Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland

IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

Een mot van een mot

Ga naar beneden 
+4
kobra
wouter
Lucgast
Walle
8 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 11 ... 19, 20, 21 ... 30 ... 40  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra

Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo aug 30, 2015 11:32 am

Er zijn nog foto's van deze genomen, want tientallen bezoekers van de Nacht van de Vleermuis hebben deze ook gezien en fotografeerden elke nachtvlinder die ze zagen. Voor een aantal onder hen is er een nieuwe wereld opengegaan Cool

En blijkbaar al de 4de waarneming hier in de streek.

Een mot van een mot - Pagina 20 2rrp0gp
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle

Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo aug 30, 2015 2:44 pm

kobra schreef:
Deze zag er anders uit dan de eenstaartjes die ik tot nu toe gezien heb - durfde ik niet direct een naam op plakken
Walle gokte op de Berkeneenstaart, maar ik was niet direct overtuigd, dus thuis even gecheckt met de foto.
En inderdaad een nieuwtje voor mij: de Bruine eenstaart.

Het betreft deze waarneming:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/105867018
Bruine eenstaart - Drepana curvatula gezien op 2015-08-29 Serskamp - Omgeving

Een mot van een mot - Pagina 20 9385298
Oeps! Even vergeten dat er nog eentje bestaat die op de berkeneenstaart lijkt! Die hadden we dus vorig jaar ook op de nacht van de vleermuis aan de Nieuwdonk blijkbaar.
Nu nog even enkele foto's checken en ik voer ook eens de waarnemingen van Serskamp-centrum in...
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo aug 30, 2015 4:07 pm

Wat een toeval - wij hebben deze dus alleen nog maar op de Nacht van de Vleermuis gezien.
Vanaf nu spreken we dan ook van de Nacht van de Bruine Eenstaart Wink
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo aug 30, 2015 5:11 pm

En na bekijken van de foto's is er toch nog een zeldzaamheid uitgekomen op de Nacht van de Vleermuis.
Aan de wandelaars kon ik niet meer zeggen dan - het is een micro Embarassed
Na lang zoeken ook in de boeken niet gevonden, maar nu nog maar net geplaatst en al direct reactie van Leo: de Zandkleurige borstelmot.
Niet alleen zeldzaam, maar ook een eersteling voor ons afdelingsgebied.

http://waarnemingen.be/waarneming/view/105878438
Zandkleurige borstelmot - Epermenia falciformis gezien op 2015-08-29 Serskamp - Omgeving

Een mot van een mot - Pagina 20 9388286

Een mot van een mot - Pagina 20 9388289
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma aug 31, 2015 12:52 pm

Sinds 2012 werd hier geen enkele Open-breedbandhuismoeder meer goedgekeurd.
Ik geef deze nu altijd in als Open-breedbandhuismoeder / Kleine breedbandhuismoeder en zo worden ze wel goedgekeurd.
Als ze gewoon zitten, dan is de ondervleugel niet zichtbaar en kan onderscheid niet met zekerheid bepaald worden.

Een mot van een mot - Pagina 20 34p1aw9
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma aug 31, 2015 12:55 pm

Ter vergelijking:

Een mot van een mot - Pagina 20 Zv1t79

Een mot van een mot - Pagina 20 20sgkm9
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma aug 31, 2015 12:59 pm

kobra schreef:
Sinds 2012 werd hier geen enkele Open-breedbandhuismoeder meer goedgekeurd.
Ik geef deze nu altijd in als Open-breedbandhuismoeder / Kleine breedbandhuismoeder en zo worden ze wel goedgekeurd.
Als ze gewoon zitten, dan is de ondervleugel niet zichtbaar en kan onderscheid niet met zekerheid bepaald worden.

Een mot van een mot - Pagina 20 34p1aw9

Idem voor de Kleine breedbandhuismoeder - daar is er geen enkele waarneming noch foto goedgekeurd.

Een mot van een mot - Pagina 20 2v1nr4i

Een mot van een mot - Pagina 20 33vg4l3
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptywo sep 02, 2015 10:05 pm

Roodstreepspanner - zeer zeldzaam en nieuw voor ons afdelingsgebied Exclamation
Zouden er bewijsfoto's zijn Question
http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/9679
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptywo sep 02, 2015 10:28 pm

Voor het eerst zat hier vandaag een Buxusmot.
Wouter had er ook al eentje in het begin van juli.
De vraag is of we blij moeten zijn met deze exoot scratch
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2338003

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/105967109
Buxusmot - Cydalima perspectalis gezien op 2015-09-02 Wetteren - Slekkebeken

Een mot van een mot - Pagina 20 9412918
wouter
Zeearend
wouter

Aantal berichten : 539
Leeftijd : 50
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptydo sep 03, 2015 1:15 pm

Ze rukken op.
Gisteren toevallig gezien dat ze in de AVEVE reclame maken voor bestrijdingsmiddelen/behandeling voor Buxusmot, dus het moet zijn dat die wel meer en meer voorkomen.

mvg

Wouter
Walle
Kwartelkoning
Walle

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyza sep 05, 2015 12:48 pm

Ongelooflijk toch. Enkele jaren werd de 1ste gevonden in NL, daarna voorzichtig in BE in het oosten, en nu hier ook al. Binnen enkele jaren voorspel ik dat het hier stikt van die buxusmotten, omdat het hier letterlijk VOL staat met buxus. De helft van de bewoners in onze straat kweekt zelf van die lelijke buxus als particulier, het staat hier echt vol met die nutteloze planten! En dan nog eens de rest van hun hofjes letterlijk kaal sproeien met de moderne DDT (roundup dus). En dan verschieten dat er hier een plaagsoort als buxusmot verschijnt. Wat nu? Een nieuw sproeimiddel uitvinden natuurlijk er tegen! Sorry maar ik snap niet dat zulke mensen (en dat zijn dus echt de meerderheid) op het platteland gaan wonen. Ze kunnen geen groen verdragen, maken het allemaal dood en verzieken al wat leeft. Enkel hun vieze exoten mogen blijven! Sorry maar van mij mogen die buxusmotten alles kaalvreten. Leve de buxusmot! Laat ze maar komen.
Walle
Kwartelkoning
Walle

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyza sep 05, 2015 10:04 pm

Top!
Vandaag Absintmonnik (rups er van) gevonden op de Absintalsem hier!
Ik heb die hier nog maar 2 jaar geleden geplant (met inderdaad een heel klein beetje hoop op absintmonnik), en zie!
Wordt echt niet veel gezien in België (dit jaar nog maar de 4de dacht ik), wel al eentje in de Bergenmeersen vorig jaar; dus een primeur voor de regio is het niet pirat

Een mot van een mot - Pagina 20 9425626

http://waarnemingen.be/waarneming/view/106008321
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo sep 06, 2015 6:13 pm

Walle schreef:
Ongelooflijk toch. Enkele jaren werd de 1ste gevonden in NL, daarna voorzichtig in BE in het oosten, en nu hier ook al. Binnen enkele jaren voorspel ik dat het hier stikt van die buxusmotten, omdat het hier letterlijk VOL staat met buxus. De helft van de bewoners in onze straat kweekt zelf van die lelijke buxus als particulier, het staat hier echt vol met die nutteloze planten! En dan nog eens de rest van hun hofjes letterlijk kaal sproeien met de moderne DDT (roundup dus). En dan verschieten dat er hier een plaagsoort als buxusmot verschijnt. Wat nu? Een nieuw sproeimiddel uitvinden natuurlijk er tegen! Sorry maar ik snap niet dat zulke mensen (en dat zijn dus echt de meerderheid) op het platteland gaan wonen. Ze kunnen geen groen verdragen, maken het allemaal dood en verzieken al wat leeft. Enkel hun vieze exoten mogen blijven! Sorry maar van mij mogen die buxusmotten alles kaalvreten. Leve de buxusmot! Laat ze maar komen.

Niet alleen in jouw straat...
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo sep 06, 2015 6:15 pm

Walle schreef:
Top!
Ik heb die hier nog maar 2 jaar geleden geplant (met inderdaad een heel klein beetje hoop op absintmonnik), en zie!
Wordt echt niet veel gezien in België (dit jaar nog maar de 4de dacht ik), wel al eentje in de Bergenmeersen vorig jaar; dus een primeur voor de regio is het niet pirat

Geen primeur, maar toch knap en daar zal het hier niet direct van stikken Wink
Een jaartje vroeger en je haalde de rpijs binnen van "Kriebel van het jaar" Exclamation

Ik zou dat ook wel eens willen proberen.
Heb je die plant dan ergens gekocht?
Wanneer de beste tijd om ze te planten?
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo sep 06, 2015 6:17 pm

Een vegetatiekartering van de Universiteit van Antwerpen leverde ook deze zeer zeldzame Roodstreepspanner op cheers

Een eersteling voor ons afdelingsgebied, dus zeker een kandidaat-kriebel voor september (maar we moeten eerst die van augustus nog kiezen Wink
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo sep 06, 2015 6:19 pm

kobra schreef:
Een vegetatiekartering van de Universiteit van Antwerpen leverde ook deze zeer zeldzame Roodstreepspanner op cheers

Een eersteling voor ons afdelingsgebied, dus zeker een kandidaat-kriebel voor september (maar we moeten eerst die van augustus nog kiezen Wink

Blijkbaar drie waarnemers die met de eer gaan lopen: de spotter, de fotograaf en degene die determineert Wink

Een mot van een mot - Pagina 20 2agu43l
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo sep 06, 2015 9:31 pm

kobra schreef:
Walle schreef:
Top!

Geen primeur, maar toch knap en daar zal het hier niet direct van stikken Wink
Een jaartje vroeger en je haalde de rpijs binnen van "Kriebel van het jaar" Exclamation

Ik zou dat ook wel eens willen proberen.
Heb je die plant dan ergens gekocht?
Wanneer de beste tijd om ze te planten?

Wel een mooie soort als nummer 1000 Cool

Een mot van een mot - Pagina 20 20042on
Walle
Kwartelkoning
Walle

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma sep 07, 2015 12:09 am

Ha, tof! 1000 soorten What a Face
Die absintalsem kocht ik op de wilde plantenbeurs in mei van Natuurpunt, in de Bourgoyen. Heb hem toen direct geplant dacht ik...
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma sep 07, 2015 10:59 pm

Er zijn er die met die plant ook andere dingen doen drunken
Walle
Kwartelkoning
Walle

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma sep 07, 2015 11:08 pm

kobra schreef:
Er zijn er die met die plant ook andere dingen doen drunken
Ik zou eens een oud recept moeten opzoeken, zit al even met dat idee in mijn hoofd om dat brouwsel eens te maken Twisted Evil
Lucgast
Zeearend
Lucgast

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptywo sep 09, 2015 8:05 am

Op Natuurpunt staat een kort verslagje over de "influx" van zeldzame nachtvlinders.
In onze regio zijn ze alle 3 gespot: Florida uil, vlekdaguil en Roodstreepspanner...
Luc
Een mot van een mot - Pagina 20 Bbb1aa3818e796743d23531498202771
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptywo sep 09, 2015 8:25 am

Dat is er dan eentje voor de Kriebel van september - toevallig gezien door een aantal onderzoekers in Bergenmeersen (en voor één van hen was het al zijn derde exemplaar dit jaar).
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptydo sep 10, 2015 9:53 pm

Gisteren wat gesmeerd en veel exemplaren Rood weeskind.
Vandaag ook nog eens gaan kijken en daar zat weer zo'n grote vlinder, maar die is anders getekend en niets van rood te zien: het zeldzame Zwart Weeskind - eerste waarneming voor onze regio Exclamation

Hij zat bij een Huismoeder - dat is al geen kleintje, maar dat Weeskind is een hele grote.

Het betreft deze waarneming
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/108102470
Zwart weeskind - Mormo maura gezien op 2015-09-10 Wetteren - Slekkebeken

Een mot van een mot - Pagina 20 9463211

Een mot van een mot - Pagina 20 9463218

Een mot van een mot - Pagina 20 9463228

Een mot van een mot - Pagina 20 9463230
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptydo sep 10, 2015 11:11 pm

Het eerste exemplaar gevangen om nog eens van dichtbij te kunnen bekijken en later op de avond nog een tweede exemplaar Exclamation
Nu mooi met de vleugels open en stil zittend, dus zwart goed te zien.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/108104480
Zwart weeskind - Mormo maura gezien op 2015-09-10 Wetteren - Slekkebeken

Een mot van een mot - Pagina 20 9464025

Een mot van een mot - Pagina 20 9464026
Lucgast
Zeearend
Lucgast

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyvr sep 11, 2015 8:01 am

De kriebel in September zal spannend te worden...
Mooi waarneming Kobra!
Luc
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Empty

Een mot van een mot
Terug naar boven 
Pagina 20 van 40Ga naar pagina : Vorige  1 ... 11 ... 19, 20, 21 ... 30 ... 40  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: