Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland

Ga naar beneden 
+10
jurgencouckuyt
Sdry
Walle
Toon
Wes
Sjacky
erikroels
kobra
Zwammer
Lucgast
14 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 10 ... 15, 16, 17
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyza jan 23, 2016 12:22 pm

En dan hier een herinnering aan de 2de Kriebel.

kobra schreef:
Een gezellige bijeenkomst gisteren bij de verkiezing van de "Kriebel van het Jaar 2014".

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Idvckh

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 2pzz41l
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyza jan 23, 2016 12:23 pm

Veel bekende gezichten op de DERDE Kriebel gisteren - de vlindermannen zijn er altijd graag bij Wink

kobra schreef:
Gisteren rond pot en pint bij de Kriebel van het Jaar 2015.
En hier een fotootje van Lucgast voor de archieven Cool

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 2d0maaa
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptywo jan 27, 2016 10:27 pm

Lucgast schreef:
Na een gezellige babbel gisteren werden terug snode plannen gesmeed.
We gaan zeker dit jaar eens het DDS bos exploreren op zoek naar speciallekes (Nachtvlinders)
De dagvlindermannen hadden al een soort in gedachten om volgende jaar minstens in de Top- te eindigen
En deze verkiezing van de Kriebel van het jaar gaat vanaf heden slechts éénmaal per jaar doorgaan. Meer nieuws volgt...
Luc

De eerste maand van het jaar was zeker al productief Cool

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 1z18d3a
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptywo feb 03, 2016 10:57 pm

En op de valreep is er nog eentje bijgekomen de eerste maand - twee van de vier zijn springstaarten Exclamation

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 2ytqkuo
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyza feb 06, 2016 8:59 am

kobra schreef:
En op de valreep is er nog eentje bijgekomen de eerste maand - twee van de vier zijn springstaarten Exclamation

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 2ytqkuo

Wie aanvullingen en tips heeft voor bovenstaande lijst - laat het maar weten, zodat ‹e deze geregeld kunnen aanvullen met nieuwe vondsten Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyvr feb 19, 2016 6:12 pm

Schooltv Nederland besteedt nu ook aandacht aan de Kriebelbeestjes:
http://www.schooltv.nl/video/micro-monsters-in-de-klas-kevers/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptydo maa 03, 2016 1:59 pm

Hier nog een aantal zeldzaamheden van dit jaar (met nog altijd een spin op onzeker).
Aanvullingen op deze lijst altijd welkom Exclamation

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Mcbv3t
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyzo maa 06, 2016 10:38 am

En de vraagtekens bij de Ovale dennenspringer mogen weg Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptywo maa 23, 2016 5:29 pm

In de Ongewervelden.flits van NP verscheen een berichtje over de Kriebel van het (afgelopen) Jaar met een link naar de verkiezing.
Blijkbaar werd er nog gestemd, want er staat nu een andere kriebel op de eerste plaats scratch
http://freeonlinesurveys.com/p/jTtvRrgt?qid=763259
Terug naar boven Ga naar beneden
W. Van Alboom
Watersnip



Aantal berichten : 157
Registration date : 19-08-15

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyzo apr 03, 2016 11:10 pm

enkele mooie dingen gezien vandaag, moet sommige dingen nog eens in detail bekijken of ik het juist heb, maar op t eerste gezicht:
Kevertjes: leliehaantje, 16 stippelig lhb, 11 stippelig lhb (mijn eerste), citroen lhb, schaakbord lhb, en nog wat snuitkervertjes.
Wantsen: miersikkelwants, gewone broedwants (mijn eerste, veel kleiner dan verwacht), liocoris tripustulatus, kortvleugelige zaagpoot (m'n eerste), een rookwants, een dartelwants (m'n eerste)
spinnen: heliophanus spec. en een zebraspringspin (of iets gelijkends).
dat wordt enkele uren knippen en resizen en invoeren... zal voor 2e helft van komende week zijn denk ik.

Jammer dat ik gisteren niet mee kon met de PWG.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyma apr 04, 2016 12:26 pm

Na vakantie in het buitenland hier gisteren ook in gang geschoten in de tuin - dat leverde al meteen een Mierenkever op.
Een mooi kevertje dat ik nog niet eerder heb gezien.
Ook enkele andere mooie waarnemingen, maar ik probeer mij nu wat meer te richten op de nachtvlinders, want inderdaad nog vele uren werk met de foto's study
Terug naar boven Ga naar beneden
W. Van Alboom
Watersnip



Aantal berichten : 157
Registration date : 19-08-15

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyvr mei 27, 2016 8:41 pm

iemand die morgenvoormiddag van plan is ergens te gaan waarnemen?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyvr mei 27, 2016 9:40 pm

W. Van Alboom schreef:
iemand die morgenvoormiddag van plan is ergens te gaan waarnemen?

Morgen in de voormiddag wellicht eens naar den Blakken en de Warandeduinen.
Zondagvoormiddag is er wandeling van de Plantenwerkgroep waar ik van plan ben om naartoe te gaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyza mei 28, 2016 1:25 pm

Een prachtige voormiddag met een aantal leuke waarnemingen - dat smaakt naar meer Cool
Eindelijk voor het eerst hier de mooie Geisha gevonden  Exclamation
Terug naar boven Ga naar beneden
W. Van Alboom
Watersnip



Aantal berichten : 157
Registration date : 19-08-15

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyza mei 28, 2016 11:29 pm

kobra schreef:
Een prachtige voormiddag met een aantal leuke waarnemingen - dat smaakt naar meer Cool
Eindelijk voor het eerst hier de mooie Geisha gevonden  Exclamation
Ja was mij ook ontzettend bevallen, zo erg dat ik het niet kon laten om deze avond na 17:00 nog eens terug terug te gaan. Ik wou de gestreepte eikenblindwants vinden en ... Very Happy

zovele eikentakjes en blaadjes bekeken... en uiteindelijk gevonden op een berk toen ik al bijna naar huis wou gaan en mijn batterij bijna leeg was. De bremschildwants hoopte ik ook te vinden maar dat is me niet gelukt.

Bij aankomst deze avond onmiddelijk een mijterschildwants (mijn eerste in Belgie) en een schildpadpantserwants denk ik (zal dan de eerste zijn voor scheldeland) langs de kant van de weg tussen de parking en de warandeduinen.
Terug naar boven Ga naar beneden
W. Van Alboom
Watersnip



Aantal berichten : 157
Registration date : 19-08-15

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyza mei 28, 2016 11:45 pm

Blijkbaar toch niet de gestreepte eikenblindwants maar miris striatus...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptyvr nov 04, 2016 3:54 pm

Zonet een mailtje ontvangen dat ze bij NP Gent op zoek zijn naar iemand om de Invertebratenwerkgroep nieuw leven in te blazen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Emptydo sep 07, 2017 6:29 pm

Al van enkele jaren terug, maar nog altijd het bekijken waard (deel 1 van 3 van documentaire BBC).

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 17 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland
Terug naar boven 
Pagina 17 van 17Ga naar pagina : Vorige  1 ... 10 ... 15, 16, 17
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vogelwerkgroep Scheldeland
» Natuurbericht NP Scheldeland
» scheldeland.waarnemingen.be
» Toerisme Scheldeland
» Bestuur NP Scheldeland

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: