Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland

IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

Een mot van een mot

Ga naar beneden 
+4
kobra
wouter
Lucgast
Walle
8 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 28 ... 40  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra

Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydi jun 30, 2015 8:10 pm

Een kanjer van een beest - die Wilgenhoutrups (maar meestal wordt hij als rups gezien, vandaar wellicht de naam).

Het betreft deze waarneming:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/103873240
Wilgenhoutrups - Cossus cossus gezien op 2015-06-28 Wetteren - Slekkebeken

Een mot van een mot - Pagina 16 8872198

Een mot van een mot - Pagina 16 8872204

Een mot van een mot - Pagina 16 8872213
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydi jun 30, 2015 11:10 pm

Eerste waarneming van Doodshoofdvlinder - dood gevonden in bijenkorf.
Blijkbaar de eerste waarnemingen van deze waarnemer - direct 4 maal ingegeven (4 x zelfde exemplaar?).

Een mot van een mot - Pagina 16 2gvimw6
wouter
Zeearend
wouter

Aantal berichten : 539
Leeftijd : 50
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptywo jul 01, 2015 8:57 am

Gisteren de lamp aangelegd en er is heel wat op afgekomen, o.a. deze Buxusmot:

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/103916836

Een mot van een mot - Pagina 16 T4z0ht

Nieuw voor de streek, een exoot, en pestsoort op Buxus, de buxuskwekers zullen niet blij zijn.

Deze Grote groenuil was ook leuk, 2e voor de streek na Walle zijn exemplaar enkele weken terug.

Een mot van een mot - Pagina 16 24fyz5k

mvg

Wouter
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydo jul 02, 2015 3:48 pm

Ik zie dat Rani bij jou in de buurt vannacht ook een Grote groenuil heeft gevangen cheers
Zelf heb ik deze nog altijd niet gezien Sad

Een mot van een mot - Pagina 16 15pmmh2
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydo jul 02, 2015 3:51 pm

En ook deze ontbreekt nog op mijn lijstje - mooie foto van Rani Cool
Ook door Wouter al waargenomen, maar dan zonder foto.

Een mot van een mot - Pagina 16 35d6fcp
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydo jul 02, 2015 3:55 pm

Vandaag eens 6 verschillende feromonen geprobeerd in de tuin.
's Morgens geen succes met Hoornaarwespvlinder en Sneeuwbalwespvlinder, dus die zal ik elders eens moeten proberen.

Deze namiddag al na een half uur succes met 3 van de 4 soorten: geen Populierenwespvlinder, maar wel Wilgenwespvlinder en Bessenglasvlinder - die had ik al eerder, maar Appelglasvlinder is NIEUW voor mij (en eerste waarneming van deze soort in ons afdleingsgebied).
Jammer genoeg nog geen bewijsfoto, want eerste exemplaar is ontsnapt - er zullen er nog wel volgen, vandaag of de komende dagen.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydo jul 02, 2015 6:20 pm

En nu ook nog ZES Populierenwespvlinders - die feromonen zijn feromenaal Wink
Walle
Kwartelkoning
Walle

Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydi jul 07, 2015 9:09 pm

Enkele soortjes uit de Viroin vorig weekend:

Zwarte-l-vlinder
Een mot van een mot - Pagina 16 8925915

Eikenblad
Een mot van een mot - Pagina 16 8925910

Elzenspannertje
Een mot van een mot - Pagina 16 8925898

Grote vierbandspanner
Een mot van een mot - Pagina 16 8925875

Het was een prima nacht (vrijdag op zaterdag), eigenlijk iets te prima om goed te zijn, want heel het doek zag letterlijk zwart van de schietmotten, kokerjuffers en andere brol... Het was gewoon niet te doen!!! Goed om de opvallendste en grootste vlinders nog uit de soep te vissen, maar aan kleinere en minder opvallende beestjes was er geen beginnen, laat staan aan micro's.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydi jul 07, 2015 10:26 pm

Walle schreef:

Een mot van een mot - Pagina 16 8925910

Dat Eikenblad zou ik ook wel eens willen zien - er is net een Belgische postzegel van uitgekomen in een reeks over mimicry.

Een mot van een mot - Pagina 16 Jqot9c
wouter
Zeearend
wouter

Aantal berichten : 539
Leeftijd : 50
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptywo jul 08, 2015 9:19 am

Eikenblad een paar jaar terug gezien in het Z van Frankrijk, heel algemeen daar.

mvg

Wouter
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptywo jul 08, 2015 8:15 pm

Voor de nachtvlinderliefhebbers…

Zaterdag 11 juli: Moerasnachtvlinders in de Kalkense Meersen*

Deze avond gaan we met behulp van enkele vlindervallen op zoek naar nachtvlinders in ons grootste natuurgebied. In moerassige biotopen kunnen soms bijzondere soorten opduiken en daar hopen we dus ook op! Een bijzondere kennismaking met het nachtleven in de Meersen! Een organisatie van onze Insectenwerkgroep Scheldeland. Iedereen welkom!

Organisatie: Insectenwerkgroep Scheldeland.

Vertrek: 21u00 aan de kerk van Kalken

Einde: rond 23u30 (maar je kan vroeger naar huis gaan ook natuurlijk…)

Meenemen: laarzen, eventueel insectenpotje of vlindernet

Inlichtingen: Koenraad Bracke (kobra22@telenet.be of 09/369 99 34) of Luc Gasthuys (gasthuys@gmail.com of 0496/59 03 81)

*Neem zeker even contact op met Koenraad of Luc om te luisteren of deze activiteit doorgaat! Bij slecht weer is het immers niet mogelijk om de vlindervallen op te stellen en vliegen er ook nauwelijks nachtvlinders.
Walle
Kwartelkoning
Walle

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptywo jul 08, 2015 9:46 pm

kobra schreef:
Voor de nachtvlinderliefhebbers…

Zaterdag 11 juli: Moerasnachtvlinders in de Kalkense Meersen*

Deze avond gaan we met behulp van enkele vlindervallen op zoek naar nachtvlinders in ons grootste natuurgebied. In moerassige biotopen kunnen soms bijzondere soorten opduiken en daar hopen we dus ook op! Een bijzondere kennismaking met het nachtleven in de Meersen! Een organisatie van onze Insectenwerkgroep Scheldeland. Iedereen welkom!

Organisatie: Insectenwerkgroep Scheldeland.

Vertrek: 21u00 aan de kerk van Kalken

Einde: rond 23u30 (maar je kan vroeger naar huis gaan ook natuurlijk…)

Meenemen: laarzen, eventueel insectenpotje of vlindernet

Inlichtingen: Koenraad Bracke (kobra22@telenet.be of 09/369 99 34) of Luc Gasthuys (gasthuys@gmail.com of 0496/59 03 81)

*Neem zeker even contact op met Koenraad of Luc om te luisteren of deze activiteit doorgaat! Bij slecht weer is het immers niet mogelijk om de vlindervallen op te stellen en vliegen er ook nauwelijks nachtvlinders.
Ik denk dat ik wel afkom... als er nog iets van gerief nodig is, laat maar weten.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptywo jul 08, 2015 10:04 pm

Schitterend!
Ik heb jou een mailtje gestuurd met meer info.
Walle
Kwartelkoning
Walle

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydo jul 09, 2015 9:04 pm

Vorig weekend was ik op zoek naar (zeldzame) dagvlinders in de Maaidonk/domeinbos DDS.
Niet veel specialers gevonden dan citroenvlinder en eikenpage, wat ook wel leuk is. Tot ik op deze zeldzame zwartstipspanner botste, hopla direct een nieuwe voor de regio!

Een mot van een mot - Pagina 16 8930285

Ik was met het boek toch wel 100% zeker van determinatie. Op wnm.be blijft hij voorlopig echter nog niet goedgekeurd, terwijl ik hem gisteren in de groep 'nachtvlinders in België' gooide, waar hij dus wel bevestigd werd (oa door Wim V.).
cheers

Misschien zijn de nachtvlindermods met verlof, of hebben ze het te druk? Of ik kan de foto nog wat croppen, zodat het duidelijker wordt?
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptydo jul 09, 2015 10:04 pm

Wat gaan ze daar nog allemaal vinden in dat domeinbos Cool
Mooie aanwinst cheers
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyza jul 11, 2015 2:32 pm

Nog net op tijd mijn eerste Hoornaarvlinder gezien - ze gaan stilaan stoppen met vliegen dit jaar.
Gisteren in de Kalkense Meersen uitsluipgaten van Hoornaarvlinder gevonden, dus daar vanmorgen eens geprobeerd met feromonen en na een half uur al prijs Cool

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104227879
Hoornaarvlinder - Sesia apiformis gezien op 2015-07-11 Kalkense Meersen - Assels

Een mot van een mot - Pagina 16 8965658
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyza jul 11, 2015 3:49 pm

Deze hierboven kan vanavond bewonderd worden op de nachtvlinderwandeling van de Insectenwerkgroep van Natuurpunt Scheldeland Exclamation
Ik heb hier al veel uitsluipgaten in de streek gevonden, maar het is de eerste keer dat ik deze als imago zie (en ook een nieuwtje voor de Kalkense Meersen).
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyzo jul 12, 2015 12:53 pm

Lucgast schreef:
Leuke nachtvlinder nacht op zoek naar moerasnachtvlinders...
Geen echte speciallekes gespot maar toch een mooi aantal vliegertjes gedetermineerd..'
Voor herhaling vatbaar.
Enkele sfeerbeelden  en een Rietvink bij klaarlichte dag (the day after)...
Bedankt Kobra voor de organisatie en Wouter voor den elentriek
Luc & Ward

Een mot van een mot - Pagina 16 7fbb5bb3d7bf7b5e9cdcfa4704d62a39

Een mot van een mot - Pagina 16 70cd7c33eb1ff74024132f60a519bda4

Prachtig beestje - die Rietvink.
Die zag ik tot nu toe alleen als rups overdag in de Kalkense Meersen.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyzo jul 12, 2015 12:55 pm

Voor alles dat begint met Riet- en Moeras- moet je natuurlijk in de meersen zijn - zeker voor herhaling vatbaar!!
Over enkele dagen (als alles gedetermineerd is) eens checken of er al nieuwe moerasnachtvlindersoorten ontdekt zijn.
Walle
Kwartelkoning
Walle

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyzo jul 12, 2015 1:53 pm

kobra schreef:
Lucgast schreef:

Geen echte speciallekes gespot maar toch een mooi aantal vliegertjes gedetermineerd..'
Toch wel, had nog enkele pottekes mee met een paar vlinders die lastig waren (ne stofuil, spannertje, paar micro's).
En dus een kaartmot die ik nog nooit eerder zag, had die bij het opruimen nog vlug in een potje gestoken, blijkt nu een wilgenkaartmot te zijn.
Er zijn 2 soorten die er nog op lijken omdat er wat variatie in zit. Maar dit is een typisch beest als ik vergelijk met de determinatiefoto's op microlepidoptera.. De andere twee soorten zijn trouwens ook soorten op andere biotopen, de wilgenkaartmot is diegene van nattere biotopen met (knot)wilgen, wat perfect past hier in de KM.
En 't is dus ook een nieuwe voor de regio...
In uw bak zat er precies ook nog wat leuks Luc? cherry
Ben benieuwd naar die vedermot...
En blijkbaar had Lou Roelandt ook nog een speciale rups tijdens de wandeling?

Even rap de (voorlopig gedetermineerde) echte moerasnachtvlinders op een rijtje:

- rietvink
- gestreepte rietuil
- moerasgrasuil
- stippelsnuituil
- wilgenschorsvlinder
- rietmot
- lisdoddesnuitmot
- (liesgrassnuitmot) onzeker nog

Gestreepte rietuil
Een mot van een mot - Pagina 16 8974197

Gewone silene-uil
Een mot van een mot - Pagina 16 8974218

Wilgenkaartmot
Een mot van een mot - Pagina 16 8974394

Walle
Kwartelkoning
Walle

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyzo jul 12, 2015 2:03 pm

Oh ja, !!

Gewone silene-uil (zo gewoon is die nu ook weer niet) en gestreepte rietuil zijn ook nieuw voor het volledige afdelingsgebied!
Misschien zitten er zo nog wel een paar nieuwe tussen hoor...
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyzo jul 12, 2015 2:03 pm

Wat de rupsen betreft, geen speciallekes - ik heb de correcties al aan Lou doorgestuurd.
We hebben onderweg in de schemering twee grote rupsen gezien die omhoog kropen op een boom (één op populier en één op wilg).

Schilddrager - Subacronicta megacephala gezien (op stam van populier) op 2015-07-11 Kalkense Meersen - Assels
Een mot van een mot - Pagina 16 8973179

Plakker - Lymantria dispar gezien (op stam van knotwilg) op 2015-07-11 Kalkense Meersen - Assels
Een mot van een mot - Pagina 16 8973212
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyzo jul 12, 2015 6:05 pm

Walle schreef:
Oh ja, !!

Gewone silene-uil (zo gewoon is die nu ook weer niet) en gestreepte rietuil zijn ook nieuw voor het volledige afdelingsgebied!
Misschien zitten er zo nog wel een paar nieuwe tussen hoor...

Ook voor mij zaten er gisteren enkele nieuwe tussen, zoals Groot visstaartje, Oranje bandlichtmot en Geel spannertje, zodat ik nu sneller dan verwacht mijn persoonlijke soort nr. 2000 op de teller heb staan.

Groot visstaartje - Meganola albula gezien op 2015-07-11 Kalkense Meersen - Molenmeers

Een mot van een mot - Pagina 16 8977752

Oranje bandlichtmot - Sciota rhenella gezien op 2015-07-11 Kalkense Meersen - Molenmeers

Een mot van een mot - Pagina 16 8977303

Geel spannertje - Hydrelia flammeolaria gezien op 2015-07-11 Kalkense Meersen - Molenmeers

Een mot van een mot - Pagina 16 8977296
Lucgast
Zeearend
Lucgast

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyzo jul 12, 2015 10:03 pm

Goe bezig manne!
Op naar de volgende uitdaging om wat super speciallekes te zoeken!
Die Meersen hebben zeker nog niet al hun geheimen vrijgegeven!
Luc
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Emptyzo jul 12, 2015 11:59 pm

Eerst mijn vangsten van de voorbije dagen van thuis hier determineren, want daar zit blijkbaar ook nog het een en ander tussen.
Om te beginnen deze nieuwe micro (dankzij determinatie van Wim): Beukenspiegelmot.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104296114
Beukenspiegelmot - Cydia fagiglandana gezien op 2015-07-11 Wetteren - Slekkebeken

Een mot van een mot - Pagina 16 8981659
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 16 Empty

Een mot van een mot
Terug naar boven 
Pagina 16 van 40Ga naar pagina : Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 28 ... 40  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: