Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Kwartelkoning

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptydo dec 21, 2006 8:07 am

Uit de Giervalk nr. 2 van 1963 door J. De Maerschalk

"De Kwartelkoning (Crex crex) staat in de streek van Dendermonde alom bekend onde de naam van bremscherre. Scherre is natuurlijk een zinspeling op de roep of zang van het mannetje. Wat de vogel te zien heeft met het brem of bremt (in het frans genêts) weet ik niet, daar mijns insziens de kwartelkoning alleen, tenminste in het broedseizoen alleen in het hoge hooigras voorkomt.

Toen ik mij in 1929 in Dendermonde kwam vestigen vond ik de vogel talrijk vertegenwoordigd in de polderweide van Sc helde-, Dender- en Durmevalleien. Ik schatte toen het aantal broedparen tussen Uytbergen-Kalken en Grembergen-Baasrode op minstens 200 (nostalgische zucht, ndvr). In het broedseizoen van mei tot einde juli hoorde men zijn roep op alle geschikte plaatsen, t.t.z. op alle polderhooiweiden van enig belang. Op sommige bevoorrechte plaatsen kon men zelfs 4 of 5 verschillende vogels waarnemen op een paar ha?

Na de oorlog 1940-1945 begon ik een vermindering waar te nemen in het bestand der crexen. Toch waren zo nog altijd goed vertegenwoordigd. Zo hoorde ik toch op 27.VI.1953 bij een nachtwandeling in gezelschap van Dr. Dachy 12 kwartelkoningen in de polderweide van Grembergen. Vroeger waren er daar minstens 30 paren.

De daarop volgende jaren slonk het bestand gestadig. Toch waren er gewoonlijk nog een viertal paren.

In de andere polders was de evolutie ongeveer dezelfde.

Toen ik in 1961 met veel moeite nog een enkele vogel kwam te horen, naar alle waarschijnlijkheid geen broedvogel, maar wel een vroege doortrek der maand juli.

In 1962 bij meer als een dozijn uitstappen, waarvan vier bij nacht, kreeg ik geen enkele bremscherre meer te horen. De vogel zo karakteristiek voor het Dendermondse schijnt wel totaal uit de streek verdwenen te zijn.

Omtrent de oorzaak of oorzaken van deze verdwijning kan men wel gissingen maken, maar naar mijn bescheiden opinie tast men daarin wel veelal in het duister."

Sad

Onze regio was idd één van de belangrijkste bastions voor Kwartelkoning in Vlaanderen... De laatste waarneming waar ik van weet dateert van 2001: een roepend mannetje in Molenmeers door Bernard Van Elegem.

In het buitenland is er op veel plaatsen een populatieherstel aan de gang, door het herstel van riviergraslanden. Kwartelkoning is trouwens dè doelsoort voor de uitvoering van het sigmaplan in de Kalkense meersen!

Binnen 20 jaar spreken we nog es!

santa Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptydo dec 21, 2006 8:08 am

O ja,

meer info op www.kwartelkoning.nl!

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptydo dec 21, 2006 10:53 am

Ja dat zijn cijfers uit de oude doos om van te dromen !

Inderdaad erg mooie doelsoort, er zijn verschillende recente voorbeelden van (tijdelijke) herkolonisatie gekend, ook in België. Zo herinner ik me een paar jaar terug (2000-2001 ?) in de IJzervallei (nog zo'n voormalig bastion van kwartelkoning) dat na een kletsnat voorjaar verschillende koppels er terug gebroed hebben, samen met 7-8 koppels porseleinhoen.
Allemaal doortrekkers die in de natte graslanden van de IJzervallei opnieuw konden broeden doordat het veel te nat was om vroeg te kunnen maaien door de landbouwers.

Nog vroeger was een geval uit mijn studententijd in Leuven waar een roepend mannetje wekenlang verbleef in een droge braakliggende akker net buiten Leuven. Jammergenoeg was er nogal wat verstoring en heeft dat beest na een hele tijd tp zijn biezen gepakt.

Ik denk dus dat het zeker mogelijk moet zijn in de meersen, mits voldoende vochtig. Wel zal het afhankelijk zijn van wat er passeert langshier op weg naar Oost Europa en blijft plakken in de meersen...en met al die landbouwhervormingen ginds staan de populaties ginds ook verder onder druk zodat de influx minder en minder wordt (denk ik toch...)

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptyza dec 23, 2006 5:48 pm

De enige Kwartelkoning die ik tot nu toe in de meersen gehoord heb is op het cassetje van Peter dat hij bij zijn nachtelijke tochten door de meersen laat horen.

Er zou zelfs ooit een band naar die roep genoemd zijn, de "Corn Crake's Cry".

"Kwartelkoning"
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptyma jan 08, 2007 5:47 pm

De RSPB is al enkele jaren bezig met de reïntroductie van de Corn Crake.

Met een aantal soorten is het daar al gelukt, dus waarom ook niet met de Kwartelkoning.

kobra

http://www.rspb.org.uk/biodiversity/keyspecies/birds/corncrake/index.asp
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptywo jan 10, 2007 9:19 am

Reintroductie van kwartelkoning, hoe gaan ze dat arrangeren ? Dat zijn toch trekkers ? Gekweekte vogels uitzetten ?

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptywo jan 10, 2007 4:18 pm

Ik heb er al enkele keren over gelezen in "Birds" van de RSPB, en daar (zoals ook op de website) spreken ze niet alleen over het klaar maken van gebieden waar de Kwartelkoning zou kunnen vorkomen, maar ook over reïntroductie.

The RSPB will:

Explore potential for extending corncrake management to facilitate range expansion.

Encourage SNH to maintain the Corncrake SPA management schemes and to financially support the Corncrake Initiative.

Work to increase uptake of the RSS corncrake option by providing direct input to the plans at the drafting stage.

Continue to concentrate on direct delivery on RSPB recovery areas.

Encourage other organisations to continue with recovery work and to develop initiatives with partner organisations such as Scottish Crofting Foundation, Scottish Wildlife Trust, National Trust for Scotland, Scottish Natural Heritage and Scottish Agricultural College and farmers and crofters.

Continue the corncrake reintroduction project in England and work with Natural England and landowners to extend the area of suitable habitat.

Continue to encourage Birdwatch Ireland in delivery of corncrake recovery measures in the Republic of Ireland.

Use the results of current research to optimise the effectiveness of practical conservation measures.

Continue the annual survey of core areas (which hold c.90% of the corncrake population).

Assess, as part of a three-year research project, the wider biodiversity benefits of agri-environment schemes for birds, focusing on three species including the corncrake.
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptydo jan 11, 2007 3:56 am

kobra schreef:
De enige Kwartelkoning die ik tot nu toe in de meersen gehoord heb is op het cassetje van Peter dat hij bij zijn nachtelijke tochten door de meersen laat horen.

Er zou zelfs ooit een band naar die roep genoemd zijn, de "Corn Crake's Cry".

"Kwartelkoning"

De enige die ik ooit hoorde roepen was in Lier, op Anderstad. Veel te vroeg in 't jaar en niet in 't juiste biotoop.

Nadien bleek het een Vlaamse Gaai te zijn die deze roep perfect immiteerde.


Groetjes

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Emptydo jan 11, 2007 7:44 am

3:56???

Dat noemen ze nu echt een vroege vogel.

Op zoek gegaan naar de Kwartelkoning?

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Kwartelkoning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kwartelkoning   Kwartelkoning Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kwartelkoning
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kwartelkoning CREX CREX

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Café Meersenzicht-
Ga naar: