Aantal berichten : 24871 Registration date : 22-10-06
Onderwerp: Re: Een mot van een mot do okt 09, 2014 8:03 am
Twee snuitkevertjes en herfstuil samen aan den drank...
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/89054321 Gezien op 2014-10-08 Kalkense Meersen - Assels
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot za okt 11, 2014 4:41 pm
Bij al die Bruine Herfstuilen zat er ook een specialere: de Populierengouduil. Enkele jaren geleden had ik er al eens eentje hier op de muur op licht, maar nu pas tweede waarneming voor de streek en voor het eerst op smeer. Toch nog maar een 200-tal foto's van deze soort op waarnemingen.be - een vijftal van mij, dus misschien komt deze wel in aanmerking voor Kriebel van de Maand
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/89054278 Populierengouduil - Xanthia ocellaris gezien op 2014-10-08 Kalkense Meersen - Assels
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo okt 12, 2014 2:17 pm
Toch niet makkelijk te herkennen, die Populierengouduil. Leo heeft nu nog één van mijn onzekere goedgekeurd en een andere gecorrigeerd, dus in totaal nu drie exemplaren gezien in de voorbereiding van de wandeling t.g.v. de Nacht van de Duitsrenis.
Het betreft deze waarnemingen:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/89110779 Populierengouduil - Xanthia ocellaris gezien op 2014-10-09 Kalkense Meersen - Assels
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/89111313 Populierengouduil - Xanthia ocellaris gezien op 2014-10-09 Kalkense Meersen - Assels Foto's:
Lucgast Zeearend
Aantal berichten : 2084 Registration date : 09-01-11
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo okt 12, 2014 9:12 pm
En hierbij wat sfeerbeelden van de nachtvlindervallen tijdens de Nacht van de duisternis: De eenvoudige , maar zeer effectieve opstelling van Wouter. (Wit laken met ML lamp) Een skinnerval met fototoestel in aanslag. De groep van ongeveer 40 deelnemers rond Wouters val... (+ raar lichteffect) Was heel tof georganiseerd en kijk al uit naar de volgende editie! Luc
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo okt 12, 2014 9:42 pm
De kers op de taart voor de nachtvlinderaars is natuurlijk de Saffraangouduil die rond de lamp van Wouter kwam gevlogen. Voor mij alleszins een nieuwe soort en prachtig vlindertje om te tonen aan de mensen.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo okt 12, 2014 9:45 pm
En voor wie aangestoken wordt door de nachtvlinders - nog even wachten om een veldgids te kopen. De Nederlandstalige gidsen zijn sowieso uitverkocht en de nieuwe Engelse is ook al een aantal jaren oud.
Binnenkort zou er echter een nieuwe versie in het Nederlands verschijnen van de laatste Engelse editie. Die is volledig aangepast aan de situatie in de Lage Landen en volledig herwerkt. Dat betekent o.a. dat Wim Veraghtert voor alle soorten de zeldzaamheidsfactor heeft bekeken, want die was niet meer actueel. Er zijn de laatste jaren ook een aantal soorten bijgekomen.
wouter Zeearend
Aantal berichten : 539 Leeftijd : 50 Registration date : 12-10-06
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 13, 2014 8:37 am
Ja - het was een leuke avond. Voor herhaling vatbaar ! We kunnen beginnen denken aan een sessie IN de meersen, zoals Koenraad opmerkte.
Die opstelling met laken en lamp werkt inderdaad wel goed. Ik zou er nog 3 verbeteringen aan kunnen brengen: - nu is de lamp gemonteerd op een bak (+/- 15 cm hoog). Nadeel is dat als vlinders op de zijkant van de bak zitten, je deze minder goed kunt zien of fotograferen (tegenlicht) - groter wit laken. Als er echt veel vliegt op sommige zomeravonden, belandt er veel tussen het gras. - bescherming tegen regen voor lamp.
mvg
Wouter
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 13, 2014 10:11 am
Goed om weer wat te knutselen op koude winteravonden... Luc
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 13, 2014 11:31 am
wouter schreef:
Ja - het was een leuke avond. Voor herhaling vatbaar ! We kunnen beginnen denken aan een sessie IN de meersen, zoals Koenraad opmerkte.
Die opstelling met laken en lamp werkt inderdaad wel goed. Ik zou er nog 3 verbeteringen aan kunnen brengen: - nu is de lamp gemonteerd op een bak (+/- 15 cm hoog). Nadeel is dat als vlinders op de zijkant van de bak zitten, je deze minder goed kunt zien of fotograferen (tegenlicht) - groter wit laken. Als er echt veel vliegt op sommige zomeravonden, belandt er veel tussen het gras. - bescherming tegen regen voor lamp.
mvg
Wouter
Er kwam gisteren nog een vraagje binnen van een nachtvlinderaar wat die eigenaardige sliert was op de foto bij deze waarneming: http://waarnemingen.be/waarneming/view/89140581
Het antwoord van Wim V: Ik vrees dat er iemand/iets (bijna) op getrapt heeft (heb het zelf ooit ook al veroorzaakt...). Dit beestje heeft volgens mij zo niet meer lang meer te leven.
Ik denk inderdaad dat er nogal wat collateral damage is bij dit systeem en dat het geen slecht idee is om het laken wat groter te maken.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om een laken op te hangen - gebruikt Walle niet zo'n systeem?
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 13, 2014 1:09 pm
Misschien goed om een paar eierenschalen rond de lichtbak te zetten. Heb dit voor het eerst gezien bij Dirk VanMesel tijdens de nacht van de vleermuis. Heb dit een paar keer geprobeerd en dit werk goed... De vlinders gaan zich daar graag op nestelen... En ze zijn dan gemakkelijk s'morgens te bekijken als ze erin wegzitten... Luc
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 13, 2014 2:24 pm
Lucgast schreef:
Misschien goed om een paar eierenschalen rond de lichtbak te zetten. Heb dit voor het eerst gezien bij Dirk VanMesel tijdens de nacht van de vleermuis. Heb dit een paar keer geprobeerd en dit werk goed... De vlinders gaan zich daar graag op nestelen... En ze zijn dan gemakkelijk s'morgens te bekijken als ze erin wegzitten... Luc
Dat klopt, Luc - dat doet eigenlijk bijna iedereen met een Skinnerval. Daarom krijg je die ook meegeleverd als je een val bestelt: - 3 x 2 halve voor binnen in de bak - 4 grote voor rond de bak
Ik heb die ook zo opgesteld afgelopen zaterdag, maar jammer genoeg zonder succes (behalve de drie schietmotten dan en veel muggen).
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 20, 2014 10:33 am
Bi Luc Willems zat er afgelopen weekend blijkbaar nog heel wat leuks in de val: http://scheldeland.waarnemingen.be/user/view/40583?q=&akt=0&g=0&from=2014-10-19&to=2014-10-19&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&q=&zoektext=0&from=2014-10-19&g=8&akt=0&to=2014-10-19&prov=0&z=0&m=K&zeker=O&rows=20&month=0
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 20, 2014 12:50 pm
Inderdaad nog wel leuk om de val te blijven uitzetten... Bij mij was het minder maar toch nog leuk. (En minder stress voor het ingeven van het aantal soorten) Iemand enig idee wat dit is?
Het betreft deze waarneming http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/89288164 onzeker Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2014-10-19 Laarne - Centrum en omgeving Foto's:
bij voorbaat dank Luc
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 20, 2014 1:01 pm
De meester himself, Wim V. heeft gereageerd via de Facebook groep Nachtvlinders in België: "ik denk Gewone stofuil. Die vliegt normaal in de zomer, maar er is er pas nog één gefotografeerd. Een warm jaar doet rare dingen met motten." Gebruik meer en meer die weg om te determineren... Soms nog vlugger dan de Leo en bekeken door meerdere liefhebbers! De waarmeningen op wn.be worden slechts door enkele experts gecontroleerd... (Leo en Wim) Luc
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo okt 26, 2014 5:37 pm
Vannacht toch nog 13 vlinders in de val... Geen super speciallekes, maar toch nog leuk zo laat op het jaar... Ook is de Nieuwe gids van Nachtvlinders in het Nederlands beschikbaar... http://www.bol.com/nl/p/nachtvlinders/1001004002813628/#product_images Heb vlug besteld voor die terug is uitverkocht Luc
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 27, 2014 7:59 am
Lucgast schreef:
Vannacht toch nog 13 vlinders in de val... Geen super speciallekes, maar toch nog leuk zo laat op het jaar... Ook is de Nieuwe gids van Nachtvlinders in het Nederlands beschikbaar... http://www.bol.com/nl/p/nachtvlinders/1001004002813628/#product_images Heb vlug besteld voor die terug is uitverkocht Luc
Als ik vannacht thuiskwam, vloog er ook het een en ander aan de buitenverlichting - jammer genoeg er maar twee kunnen fotograferen (en aan de vlucht herken ik ze (nog??) niet
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma okt 27, 2014 7:45 pm
De eerste die ik zie vandaag is meteen een nieuwe voor mij: de HERFSTRIETBOORDER. Luc Willems heeft deze wel al een aantal keren gezien.
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/89497666 Herfstrietboorder - Rhizedra lutosa gezien op 2014-10-27 Wetteren - Slekkebeken
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di nov 11, 2014 8:36 am
De eerste Grote Wintervlinder is gearriveerd. Ook de Kleine Wintervlinder is er al.
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/95286486 Grote wintervlinder - Erannis defoliaria gezien op 2014-11-09 Wetteren - Slekkebeken
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot vr nov 14, 2014 7:29 am
Ook de eerste Zwartvlekwinteruil is hier gisteren opgedoken. Na drie dagen niets op smeer (behalve dan pissebedden, slakken, enz.) eindelijk een eerste (winter)nachtvlinder: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/95343928
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot vr nov 14, 2014 7:33 am
Heel wat bladeren van hazelaar met geplooide zijranden. Ik heb er eentje geopend en daar zat een larve in. Dat blijkt nu de Gewone zebramot te zijn - een nieuwtje hier in de streek.
Het betreft deze waarnemingen:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/95326175 Gewone zebramot gezien op 2014-11-10 Wetteren - d'Heide/Paelepelbos
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/95326181 Gewone zebramot gezien op 2014-11-10 Wetteren - d'Heide/Paelepelbos
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/95327250 Gewone zebramot gezien op 2014-11-10 Smetlede - Oud Smetlede
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo nov 16, 2014 5:36 pm
Vrijdagavond was er een bijeenkomst van belangstellenden voor nachtvlinders uit het werkingsgebied van WAKONA. Dat is eigenlijk het Waasland, maar het omvat een ruimer gebied. Ook de waarnemingen van Walle worden nog in hun statistieken opgenomen, want zijn tuin ligt net op de uiterste oostrand van dat gebied. Ook delen van Overmere, Uitbergen en Berlare zijn in dat gebied opgenomen, dus misschien niet slecht om het volledige gebied van Scheldeland op te nemen? Anders zitten we als nachtvlinderaars hier zowat tussen twee stoelen - Gent en het Waasland. We kunnen alleszins nog veel leren van hen.
Gelukkig gaat het aantal waarnemers van nachtvlinders hier de laatste jaren met rasse schreden vooruit. Na een vliegende start van Walle vorig jaar zijn daar dit jaar als twee kometen Lucgast en Luc W bijgekomen. Niet te vergeten neofiet Rani die direct bij haar tweede vangst een Paddenstoeluil in haar tuin vond - de eerste voor de streek!
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo nov 16, 2014 5:50 pm
Het voorbije jaar heeft de werkgroep zich vooral bezig gehouden met moerasnachtvlinders. Deze zouden als indicatorsoorten kunnen dienen voor bepaalde gebieden. Het afgelopen jaar hebben ze vooral veel vangsten gedaan in het Molsbroek, een gebied waarover ook heel wat historische gegevens beschikbaar zijn, dus goed om daarmee te vergelijken.
Ik heb die indicatorsoorten (alleen de macro's) ook bij ons eens bekeken en dat zie je dat er hier nog wat werk aan de winkel is. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat de meesten van ons vangen in onze eigen tuin. In de Kalkense Meersen zijn er nog altijd maar enkele tientallen nachtvlinders gezien, meestal waarnemingen van overdag.
In het lijstje zie je de afgekorte naam van de waarnemer (in het vet als er ook een bewijsfoto is). Dankzij het stijgend aantal waarnemers dit jaar is het aantal waargenomen macro-moerassoorten gestegen van 5 naar 10. Over al de jaren (sinds 2007) heen zijn er al ELF doorgegeven op scheldeland.waarnemingen.be. Ik ben zeker dat dit nog veel beter kan. In 2007 en 2008 was Wim Veraghtert op bezoek - de enige die hier al naar nachtvlinders keek. Hij had er direct 5 met slechts twee vangsten. Ook Walle heeft er 5 dit jaar, maar Luc W doet nog beter met direct bij zijn eerste jaar al 7 soorten. Hij zit dan ook aan de oostelijke rand van de Kalkense Meersen, in de buurt van voedselplanten zoals riet, enz.
Laatst aangepast door kobra op wo nov 19, 2014 4:41 pm; in totaal 1 keer bewerkt
wouter Zeearend
Aantal berichten : 539 Leeftijd : 50 Registration date : 12-10-06
Onderwerp: Re: Een mot van een mot wo nov 19, 2014 9:41 am
Is bovenstaande tabel enkel met waarnemingen van deze soorten IN de meersen ? Idd interessant om eens in de meersen een val op te zetten. Iemand een generator ?
mvg
Wouter
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot wo nov 19, 2014 3:56 pm
Dag Wouter, allemaal waarnemingen BUITEN of aan de rand van meersen (zoals jouw vangsten en die van Luc Willems). Voor zover ik weet, is hier geen generator beschikbaar. Ik ben naar de bijeenkomst van de Nachtvlinderwerkgroep van WAKONA geweest en hun prioriteit is nu ook het aanschaffen van een generator. Zij zouden nu een werkgroep oprichten onder de mantel van Natuurpunt. Ik heb besloten om er ook aan mee te werken, in de hoop dat ze ons gebied erbij nemen (net zoals ze dat gedaan hebben voor de Dagvlinders). Wij zitten hier anders overal tussen - niet bij WAKONA (hoewel ze daar de tuin van Walle wel bijnemen en die ligt nochtans in Kalken) en ook niet bij Gent/Merelbeke, enz. Groeten, Koenraad
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot wo nov 19, 2014 4:01 pm
Ik heb ook eens de waarnemingen van de micro-moerasvlindersoorten bekeken in ons afdelingsgebied. Daar zijn er nog maar 6 van gezien, allemaal met bewijsfoto's, vijf daarvan dit jaar alleen al door Walle in zijn tuin - is dat daar dan een moeras