nachtvlinders betreft, maar daar kom iklater nog op terug.

Als ze een app zouden maken met al die foto's en die info van de zweefvliegen, dan is dat schitterend om zo in het veld mee te hebben.
Net zoals het schitterend zou zijn, als ze daar een veldgids zouden van maken.
Maar bij veldgidsen moet je dan wel tien of meer van die boeken meehebben om ales te kunnen determineren in het veld - die apps kunnen allemaal in zo'n klein toestelletje.

Het grote voordeel van een app zijn natuurlijk de geluiden en je gaf het zelf al aa, Luc - een pluspunt voor vogels.
Maar dat geldt bvb. even goed vor sprinkhanen, want die hebben ook allemaal een eigen geluid - wie durft het daar aan om een eerste app te maken, want die bestaat nog niet, denk ik Question

Ik durf het zeker niet aan, maar ik ben het wel eens met jou kobra: zowel in boekvorm als bij apps moet je de kwaliteit er zien uit te halen. En bij insecten is het nu éénmaal zeer moeilijk om alle soorten te bespreken natuurlijk. Kijk maar naar de insectengidsen in boekvorm: daar kom je ook niet ver mee hé...
Er zouden allemaal aparte boeken moeten bestaan: libellen, zweefvliegen, dagvlinders, nachtvlinders, wespen, bijen en hommels,... En dan is het veel gemakkelijker om dat als app in een klein apparaatje te kunnen steken. Maar vooralsnog bestaan die apps jammer genoeg nog niet echt. Dat komt wel denk ik; die evolutie is niet meer te stoppen.

Ik kijk al uit naar die tip over de app rond nachtvlinders. Kan interessant zijn met de nachtvlindercursus die eraan komt...
Lucgast
Zeearend
Lucgast

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyzo jan 27, 2013 8:42 am

Het is ook allemaal te zien wat uw objectief is...
Als dit voor iemand is die begint, zijn deze app's misschien een goed, relatief goedkope start.
Ik herinner me de CD-rom van NP die bij mijn eerste abonnement gekregen heb.
Whaw, wat was dat een openbaring... cyclops
Ge moet die eens herbeluisteren... En vooral de uitleg die erbij gegeven wordt... Very Happy
Maar eens je wat stappen verder gaat, zijn de meeste van deze tools ontoereikend...
En inderdaad, voor insecten is dit bijna een onbegonnen werk!
Bv. Van André's zweefvliegengids zou er ook een toffe apps gemaakt kunnen worden.
Maar als die beestjes rondzoemen, ben je mijlen te laat om in je app's te gaan opzoeken wat het was... Arrow Best, volgens mijn gedacht, is nog altijd een duidelijk foto te nemen vanuit liefst verschillende hoeken om achteraf de determinatie te doen... (Met of zonder hulp van experts...) study
Luc
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyzo jan 27, 2013 8:59 am

Wij doen het inderdaad met foto's, Luc, maar dat lukt niet voor alle soorten - tegen dat je er eentje uit alle hoeken gefotografeerd hebt, is die al lang gaan vliegen Wink
De echte experten die gaan die zweefvliegen vangen in het veld, in de hand houden, ook die kleinere soorten zoals de Gitjes en ze proberen ze dan via een sleutel op naam te brengen.
Dan heb je die literatuur wel nodig in het veld, of het nu een veldgids of tabel op papier is, of een app.
Wel niet simpel om bij zo'n Gitje dat beestje tussen de vingers te maneuvreren om de kenmerken te zien, maar de enige manier om in het veld de kenmerken te kunnen zien en het beestje daarna weer te kunnen loslaten.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptywo maa 20, 2013 7:47 pm

Een handige app van Natuurmonumenten met natuurroutes (wandelen ,fietsen, kanoën) in Nederland.
Voorlopig nog maar een 25-tal, maar dat worden er veel meer.

http://www.natuurmonumenten.nl/routeapp
Lucgast
Zeearend
Lucgast

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptywo maa 20, 2013 8:38 pm

Whaw Kobra, toffe app.
Dit zouden we ook moeten hebben in het vlaanderenland!
We gebruiken nu veel Routeyou of de wandelingen van TOV, maar een app zoals deze is echt wel handig...
Thanks for sharing!
Luc
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptywo maa 20, 2013 8:45 pm

Voorlopig nog gratis - eigenlijk ongelooflijk,want daar zit toch wel wat werk achter.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptyza maa 23, 2013 9:10 am

Deze app van LHB is alleen voor android: https://play.google.com/store/apps/details?id=lieveheersbeestjes.inNederland
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptydo jun 13, 2013 7:07 pm

In Engeland luiden ze de alarmbel over een app met vogelgeluiden.

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/app-met-vogelgeluiden-schadelijk-voor-vogels/article-4000327008852.htm?nb-handled=true&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-13/06/2013&utm_campaign=Newsletter-RNBDATANNL
Lucgast
Zeearend
Lucgast

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptywo aug 14, 2013 6:16 am

Ben aan het spelen met een nieuwe android telefoon.
Ben op Obsmapp gekomen als applicatie van waarnemingen.be en .nl waar alle waarnemingen kunnen gezien worden en ook ingegeven worden...Idea 
Lijkt een zeer leuke app waar je live je de waarnemingen ter plaatse kan ingeven en zelfs direct met je telefoon een bewijsfoto kan trekken whaw!sunny 
Heb gezocht in de app store van apple, maar is precies nog niet beschikbaar voor IOS.
Heeft er iemand ervaring met de Obsmapp apllicatie?scratch 
Luc
Lucgast
Zeearend
Lucgast

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Emptydo aug 15, 2013 9:07 am

Whaw, een beetje verder zitten spelen en het resultaat is echt aangenaam verrassend.
Je neemt een foto met je telefoon, voert de naam van de waarneming in, doe een upload en kees is klaar...
Je krijgt een email ter bevestiging en de waarneming staat onmiddelijk genoteerd in je waarneming.be met alle juiste coordinaten en timings erbij... (Bv. Hier een Franse veldwesp als test...)
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/78396371
Echt verbluffend stukje techniek...
Dus als we geen fototoestel meehebben, kan je steeds met de smartphone alle waarnemingen met bewijsfoto direct inbrengen op wn.be...
Weet niet wat mijn grootvader hiervan zou denken!
Luc
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android   Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android Empty

Apps voor iPod, iPhone en iPad of Android
Terug naar boven 
Pagina 1 van 4Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Petities
» Museum voor Natuurwetenschappen
» Agentschap voor Natuur en Bos
» Voor het goede doel
» Speciaal voor jullie!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum