Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Waarneming van de week

Ga naar beneden 
+4
Toon
Lucgast
WDDI
kobra
8 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyvr jan 27, 2012 5:16 pm

Een nieuwtje - laten we op het einde van de week eens terugkijken op de mooiste waarneming van de week.

De afgelopen week is dat ongetwijfeld de Pontische Meeuw, ontdekt door Joris Everaert op Nieuwdonk.

Je moet het maar zien, als je zijn verhaal leest op waarnemingen.be:
Toen ik toekwam op paaltjes zittend, daarna op water bij de (uiteindelijk 's avonds) 19900 meeuwen !
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/62757050
En ze niet alleen zien, maar ze dan ook nog eens allemaal één voor één gaan tellen Wink

En deze Pontische Meeuw komt wellicht ook in aanmerking voor de mooiste foto van de week - staat nu al op nummer twee van de top-dertig-foto's in ons afdelingsgebied cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyvr feb 03, 2012 10:37 pm

De waarneming van de afgelopen week waren toch wel gisteren de 26 Grote Zilverreigers van Dimi waarvan er ook 16 in één beweging in een filmpje te zien zijn.

En zeggen dat hij er vandaag maar eentje gezien heeft in de KM.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/62904527
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyza feb 04, 2012 7:55 am

kobra schreef:
De waarneming van de afgelopen week waren toch wel gisteren de 26 Grote Zilverreigers van Dimi waarvan er ook 16 in één beweging in een filmpje te zien zijn.
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/62904527

Het zijn er 18 Koen, je telt op het einde een groepje van 3 maar voor 1 ex.
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyza feb 04, 2012 10:14 am

Dimi schreef:
Het zou de grootste ingegeven groep Grote Zilverreigers zijn voor minstens Oost-Vlaanderen. Op waarnemingen.be ben ik nationaal nog maar 1 grotere groep (27) tegengekomen, maar ik ga niet al die pagina's waarnemingen van de afgelopen jaren nakijken ...
Groeten,
Dimi
Zoals je weet, kan ik beter talen dan tellen Wink

En dan niet alleen een plaatselijk record - inderdaad zeer indrukwekkend.
Je hebt je moment in de KM goed uitgekozen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyvr feb 10, 2012 4:52 pm

Voor de soort van de week blijven we nog altijd bij de vogels, maar wel een moeilijke keuze, want op één week tijd niet minder dan twee nieuwe soorten vor ons afdelingsgebied:
- de Grote Zee-eend van Geert Meganck?
- de Roodhalsfuut van Raphael Windey?

Ook al staat de Roodhalsfuut op waarnemingen.be als "zeldzaam" en de Grote Zee-eend als "vrij algemeen" - hier bij ons zijn beide soorten een unieke belevenis.

Zelf vond ik de Grote Zee-eend toch net iets spectaculairder en knap gevonden, want die zat tussen al die andere eenden en de Roodhalsfuut helemaal alleen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyza feb 11, 2012 9:00 am

En dan zou ik het Nonnetje van gisteren nog vergeten: zowel bij de molen van Agnes Bellemans als bij Aagje Van Damme één of twee exemplaren.

Maar Peter Claus had er gisteren zelfs drie op 't Scheld (twee wijfjes én een mannetje) - een nieuw record voor ons afdelingsgebied:!:

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/63099342
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptydo feb 23, 2012 8:26 pm

Voor de waarneming van vorige week (tot 18 februari) ga ik voor de Toendrarietgans van Kenny Hessel, twee dagen later ook gezien door Peter Claus.
Echt iets voor de kenners, die ganzen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyzo feb 26, 2012 10:53 am

Op 22 februari vond iemand van ANB een dode Middelste Bonte Specht (geslaan door een Sperwer) - ze zijn dus wel in de buurt, maar wellicht vaak over het hoofd gezien.
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/63300536

Wie maakt hier de eerste bewijsfoto van deze soort Question
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyza maa 03, 2012 12:26 pm

Voor de waarneming van de week - afgelopen zaterdag is het allemaal begonnen, dus gaan we voor de eerstelingen van het jaar: de eerste Grutto's (en andere watervogels), de eerste dagvlinder, de eerste padden, de eerste zweefvlieg, de eerste wantsen, enz.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyza maa 10, 2012 7:58 pm

Er werden er al eens meer dan 60 geteld, maar nu door Eddy Copers 35 Scholeksters aan de Nieuwdonk (met bewijsfoto!) - voor mij de waarneming van de afgelopen week.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/63568407
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyza maa 17, 2012 6:19 pm

Voor de waarneming van de week ga ik voor het zeldzame Heidelieveheersbeestje - hier ontdekt in de tuin, nog maar de derde waarneming voor Vlaanderen in 2012 en de allereerste warneming van deze onopvallende soort in ons afdelingsgebied.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyzo maa 25, 2012 1:57 pm

Wat de afgelopen week betreft, kies ik voor een gebied van de week (wat in de tekomst wel het gebied van het jar zal worden) - Wijmeers.
Daar was de afgelopen week heel wat te zien en dat zal zo nog wel een tijdje blijven.
Gedaan met zagen over de Vliegerkesweide, want we krijgen in de toekomst iets veel mooiers in de plaats.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyzo maa 25, 2012 4:52 pm

Volledig akkoord Kobra...
Laat de vogelkes maar komen.
Hopelijk blijft het er een rustig gebied...

Mijn gebuur werkt bij WenZ (Waterwegen en ZeeKanaal) en gaat eens inlichtingen vragen of kijkhutten en/of -wanden in het bestek van het Sigmaplan zitten.
Hoe gaat dat in de praktijk?
In Melle staat een kijkwand, in het Molsbroek ook, in Destelbergen staat een kijkhut: wie ondersteunt, financiert dit soort initiatieven? scratch
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyzo maa 25, 2012 5:33 pm

Ik meen toch in het Sigmaplan iets gelezen te hebben over kijkhutten, maar zal wel nog niet voor de eerste jaren zijn.
Als je echter ziet wat daar nu al zit - en het zal nog beter worden.
Het gaat vooruit, het gaat verbazend goed vooruit...
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyzo maa 25, 2012 10:24 pm

Lucgast schreef:
In Melle staat een kijkwand, in het Molsbroek ook, in Destelbergen staat een kijkhut: wie ondersteunt, financiert dit soort initiatieven? scratch
Luc

De initiatieven en financiering komt in deze voorbeelden uit diverse hoeken lucgast: in Melle zal dat wellicht van W&Z of ANB zijn denk ik, dus de Vlaamse overheid. Dat project is afgerond en dergelijke educatieve inrichting komt meestal aan het eind van zo'n project. Dus in de meersen zal dat nog niet voor direct zijn aangezien het Sigmaproject nog lang niet afgelopen is hier. In het Molsbroek is dat een initiatief van de beheerder, vzw Durme (misschien met financiële steun van de stad Lokeren, daar zal noumea kunnen op antwoorden?). En in Destelbergen: bedoel je daar in de Damvallei? Daar is het volgens mij een initiatief van Natuurpunt, met financiële steun uit het Life-fonds van de EU.
Maar... nog wat geduld en ze zullen er komen, ook bij ons. We moeten daar nog over samenzitten met ANB, maar dat zal dus wellicht pas gebeuren als het project in de eindfase zit...
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyma maa 26, 2012 5:26 am

Bedankt voor de toelichting Toon.
Ja, inderdaad ik bedoelde de kijkhut in Destelbergen, Damvallei.
Mijn ervaring met budgetten (wel in de privé) is dat je toch alles goed op voorhand moet plannen want als je te laat aan denkt, zijn de budgetten al voor iets anders besteed.
Dus beter een beetje te vroeg over nadenken...
Dit gebied wordt dan een overstromingsgebied zoals aan de Schelde in Heusden, Deselbergen dat zal onderlopen met de getijden?
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyma maa 26, 2012 10:27 am

Toon schreef:
Lucgast schreef:
In Melle staat een kijkwand, in het Molsbroek ook, in Destelbergen staat een kijkhut: wie ondersteunt, financiert dit soort initiatieven? scratch
Luc

De initiatieven en financiering komt in deze voorbeelden uit diverse hoeken lucgast: in Melle zal dat wellicht van W&Z of ANB zijn denk ik, dus de Vlaamse overheid. Dat project is afgerond en dergelijke educatieve inrichting komt meestal aan het eind van zo'n project. Dus in de meersen zal dat nog niet voor direct zijn aangezien het Sigmaproject nog lang niet afgelopen is hier. In het Molsbroek is dat een initiatief van de beheerder, vzw Durme (misschien met financiële steun van de stad Lokeren, daar zal noumea kunnen op antwoorden?). En in Destelbergen: bedoel je daar in de Damvallei? Daar is het volgens mij een initiatief van Natuurpunt, met financiële steun uit het Life-fonds van de EU.
Maar... nog wat geduld en ze zullen er komen, ook bij ons. We moeten daar nog over samenzitten met ANB, maar dat zal dus wellicht pas gebeuren als het project in de eindfase zit...

samengevat: wie ondersteunt? wie financieert? wij, belastingbetalers! nogal wiedes... Basketball scratch Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyma maa 26, 2012 7:14 pm

Dan zijn onze centen toch nuttig besteed... Very Happy
Wat niet van alle investering kan worden gezegd...
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyza maa 31, 2012 9:32 am

Ook de afgelopen week viel er heel wat te beleven op Wijmeers, de winnaar van vorige week.
Maar nu ga ik voor de waarneming van de week voor een vlinder, als zeer zeldzaam aangeduid op www.waarnemingen.be en de eerste doorgegeven waarneming van deze soort in ons afdelingsgebied: de Grote Vos.
Dat die dan nog gespot wordt in de Kalkense Meersen, dat is een mooi extraatje.
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyza maa 31, 2012 9:25 pm

kobra schreef:
Ook de afgelopen week viel er heel wat te beleven op Wijmeers, de winnaar van vorige week.
Maar nu ga ik voor de waarneming van de week voor een vlinder, als zeer zeldzaam aangeduid op www.waarnemingen.be en de eerste doorgegeven waarneming van deze soort in ons afdelingsgebied: de Grote Vos.
Dat die dan nog gespot wordt in de Kalkense Meersen, dat is een mooi extraatje.

Schitterende waarneming Kobra!! cheers

Gr,
M
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyzo apr 01, 2012 7:21 am

Goe bezig Kobra... Echt boeiend om je dagelijkse waarnemingen van diverse soorten te lezen en te bekijken. Ik denk dat we je moeten uitroepen als "Waarnemer van de week" Very Happy
Zeker ben je ook "Waarnemer van de maand" en waarschijnlijk ook "Waarnemer van het jaar"
Anderzijds zouden we ook eens een stemronde kunnen organiseren op het forum van de waarnemingen van de week die je wekelijk selecteert. Ieder maand kan er dan uit de wekelijkse keuzes één waarneming van de maand door het forum gekozen worden.
Eens per jaar kiezen we de "Waarneming van het Jaar" en die verdient een speciale attentie. (n'een pot bier in de Aard bv...)
Wat denk je?
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyzo apr 01, 2012 8:08 pm

Lucgast schreef:
Goe bezig Kobra... Echt boeiend om je dagelijkse waarnemingen van diverse soorten te lezen en te bekijken. Ik denk dat we je moeten uitroepen als "Waarnemer van de week" Very Happy
Zeker ben je ook "Waarnemer van de maand" en waarschijnlijk ook "Waarnemer van het jaar"
Anderzijds zouden we ook eens een stemronde kunnen organiseren op het forum van de waarnemingen van de week die je wekelijk selecteert. Ieder maand kan er dan uit de wekelijkse keuzes één waarneming van de maand door het forum gekozen worden.
Eens per jaar kiezen we de "Waarneming van het Jaar" en die verdient een speciale attentie. (n'een pot bier in de Aard bv...)
Wat denk je?
Luc
Oeioeioei - wat is dat hier allemaal confused
Dat van die stemrondes vind ik een goed idee.
Maar alle maanden stemmen is misschien wat veel?

Het is trouwens de bedoeling dat iedereen hier kan reageren voor als hij of zij niet akkoord gaat met mijn persoonlijke en zéér subjectieve mening Wink
Ik probeer wel rekening te houden met alle natuurwaarnemingen (en heb zelfs al eens gekozen voor een gebied).
Sommige soorten zijn nu eenmaal minder spectaculair, maar daarom niet minder interessant.

Zo werd hier bijna niet gereageerd op mijn keuze voor het Heidelieveheersbeestje (nog maar iets meer dan 100 waarnemingen van dit zeldzame LHB'tje op waarnemingen.be - niet makkelijk te vinden, maar zat hier gewoon in de tuin), maar wel heel wat reactie (niet alleen op het forum, maar ook enkele mails) op de Grote vos met al meer dan 800 doorgegeven waarnemingen.
En wie weet vind ik wel eens een zeldzame pissebed of kakkerlak - ook die maken kans om te winnen geek



Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyzo apr 01, 2012 8:15 pm

Heb het onze nationale voorzitter van Natuurpunt gisteren nog horen zeggen:
Vogels zijn zo veel makkelijker dan insecten...
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyma apr 02, 2012 7:12 am

Whatever...
Zijn het nu vogels, insecten, vliegen, muggen, mossen of planten, er zal toch dit jaar een zeer uitzonderlijke waarneming zijn waar iedereen het over eens is.
We kunnen gemakkelijk doodle gebruiken om maandelijks er ééntje te kiezen...
Ik heb dit getest voor onze nieuwjaarsdrink en dat lukt perfect.
Die selecties doen mee voor de jaarnominatie...
We kunnen de waarneming vieren tijdens onze volgende drink... drunken
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Emptyma apr 02, 2012 11:19 am

Lucgast schreef:
Goe bezig Kobra... Echt boeiend om je dagelijkse waarnemingen van diverse soorten te lezen en te bekijken. Ik denk dat we je moeten uitroepen als "Waarnemer van de week" Very Happy
Zeker ben je ook "Waarnemer van de maand" en waarschijnlijk ook "Waarnemer van het jaar"
Anderzijds zouden we ook eens een stemronde kunnen organiseren op het forum van de waarnemingen van de week die je wekelijk selecteert. Ieder maand kan er dan uit de wekelijkse keuzes één waarneming van de maand door het forum gekozen worden.
Eens per jaar kiezen we de "Waarneming van het Jaar" en die verdient een speciale attentie. (n'een pot bier in de Aard bv...)
Wat denk je?
Luc

Volledig mee akkoord!!!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Waarneming van de week Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarneming van de week   Waarneming van de week Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Waarneming van de week
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» waarneming.nl
» Week van het Bos
» Week van de smaak
» De Warmste Week
» Heen-en-weer-week

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Kalkense meersen op het WWW-
Ga naar: