Aantal berichten : 24871 Registration date : 22-10-06
Onderwerp: Determinatie za okt 29, 2011 10:14 am
Wes schreef:
Gisteren op schuilplek voor de velduil, niet gezien, dus waarschijnlijk zal het een doortrekker geweest zijn, want nochtans perfect uilenweer. Wel héél mooi moment gehad, groepje staartmezen in de boom waaronder ik me schuilhield, veel te dichtbij om foto met tele te nemen, dus gewoon geobserveerd, en ja hoor, er zat een witkopstaartmees tussen
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie za okt 29, 2011 10:14 am
erikroels schreef:
Wes schreef:
Gisteren op schuilplek voor de velduil, niet gezien, dus waarschijnlijk zal het een doortrekker geweest zijn, want nochtans perfect uilenweer. Wel héél mooi moment gehad, groepje staartmezen in de boom waaronder ik me schuilhield, veel te dichtbij om foto met tele te nemen, dus gewoon geobserveerd, en ja hoor, er zat een witkopstaartmees tussen
dag wesley, ter info, vogelaars maken verschil tussen 'witkop' en 'witkoppige' ... gr. erik
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie za okt 29, 2011 10:15 am
Wes schreef:
Zal wel die laatste geweest zijn zeker? Hij had volledig witte kop wel...
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie za okt 29, 2011 10:16 am
Dimi schreef:
Toon schreef:
erikroels schreef:
Wes schreef:
dag wesley, ter info, vogelaars maken verschil tussen 'witkop' en 'witkoppige' ... gr. erik
De witkoppige is een 'afwijkende vorm' van de gewone staartmees en de witkopstaartmees is een echte aparte ondersoort, klopt dat zo Erik?
Juist Toon. Witkopstaartmees heeft een zuivere sneeuwwitte kop (geen spoor van donker ... ) die scherp afgelijnd overgaat in de donkere nek. Ook de onderzijde is zuiver wit met soms een rozige schijn op de flanken. Witkoppige heeft 'verontreinigingen' zitten in de witte kop, waardoor die wel wit oogt maar niet zuiver is en dus vaak fout wordt gedetermineerd. Er is nog wel meer dan dat alleen. Witkopstaartmees heeft meer wit op de bovenzijde, ... Maar de determinatie start bij de zuiver witte kop. Wie er eens een paperke wil over lezen ... http://www.dutchbirding.nl/~dbaftp/wietze/Pagina%27s%20van%20DB%2030(5)2008.pdf
Witkoppige Staartmees :
Witkopstaartmees :
Groeten,
Dimi
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie za okt 29, 2011 10:21 am
Prachtige determinatiefoto's Dimi
Ik ben zeker dat Wes nu de volgende keer ook foto's gaat maken van deze fotogenieke meesjes en met zijn foto's wordt het dan een fluitje van en cent om ze te determineren
Zelf kijk ik er ook altijd speciaal naar (want ik zie ze bijna elke dag in de tuin), maar tot nu toe nooit met zekerheid een Witkopstaartmees gevonden, alleen maar vermoedelijke Witkoppige Staartmezen.
WDDI Kwartelkoning
Aantal berichten : 319 Registration date : 12-10-06
Onderwerp: Re: Determinatie za okt 29, 2011 8:41 pm
kobra schreef:
Prachtige determinatiefoto's Dimi
Ik ben zeker dat Wes nu de volgende keer ook foto's gaat maken van deze fotogenieke meesjes en met zijn foto's wordt het dan een fluitje van en cent om ze te determineren
Zelf kijk ik er ook altijd speciaal naar (want ik zie ze bijna elke dag in de tuin), maar tot nu toe nooit met zekerheid een Witkopstaartmees gevonden, alleen maar vermoedelijke Witkoppige Staartmezen.
Dat zijn wel mijn foto's niet hé. Ik heb ze van internet geplukt ter ondersteuning ... Groeten,
Dimi
erikroels Zeearend
Aantal berichten : 616 Leeftijd : 83 Registration date : 05-01-07
Onderwerp: Re: Determinatie wo nov 14, 2012 8:28 pm
Vandaag vond ik deze braakballetjes in het scherenmeers bos, merk ook de lege slakkenhuisjes maar die kunnen van lijsters zijn en mss. niets met de braakballen te maken hebben, van welke vogel zouden deze kunnen zijn?
Heb de foto opgestuurd naar: http://www.vogelwerkgroepneede.nl/bestuur/bestuur.htm
Vreemd, bij zoeken op google naar braakballenfoto's kwam ik op de foto terecht van het pluiswerk van een velduil-braakbal die ik hun opstuurde in 2004, zelfde foto die ze mij stuurden
gr. erik
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie do nov 15, 2012 7:43 am
erikroels schreef:
Vandaag vond ik deze braakballetjes in het scherenmeers bos, merk ook de lege slakkenhuisjes maar die kunnen van lijsters zijn en mss. niets met de braakballen te maken hebben, van welke vogel zouden deze kunnen zijn?
Heb de foto opgestuurd naar: http://www.vogelwerkgroepneede.nl/bestuur/bestuur.htm
Vreemd, bij zoeken op google naar braakballenfoto's kwam ik op de foto terecht van het pluiswerk van een velduil-braakbal die ik hun opstuurde in 2004, zelfde foto die ze mij stuurden
gr. erik
Ik veronderstel dat die daar niet zo mooi samen lagen op dat mos? Zo ja, dan moet dat ergens onder een roestboom zijn. Lijken wel op de ransuilenbraakballen die ik al in de KM gevonden heb. Grootte is natuurlijk ook belangrijk - groter dan 10 cm van Oehoe, maar die zal het wel niet zijn En ook kleur en vorm, maar als ze daar al een tijdje liggen is kleur niet meer zo vers. Die van steenuil zijn ronder en daar zou je keverschildjes kunnen in vinden. Dus als je ze meegenomen hebt, eens kijken wat er te vinden is van botjes, etc.
Als je een braakbal vindt, let dan vooral op vorm, kleur en vindplaats. Deze gegevens zijn goed bruikbaar voor determinatie van de producent van de braakbal. Wordt bijvoorbeeld een nagenoeg zwarte braakbal in een schuur gevonden, die aan één zijde puntig is en aan de andere zijde stomp, dan is deze van een kerkuil. Wordt een grijze bal in een naaldbos gevonden, dan is deze braakbal waarschijnlijk van een ransuil.
http://www.geaflecht.nl/braakballen
erikroels Zeearend
Onderwerp: Re: Determinatie do nov 15, 2012 8:37 am
kobra, ik heb ze daar gevonden zoals op de foto, die zijn daar dus op die plaats uitgeworpen, grootte ong 3 tot 3,5 cm, vond ze zelf redelijk 'vers', ook andere vogels dan uilen produceren braakballen meen ik? gr. erik
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie do nov 15, 2012 1:31 pm
erikroels schreef:
kobra, ik heb ze daar gevonden zoals op de foto, die zijn daar dus op die plaats uitgeworpen, grootte ong 3 tot 3,5 cm, vond ze zelf redelijk 'vers', ook andere vogels dan uilen produceren braakballen meen ik? gr. erik
Inderdaad, Erik - meeuwen, kraaien, roofvogels, ...
erikroels Zeearend
Onderwerp: Re: Determinatie vr nov 16, 2012 9:23 am
kobra schreef:
erikroels schreef:
Inderdaad, Erik - meeuwen, kraaien, roofvogels, ...
hier wat meer over braakballen: http://www.ivn-geysteren-venray.nl/Lezing%20Braakballen.htm
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie vr nov 16, 2012 6:36 pm
Bedankt voor de info, Erik. Blijkbaar dus ook nog IJsvogel, e.a.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie za dec 13, 2014 10:01 am
Alweer een must voor de bibliotheek van de echte vogelaar - zou deze ooit in het Nederlands vertaald worden http://www.nhbs.com/title/193856/the-helm-guide-to-bird-identification?utm_source=NHBS+News+%26+Updates&utm_campaign=a839bd3709-Western_Europe_Last_Post_2014&utm_medium=email&utm_term=0_9dd4930fe0-a839bd3709-58785081&mc_cid=a839bd3709&mc_eid=8adc27e523
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie ma jul 04, 2016 10:14 am
Enkele dagen geleden zag er iemand grote roofvogels cirkelen boven zijn tuin in Kalken - hoog in de lucht. Geen buizerd, zei hij, maar wat dan wel
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie za sep 23, 2017 9:37 am
Een prachtige plaat, maar probeer die maar eens allemaal op naam te brengen En in werkelijkheid zitten ze nooit zo stil... http://www.ian-lewington.co.uk/Asian%20Phylloscopus%20Warblers.htm
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie do okt 05, 2017 2:39 pm
Onderwerp: Re: Determinatie do okt 26, 2017 7:56 am
Dan toch een Veldleeuwerik - nu goedgekeurd: https://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/145186792
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie do okt 26, 2017 7:57 am
Bij de meeuwen is het nog even wachten op goedkeuring - geen spek voor de bek van de plaatselijke admins? https://scheldeland.waarnemingen.be/foto/index?g=1&t=113&id_kleed=0&id_akt=0&z=0&sort=date&only_val=0&exo_not=0&exo_only=0&type_foto=0&from=2017-08-27&to=2017-10-26&only_rated=0
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie do okt 26, 2017 7:59 am
Ook mijn Tjiftjaffen en Zwartkoppen die hier nog altijd in de tuin zitten werden niet direct goedgekeurd - nu eindelijk wel (ook al worden andere vogelfoto's wel direct goedgekeurd) - te moeilijk voor de plaatselijke admins? https://scheldeland.waarnemingen.be/user/photos/40586?groep=1&sex=0&z=0&q=&from=2012-10-26&to=2017-10-26&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0
kobra Admin
Onderwerp: Re: Determinatie za okt 28, 2017 2:37 pm