Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Een mot van een mot

Ga naar beneden 
+11
timestop
Lucgast
Wes
WDDI
erikroels
wouter
Toon
Zwammer
kobra22
JAN
kobra
15 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 11 ... 19, 20, 21 ... 30 ... 40  Volgende
AuteurBericht
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyza maa 31, 2012 6:26 pm

Kobra weet je toevallig wat dit is ? Zat hier deze week in de living, spectaculair beestje!

Een mot van een mot - Pagina 20 Scaled.php?server=26&filename=dsc0448w
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyza maa 31, 2012 6:48 pm

kobra schreef:
Deze zat enkele dagen geleden hier op het raam - een Agaatvlinder.

Een mot van een mot - Pagina 20 Agaatvlinder

Inderdaad een hele mooie - heb die zelf nog maar één keer gezien, hier op het raam (9 mei 2011): de AGAATVLINDER.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo apr 01, 2012 9:27 am

Alweer een nieuwe soort ontdekt voor ons afdelingsgebied: de Schuursikkelmot (een microvlinder).
Zat nochtans niet in de schuur, maar hier gewoon binnen op het raam (gezien vanuit mijn luie zetel ;-)
We gaan nu stilaan naar de 200 soorten...

Een mot van een mot - Pagina 20 Schuursikkelmot310312

Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptydi apr 03, 2012 10:14 pm

Vanavond de eerste keer dit seizoen geprobeerd om het licht aan te laten en wat te spotten...
Heb weer ééntje gezien waar ik niet goed weet hoe hieraan te beginnen... scratch
Het is geen mot, vlieg, wesp, ... Kan er iemand mij op weg helpen om te beginnen zoeken...?
Tx,
Luc
Een mot van een mot - Pagina 20 Aa4191bc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptydi apr 03, 2012 10:17 pm

Een gaasvlieg, maar ziet er anders uit dan de Goudoogjes die ik hier meestal op de muur zie (en dat is de enige gaasvlieg die ik op naam kan brengen).
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptywo apr 04, 2012 4:36 pm

Lucgast, ik heb jouw post met de gaasvlieg verplaatst naar onderdeel "insecten" - daar kan je nog meer gaasvliegen zien:
https://kalkensemeersen.actieforum.com/t171p45-insecten#10003
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptywo apr 04, 2012 5:03 pm

Twee dagen na elkaar een micro in huis die ik niet kan vinden - wellicht zelfde exemplaar.
Lijkt op een of ander Kroeskopje of Kijkgaatje.

Een mot van een mot - Pagina 20 Microspec030412

Een mot van een mot - Pagina 20 Microspec020412
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptydo apr 05, 2012 10:08 pm

De laatste dagen vang ik vooral uiltjes - niet altijd makkelijk om die te determineren.
Vandaag zat ik er ook weer bij eentje naast.
Op onderstaande foto ging ik links voor een zekere Kleine Voorjaarsuil en rechts voor een zekere Tweestreepvoorjaarsuil.
Die middelste zal dan ook wel een Kleine zijn, dacht ik, maar blijkt nu ook een Tweestreep te zijn - grootte (en kleur) speelt hier blijkbaar een mindere rol, wel de tekening (met dank aan Leo Janssen voor de correctie).

Een mot van een mot - Pagina 20 3uilen

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyvr apr 20, 2012 7:43 am

Gisteren zat hier net als vorig jaar rond deze tijd een Hagendoornvlinder op de muur.
Dit is nog maar de 6de doorgegeven waarneming van 2012 op www.waarnemingen.be

Een mot van een mot - Pagina 20 Hagendoornvlinder





Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo apr 22, 2012 8:25 pm

Jawadde dadde, Macro opnames nemen is toch boeiend...
Niet altijd de scherpte die je wil, maar verdorie de moeite... (nog wat aan het jongleren, maar het moet soms zeer rap gaan)
Vandaag een micro geobserveerd waarvan ik denk dat het een Seringensteltmot is...
Heb op waarnemingen gezet en Koen Van Keer zal wel bevestigen.
Hij heeft gisteren ook de spinnen gedetermineerd. Echt plezant zo'n expert op Waarnemingen.be te hebben.
Heb ook geprobeerd met te filmen, maar dat uploaden op YouTube is toch ook nog wat zoeken...
https://youtu.be/lMB9-0OmsGY
Luc
Een mot van een mot - Pagina 20 C2ee488a
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo apr 22, 2012 10:20 pm

Lucgast schreef:
Jawadde dadde, Macro opnames nemen is toch boeiend...
Niet altijd de scherpte die je wil, maar verdorie de moeite... (nog wat aan het jongleren, maar het moet soms zeer rap gaan)
Vandaag een micro geobserveerd waarvan ik denk dat het een Seringensteltmot is...
Heb op waarnemingen gezet en Koen Van Keer zal wel bevestigen.
Hij heeft gisteren ook de spinnen gedetermineerd. Echt plezant zo'n expert op Waarnemingen.be te hebben.
Heb ook geprobeerd met te filmen, maar dat uploaden op YouTube is toch ook nog wat zoeken...
https://youtu.be/lMB9-0OmsGY
Luc [/img]
Mooi beestje!
Het zal wel Wim of Leo zijn die de nachtvlinders zullen determineren - Koen is voor de spinnen (en dat allleen is al meer dan moeilijk genoeg ;-)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo apr 22, 2012 10:23 pm

Zie dat de Seringensteltmot ondertussen is goedgekeurd - zie dat ik er hier vorig jaar ook eentje heb gefotografeerd op de muur, maar dit is nog maar de tweede doorgegeven waarneming van deze soort in ons afdelingsgebied.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma apr 23, 2012 4:09 am

Het was inderdaad de Leo die goedkeurde maar echt tegen lichtsnelheid... Very Happy
Had nog maar net op waanemingen gezet en ik had al zijn reactie dat ik mijn waarneming op zeker mocht zetten...
Prachtig toch.... (maar ja wat wil je, zondagnamiddag en slecht weer zal er ook wel wat voor tussen zitten)
Op naar de volgende ontdekking... Arrow
L
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma apr 23, 2012 7:49 am

Lucgast schreef:
Het was inderdaad de Leo die goedkeurde maar echt tegen lichtsnelheid... Very Happy
Had nog maar net op waanemingen gezet en ik had al zijn reactie dat ik mijn waarneming op zeker mocht zetten...
Prachtig toch.... (maar ja wat wil je, zondagnamiddag en slecht weer zal er ook wel wat voor tussen zitten)
Op naar de volgende ontdekking... Arrow
L
Echt knap hoor die foto - een zeer klein beestje (en dat zie je niet zo op de foto) en jij hebt de juiste positie van opzij gekozen.
Je moet al gioede ogen hebben om dat beestje te zien zitten.
Mijn foto's vorig jaar zijn amper goed als bewijsfoto, maar deze cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyvr apr 27, 2012 9:43 pm

Moest weer rap gaan want deze bleef niet te lang poseren...
Ik denk een bleke langsprietmot
De sprieten waren wel zeeeeeeeer lang.
Luc
Een mot van een mot - Pagina 20 9e761757
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyza apr 28, 2012 8:24 am

Zelfde Bleke Langsprietmot maar deze keer meer tijd om te zoomen, licht aan te passen, kleuren juist te zetten. cheers
Wes, je hebt gelijk, s'morgen of na een plensbui blijven ze beter zitten. Bedankt voor de tip...
LucMacro Very Happy
Een mot van een mot - Pagina 20 771edec3
Een mot van een mot - Pagina 20 912b4e3b
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyma apr 30, 2012 8:31 pm

Nog n'een plezanten op de venster vandaag.
Na lang opzoeken denk ik een Esperiamot...
Zien of dit wordt bevestigd door de experts op waarnemingen... scratch
Luc
Een mot van een mot - Pagina 20 89eddbab
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptydi mei 01, 2012 2:42 pm

Mooi (en als determinatie juist is, dan is dat alweer een nieuwe soort voor ons afdelingsgebied).
Ga er ook weer eens aan beginnen aan de motten, want het is maar flauw geweest in maart (en ik zat een weekje in het buitenland).
Groeten,
kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: spierwitte micro   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo mei 06, 2012 8:22 pm

Zag deze namiddag een spierwitte micro onderaan een hulstblad.
Was vlug weg, maar toch 2 foto's kunnen nemen...
Iemand een idee? scratch
Luc
Een mot van een mot - Pagina 20 Ddee1cb5
Een mot van een mot - Pagina 20 D5ba309e
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo mei 06, 2012 9:59 pm

Ohla,Paula, dit is geen micro of mot, dit is via waarnemingen gedetermineerd als een dwerggaasvlieg! cheers
Denk dat deze ook nog niet in de buurt gezien is.
Terug eens een voorbeeld dat determinatie niet echt simpel is. scratch
Wat zouden we doen zonder waarnemingen.be..
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo mei 13, 2012 9:51 am

Lucgast schreef:
Ohla,Paula, dit is geen micro of mot, dit is via waarnemingen gedetermineerd als een dwerggaasvlieg! cheers
Denk dat deze ook nog niet in de buurt gezien is.
Terug eens een voorbeeld dat determinatie niet echt simpel is. scratch
Wat zouden we doen zonder waarnemingen.be..
Luc
Klopt Luc - zou deze ook eerst bij de motten gaan zoeken.
En enige gaasvlieg die hier tot nu toe bij mijn weten gedetermineerd is, dat is het Goudoogje, dus zal inderdaad wel een nieuwtje zijn cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo mei 13, 2012 9:55 am

Slechts vier vlinders in de nachtvlinderval, maar vier verschillende en leuke soorten.
De mooiste was wel de Populierenpijlstaart.

Een mot van een mot - Pagina 20 Populierenpijlstaart112

Een mot van een mot - Pagina 20 Populierenpijlstaart212

Een mot van een mot - Pagina 20 Populierenpijlstaart312

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo mei 13, 2012 9:58 am

Soort nummer twee is ook wel een leuke - de Snuitvlinder.

Een mot van een mot - Pagina 20 Snuitvlinder120512

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo mei 13, 2012 10:02 am

Vorig jaar ook al één keer waargenomen hier bij de buitenverlichting op de muur en nu ook in de vlinderval: de Haarbos.

Een mot van een mot - Pagina 20 Haarbos120512

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Emptyzo mei 13, 2012 10:05 am

En soort nummer 4 was een nieuwtje voor mij - het mannetje van de Mendicabeer (wijfje is wit), nog maar derde waarneming hier bij ons en eerste met bewijsfoto.

Een mot van een mot - Pagina 20 Mendicabeer120512

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Een mot van een mot - Pagina 20 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 20 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Een mot van een mot
Terug naar boven 
Pagina 20 van 40Ga naar pagina : Vorige  1 ... 11 ... 19, 20, 21 ... 30 ... 40  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: