Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Nieuwe raadselfoto

Ga naar beneden 
+10
Lucgast
Sdry
Toon
Zwammer
kobra22
leparadisperdu
JAN
Neos
Peter Claus
kobra
14 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
AuteurBericht
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptydi jan 04, 2011 3:12 pm

Wie kent deze mystery die op dit moment in de Kalkense Meersen zit?

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Mysterya
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptywo feb 01, 2012 7:07 pm

Zie dat bovenstaande mystery van een jaar geleden nooit werd beantwoord Question
Misschien te gemakkelijk Wink

Kreeg hier vandaag een nieuwe raadselfoto in de mailbox - een achterwerkje.

Wie het antwoord al direct wil weten, die kan gaan zoeken op de website van Vroege Vogels van de VARA (NL).

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Achterwerk

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr feb 10, 2012 7:24 pm

Ja, ik weet het, hier is geen geld te verdienen met de mystery foto's - niemand die het waagt voor de eer?
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr feb 10, 2012 10:47 pm

Tsjah, is die eigenlijk sluitend te determineren adhv die foto ? Ik denk zwarte mees/matkop / glanskop maar specifieker lijkt me niet zo evident.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr feb 10, 2012 11:02 pm

Sdry schreef:
Tsjah, is die eigenlijk sluitend te determineren adhv die foto ? Ik denk zwarte mees/matkop / glanskop maar specifieker lijkt me niet zo evident.
Het is een Glanskop!
Knap hoor Sdry - zelf wist ik het niet.

http://vroegevogels.vara.nl/Zoekresultaten.523.0.html?no_cache=1&tx_varavvgallery_pi1%5Bzoek%5D=glanskop
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Een hesp in een boom?????   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 11, 2012 8:27 am

Gisteren tijdens de wandeling in Laarne en omgeving, zagen we een rauwe hesp hangen in een boom.
Was precies niet de eerste, want ernaast hing een zwart stuk van een vorige editie.
Heeft iemand een idee waarom men hespen in een boom hangt? scratch
Luc
Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 5167ceb7
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 11, 2012 8:32 am

Om varkens af te schrikken Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 11, 2012 9:17 am

Of om moslims of joden af te schrikken ? Oeps, racist...
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 11, 2012 10:32 am

Om vossen te lokken en af te knallen of te vergiftigen? Of hing ze hoog in de boom?
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 11, 2012 1:26 pm

Misschien toch eens melden aan de politie? Lijkt me toch niet zo zuivere praktijken..
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 11, 2012 1:40 pm

Hangt 2 meter hoog.
Bij navraag zou dit er hangen voor uilen te voederen...
Amai mijne frak...
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Plantenmysterie   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 25, 2012 3:48 pm

Hey gasten...
Is dat item hier alleen voor vogels ? Of hoe zit dat ?
Zoniet : TAKE THIS !!!! Weet iemand een naam voor deze shot van onz' Adinda ?
Z.

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Dscn0410
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 25, 2012 5:32 pm

Zeker niet alleen voor vogels - ik leer over alles graag wat bij (maar stond er van te kijken zaterdag hoe jullie van iets van niets toch nog een of andere plantennaam te voorschijn toverden).
Als er geen bloemen op staan, dan moet ik jullie wel geloven.
Dus deze zal eerder iets voor Wouter zijn denk ik, want voor mij kan het van alles zijn.
De bladen geven wellicht een hint, maar zeggen mij op het eerste zicht niets.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 25, 2012 5:33 pm

peen?, anijs?, dille?...
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 25, 2012 6:52 pm

kobra schreef:
Zeker niet alleen voor vogels - ik leer over alles graag wat bij (maar stond er van te kijken zaterdag hoe jullie van iets van niets toch nog een of andere plantennaam te voorschijn toverden).
Ja, 't is natuurlijk moeilijk in 't begin van 't jaar. Dan is 't wel goed om wat kiemplantjes te kennen en vooral : vegetatieve kenmerken.
By the way, hebben jullie een moestuin ? pirat kobra ? erik ?
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyzo maa 25, 2012 9:34 pm

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Zeker niet alleen voor vogels - ik leer over alles graag wat bij (maar stond er van te kijken zaterdag hoe jullie van iets van niets toch nog een of andere plantennaam te voorschijn toverden).
Ja, 't is natuurlijk moeilijk in 't begin van 't jaar. Dan is 't wel goed om wat kiemplantjes te kennen en vooral : vegetatieve kenmerken.
By the way, hebben jullie een moestuin ? pirat kobra ? erik ?
Z.
Ja, we hebben een moestuin.

Ajuin?
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyma maa 26, 2012 10:22 am

erikroels schreef:
peen?, anijs?, dille?...

spinazie!
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyma maa 26, 2012 2:45 pm

erikroels schreef:
erikroels schreef:
peen?, anijs?, dille?...
spinazie!
Schitterend, Erik cheers cheers cheers
De kiemblaadjes van Spinazie zien er inderdaad zó uit.
't Was natuurlijk een close-up en als je de hoogte op 15-20 cm zou schatten, heeft het wel iets van een ajuin. Blijven natuurlijk de rolronde bladeren (niet plat) van de ajuin.
Ajuin kon ook niet als kiemplant, want dat is een éénzaadlobbige (Leliefamilie) en heeft maar één kiemblaadje ; Spinazie is een tweezaadlobbige en heeft er twee.

kobra schreef:
...maar stond er van te kijken zaterdag hoe jullie van "iets van niets" toch nog een of andere plantennaam te voorschijn toverden. Als er geen bloemen op staan, dan moet ik jullie wel geloven.
Watte ? Een goede raad : ga dan binnenkort eens terug kijken Twisted Evil
Het voordeel is dat een plant mooi blijft zitten. Vogels zijn allang gaan vliegen.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptywo maa 28, 2012 10:19 am

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Zeker niet alleen voor vogels - ik leer over alles graag wat bij (maar stond er van te kijken zaterdag hoe jullie van iets van niets toch nog een of andere plantennaam te voorschijn toverden).
Ja, 't is natuurlijk moeilijk in 't begin van 't jaar. Dan is 't wel goed om wat kiemplantjes te kennen en vooral : vegetatieve kenmerken.
By the way, hebben jullie een moestuin ? pirat kobra ? erik ?
Z.

ik heb zelfs beide, een moes- en mostuin

hier eentje waarvan ik de herkomst niet ken, vroege bloeier, zal wel 'cultivar' zijn? zwammy? king Question

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Sized_59
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr maa 30, 2012 7:56 am

erikroels schreef:
hier eentje waarvan ik de herkomst niet ken, vroege bloeier, zal wel 'cultivar' zijn? zwammy? king Question
Ik zat hier met een mond vol tanden. Crying or Very sad Dacht aan een Hyacint-achtig iets.
Maar Christine maakte er direct Sterhyacint van, een veel gekweekte tuinplant met veel variëteiten en ook nog soorten. Zij dacht eerst aan de Vroege sterhyacint (Scilla bifolia = tweebladig), er zijn duidelijk 2 bladen, maar na wat rondneuzen lijkt het ons eerder de Oosterse sterhyacint (Scilla siberica).
Maar doe het ons niet aan om nu alle gekweekte spullen onder onze neus te schuiven. Very Happy
We hebben soms al moeite om foto's van inheemse planten op naam te brengen. Verre van de hele aardse flora.... affraid
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr maa 30, 2012 9:29 am

Zwammer schreef:
erikroels schreef:
hier eentje waarvan ik de herkomst niet ken, vroege bloeier, zal wel 'cultivar' zijn? zwammy? king Question
Ik zat hier met een mond vol tanden. Crying or Very sad Dacht aan een Hyacint-achtig iets.
Maar Christine maakte er direct Sterhyacint van, een veel gekweekte tuinplant met veel variëteiten en ook nog soorten. Zij dacht eerst aan de Vroege sterhyacint (Scilla bifolia = tweebladig), er zijn duidelijk 2 bladen, maar na wat rondneuzen lijkt het ons eerder de Oosterse sterhyacint (Scilla siberica).
Maar doe het ons niet aan om nu alle gekweekte spullen onder onze neus te schuiven. Very Happy
We hebben soms al moeite om foto's van inheemse planten op naam te brengen. Verre van de hele aardse flora.... affraid
Z.

is daar vanzelf gekomen zwam, dacht aan mogelijks 'wild' maar vond het niet in mijn flora
toch bedankt voor de - alweer - moeite, zal bij twijfel best naar helga sturen, die kent die dingen,
toch mooi plantje... gr. erik

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterse_sterhyacint
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr maa 30, 2012 10:11 am

erikroels schreef:
Zwammer schreef:

We hebben soms al moeite om foto's van inheemse planten op naam te brengen. Verre van de hele aardse flora.... affraid
Z.
is daar vanzelf gekomen zwam, dacht aan mogelijks 'wild' maar vond het niet in mijn flora
toch bedankt voor de - alweer - moeite, zal bij twijfel best naar helga sturen, die kent die dingen,
toch mooi plantje... gr. erik
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterse_sterhyacint
Ja, bij een tuinarchitecte is de kans groter om zoiets te herkennen.
Neem het niet verkeerd op hé ; geen probleem om daar eens naar te zoeken, maar wij weten soms ook niet goed of het nu wild of verwilderd of aangeplant is. scratch
Volgens wikipedia is het al vrij goed ingeburgerd, maar ik kan mij niet herinneren dat we dat al gevonden hebben.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr maa 30, 2012 6:14 pm

Omdat Christine nu zo goe bezig is, heb ik er hier ook wel eentje.
Het is nu de derde keer op één week tijd dat ik dit bloempje zie en fotografeer, dus word nu wel erg nieuwsgierig scratch
Eerst aan de Drie Goten in Hamme, dan hier in de tuin (niet aangeplant) en gisteren in de KM.

Kan de NV Danny en Christine hier iets van maken? Ook een cultivar die zich spontaan verspreidt?

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Bloemspec290312

Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr maa 30, 2012 7:40 pm

Blauw druifje / Druifhyacint, of daar verschillende soorten van bestaan weet ik ook niet, komt oorspronkelijk uit N-Amerika denk ik, hier als tuinplant gebruikt.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Emptyvr maa 30, 2012 7:47 pm

Sdry schreef:
Blauw druifje / Druifhyacint, of daar verschillende soorten van bestaan weet ik ook niet, komt oorspronkelijk uit N-Amerika denk ik, hier als tuinplant gebruikt.

Bedankt Sdry.
Heb het nu ook zien staan op waarnemingen.be als Langbladige druifhyacint of Muscari armeniacum - zou dan uit Armenië komen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe raadselfoto   Nieuwe raadselfoto - Pagina 6 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nieuwe raadselfoto
Terug naar boven 
Pagina 6 van 8Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Raadselfoto Oriolus?
» MISTERY BIRD
» Nieuwe soort
» Planten
» Nieuwe-ledendag

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Mystery's en determinatievraagstukken!-
Ga naar: