Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Vogels voeren en beloeren

Ga naar beneden 
+11
noumea
Wes
Toon
Zwammer
JAN
Neos
erikroels
kobra22
wouter
leparadisperdu
kobra
15 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 20 ... 31  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyza feb 04, 2012 10:07 am

Ben ook al begonnen, maar wacht nog met ingeven tot morgenavond.
Op dit moment zitten hier tientallen vogels aan de voedertafels.
Hier wel zeer veel Vinken (zowel aan de tafel als op de grond) en ook Groenlingen, maar de grootste groep blijven zoals elk jaar de Huismussen.

Een voorlopig overzichtje tot nu toe:
- 17 Huismussen
- 11 Vinken
- 8 Groenlingen
- 5 Spreeuwen
- 3 Kauwen
- 3 Koolmezen
- 3 Merels
- 3 Turkse Tortels
- 2 Houtduiven
- 2 Pimpelmezen
- 1 Ekster
- 1 Grote Bonte Specht
- 1 Heggenmus
- 1 Kokmeuw
- 1 Roodborst
- 1 Sperwer
- 1 Zwarte Kraai

Voorlopig dus 17 soorten en daar ontbreken voorlopig nog het dagelijks bezoekje van Zanglijster, Staartmezen en Winterkoning, dus ik reken op een twintigtal soorten.
Heb inderdaad ook nog geen Kepen gezien afgelopen winter (en ook geen Zwarte Mezen, Sijsjes en Ringmussen).
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyza feb 04, 2012 11:03 am

Soort nummer 18 is nu gearriveerd: de Zanglijster.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyza feb 04, 2012 11:41 am

kobra schreef:
Soort nummer 18 is nu gearriveerd: de Zanglijster.
En nu soort nummer 19 - de Koperwiek (of de eerste waarneming van deze soort hier in de tuin deze winter).
Er staan nog bessen op de hulst, dus misschien komt hij of zij straks zoals één of twee winters geleden wel vlakbij het raam eten.
Toen ik hem of haar nu wilde fotograferen, ging hij zich verschuilen tussen de takken van de meidoorn - zou een goede mystery zijn.

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Koperwiekfeb2012

Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyza feb 04, 2012 2:11 pm

Hier zaten dinsdag 19 Koperwieken in de tuin. Midden in het stad ... Verhuizen Koen Smile
Een paar tuinsoortjes van deze voormiddag (door de telescoop en dubbel glas getrokken) :

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Merel

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Zanglijster

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Roodborst

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Koolmees

Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyzo feb 05, 2012 3:44 pm

Nog een Zanglijsterke en een Roodborstje van deze namiddag.

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Zanglijster

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Roodborst

Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyzo feb 05, 2012 10:04 pm

Gisteren is soort nummer 20 nog verschenen aan de voedertafel, de Winterkoning (zelfs twee stuks).

Vandaag zag ik de Sperwer komen aanvliegen van achteraan in de tuin met een prooi in de klauwen - een duif.
Hij ging hier dan op minder dan 10 meter op het tuinhuisje van de biuren zitten.
De eerste keer dat hij hier zo dichtbij zat in de tuin met een prooi.
Heb hem dan heel lang kunnen observeren bij het plukken van de buit.
Tot de buurvrouw hem ook in de gaten had en buiten kwam kijken met de hond.
Hij vloog dan verder naar achter in de tuin en ging daar zijn maaltijd verder verorberen.

Heb hier ook een aantal foto's gemaakt, o.a. van die Sperwer, maar na die van jou gezien te hebben, durf ik ze bijna niet meer posten Embarassed
Laat ons zeggen dat er enkele goede mystery-foto's bijzitten Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyma feb 06, 2012 7:45 am

kobra schreef:
Gisteren is soort nummer 20 nog verschenen aan de voedertafel, de Winterkoning (zelfs twee stuks).

Vandaag zag ik de Sperwer komen aanvliegen van achteraan in de tuin met een prooi in de klauwen - een duif.
Hij ging hier dan op minder dan 10 meter op het tuinhuisje van de biuren zitten.
De eerste keer dat hij hier zo dichtbij zat in de tuin met een prooi.
Heb hem dan heel lang kunnen observeren bij het plukken van de buit.
Tot de buurvrouw hem ook in de gaten had en buiten kwam kijken met de hond.
Hij vloog dan verder naar achter in de tuin en ging daar zijn maaltijd verder verorberen.

Heb hier ook een aantal foto's gemaakt, o.a. van die Sperwer, maar na die van jou gezien te hebben, durf ik ze bijna niet meer posten Embarassed
Laat ons zeggen dat er enkele goede mystery-foto's bijzitten Wink

Post toch maar ! Trouwens zo denderend zijn de mijne ook niet hoor. Sommige (zoals Roodborst) zijn met de iPhone door de telescoop vanuit mijn luie, warme zetel binnen genomen. De kwaliteit verbaast me wel, maar als de afstand te groot wordt en ik de zoom van de telescoop gebruik, gaat het zienderogen achteruit met de foto's. Ze zijn vaak ook wel overbelicht op de lichtere delen. Kan ik daar eigenlijk iets aan verhelpen ?
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyma feb 06, 2012 8:19 am

Lightroom, redelijk eenvoudig bewerkingsprogramma met zeer veel mogelijkheden. Moet uw emailadres eens doorgeven.
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyma feb 06, 2012 8:28 am

Wes schreef:
Lightroom, redelijk eenvoudig bewerkingsprogramma met zeer veel mogelijkheden. Moet uw emailadres eens doorgeven.

Zit in je privéberichten.
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyma feb 06, 2012 5:54 pm

Wes schreef:
Lightroom, redelijk eenvoudig bewerkingsprogramma met zeer veel mogelijkheden. Moet uw emailadres eens doorgeven.
Lightroom van Adobe is inderdaad een schitterend programma, maar dan moet je je foto's in RAW trekken en dan zit je achteraf nog langer achter die computer - en ik zou toch wat meer in het veld willen/moeten gaan.
Voorlopig heb ik hier nog geen enkele bewerkte foto gepost - alleen soms wat gecropt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptyma feb 06, 2012 7:47 pm

Is natuurlijk handiger dat je in RAW trekt (altijd) maar is zeker geen noodzaak
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 7:12 pm

Wes schreef:
Is natuurlijk handiger dat je in RAW trekt (altijd) maar is zeker geen noodzaak
En wat zegt je leerkracht natuurfotografie daarover Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 7:14 pm

Dimi schreef:
Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Roodborst
Groeten,
Dimi
Vandaag een artikel in Knack over een studie over het rood op de borst bij het Roodborstje (of Roodborst zoals we nu horen te zeggen volgens de Hollanders).

http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/de-rode-borst-van-het-roodborstje/article-4000040490512.htm?nb-handled=true&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-07/02/2012&utm_campaign=Newsletter-Site-Knack-NL-nl
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 7:22 pm

kobra schreef:
Dimi schreef:
Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Roodborst
Groeten,
Dimi
Vandaag een artikel in Knack over een studie over het rood op de borst bij het Roodborstje (of Roodborst zoals we nu horen te zeggen volgens de Hollanders).

http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/de-rode-borst-van-het-roodborstje/article-4000040490512.htm?nb-handled=true&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-07/02/2012&utm_campaign=Newsletter-Site-Knack-NL-nl

De Roodborst op de foto is dus al aan de oude kant !! Veel grijs rond het rood op de borst. Leuk om weten.
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 7:38 pm

Dat van dat grijs had ik nog nooit van gehoord - ik ga daar nu ook op letten.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 7:47 pm

Dimi schreef:
kobra schreef:
Gisteren is soort nummer 20 nog verschenen aan de voedertafel, de Winterkoning (zelfs twee stuks).

Heb hier ook een aantal foto's gemaakt, o.a. van die Sperwer, maar na die van jou gezien te hebben, durf ik ze bijna niet meer posten Embarassed
Laat ons zeggen dat er enkele goede mystery-foto's bijzitten Wink

Post toch maar ! Trouwens zo denderend zijn de mijne ook niet hoor. Sommige (zoals Roodborst) zijn met de iPhone door de telescoop vanuit mijn luie, warme zetel binnen genomen. De kwaliteit verbaast me wel, maar als de afstand te groot wordt en ik de zoom van de telescoop gebruik, gaat het zienderogen achteruit met de foto's. Ze zijn vaak ook wel overbelicht op de lichtere delen. Kan ik daar eigenlijk iets aan verhelpen ?
Groeten,

Dimi
De eerste foto is de grootste gulzigaard - komt elke dag meerdere keren langs en hakt er grote stukken uit (hoewel ik ergens eens gehoord heb dat het mannetje en het vrouwtje na elkaar zouden komen en de een ergens op de uitkijk zit als de ander eet, maar heb daar zelf nog geen bewijzen van).

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Grotebonte

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 7:57 pm

kobra schreef:
Vandaag zag ik de Sperwer komen aanvliegen van achteraan in de tuin met een prooi in de klauwen - een duif.
Hij ging hier dan op minder dan 10 meter op het tuinhuisje van de biuren zitten.
De eerste keer dat hij hier zo dichtbij zat in de tuin met een prooi.
Heb hem dan heel lang kunnen observeren bij het plukken van de buit.
Tot de buurvrouw hem ook in de gaten had en buiten kwam kijken met de hond.
Hij vloog dan verder naar achter in de tuin en ging daar zijn maaltijd verder verorberen.

Heb hier ook een aantal foto's gemaakt, o.a. van die Sperwer, maar na die van jou gezien te hebben, durf ik ze bijna niet meer posten Embarassed
Laat ons zeggen dat er enkele goede mystery-foto's bijzitten Wink

Hier dan de bewijsfoto van de Sperwer die ik zeer lang van dichtbij heb kunnen observeren.
Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Sperwer

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 8:08 pm

Twee voor de prijs van één - vink en zanglijster.

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Vinkzanglijster

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 8:14 pm

Vinken waren hier massaal aanwezig en moesten hun beurt afwachten tot de Groenlingen klaar waren met eten.

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Vink1

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Vink2
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 8:16 pm

Deze merel kwam happen in de sneeuw die op de vijver lag.

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Merel

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 8:22 pm

Zij laat het zich smaken...

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Vink3

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptydi feb 07, 2012 8:30 pm

Er zijn geen huismussen meer Question Question
's Morgens meestal rond de 20 exemplaren hier en rond 4 uur in de namiddag telde ik er zelfs 34 (maar dat is een minimum aantal, want bijna niet te tellen als ze in de struiken en de meidoorn zitten).
Zij zijn de grootste slokoppen van de gewone vetbollen, maar komen ook aan het voederhuisje.

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Huismus1

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Huismus2




Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptywo feb 08, 2012 1:16 pm

Op dit eigenste moment zie ik hier tientallen Kokmeeuwen in onze tuin - ze doen een aanval op het eten bij de kippen - een mooi schouwspel! Er wordt met de kraaien een robbertje uitgevochten voor het brood.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptywo feb 08, 2012 6:13 pm

Deze spreeuw zat hier vlak aan het keukenvenster (op minder dan twee meter), dus heel wat foto's kunnen van maken.

http://vimeo.com/36370396
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Emptywo feb 08, 2012 7:40 pm

kobra schreef:
Deze spreeuw zat hier vlak aan het keukenvenster (op minder dan twee meter), dus heel wat foto's kunnen van maken.

http://vimeo.com/36370396

Ik vind ze in adult kleed prachtig. Een van onze mooiste zangvogels toch ?
Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 9 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vogels voeren en beloeren
Terug naar boven 
Pagina 9 van 31Ga naar pagina : Vorige  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 20 ... 31  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Feed the birds day 28/10/06
» Vogels in Wetteren
» Vroege Vogels
» Broedende vogels
» Vogels zenderen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: