Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Twitchers

Ga naar beneden 
+3
Wes
erikroels
kobra
7 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 19  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptywo maa 21, 2018 5:28 pm

Ook in het Nieuwsblad: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180319_03416884
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyza maa 24, 2018 1:07 am

https://www.birdlife.org/worldwide/news/biking-birds-1
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptywo apr 18, 2018 6:51 pm

Geen Big Year maar een Big Day in het Dijleland:
http://www.natuurstudiegroepdijleland.be/bigday/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyma mei 07, 2018 10:11 am

Bericht Dominique Verbelen:
CLUB 400
Gisteren ben ik toegetreden tot de Club 400. Nadat Patrick Beirens als eerste Belg ooit de grens van de 400 vogelsoorten in België had overschreden, mocht ik gisteren hetzelfde doen, met dank aan Paul De Cnodder voor de schitterende ontdekking van een Westelijke Orpheusgrasmus in Hour (Namen). Volgende doel: Patrick eindelijk van zijn troon stoten, want hij is al net iets te lang de nummer 1, naar mijn goesting. Ik hoop alvast op een Withalsvliegenvanger (volgende week, of zo).
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydi mei 08, 2018 5:39 pm

kobra schreef:
Bericht Dominique Verbelen:
CLUB 400
Gisteren ben ik toegetreden tot de Club 400. Nadat Patrick Beirens als eerste Belg ooit de grens van de 400 vogelsoorten in België had overschreden, mocht ik gisteren hetzelfde doen, met dank aan Paul De Cnodder voor de schitterende ontdekking van een Westelijke Orpheusgrasmus in Hour (Namen). Volgende doel: Patrick eindelijk van zijn troon stoten, want hij is al net iets te lang de nummer 1, naar mijn goesting. Ik hoop alvast op een Withalsvliegenvanger (volgende week, of zo).

(Vervolg)

HOE LID WORDEN VAN CLUB 400?

Daar heb ik 47 jaar over nagedacht.

In de vroege jaren '80 was dat moeilijk. Geen internet, GSM of Rare Bird Alert. Alleen maar vrienden, die je belden wanneer er ergens een zeldzame kwiet rondwaarde. Tenminste: daar rekende je toch op. Essentie was dus dat je goede, betrouwbare maten had, die naast hun telefoon sliepen en je niet vergaten wanneer het weer eens raak was. Pas later kwamen de semafoons, met de iconische codeboekjes en de al even legendarische noodoproepen. Dat was fun! Het systeem werkte proper, al moest je door de 'raad der wijzen' wel worden toegelaten tot deze of gene semafoongroep. Smurfen kwamen er immers niet in, wegens 'vermeend onbetrouwbaar'. Gelukkig zat ik zelf in die 'raad der wijzen' en kon niemand me dus als smurf wegzetten (:-)).

Maar wat als er dan een rariteit opdook? Een auto had je immers nog niet, laat staan een rijbewijs. Allianties sluiten met rijdende vogelaars was een must. Kerels met voldoende drive om overal meteen heen te togen. Bij nacht en ontij, in weekend en op feestdag, bij voorkeur zonder gezin en zeker zonder vrouw. Met die mix kon je al een heel end wegkomen. In mijn race naar Club 400 was Gunter De Smet zo'n essentiële (rijdende) factor. Gedreven, snel en gewoon steengoed. Bedankt, Gunter!

En dan maar maken dat alles goed zat. Op reis gaan was altijd een afwegen (heeft me Woestijnplevier, Brilstern, Grijze Gors en Kraagtrap gekost), gezondheid moest meezitten (miste daardoor Kuifkoekoek) en nu en dan wat afgedwonen geluk kon ook nooit kwaad (leverde een Kleine Pijlstormvogel op). Die Kleine Pijl is (denk ik) de enige soort die ik mezelf cadeau heb gedaan. Alle andere dwaalgasten werden op een dienblaadje aangereikt door collega-vogelaars (waarvoor dank).

Het werden 400 mooie momenten. Soorten die we moesten inleveren (Zwartkeellijster) of later alsnog mochten bijschrijven (Elegante Stern). Soorten die als vermeend ontsnapt werden afgevoerd (Bronskoptaling, Buffelkopeend, Kuifzaagbek), andere die het vreemd genoeg dan weer wel haalden (Siberische Taling). Totaal geflipte dwalers (Bruine Lijster, Kleine Regenwulp, Langstaartklauwier) of vogels met een ship-assisted geurtje aan (Katvogel). In-the-hand-onlies (Zanggors, niet meegeteld in de Final 400) of gevallen die gewoon dringend moeten worden herzien en zullen zorgen voor een long-awaited armchair-tick (Purperkoet).

De drive is er intussen wel ietwat uit maar het genot om zoveel mooie momenten met anderen te mogen delen gelukkig nog niet. Nu nog even Patrick op een zwak moment betrappen en we staan zo op het hoogste schavotje :-)

Dominique Verbelen
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydi mei 15, 2018 10:51 am

Wel of niet op het lijstje?
https://www.rootsmagazine.nl/2018/05/07/jufferkraan-probleemvogel-voor-vogelaars/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydi mei 15, 2018 5:05 pm

En Dominique gaat ermee door...

BELGIE VS. NEDERLAND: OVER KOOIVOGELS EN SPLITTERIJ

Met 400 soorten zou je op de Nederlandse ranking niet op de 2de maar op de 280ste plek prijken. Nederland, Vogelland! Hoewel ...

Van zodra er een zondagse kippenkweker bij Oranje ergens een hok openzet, gaat gans de vogelende natie overstag. Grote Canadese Gans, Ross' Gans, Buffelkopeend, Kokardezaagbek, Marmermeend, Bronskopeend, Flamingo, Roze Pelikaan: heb ik allemaal al keurig afgevinkt in België maar werden alle weggeschreven als escape. Niet zo in Nederland. Tellen, die handel! Grootste pleitbezorger voor het 'als-het-vliegt-is-het-wild'-verhaal is de onverzettelijke (maar oersympathieke) Max Berlijn. Graag een lintje voor Max :-).

Onze Noorderburen hebben ook erg veel last van acute splitterij. Als twee vogels een halve pluim durven verschillen én als ze in Nederland zijn gepasseerd, hebben ze het vlaggen. Witbuikrotgans, Zwarte Rotgans, Westelijke Blonde Tapuit, Oostelijke Blonde Tapuit, Engelse Kwikstaart, Noordse Kwikstaart. Al zegt de rest van de wereld van niet, voor de klompenlopende kaasboeren zijn het soorten. U ziet: mijn lijst zou een flinke gang gaan, mochten we op z'n Nederlands tellen.

Maar er zijn ook harde verschillen. Massa's volwaardige soorten die in Nederland twitchbaar waren en in België niet. Omgekeerd is dat minder het geval. Een blik op mijn eigen lijst leert dat het dan vooral gaat om kleine vogels. Kleine Pijlstormvogel, Kleine Regenwulp, Kleinste Strandloper en (laten we wel wezen): Kleine Sprinkhaanzanger (een soort determineren op een gebrekkig DNA-onderzoek van een strontje: ik dacht het niet, beste tulpenkwekers). Voeg er nog een Mongoolse Plevier, een Sardijnse Grasmus, een Elegante Stern en een dubieuse Katvogel aan toe, en dat zal het zowat zijn aan soorten die ik België zag maar die nog op de Nederlandse lijst ontbreken. Voor wie me een stapje vooruit zou willen helpen: mijn Belgische schaamsoorten zijn alvast Grijze Gors, Withalsvliegenvanger, Kuifkoekoek en Woestijnplevier.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyzo jun 03, 2018 8:41 pm

Drie nieuwe soorten hier bij ons in 2016, drie nieuwe in 2017, maar nog geen enkele nieuwe soort in 2018...
Wie ontdekt de eerste nieuwe van dit jaar?

Twitchers - Pagina 11 Img_4617
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptywo jun 20, 2018 6:31 pm

https://www.natuurpunt.be/nieuws/roze-spreeuwen-op-komst-20180531
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyma jul 16, 2018 2:52 pm

Een artikel uit de oude doos van Dominique Verbelen:

Twitchers - Pagina 11 Img_5214
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydi aug 28, 2018 2:36 pm

Klaas Eigenhuis is niet meer - bij de meesten bekend omwille van zijn ontdekkingen van soorten waar alle twitchers dan naartoe snellen, maar bij mij vooral omwille van zijn prachtige boek over verklaring van vogelnamen.
https://www.dutchbirding.nl/nieuws/1475/klaas_eigenhuis_overleden
(Met o.a. Reactie van Dominique Verbelen)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydi aug 28, 2018 2:38 pm

kobra schreef:
Klaas Eigenhuis is niet meer - bij de meesten bekend omwille van zijn ontdekkingen van soorten waar alle twitchers dan naartoe snellen, maar bij mij vooral omwille van zijn prachtige boek over verklaring van vogelnamen.
https://www.dutchbirding.nl/nieuws/1475/klaas_eigenhuis_overleden
(Met o.a. Reactie van Dominique Verbelen)

Staat hier bij mij ook in de boekenkast:
https://www.trouw.nl/home/foet-of-fuut-~a95b142d/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptywo aug 29, 2018 4:04 pm

Allen daarheen Wink
https://www.birdguides.com/articles/american-black-tern-a-first-for-kent/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyzo sep 09, 2018 7:17 pm

Bergfluiter in Tuinbouwschool van Melle Question

Twitchers - Pagina 11 Fefee810
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydo sep 27, 2018 9:10 pm

http://www.birdlife.org/worldwide/news/man-has-just-broken-world-record
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyza sep 29, 2018 1:49 pm

En daar staat hij dan te blinken - de enige echte Grijze Wouw van Walle Exclamation

Twitchers - Pagina 11 00521310
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyma okt 01, 2018 8:05 pm

Er werd er ook eentje in NL gezien: “beetje onduidelijke foto” lijkt me een understatement Wink
https://waarneming.nl/waarneming/view/163024130
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydo okt 04, 2018 8:22 pm

En nog eentje... Question

Twitchers - Pagina 11 B855a010
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydo okt 11, 2018 11:42 pm

Radde’s Boszanger Exclamation Exclamation Exclamation
En wij dachten al dat het niet beter kon dan Walle dit jaar...
https://waarnemingen.be/waarneming/view/163422730
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptywo okt 17, 2018 8:12 pm

kobra schreef:
Radde’s Boszanger Exclamation Exclamation Exclamation
En wij dachten al dat het niet beter kon dan Walle dit jaar...
https://waarnemingen.be/waarneming/view/163422730

Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptydo okt 18, 2018 12:08 pm

En nu een Roodmus erbij Exclamation Exclamation
https://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/163706142
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyzo okt 21, 2018 7:37 pm

Nieuwe soort in UK brengt volk op de been:
https://www.birdguides.com/articles/rarity-finders-white-rumped-swift-in-east-yorkshire/
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyvr nov 02, 2018 4:05 pm

Spijkers met koppen - begin van laatste bericht van Dirk Draulans:

“Er zit een uiterst zeldzame Aziatische goudplevier op een natuurgebied voor mijn woonst, waar veel vogelliefhebbers naar komen kijken. Hetzelfde geldt voor een roodhalsgans, hoewel die een rood ringetje om de rechterpoot heeft, zodat het zeker een uit gevangenschap ontsnapt dier betreft. Mij kunnen zulke waarnemingen niet echt bekoren. Ik ben veel blijer met de 120 gewone goudplevieren voor mijn woonst, of de 250 wilde kolganzen.

Grote aantallen vogels zeggen meer over de waarde van een gebied dan echte zeldzaamheden. Ik genoot deze voormiddag van een troepje van twaalf kleine zwanen en van 27 lepelaars – vrij grote aantallen voor deze niet echt algemene dieren. Ik zag troepjes van 180 bonte strandlopers en 110 kluten. Over een rietkraag langs de Schelde vloog een twintigtal baardmannetjes – speciale rietmeesjes waar ik het hier al eens over gehad heb. Het zijn aantallen die illustreren dat de dieren zich goed voelen in de natuurgebieden in de regio.”
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyza nov 03, 2018 7:07 am

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Emptyza nov 03, 2018 1:05 pm

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Twitchers - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Twitchers   Twitchers - Pagina 11 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Twitchers
Terug naar boven 
Pagina 11 van 19Ga naar pagina : Vorige  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 19  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: