Aantal berichten : 498 Registration date : 03-11-06
Onderwerp: Determinatie vr jan 12, 2007 4:59 pm
Ik heb deze middag een beestje op het water (Doel) getrokken, door mijnen verrekijker met een pruts kodakske , ik wil maar zeggen dat de kwaliteit ondermaats is nietwaar. Ik twijfel tussen kuifduiker en geoorde fuut. Misschien kunnen de experts hier uitsluitsel geven ...
Hopelijk kunnen jullie er iets mee aanvangen. Misschien wel interessant om een determinatie"album" te hebben op het forum niet ?
Dimi
Peter Claus Admin
Aantal berichten : 303 Registration date : 11-10-06
Onderwerp: Re: Determinatie vr jan 12, 2007 7:04 pm
Dimi,
Das nu een Geoorde fuut zie!
Let op de ietwat opwippende snavel en de koptekening: rond het 'oor' zit een 'halve maan'. Een kuifduiker is heeft een rechte afscheiding tussen bovenste zwart en het wit op de kop.
Op de dokken rond Doel overwinteren traditioneel heel wat Geoorde futen! De Kuifduiker zie je meer op zee: een soort die we op 28 janauri zien in Zeeland!
Peter
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie vr jan 12, 2007 7:29 pm
Peter Claus schreef:
Dimi,
Das nu een Geoorde fuut zie!
Let op de ietwat opwippende snavel en de koptekening: rond het 'oor' zit een 'halve maan'. Een kuifduiker is heeft een rechte afscheiding tussen bovenste zwart en het wit op de kop.
Op de dokken rond Doel overwinteren traditioneel heel wat Geoorde futen! De Kuifduiker zie je meer op zee: een soort die we op 28 janauri zien in Zeeland!
Peter
Alweer bedankt Peter !
Dimi
kobra Admin
Aantal berichten : 24871 Registration date : 22-10-06
Onderwerp: Re: Determinatie vr jan 12, 2007 8:18 pm
Daar hoort nog een afbeelding bij:
kobra
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie za jan 13, 2007 5:27 pm
Peter Claus schreef:
... een soort die we op 28 janauri zien in Zeeland!
Peter
Hoe/waar wordt er afgesproken ? Zijn er al gegevens bekend ?
Dimi
Peter Claus Admin
Onderwerp: Re: Determinatie za jan 13, 2007 7:51 pm
Zondag 28 januari 2007: Ganzen en andere wintergasten in Zeeland (Nederland)!
Vogelliefhebbers: hier moeten jullie bij zijn! De Nederlandse provincie Zeeland is een waar eldorado voor overwinterende ganzen, eenden, steltlopers, roofvogels en nog veel meer. De aantallen spreken tot de verbeelding, maar ook worden hier vaak zeldzame verschijningen opgemerkt. Een buitenkans!
- Vertrek: 7u00 Markt Wetteren -Terug: rond 19 uur -Meenemen: stevig schoeisel, wind- en waterdichte kledij, verrekijker, vogelgids, evt. telescoop, picknick -Inlichtingen: Peter Claus (0474/28 52 13)
[b][u]
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie wo jan 24, 2007 9:20 pm
Voor de liefhebbers, alweer een beestje op het water waarvan ik niet weet wat het is. Een eend, volledig zwart, op de rug en vleugels na, dewelke grijs zijn. Ik heb een aantal foto's, alweer niet op de kwaliteit letten, waarvan ik hoop dat de kenmerken voldoende zichtbaar zijn.
Ik dacht aan ofwel kleine topper of hybride tafel- en kuifeend, maar ook dat kan helemaal fout zijn. Zie scan uit de Lars hieronder
Dimi
JAN Zeearend
Aantal berichten : 668 Registration date : 12-10-06
Onderwerp: Re: Determinatie wo jan 24, 2007 9:54 pm
waar is de foto genomen?
als je overigens inzoomt op de laatste foto, is duidelijk een serieus uit de kluiten gewassen lichtere teugel te zien ..
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie wo jan 24, 2007 10:30 pm
JAN schreef:
waar is de foto genomen?
als je overigens inzoomt op de laatste foto, is duidelijk een serieus uit de kluiten gewassen lichtere teugel te zien ..
Verrebroek. Al enig idee JAN ?
Dimi
JAN Zeearend
Onderwerp: Re: Determinatie wo jan 24, 2007 10:37 pm
ja ik dacht eerst dat het een tafeleend was die door enige fotografische effecten misschien wat anders lijkt (hoewel de witte poep in een van de bovenste foto's dan wel niet kan), maar moest het een zijn zou je dat zelf ook wel weten he. sjah uit uw fantastische foto's kunt ge natuurlijk niet veel opmaken hé .. neos of peter zullen er wel raad mee weten.
Gast Gast
Onderwerp: Re: Determinatie do jan 25, 2007 12:20 am
wijfke Tafel
Peter Claus Admin
Onderwerp: Re: Determinatie do jan 25, 2007 1:55 pm
Tseef lijkt me gelijk te hebben!
P
JAN Zeearend
Onderwerp: Re: Determinatie do jan 25, 2007 2:26 pm
lijkt meest waarschijnlijk he. wat zegt dimi er zelf van, want dat klopt wel niet helemaal met zijn eigen beschrijving .. ??
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie do jan 25, 2007 9:38 pm
JAN schreef:
lijkt meest waarschijnlijk he. wat zegt dimi er zelf van, want dat klopt wel niet helemaal met zijn eigen beschrijving .. ??
Ik zeg dat ge waarschijnlijk gelijk hebt met "wijfje tafel". Ik heb me waarschijnlijk laten foppen door de slechte lichtomstandigheden Veel weerkaatsing op het water, felle zon, tegenlicht, ... Allez, veel meer excuses kan ik niet vinden ... Hoera voor de Jan, Tseef en Peter ...
Dimi
kobra Admin
Aantal berichten : 24871 Registration date : 22-10-06
Onderwerp: Re: Determinatie do jan 25, 2007 11:54 pm
tseef schreef:
wijfke Tafel
Welcome back tseef. Enne, deze keer denk ik dat je wel gelijk hebt.
kobra
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie di okt 09, 2007 8:13 pm
Zilver, goud of andere ??? En ook een beetje argumentatie graag
Dimi
Peter Claus Admin
Onderwerp: Re: Determinatie di okt 09, 2007 10:07 pm
Dit?
Zilverplevierkes hé!
Hebben altijd een grijswitte kleur, in tegenstelling tot goudjes die altijd bruinig gekleurd zijn. Zilvertjes zijn ook kleiner en hun complete "jizz" gedraagt zich hier ook naar (kort dik bekje...).
In vlucht hebben de zilvertjes zwarte oksels! onmiskenbaar.
Het feit dat ze op een strand zitten, pleit ook voor zilvertjes...
Peter (& Jan)
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie di okt 09, 2007 10:09 pm
Peter Claus schreef:
Dit?
Zilverplevierkes hé!
Hebben altijd een grijswitte kleur, in tegenstelling tot goudjes die altijd bruinig gekleurd zijn. Zilvertjes zijn ook kleiner en hun complete "jizz" gedraagt zich hier ook naar (kort dik bekje...).
Peter (& Jan)
Ik dacht het, maar twijfelde toch een beetje ... Thx
Dimi
kobra22 Zeearend
Aantal berichten : 2764 Registration date : 11-09-07
Onderwerp: Re: Determinatie wo okt 10, 2007 6:54 pm
leparadisperdu schreef:
Peter Claus schreef:
Dit?
Zilverplevierkes hé!
Peter (& Jan)
Ik dacht het, maar twijfelde toch een beetje ... Thx
Dimi
Zou ik zelf op zo'n foto niet herkend hebben. Toch bedankt Peter (en Jan) voor de duidelijke uitleg met de kenmerken waarop we moeten letten.
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie wo okt 24, 2007 4:02 pm
Juv Scholekster ? Volledig zwarte poten en Snavel ...
Dimi
JAN Zeearend
Onderwerp: Re: Determinatie wo okt 24, 2007 5:08 pm
is modder een optie?
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie wo okt 24, 2007 8:21 pm
JAN schreef:
is modder een optie?
Uiteraard, alleen liepen er verschillende rond, ook gewoon in laag water en op hardere stukken. Bij geen enkele ook maar een spoor van rood ! Juv Scholekster dacht ik ook, alleen in de ANWB vind ik daar niet echt iets over, over dat zwart ... Overal blijft toch veel rood en grijsachtig roze zichtbaar.
Ook afbeeldingen op internet, ... leveren geen zwarte poten en snavel op. Waarschijnlijk modder, of andere, tenzij iemand ... ? Hier staan er 2, maar alweer bij geen van beide een spoor van rood, roze, ...
Dimi
kobra22 Zeearend
Onderwerp: Re: Determinatie zo okt 28, 2007 10:58 pm
Ik zou toch ook aan Scholekster denken, want kleur van snavel is niet te zien (ook niet na uitvergroting).
leparadisperdu Roerdomp
Onderwerp: Re: Determinatie vr nov 02, 2007 2:43 pm
kobra22 schreef:
Ik zou toch ook aan Scholekster denken, want kleur van snavel is niet te zien (ook niet na uitvergroting).
Scholekster it is !!
Kan iemand zonder extra info hier iets van maken ??? Deze zat langs de Blokstraat.
Dimi
kobra22 Zeearend
Onderwerp: Re: Determinatie wo nov 21, 2007 9:20 pm
leparadisperdu schreef:
Kan iemand zonder extra info hier iets van maken ??? Deze zat langs de Blokstraat.
Dimi
(Wel wat laat maar) Daar durf ik niets van maken - niet echt mijn specialiteit (zelfs als ze scherp zijn).