Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Kraanvogels

Ga naar beneden 
+8
Lucgast
Sdry
erikroels
WDDI
Toon
Wes
kobra
kobra22
12 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
AuteurBericht
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr nov 19, 2010 7:46 am

Overal in het land werden er gisteren Kraanvogels waargenomen.
http://waarnemingen.be/soort/view/19?from=2010-11-18&to=2010-11-18

O.a. een groepje van zeven boven Eke: http://waarnemingen.be/waarneming/view/50978940
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr nov 19, 2010 7:52 am

De laatste tien jaar slechts 6 waarnemingen van Kraanvogels in ons afdelingsgebied, bijna allemaal in het voorjaar (en drie keer Erik) in de Kalkense Meersen (en één keer in het najaar in Beervelde).

Uitkijken dus, want gisteren moeten er hier ook een aantal overgevlogen zijn!!

http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/19?from=2007-11-19&to=2010-11-19&species=19&prov=0&akt=0&maand=0&os=0&from=1999-11-01&to=2010-11-19&maand=0&prov=0&akt=0&os=0
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptydi nov 30, 2010 2:51 pm

Vandaag plots weer in ale provincies tientallen waarnemingen (trek) van Kraanvogels.

http://waarnemingen.be/soort/view/19?from=2010-11-30&to=2010-11-30

Er vlogen er over de middag zelfs enkele boven onze school in het centrum van Gent.

http://waarnemingen.be/waarneming/view/51124212
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptydo feb 24, 2011 5:40 pm

Er zijn zo van die dagen dat je het geluk aan je kant hebt - toen ik deze namiddag aan de Vliegerkesweide stond, zag ik in de verte zoals gewoonlijk de Grote Zilverreigers (4 stuks) en had ik net een Wulp gehoord en gespot.
Ik concentreerde me op de geluiden die ik hoorde in de verte, want hoopte op een Grutto, maar het was een bende spreeuwen in de populieren die mij met steltlopergeluiden op het verkeerde been zette.

En toen (16u.25) gebeurde het, ik hoorde een bekend geluid in de verte en dacht, het zal toch niet waar zijn, van richting Broekmeers over Molenmers kwamen recht naar mij een groep van 11 KRAANVOGELS gevlogen.
Toen ze aan de Vliegerkesweide kwamen, bleven ze even hangen en veranderden van richting - prachtig, maar ze vlogen dan toch door richting Overmere/Uitbergen.

Deze staat na al die jaren toch met stip bovenaan bij mijn waarnemingen in de Kalkense Meersen - mijn eerste Kraanvogels ooit in onze gewesten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr feb 25, 2011 10:11 am

cheers cheers cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr feb 25, 2011 1:30 pm

En zeggen dat ze op datzelfde moment bij mij thuis van Eandis een nieuwe meterkast aan het plaatsen waren... 't Is niet eerlijk soms... Maar het is je gegund hoor kobra! Fantastische waarneming die je niet meer zal vergeten! cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr feb 25, 2011 4:13 pm

kobra schreef:
Er zijn zo van die dagen dat je het geluk aan je kant hebt - toen ik deze namiddag aan de Vliegerkesweide stond, zag ik in de verte zoals gewoonlijk de Grote Zilverreigers (4 stuks) en had ik net een Wulp gehoord en gespot.
Ik concentreerde me op de geluiden die ik hoorde in de verte, want hoopte op een Grutto, maar het was een bende spreeuwen in de populieren die mij met steltlopergeluiden op het verkeerde been zette.

En toen (16u.25) gebeurde het, ik hoorde een bekend geluid in de verte en dacht, het zal toch niet waar zijn, van richting Broekmeers over Molenmers kwamen recht naar mij een groep van 11 KRAANVOGELS gevlogen.
Toen ze aan de Vliegerkesweide kwamen, bleven ze even hangen en veranderden van richting - prachtig, maar ze vlogen dan toch door richting Overmere/Uitbergen.

Deze staat na al die jaren toch met stip bovenaan bij mijn waarnemingen in de Kalkense Meersen - mijn eerste Kraanvogels ooit in onze gewesten.

Fantastisch hé Koen ! Ik had er in november nog 130 boven Langendonk. Kraanvogels vergeet je sowieso niet snel, alleen al het geluid ....

Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr feb 25, 2011 5:16 pm

130??? Dat moet prachtig geweest zijn.
Ik was al blij met af en toe en krruuio krrrooo - inderdaad een schitterend geluid dat mij deed denken aan al die mooie documentaires die ik al gezien heb, maar lin het echt is dat toch nog wat anders.

Gisteren 24 februari 2011, bijna exact één jaar na de prachtige waarneming van ook een 100-tal Kraanvogels in Broekmeers door o.a. Groene Lieve.
Die waren wel geland en aan het foerageren.
Uitkijken dus de komende dagen.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/46561156

Ze worden meestal gespot in het zuidoosten van het land - dit was nog maar de tweede waarneming dit jaar in Oost-Vlaanderen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr feb 25, 2011 5:27 pm

Slechts 8 doorgegeven waarnemingen van Kraanvogels de laatste 10 jaar in ons afdelingsgebied, bijna allemaal in de Kalkense Meersen en niet minder dan 3 van Erik en 2 van Dimi!

Kraanvogels Kraanvogel

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyzo feb 27, 2011 4:37 pm

Wel raar dat de melding in de Kalkense Meersen van enkele dagen geleden de enige was op die dag (en ook de enige in Oost-Vlaanderen van de laatste dagen).

Kraanvogels Kraanvogels

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptydi maa 08, 2011 12:30 am

De laatste week vliegen er enorm veel Kraanvogels over ons land - en zie, daar is Dominique Verbelen weer met een interview in De Morgen.
Voor zover ik weet, heeft de VTM daar geen beelden van Wink

140.000 kraanvogels trekken over België
De voorbije week zijn 140.000 kraanvogels over ons land getrokken.
Normaal trekken kraanvogels enkel over het oostelijk deel van ons land, maar door de aanhoudende oostenwind van de voorbije dagen werden de vogels in elke provincie opgemerkt.
Dat meldt Dominique Verbelen van Natuurpunt.


Volledig artikel op:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Bedreigde-Dieren/article/detail/1232672/2011/03/07/140-000-kraanvogels-trekken-over-Belgie.dhtml


Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptydi maa 08, 2011 12:38 am

Op 7 maart al 384 waarnemingen van Kraanvogels doorgegeven - ongelooflijk!
Daar zitten groepen bij van meer dan 1000 exemplaren - indrukwekkend!!

Bijna geen overtrekkers in Oost-Vlaanderen, behalve in Schelderode een klein groepje aan Makegembos.
http://waarnemingen.be/waarneming/view/52647369
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptydi maa 08, 2011 10:20 am

Ze trokken massaal over in het oosten van het land - ook de Oehoe van "Beleef de lente" hoorde ze in groten getale overvliegen.

http://www.beleefdelente.nl/oehoe (filmpje 7 maart)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptydi maa 08, 2011 10:44 am

Met al die Kraanvogels gisteren over Limburg kon het Belang van Limburg natuurlijk niet achterblijven.

http://www.hbvl.be/limburg/25-000-kraanvogels-op-1-dag-gespot-in-limburg-hebt-u-er-gezien.aspx
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptydo maa 10, 2011 7:27 pm

De opvallende kraanvogeltrek was zelfs een item in het vrt-journaal woensdag! En ze hadden beelden van overvliegende kraanvogels.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptywo okt 26, 2011 6:00 pm

Nu ook al twee Kraanvogels over de trektelpost in Broekmeers.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/61424626
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr okt 28, 2011 8:11 am

Gisteren op schuilplek voor de velduil, niet gezien, dus waarschijnlijk zal het een doortrekker geweest zijn, want nochtans perfect uilenweer.
Wel héél mooi moment gehad, groepje staartmezen in de boom waaronder ik me schuilhield, veel te dichtbij om foto met tele te nemen, dus gewoon geobserveerd, en ja hoor, er zat een witkopstaartmees tussen
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr okt 28, 2011 4:04 pm

Wes schreef:
Gisteren op schuilplek voor de velduil, niet gezien, dus waarschijnlijk zal het een doortrekker geweest zijn, want nochtans perfect uilenweer.
Wel héél mooi moment gehad, groepje staartmezen in de boom waaronder ik me schuilhield, veel te dichtbij om foto met tele te nemen, dus gewoon geobserveerd, en ja hoor, er zat een witkopstaartmees tussen

dag wesley, ter info, vogelaars maken verschil tussen 'witkop' en 'witkoppige' ...
gr. erik
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyvr okt 28, 2011 6:01 pm

erikroels schreef:
Wes schreef:
Gisteren op schuilplek voor de velduil, niet gezien, dus waarschijnlijk zal het een doortrekker geweest zijn, want nochtans perfect uilenweer.
Wel héél mooi moment gehad, groepje staartmezen in de boom waaronder ik me schuilhield, veel te dichtbij om foto met tele te nemen, dus gewoon geobserveerd, en ja hoor, er zat een witkopstaartmees tussen

dag wesley, ter info, vogelaars maken verschil tussen 'witkop' en 'witkoppige' ...
gr. erik

De witkoppige is een 'afwijkende vorm' van de gewone staartmees en de witkopstaartmees is een echte aparte ondersoort, klopt dat zo Erik?
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyza okt 29, 2011 9:17 am

Zal wel die laatste geweest zijn zeker? Hij had volledig witte kop wel...
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyza okt 29, 2011 9:31 am

Toon schreef:
erikroels schreef:
Wes schreef:
Gisteren op schuilplek voor de velduil, niet gezien, dus waarschijnlijk zal het een doortrekker geweest zijn, want nochtans perfect uilenweer.
Wel héél mooi moment gehad, groepje staartmezen in de boom waaronder ik me schuilhield, veel te dichtbij om foto met tele te nemen, dus gewoon geobserveerd, en ja hoor, er zat een witkopstaartmees tussen

dag wesley, ter info, vogelaars maken verschil tussen 'witkop' en 'witkoppige' ...
gr. erik

De witkoppige is een 'afwijkende vorm' van de gewone staartmees en de witkopstaartmees is een echte aparte ondersoort, klopt dat zo Erik?

Juist Toon. Witkopstaartmees heeft een zuivere sneeuwwitte kop (geen spoor van donker ... ) die scherp afgelijnd overgaat in de donkere nek. Ook de onderzijde is zuiver wit met soms een rozige schijn op de flanken. Witkoppige heeft 'verontreinigingen' zitten in de witte kop, waardoor die wel wit oogt maar niet zuiver is en dus vaak fout wordt gedetermineerd. Er is nog wel meer dan dat alleen. Witkopstaartmees heeft meer wit op de bovenzijde, ... Maar de determinatie start bij de zuiver witte kop. Wie er eens een paperke wil over lezen ...
http://www.dutchbirding.nl/~dbaftp/wietze/Pagina%27s%20van%20DB%2030(5)2008.pdf

Witkoppige Staartmees :

Kraanvogels Albumpicphpw

Kraanvogels Albumpic1php

Witkopstaartmees :

Kraanvogels 2871witkop2filtered

Kraanvogels 2906witkopje

Groeten,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyza okt 29, 2011 10:18 am

Zéér informatief en duidelijk - bedankt vcoor de mooie foto's Dim cheers

Daarom heb ik een nieuw topic "Determinatie" gemaakt en deze posts daar geplaatst zodat ze later nog kunnen teruggevonden worden (want hier staan ze bij de "Kraanvogels").

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyzo nov 13, 2011 5:05 pm

De laatste dagen zijn er boven ons land massaal Kraanvogels overgevlogen, ook enkele groepen boven Oost-Vlaanderen (zelfs boven het centrum van Gent), maar toch vooral boven het zuiden van het land.

Dimi had er ook twee enkele weken geleden, maar voor de rest hier geen meldingen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptyma nov 14, 2011 11:07 am

Ik zat op een familieweekend in Gouvy, en daar een paar honderd kraanvogels overtrekkend, luid roepend door de mist, magisch !
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Emptydi nov 15, 2011 6:38 pm

Ook de schrijvende pers en radio besteedde vandaag aandacht aan doortocht van de kraanvogels die dit jaar niet alleen boven het oosten van het land geschiedde.

Bij artikel in De Morgen staan wel een foto van een zilverreiger en eentje van een typische kraanvogeldans in Hokkaido (een andere soort kraanvogel).

http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Bedreigde-Dieren/article/detail/1348463/2011/11/15/Uitzonderlijk-kraanvogels-gespot-op-meer-dan-100-plaatsen-in-Vlaanderen.dhtml
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Kraanvogels Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kraanvogels   Kraanvogels Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kraanvogels
Terug naar boven 
Pagina 1 van 9Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Leuke vogelwaarnemingen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: