Aantal berichten : 325 Registration date : 06-01-13
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo nov 23, 2014 5:26 pm
kobra schreef:
Het voorbije jaar heeft de werkgroep zich vooral bezig gehouden met moerasnachtvlinders. Deze zouden als indicatorsoorten kunnen dienen voor bepaalde gebieden. Het afgelopen jaar hebben ze vooral veel vangsten gedaan in het Molsbroek, een gebied waarover ook heel wat historische gegevens beschikbaar zijn, dus goed om daarmee te vergelijken.
Ik heb die indicatorsoorten (alleen de macro's) ook bij ons eens bekeken en dat zie je dat er hier nog wat werk aan de winkel is. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat de meesten van ons vangen in onze eigen tuin. In de Kalkense Meersen zijn er nog altijd maar enkele tientallen nachtvlinders gezien, meestal waarnemingen van overdag.
In het lijstje zie je de afgekorte naam van de waarnemer (in het vet als er ook een bewijsfoto is). Dankzij het stijgend aantal waarnemers dit jaar is het aantal waargenomen macro-moerassoorten gestegen van 5 naar 10. Over al de jaren (sinds 2007) heen zijn er al ELF doorgegeven op scheldeland.waarnemingen.be. Ik ben zeker dat dit nog veel beter kan. In 2007 en 2008 was Wim Veraghtert op bezoek - de enige die hier al naar nachtvlinders keek. Hij had er direct 5 met slechts twee vangsten. Ook Walle heeft er 5 dit jaar, maar Luc W doet nog beter met direct bij zijn eerste jaar al 7 soorten. Hij zit dan ook aan de oostelijke rand van de Kalkense Meersen, in de buurt van voedselplanten zoals riet, enz.
sneeuwbeer is toch ook al meerdere keren gezien dacht ik? (hier in de tuin zit die zeker toch)!
kobra Admin
Aantal berichten : 24871 Registration date : 22-10-06
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma nov 24, 2014 7:53 am
Je hebt gelijk, Walle. En zelfs met mooie foto's erbij: http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/photos/10035 Dat is daar het beste moerasgebied in de streek En zeggen dat Hussevelde zoveel hoger ligt dan de KM.
wouter Zeearend
Aantal berichten : 539 Leeftijd : 50 Registration date : 12-10-06
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma nov 24, 2014 8:59 am
Als je het plantenlijstje van hierboven bekijkt: riet, liesgras, gele lis als waardplant staan een beetje overal in sloten e.d. buiten de KM. Dus zal je de soorten op deze waardplanten ook wel ruimer dan de meersen vinden.
mvg
Wouter
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma nov 24, 2014 10:53 am
wouter schreef:
Als je het plantenlijstje van hierboven bekijkt: riet, liesgras, gele lis als waardplant staan een beetje overal in sloten e.d. buiten de KM. Dus zal je de soorten op deze waardplanten ook wel ruimer dan de meersen vinden.
mvg
Wouter
En zelfs zonder riet in de tuin heb ik hier al een aantal van die soorten gezien op licht. Toch wel interessant om ook nog een aantal van de zeldzamere soorten te gaan zoeken in de KM.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma nov 24, 2014 7:18 pm
En hier dan het nieuwe lijstje - inclusief Walle zijn Sneeuwbeer Hopelijk ben ik er nu geen meer vergeten.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma nov 24, 2014 7:22 pm
En hier nog eens de micro's - zo staan ze mooi onder elkaar.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma nov 24, 2014 7:42 pm
Sinds Wim Veraghtert hier begonnen is in 2007-2008 gaat het nu duidelijk vooruit met de belangstelling voor nachtvlinders. Hier het aantal geziene moerasnachtvlindersoorten per jaar - van 2007-2008 t.e.m. 2014.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di nov 25, 2014 7:58 am
Zou deze Variabele elzensteltmot nog goedgekeurd worden? http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/95538694
Misschien eens op forum van waarneming.nl plaatsen? http://forum.waarneming.nl/smf/index.php
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot do nov 27, 2014 8:41 pm
Er zijn er zelfs die in dit seizoen een micro vinden die nog niet eerder op waarnemingen.be gemeld werd: de Wereldbladroller
http://waarnemingen.be/waarneming/view/95624239
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot do nov 27, 2014 8:55 pm
Ook aan het totaal aantal gezien soorten van nachtvlinders het afgelopen jaar is te zien dat deze in het Scheldeland meer en meer populair worden
In 2007 werden nog maar 47 soorten doorgegeven - in 2014 al meer dan het tienvoudige of 471 soorten
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo nov 30, 2014 1:44 pm
Gisteren op de quiz lieten ze een mooie foto zien van een nachtvlinder - eentje die ik zelf al enkele keren heb gefotografeerd en toch zat ik er zo naast Geen Dromedaris, geen Kameeltje, maar een Kroonvogeltje: http://scheldeland.waarnemingen.be/user/photos/40586?groep=0&sex=0&z=0&q=kroonvogel&from=2009-11-30&to=2014-11-30&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0
Zonder veldgids lukt het dus nog altijd niet
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot vr dec 05, 2014 7:37 am
Gisteren in een oude paardenkastanje (in Aalst) een aantal vangbekertjes zien hangen - die dienen om de mannetjes van de Kastanjemineermot weg te vangen (worden gelokt met feromonen): http://www.tuinadvies.be/kastanjemineermot_bestrijden.htm
Lucgast Zeearend
Aantal berichten : 2084 Registration date : 09-01-11
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma dec 29, 2014 6:55 am
Een mooie boek "Nachtvlinders belicht" is uitverkocht in boekvorm, maar kan digitaal hier gedownload worden...: http://www.vlindernet.nl/doc/nachtvlinders_belicht_lr_1.pdf En binnenkort komt de vernieuwde, Nederlandstalige versie van "Nachtvlinders" door Waring Townsend uit... Mijn exemplaar is al voorbesteld en zal tegen 15 januari toekomen. Zo kunnen we ons perfect voorbereiden op een nieuw nachtvlinder seizoen... Kijk al uit naar warme, zwoele avonden met veel vlinders in de val! Luc
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot do jan 01, 2015 11:43 pm
Mijn eerste motje van het nieuwe jaar werd vandaag de zakjes in de voeg van de muur van de Zandzakdrager.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot vr jan 02, 2015 10:56 am
De nachtvlinders hebben in 2014 wat het aantal waargenomen soorten betreft de grootste progressie gemaakt in ons afdelingsgebied: - niet minder dan 4 waarnemers zagen nu meer dan 200 soorten; - Walle ging zelfs ruim boven de 300 soorten en breekt daarmee ruim het record.
Ook voor 2015 zijn er op nachtvlindergebied nog heel wat verrassingen te verwachten. De meesten vangen tot nu toe meestal in eigen tuin, maar wat als we onze actieradius zouden uitbreiden naar onze natuurgebieden, zoals bvb. de Kalkense Meersen
Walle Kwartelkoning
Onderwerp: Re: Een mot van een mot vr jan 02, 2015 10:19 pm
Ik zou zeker wel eens willen weten wat er in de Meersen en de bossen aan de Donk zit (Maaidonk, DDS,..) maar hoe pak je dat aan hé, er moet een lamp staan als je het deftig wil doen Moest er met natuurpunt of zo iets komen, ga ik zeker mee!
Lucgast Zeearend
Aantal berichten : 2084 Registration date : 09-01-11
Onderwerp: Re: Een mot van een mot za jan 03, 2015 8:57 am
Geen probleem om mijn val ergens te zetten, maar we moeten zeker zijn dat we die terugzien... Zou anders wel best gezellig zijn om eens een nachtje te "vlinderen" Luc
Walle Kwartelkoning
Onderwerp: Re: Een mot van een mot za jan 03, 2015 11:41 pm
En 't moet ook mogen hé! Ik denk dat de jagers de eersten zullen zijn die het zien en komen klagen
Walle Kwartelkoning
Onderwerp: Re: Een mot van een mot za jan 03, 2015 11:42 pm
Walle schreef:
En 't moet ook mogen hé! Ik denk dat de jagers de eersten zullen zijn die het zien en komen klagen
Tenzij er iemand connecties heeft, iemand met een stukje privé-terrein in de bossen of de meersen...
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo jan 04, 2015 7:00 pm
Walle schreef:
Ik zou zeker wel eens willen weten wat er in de Meersen en de bossen aan de Donk zit (Maaidonk, DDS,..) maar hoe pak je dat aan hé, er moet een lamp staan als je het deftig wil doen Moest er met natuurpunt of zo iets komen, ga ik zeker mee!
Op de Nacht van de Duisternis hebben we inderdaad afgesproken om met Natuurpunt Scheldeland eens vroeger te gaan lokken met lichtval. In de herfst hadden we maar weinig succes (ook wegens het weer) en in één van de vallen zaten zelfs alleen maar schietmotten.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo jan 04, 2015 7:02 pm
Walle schreef:
In de zomer valt dat meestal nog mee met de jagers - nu zijn ze daar echter direct als je ergens in de KM loopt. Er zijn op sommige plaatsen op dit moment ook weer enorm veel fazanten die de winter aan het overleven zijn
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo jan 04, 2015 7:03 pm
Walle schreef:
Walle schreef:
Tenzij er iemand connecties heeft, iemand met een stukje privé-terrein in de bossen of de meersen...
Natuurpunt heeft wel voldoende stukken waar we na aanvraag wel zullen mogen lichten.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot za jan 10, 2015 9:54 am
Nog eentje van vorig jaar - nu pas gedetermineerd: de Gloriemot: - nog maar een 80-tal waarnemingen op waarnemingen.be - eerste waarneming van deze soort tussen Gent/Lokeren/Dendermonde en Aalst
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/97098702 Gloriemot - Chrysoesthia drurella gezien op 2014-05-29 Wetteren - Slekkebeken
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di jan 13, 2015 8:37 pm
Eerste imago van het jaar is weer de Zwartvlekwinteruil - wel bijna 2 weken moeten wachten, want afgelopen weken te koud, te veel regen en wind om zich te laten zien.
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/97256426 Zwartvlekwinteruil - Conistra rubiginosa gezien op 2015-01-13 Wetteren - Slekkebeken
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo jan 18, 2015 5:20 pm
Vandaag een tip gekregen bij een foto van een waarneming van vorige zomer - het zou om een Koekoeksbloemspanner gaan, een zeldzame soort en eerste waarneming van deze soort in ons afdelingsgebied. Ik ben benieuwd of deze wordt goedgekeurd…
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/97405803 onzeker Koekoeksbloemspanner - Perizoma affinitata gezien op 2014-07-17 Wetteren - Slekkebeken