Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Vogels voeren en beloeren

Ga naar beneden 
+11
noumea
Wes
Toon
Zwammer
JAN
Neos
erikroels
kobra22
wouter
leparadisperdu
kobra
15 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 10 ... 16, 17, 18 ... 24 ... 31  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydo apr 18, 2013 4:17 pm

Nestkast van Pimpelmees is door de hevige wind weggewaaid - geen eieren of jonge vogeltjes gezien (maar die waren misschien al meegenomen door kat of ekster).
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptyza apr 20, 2013 10:59 pm

Deze avond een zp tuinfluiter in de hof, (aan de poort = dichtst begroeide plekje) ik zie dat het de 1ste is voor de regio dit jaar, top!
Meteen ook een nieuwe tuinsoort er bij cheers
Ik was niet de enigste die aan het zoeken was naar het beestje: een merelmannetje was druk aan het speuren in dezelfde struik naar zijn sneller zingend broertje..


Laatst aangepast door Walle op di apr 23, 2013 7:20 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi apr 23, 2013 1:25 pm

Toen ik vanmiddag thuiskwam, werd ik verwelkomd door een Braamsluiper - niet alleen een nieuwe soort hier in de tuin, maar ik denk ook dat het de eerste keer is dat ik deze soort hier zie in ons afdelingsgebied.
Ik weet dat noumea ze ook al gezien heeft in zijn tuin.
Hij zat hier lang te zingen en heb hem heel mooi kunnen bekijken.
Daarna was het weer de beurt aan de Zwartkop om hier zijn gezangen te laten horen.
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi apr 23, 2013 7:18 pm

kobra schreef:
Toen ik vanmiddag thuiskwam, werd ik verwelkomd door een Braamsluiper - niet alleen een nieuwe soort hier in de tuin, maar ik denk ook dat het de eerste keer is dat ik deze soort hier zie in ons afdelingsgebied.
Ik weet dat noumea ze ook al gezien heeft in zijn tuin.
Hij zat hier lang te zingen en heb hem heel mooi kunnen bekijken.
Daarna was het weer de beurt aan de Zwartkop om hier zijn gezangen te laten horen.

Zelfde chance ! Deze namiddag eentje zingend in Molenmeers. Zat in een struik dicht tegen de vaart aan !
Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi apr 23, 2013 7:21 pm

Ze boeren precies goed vandejaar! Of worden die ieder jaar zoveel gehoord/gezien?
Beestjes op doortrek zeker? Of zitten er toch broeders tussen?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi apr 23, 2013 7:43 pm

Walle schreef:
Ze boeren precies goed vandejaar! Of worden die ieder jaar zoveel gehoord/gezien?
Beestjes op doortrek zeker? Of zitten er toch broeders tussen?
Ik zie nu dat de Braamsluiper van Dimi een half uurtje eerder was dan de mijne (als tijd juist is ingegeven, want had nog geen alert gekregen als ik de mijne zag).
Als het dezelfde is, dan zou die van Dimi dus teruggekeerd zijn.
Ik vermoed dat er nu een aantal aan het doortrekken zijn als er nu op verschillende plaatsen worden gezien scratch
Voor mij alleszins eerste waarneming hier van dat beestje... en dan nog in eigen tuin rustig van dicht kunnen bekijken wat het nog veel mooier maakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sjacky
Slobeend
Sjacky


Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi apr 23, 2013 7:50 pm

Eind april/begin mei is steeds de piek van doortrekkende braamsluipers. In vele streken wordt deze dan als doortrekker regelmatig gehoord. Meestal is dit slechts gedurende een dikke week. Als je na 15 mei nog braamsluipers hoort... of andere doortrekkende zangvogels zoals bonte vliegen, snorren, grote karekiet ed, is de kans groot op broedgeval of op zijn minst broedpoging.

Ik denk dat de vele waarnemingen nu deze periode vooral te maken hebben met veel vogelkijkers op de baan en goed weer voor hun om te zingen... hypothese he Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle


Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi apr 23, 2013 10:17 pm

Daarnet nog een toertje gemaakt in de straat, enkele bosjes gecheckt op avondzang.
Kon een alarmroep niet thuisbrengen, beestje zat nochtans vlakbij luid te roepen! Een meermaals herhaald tjiftjafroepje met direct daarna 'plit plit plitt!!' zoals winterkoning?? Hier thuis alle simpele beestjes opgezocht, niets dat er op trok. Uiteindelijk gekomen bij gekraagde roodstaart. Even sample opgezocht en jawel: exact hetzelfde! cool!
dit was het: ik kende dit roepje nog niet Embarassed
http://www.xeno-canto.org/sounds/uploaded/EVFVYRATSX/Ph_phoenicurus_Szczecin_26062012.mp3
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi apr 23, 2013 10:42 pm

Leuk dat daar in het (vroegere) geboerte van Kalken toch nog het een en ander blijft zitten, want heb daar sinds ik klein was toch het een en ander weten volbouwen.
Die beesten moeten natuurlijk ergens naartoe en dan kunnen tuinreservaten zoals bij jou, Walle, een uitkomst boeden Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptywo apr 24, 2013 7:42 am

kobra schreef:
Walle schreef:
Ze boeren precies goed vandejaar! Of worden die ieder jaar zoveel gehoord/gezien?
Beestjes op doortrek zeker? Of zitten er toch broeders tussen?
Ik zie nu dat de Braamsluiper van Dimi een half uurtje eerder was dan de mijne (als tijd juist is ingegeven, want had nog geen alert gekregen als ik de mijne zag).
Als het dezelfde is, dan zou die van Dimi dus teruggekeerd zijn.
Ik vermoed dat er nu een aantal aan het doortrekken zijn als er nu op verschillende plaatsen worden gezien scratch
Voor mij alleszins eerste waarneming hier van dat beestje... en dan nog in eigen tuin rustig van dicht kunnen bekijken wat het nog veel mooier maakt.

De tijd is juist Koen, ik stuur mijn waarnemingen alleen nooit direct door ...
Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptywo apr 24, 2013 7:43 am

Sjacky schreef:
Ik denk dat de vele waarnemingen nu deze periode vooral te maken hebben met veel vogelkijkers op de baan en goed weer voor hun om te zingen... hypothese he Question

Just !

Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptywo apr 24, 2013 7:51 am

Sjacky schreef:
Eind april/begin mei is steeds de piek van doortrekkende braamsluipers. In vele streken wordt deze dan als doortrekker regelmatig gehoord. Meestal is dit slechts gedurende een dikke week. Als je na 15 mei nog braamsluipers hoort... of andere doortrekkende zangvogels zoals bonte vliegen, snorren, grote karekiet ed, is de kans groot op broedgeval of op zijn minst broedpoging.

Ik denk dat de vele waarnemingen nu deze periode vooral te maken hebben met veel vogelkijkers op de baan en goed weer voor hun om te zingen... hypothese he Question
Wouter had blijkbaar twee dagen na elkaar een zingende Braamsluiper op dezelfde locatie aan de Meerskant in Laarne.

Dat is daar een leuk gebiedje -ringer Staf woonde daar destijds.
Ook de overkant is nog wat te zien - domein van Roman d'Ertbuer.
Vroeger kwam ik daar meer - heb er zelfs nog een wandeling gegidst voor de Wielewaal destijds.
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptywo apr 24, 2013 9:40 am

Inderdaad leuk gebiedje, vermoedelijk voor planten ook wel interessant. Ik passeer er vandaag opnieuw.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydo apr 25, 2013 7:44 am

kobra schreef:
Walle schreef:
Ze boeren precies goed vandejaar! Of worden die ieder jaar zoveel gehoord/gezien?
Beestjes op doortrek zeker? Of zitten er toch broeders tussen?
Ik zie nu dat de Braamsluiper van Dimi een half uurtje eerder was dan de mijne (als tijd juist is ingegeven, want had nog geen alert gekregen als ik de mijne zag).
Als het dezelfde is, dan zou die van Dimi dus teruggekeerd zijn.
Ik vermoed dat er nu een aantal aan het doortrekken zijn als er nu op verschillende plaatsen worden gezien scratch
Voor mij alleszins eerste waarneming hier van dat beestje... en dan nog in eigen tuin rustig van dicht kunnen bekijken wat het nog veel mooier maakt.
Ook Walle en Laure hebben hun Braamsluiper te pakken bij hen in de buurt:
http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/78?from=2013-04-24&to=2013-04-24

Rudi vertelde mij gisteren nog dat die vroeger ook bij hem geregeld in de tuin zaten te zingen, maar dan wel wat later op het jaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptyza apr 27, 2013 8:05 am

Na de Huismus nu de Spreeuw...

Hier broedt nog zowel Huismus als Spreeuw (en de Spreeuw heeft de Huismus zelfs uit zijn nest van de vorige jaren in de nok van het dak verjaagd).

Maar uit Nederland komen alarmerende berichten:

Uit de Stadsvogelbalans blijkt dat de spreeuw als broedvogel alarmerend hard achteruit, een trend die we ook in andere landen in Europa zien. Met de koeien verdwijnen ook de koeienvlaaien uit de weilanden en in de strakke gazonweilanden valt niet veel voer meer te halen. Met een afname van meer dan 40 procent in de afgelopen twintig jaar komt de spreeuw zoals het er nu naar uitziet op de Rode Lijst voor bedreigde vogels te staan.

http://www.vogelbescherming.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/q/ne_id/1063
www.nicodehaan.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydo mei 02, 2013 9:24 pm

Sperwer slaat tortelduifken in den hof met veel kabaal van kauwen en eksters, ook een merel bleef maar alarmeren waardoor ik ging kijken, de sperwer vloog ietske verder laag over de grond om dan verder te peuzelen, had voldoende tijd om te filmen: https://youtu.be/vy1P5alNwdc
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydo mei 02, 2013 9:33 pm

Tof filmke, doet mij denken aan de sperwer madam die in onzen hof deze winter ook rustig haar tortelke aan het peuzelen was.
Inderdaad echt een belevenis...
Luc

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 4416672

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 4418070
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi aug 27, 2013 8:29 pm

Vanuit mijn luie zetel achter het schuifraam vandaag een hele tijd de Grauwe Vliegenvanger kunnen observeren.
Dit jaar hebben ze bij mijn ouders in Kalken weer gebroed, maar ik hoop dat ze hier in de tuin ook weer terugkomen als broedvogel.
Ze moeten hier ergens in de buurt gezeten hebben, want ze zijn hier geregeld op bezoek geweest.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydi okt 29, 2013 11:02 pm

Persbericht VOGELBESCHERMING

Startdag Vogels Voeren

31 oktober is Nationale Startdag Vogels Voeren

Sint-Niklaas 29 oktober 2013: Vogelbescherming Vlaanderen heeft een paar jaar geleden 31 oktober uitgeroepen tot de nationale ‘Startdag Vogels Voeren’. Om deze datum in het geheugen te griffen, creëerde ze volgende weerspreuk: “Komt november in ’t verschiet, vergeet dan onze vogels niet.” Waarom start je best op 31 oktober met het voeren van je tuinvogels? Vanaf november begint de natuurlijke rijkdom aan voedselbronnen stilaan te verminderen. De dagen worden korter en ook kouder waardoor vogels meer energie nodig hebben om hun lichaamstemperatuur van om en bij 40°C op peil te houden. Een beetje extra hulp in de vorm van voedselrijke zaadmengelingen en noten komt hen vanaf nu dus heel goed van pas. Door vanaf 31 oktober regelmatig (best ’s ochtends) te voeren, hebben vogels de tijd om deze plek te ontdekken en herinneren. Bij een plotse, hevige winterprik hoeven ze hierdoor geen tijd en energie te verspillen aan het zoeken naar een geschikte voedselbron.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydo nov 21, 2013 4:36 pm

Vandaag mijn eerste specalleke gezien hier in de tuin bij het vogels voeren en beloeren - een Grote Gele Kwik.
Hoewel speciaal - is hier elk jaar in het najaar wel eens te spotten aan de tuinvijver, maar heb hem jammer genoeg niet kunnen fotograferen.
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydo nov 21, 2013 4:41 pm

kobra schreef:
Vandaag mijn eerste specalleke gezien hier in de tuin bij het vogels voeren en beloeren - een Grote Gele Kwik.
Hoewel speciaal - is hier elk jaar in het najaar wel eens te spotten aan de tuinvijver, maar heb hem jammer genoeg niet kunnen fotograferen.
Dan geloof ik het niet ... Laughing 
Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydo nov 21, 2013 4:58 pm

Nooit geloven wat leerkrachten zeggen, Dimi - altijd kritisch blijven Wink 

Maar onder ons gezegd en gezwegen, het blijft een prachtig beestje, als je dat zo vanuit het raam in de living kan bewonderen met het blote oog op vier meter afstand.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptyzo nov 24, 2013 3:44 pm

Vandaag minstens 16 soorten die hier foerageren in de tuin:
- Ekster
- Groenling
- Grote Bonte Specht
- Heggemus
- Kauw
- Koolmees
- Kramsvogel
- Merel
- Pimpelmees
- Roodborst
- Spreeuw
- Staartmees
- Turkse Tortel
- Vink
- Winterkoning
- Zanglijster
Neem daar nog de Grote Gele Kwik bij van vorige week en dat zijn dan al 17 soorten en het voederseizoen moet nog echt op gang schieten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptyzo nov 24, 2013 6:55 pm

kobra schreef:
Nooit geloven wat leerkrachten zeggen, Dimi - altijd kritisch blijven Wink 

Maar onder ons gezegd en gezwegen, het blijft een prachtig beestje, als je dat zo vanuit het raam in de living kan bewonderen met het blote oog op vier meter afstand.  
Bij mij vloog er gisteren ééntje bijna tegen mijn autoruit (afslag E17 Laarne)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Emptydo dec 12, 2013 10:40 am

kobra schreef:
Vandaag minstens 16 soorten die hier foerageren in de tuin:
- Ekster
- Groenling
- Grote Bonte Specht
- Heggemus
- Kauw
- Koolmees
- Kramsvogel
- Merel
- Pimpelmees
- Roodborst
- Spreeuw
- Staartmees
- Turkse Tortel
- Vink
- Winterkoning
- Zanglijster
Neem daar nog de Grote Gele Kwik bij van vorige week en dat zijn dan al 17 soorten en het voederseizoen moet nog echt op gang schieten.

En vandaag hier de eerste keep aan de voedertafel - zitten ze bij jullie ook al aan de noten  Question 

Het betreft deze waarneming:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/80596371
Keep - Fringilla montifringilla gezien op 2013-12-12 Wetteren - Slekkebeken

Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 5875060
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 17 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vogels voeren en beloeren
Terug naar boven 
Pagina 17 van 31Ga naar pagina : Vorige  1 ... 10 ... 16, 17, 18 ... 24 ... 31  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Feed the birds day 28/10/06
» Vogels in Wetteren
» Vroege Vogels
» Broedende vogels
» Vogels zenderen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: