Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Twitchers

Ga naar beneden 
+3
Wes
erikroels
kobra
7 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydo okt 24, 2019 4:36 pm

Bericht van Dirk Draulans op Facebook - o.a. Over Kenny die je ook in de meersen kan tegenkomen...

Je hebt Vogelkenners en vogelkenners, Geachte Lezers, Beste Vrienden. Ik behoor helaas tot de tweede categorie (die met de kleine v). Ik kan goed uit de voeten met algemene soorten en vrij herkenbare zeldzaamheden, maar voor de finesses moet ik passen. Voor de Vogelkenners (grote V) maakt het geen verschil. Die kennen alles.

Mijn jeugdvriend en nog altijd goede vriend Marc Smets, conservator van het Turnhouts Vennengebied, is zo iemand. Tijdens onze trektelling zondag plukte hij probleemloos een waterpieper uit de lucht, op basis van een roepje dat wat ijler en fijner is dan dat van de verwante graspieper. En dan hebben we nog de boompieper en de zeldzame duinpieper. Om maar te zwijgen van de heel zeldzame roodkeelpieper. Er is ook nog een Mongoolse pieper die af en toe tot bij ons sukkelt. Voor mij zijn dat allemaal piepers, behalve als ik ze echt goed in zicht kan krijgen, en dan nog. Voor de Vogelkenners vormen ze geen probleem. Om het nog erger te maken is Marc ook goed thuis in de flora en de rest van de fauna van zijn Vennengebied.

Nog iemand buiten categorie is Kenny Hessel, die voor het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) de monitoring doet van de vogels in de polders waar ik woon. Onwaarschijnlijk wat die allemaal vindt – ik denk niet dat er iemand in Vlaanderen meer zeldzame vogels uit ons landschap plukt dan Kenny. Hij rijdt voor zijn werk wel veel meer rond dan Marc, die honkvaster is en zich alleen met de fiets verplaatst.

Gisteren rond 17u kreeg ik een sms van Kenny – we hadden elkaar eerder die dag in de polder gesproken: KLEINE GEELPOOT DRIJDIJK GRTN KENNY. Een kleine geelpootruiter, een zeldzame dwaalgast uit Noord-Amerika die ik nog nooit gezien heb! Ik spoedde me naar daar, vond Kenny en dus ook de kleine geelpootruiter. Prachtig beestje – dat zou ik er ook uit geplukt hebben, als ik het zou gezien hebben tenminste. Ik was blij met de waarneming, hoewel ik geen twitcher ben: ik spoed me niet naar alle hoeken van het land als er ergens een zeldzame soort gevonden is. Maar in mijn eigen leefomgeving wil ik me er wel voor verplaatsen.

Eén van de andere redenen waarom Kenny veel van die beestjes vindt, is dat hij altijd en overal naar vogels speurt. Ik loop soms te dagdromen of ben te veel naar gekleurringde lepelaars aan het kijken. Kenny kijkt altijd en overal met zijn verrekijker of hij iets speciaals ziet. We hadden wel veel geluk met de kleine geelpootruiter, die waarschijnlijk met de zware stormwind van de voorbije weken over de oceaan is gewaaid. Deze ochtend was hij blijkbaar al vertrokken – hij werd in ieder geval niet meer gevonden.

Het niveau van vogelkennis van Marc en Kenny zal ik nooit benaderen. Ik heb er ook de kop niet voor – letterlijk. Een aantal jaren geleden deed ik mee aan een experiment van de KU Leuven, waarin werd nagegaan of de hersenen van vogelkijkers anders functioneren dan die van niet-vogelkijkers. Eén van de conclusies was dat mensen die slecht zijn in het herkennen van gezichten, ook slecht zijn in het determineren van moeilijke vogels, omdat hun hersenen te weinig op de details letten. Ik behoor tot die categorie.

Elke keer als ik worstel met een moeilijke pieper vloek ik op mijn hersenen die me in de steek laten. Ze doen dat ook met gezichten. Enkele maanden geleden stond ik op de opening van een nieuw initiatief van kippenkunstenaar Koen Van Mechelen in Genk te praten met een dame die me bekend voorkwam. Pas tijdens het gesprek daagde het me dat het Zuhal Demir was, toen nog gewoon gemeenteraadslid van Genk en geen minister. Toch is dat niet meer normaal. Die piepers tot daar aan toe, maar Zuhal Demir…

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyza okt 26, 2019 12:57 am

En nu weer over Kenny Hessel, maar bericht van Dominique Verbelen

BRUINE KLAUWIER

Er loopt wel wat vogelend talent rond in Vlaanderen. Je kent ze wel, de kerels die in elke mysterie-reeks op het podium staan. Je kan er bijna je uurwerk op gelijk zetten. Wouter Faveyts, Ward Vercruysse, Gunther Vergauwen. Dat soort volk. Elk piepje kennen ze, pluimen zijn hun vak. Klasbakken.

Maar het aantal vogelaars dat soortenkennis ook weet om te zetten naar 'scoren in het veld', dat ligt toch een pak lager. Hilbran Verstraete, Stijn Baeten, Wout De Rouck, Johan Buckens. Geen takkenbos is veilig voor hen. No stone left unturned, op zoek naar zeldzaam gevederte, bij voorkeur van Aziatische herkomst. Zet hen in oktober met oostenwind in de voorhaven en ze worden zot.

Maar er is maar één Messi, één Ronaldo en één Hessel. Kenny Hessel. Mijnheer Kenny Hessel, de Reus van Torhout. Dodelijk trefzeker. Kijken is vinden. Het lijkt wel of de Magneet van    Linkeroever zeldzaamheden zelf kan maken. Uit het niets. Eerst zitten ze er niet maar van zodra El Hessel passeert, slaat Rare Bird Alert tilt. Dunbekmeeuw, Mongoolse Pieper, Woestijntapuit, Kleine geelpootruiter, Baardgrasmus. Kenny vindt ze vaker dan hij van onderbroek wisselt. En waarom dan ook niet eens een Bruine klauwier. Man, man, man: eenzame hoogte.  Bijna een levendige legende. Bijna klaar om een Keizerspinguin te zien voorbijvliegen op Putten West, bijna klaar voor een Dodo of twee. Graag een standbeeld voor die man. Respect.


Laatst aangepast door kobra op di okt 29, 2019 3:47 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyza okt 26, 2019 1:10 am

De eerste hier in het land, dus iedereen moest er zijn, werken of niet...
Dominique in het lichtblauw en nog een aantal bekende gezichten:
https://waarnemingen.be/media/photo/023/825/23825710.jpg
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyzo okt 27, 2019 8:47 am

kobra schreef:
De eerste hier in het land, dus iedereen moest er zijn, werken of niet...
Dominique in het lichtblauw en nog een aantal bekende gezichten:
https://waarnemingen.be/media/photo/023/825/23825710.jpg

Hij zit er nog..’

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyzo okt 27, 2019 8:47 am

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyzo okt 27, 2019 8:53 am

Twitchers - Pagina 15 Ed7eba10
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydi okt 29, 2019 8:02 am

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/28/bruine-klauwier-voor-het-eerst-gespot-in-belgie/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydi okt 29, 2019 3:47 pm

https://www.natuurpunt.be/nieuws/bruine-klauwier-een-nieuwe-soort-voor-belgië-20191028
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptywo okt 30, 2019 8:48 am

https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/plots-erg-veel-zeldzame-vogelsoorten-aan-onze-kust-de-klimaatopwarming-kan-een-rol-spelen~a05c568f/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydo okt 31, 2019 6:45 pm

Walle zag vandaag zijn gegeerde Kleine Zwaan - ook een van de lievelingen van Dirk Draulans die er vandaag ook een groepje zag aankomen:

Vandaag was zo’n dag waarop ik weer weet waarom de herfst mijn lievelingsseizoen is, Geachte Lezers, Beste Vrienden. De kleuren, de sfeer, het licht, de late warmte, de afgevallen bladeren en hun geuren, de paddestoelen, de vogels… De polder op z’n mooist!

Hét hoogtepunt van de dag was echter de aankomst van de kleine zwanen, die hoog op mijn lijstje van lievelingsvogels staan. Echte wintergasten uit het Hoge Noorden van het Verre Rusland. Liefst 21 vogels arriveerden deze ochtend. Vorig jaar waren de eerste er ook eind oktober, maar dat waren er slechts een handvol.

Ik speurde alle vogels af op zoek naar gele kleurringen rond de nek, om te kijken of mijn lievelingszwaan Eloïse (met kleurring E169) er bij was, maar nog niks. Dat wordt gespannen afwachten of ze weer een jaar heeft overleefd.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyvr nov 01, 2019 5:33 pm

Het verhaal van de Witkeelgors:
https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1557/witkeelgors_op_de_maasvlakte
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyvr nov 01, 2019 5:34 pm

Het verhaal van de Bruine lijster:
https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1556/bruine_lijster_op_vlieland
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyza nov 02, 2019 10:15 am

Dit is er eentje voor de twitchers, want allereerste waarneming van deze soort dit jaar op waarnemingen.be...
Wel eentje die overgevlogen is, dus de vogel is gaan vliegen Wink

Twitchers - Pagina 15 D19ba210
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyza nov 02, 2019 10:18 am

Twitchers - Pagina 15 Aa407810
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyza nov 02, 2019 10:20 am

De meeste worden aan de kust gezien - dit is de allereerste waarneming voor Oost-Vlaanderen!

Twitchers - Pagina 15 F22e4b10
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydi nov 19, 2019 8:35 am

En nog eens Dominique Verbelen - de man die graag dolt met journalisten...

IKEA

‘Of ik al eens te laat was gekomen bij een zeldzame vogel’, vroeg een journaliste me ooit eens. ‘Neen’, zei ik. Ze leek me niet echt te geloven. ‘Neen, dus’. Ik vroeg haar of ze ooit al eens walvis had gegeten. ‘Uh … neen’, zei ze twijfelend. ‘Ik wel. Lekker. Echt lekker. Maar wel veel’. Ze wist even niet helemaal meer waar ze het had. ‘Dus, uh, … nog nooit een vogel nipt gemist?’. ‘Neen’.

Ik ben geen determinatieklepper. Bosjes uitkammen, vlaktes afstruinen: dat is voor Hans Matheve, Johan Buckens, Stijn Baeten. Dat soort gasten. Die doen dat graag. Die kunnen dat goed. Ik niet. Wat ik redelijk kan, is reageren. Snel reageren. Meestal doet het er niet toe. Het gros van de dwaalgasten blijft hangen. Lang hangen. Iedereen krijgt ze te zien. Hopeloos. Maar je mag nooit risico’s nemen. Megasoort gemeld? Vertrekken. Gaan. Best sneller dan de rest. En een enkele keer loonde dat.

Bij de Kleine regenwulp, 18 september 2010. Damn it. Hectisch. Stressen. Van Uitkerke. Naar Nieuwmunster. Vliegerig beestje. Naar Houtave. Maar wel gezien. Of de Bartrams ruiter op de Maasvlakte, 28 oktober 1995. Op de lijst. Mongoolse plevier, IJzermonding, Nieuwpoort, 5 augustus 1999. Idem.

Maar soms gaat het gewoon niet. Geert Spanoghe vond op 28 oktober 1994 een adult winter Lachmeeuw in het schemerduister, eveneens in Nieuwpoort. Dat lukt dan niet meer vanuit Munte. De volgende ochtend er in het stikkedonker staan, gaat wel. Het beest werd vrij snel teruggevonden. Een handvol vroege vogelaars kon hem binnenkoppen maar wie thuis rustig op een bevestigende terugvind-beep zat te wachten, had het vlaggen.

De journaliste bleef het raar vinden. Vogels die zomaar bleven zitten. Ze leek het nauwelijks te kunnen vatten. ‘Kijk’, zei ik. ‘Er stond een boom in Zweden. Met takken en een bast. ’t Is niet zo lang geleden. Nu is die boom een kast’. Die journaliste heeft me sindsdien niet meer gecontacteerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyza dec 07, 2019 2:22 pm

Telt een dood exemplaar ook scratch

Twitchers - Pagina 15 58fd7210
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydo dec 12, 2019 8:30 am

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/dieren/kat-vangt-nieuwe-vogelsoort-voor-belgie~ac4cc2aa/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydo dec 12, 2019 8:31 am

kobra schreef:
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/dieren/kat-vangt-nieuwe-vogelsoort-voor-belgie~ac4cc2aa/

https://www.natuurpunt.be/nieuws/kat-vangt-nieuwe-vogelsoort-voor-belgië-20191211
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydi dec 17, 2019 4:39 pm

Dagjestoeristen in de Ardennen: https://waarnemingen.be/species/1576/observations/?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyvr dec 20, 2019 6:01 pm

De IJseend lokt ook een aantal van ‘onze’ vogelaars naar Waasmunster, nietwaar Walle en Roeland Wink
https://waarnemingen.be/species/264/observations/?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptydo jan 02, 2020 9:56 pm

https://waarnemingen.be/species/1569/observations/?species=1569&after_date=2020-01-02&before_date=2020-01-02
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyzo jan 05, 2020 8:32 am

https://www.gva.be/cnt/dmf20200104_04791880/oud-turnhout-epicentrum-voor-vogelspotters-bruine-lijster-voor-het-eerst-in-65-jaar-nog-eens-in-vlaanderen
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyzo jan 05, 2020 8:32 am

https://www.demorgen.be/nieuws/vogelend-vlaanderen-loopt-storm-voor-bruine-lijster-uit-siberie~bc6b4305/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Emptyzo jan 05, 2020 8:33 am

https://www.hln.be/in-de-buurt/oud-turnhout/stormloop-voor-lijster-die-al-64-jaar-niet-meer-werd-gezien-in-vlaanderen-300-km-gereden-om-deze-vogel-te-spotten~aa563217/
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Twitchers - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 15 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Twitchers
Terug naar boven 
Pagina 15 van 19Ga naar pagina : Vorige  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: