Aantal berichten : 24871 Registration date : 22-10-06
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 13, 2015 12:02 am
En deze werd hier al eerder gezien, maar nieuw voor mij (en zelf kunnen determineren dankzij jullie foto's, want die uilen in de veldgids, daar zijn de schakeringen in de tekening soms te klein voor mij).
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104296123 Aardappelstengelboorder - Hydraecia micacea gezien op 2015-07-11 Wetteren - Slekkebeken
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 13, 2015 7:57 pm
Op onze moerasnachtvlinder-avond werden 6 moerassoorten gezien - 2 macro's en 4 micro's. Dat is een record wat betreft aantal moerasnachtvlinders gezien op één avond hier in de streek. Er werd wel geen enkele nieuwe moerasvlindersoort van de bekende lijstjes gezien.
Misschien ben ik er wel eentje vergeten, want ik ben niet tot het einde gebleven.
Laten we beginnen met de macro's: - Moerasgrasuil - Egale rietboorder
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 13, 2015 8:02 pm
En dan de 4 micro's - 4 van de 5 die hier ooit zijn gezien nu allemaal gespot op één avond, dus veel beter kan niet - Rietsnuitmot - Liesgrassnuitmot - Lisdoddesnuitmot - Rietmot
Walle Kwartelkoning
Aantal berichten : 325 Registration date : 06-01-13
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 13, 2015 10:59 pm
Ha, muntbladroller staat ook bij de moerasmicro's? Ik geloof dat Luc die nog in zijn val zitten had. En er waren er inderdaad nog enkele..
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 13, 2015 11:03 pm
Walle schreef:
Ha, muntbladroller staat ook bij de moerasmicro's? Ik geloof dat Luc die nog in zijn val zitten had. En er waren er inderdaad nog enkele..
Schitterend Die Muntbladroller is dan de eerste nieuwe voor onze lijst en de teller staat dan op ZEVEN (2 micro's en 5 micro's) Op één avond dus al ons record van de moerasmicro's van een gans jaar geëvenaard.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di jul 14, 2015 12:43 am
Walle schreef:
Ik zie de Gestreepte rietuil er nu ook bij staan - de teller staat nu op ACHT En dat is een nieuwe soort erbij
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di jul 14, 2015 6:18 pm
Vraagje van Zwammer:
Tiens, is dat niet dezelfde nachtvlinder als op het forum ? Groot vissestaartje, dacht ik. En ook zelfde enscenering, op draad, hier van vliegenraam. Kan ook iets anders zijn, die dingen lijken allemaal op mekaar.
Goed gezien, Zwammer - Groot Visstaartje. Bij jouw foto zijn al die "toefkes" goed te zien - op onze foto's is dat niet zo te zien.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di jul 14, 2015 6:21 pm
Zwammer stuurde ook deze foto door, maar daar moet ik voorlopig het antwoord schuldig blijven. Iemand een idee
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di jul 14, 2015 10:21 pm
Ben hier net bezig met de laatste invoer van de ca. 200 nachtvlinders van 10-11 juli en daar zijn al een aantal nieuwe soorten uitgekomen. Ook een aantal die Lucgast en Walle de nacht daarop zagen in Molenmeers. Wim en Leo hebben al veel werk gehad met al mijn foto's, want ik heb van allemaal een foto getrokken. Zelfs van een volledig afgevlogen exemplaar, maar dat blijkt dan plots een zeldzame te zijn waar Wim wel weg mee weet: Een heel afgevlogen Bosrankdwergspanner. Het roodbruine achterlijf/borststuk maakt hem nog herkenbaar.
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104372210 Bosrankdwergspanner - Eupithecia haworthiata gezien op 2015-07-11 Wetteren - Slekkebeken
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot wo jul 15, 2015 1:29 pm
Uiteindelijk ben ik op 85 soorten nachtvlinders uitgekomen afgelopen weekend hier bij de vlinderval in de tuin (en nog een 10-tal die niet tot op soortnaam gedetermineerd kunnen worden of waar microscopisch onderzoek voor nodig is). Toch een zeer arbeidsintensieve bezigheid om dat allemaal te fotograferen en te determineren.
De nachtvlinderactiviteit in de KM leverde een 60-tal soorten op (en nog een tiental op de wandeling op smeer en feromonen, dagactieve soorten, rupsen). 32 of meer dan de helft van die soorten werden alleen in de KM gezien en niet in de tuin bij mij thuis, dus samen al ruim over de 100 soorten. En dan komen daar ook nog 13 unieke soorten bij die Lucgast in zijn tuin zag bij de vlinderval, dus we moeten hier samen zo'n 130 soorten nachtvlinders gezien hebben afgelopen weekend - een record
Op elke locatie zat een zeldzaamheid: - Wilgenkaartmot (KM) - Bosrankdwergspanner (kobra) - Geelkoplichtmot (Lucgast)
Lucgast Zeearend
Aantal berichten : 2084 Registration date : 09-01-11
Onderwerp: Re: Een mot van een mot wo jul 15, 2015 1:41 pm
Goe bezig... Wim V. was al aan het klagen op FB dat er teveel waarnemingen binnenkomen. Ge ziet, een zegen voor de één is een last voor een ander... Maar wij blijven dapper doorgaan! Begint stilaan wat verslavend te worden... Luc
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot wo jul 15, 2015 7:48 pm
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot wo jul 15, 2015 9:47 pm
Dirk doet ook goe mee: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104365898 Luc
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot wo jul 15, 2015 10:25 pm
Lucgast schreef:
Dirk doet ook goe mee: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104365898 Luc
Gelukkig werden een aantal van mijn 200 foto's door Dirk gedetermineerd (en dat waren zeker niet de gemakkelijkste, maar van dat klein grut). Zo had Wim wat minder werk - hoewel, hij moet ze dan ook nog goedkeuren.
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot do jul 16, 2015 4:31 am
Idd Dirk begint ook meer Rn meer actief te worden om te helpen determineren. Ik geef tegenwoordig enkel de twijfelgevallen en de nieuwe in. Of van die speciallekes die altijd de moeite zijn om te fotograferen. Spaart wat tijd voor mij en hen... In goede dagen neemt dit na een nachtje vlinderen toch een paar uur in beslag. Maar met plezier... Luc
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot vr jul 17, 2015 12:01 am
Vandaag nu voor de tweede keer een Appelglasvlinder kunnen lokken in de tuin - nu ook met bewijsfoto. Nog altijd achter plastiek, want die beestjes zijn blijkbaar sneller weg dan de andere wespvlinders. Dit zijn dus de twee eerste waarnemingen voor ons afdelingsgebied van deze zeldzame wespvlinder. Of zou ook deze niet zo zeldzaam zijn, net als die andere wespvlinders, maar is er gewoon nog nooit naar gezocht
Het betreft deze waarneming: http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104413511 Appelglasvlinder - Synanthedon myopaeformis gezien op 2015-07-16 Wetteren - Slekkebeken
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo jul 19, 2015 10:03 pm
Vandaag direct 2 Oranje dwergbladrollers gezien - nochtans al van 2010 geleden dat ik die nog gespot heb.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot zo jul 19, 2015 10:05 pm
En Walle heeft er een nieuwtje bij voor ons afdelingsgebied - nu maar hopen dat Wim of Leo die goedkeuren.
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 20, 2015 12:36 pm
Lucgast schreef:
De activiteit van nachtvlinders wisselt sterk van nacht tot nacht. Dat heeft te maken met temperatuur, vochtigheid, maanfase en bewolking. Maar dit jaar bleef het aantal nachtvlinders in de lichtvallen tot nu toe steeds opvallend ondermaats.
Ook een quote van Wim, maar dan wel op natuurbericht: http://www.natuurpunt.be/news/helft-nachtvlinderjaar-verloren#.VazN4yRhlm8
Dat gaat dan wel over de mannen die meewerken aan het nachtvlindermeetnet (en die kennen hun soorten, dus daar heeft Wim minder werk mee).
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 20, 2015 12:39 pm
Lucgast schreef:
Idd Dirk begint ook meer Rn meer actief te worden om te helpen determineren. Ik geef tegenwoordig enkel de twijfelgevallen en de nieuwe in. Of van die speciallekes die altijd de moeite zijn om te fotograferen. Spaart wat tijd voor mij en hen... In goede dagen neemt dit na een nachtje vlinderen toch een paar uur in beslag. Maar met plezier... Luc
Ik probeer ze toch allemaal in te geven, want die huis-, tuin- en keukensoorten zijn belangrijk voor de statistieken, zoals ook blijkt uit artikel.
"Zelfs bij warmere nachten zijn de aantallen van Gewone worteluil laag. Die soort haalt zijn niveau van 2013, toen het zowat de hele maand juni uitzonderlijk fris was. Hetzelfde geldt voor andere, algemene huis-, tuin- en keukensoorten zoals Lijnsnuituil, Kweekgrasuil en Bruine breedvleugeluil."
Dat geeft dan wel veel werk aan Wim, want daar zitten toch enkele tussen bij die uilen die niet altijd even evident zijn voor leken zoals ons.
Lucgast Zeearend
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 20, 2015 12:45 pm
Wim heeft mij een bericht gestuurd dat het binnenkort gedaan gaat zijn met lampen... Er is sedert april een Europees invoerverbod van kwikdamplampen. Dus raadt hij aan om een voorraad aan te leggen. Heb er ééntje gekocht bij Vermandel, maar is pokkeduur. Heeft er iemand andere adressen om aan die ML lampen te geraken? Luc
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 20, 2015 12:55 pm
Lucgast schreef:
Wim heeft mij een bericht gestuurd dat het binnenkort gedaan gaat zijn met lampen... Er is sedert april een Europees invoerverbod van kwikdamplampen. Dus raadt hij aan om een voorraad aan te leggen. Heb er ééntje gekocht bij Vermandel, maar is pokkeduur. Heeft er iemand andere adressen om aan die ML lampen te geraken? Luc
Dat vertelt Wim inderdaad al sinds vorig jaar en ik heb toen ook een reservelamp gekocht (bij dezelfde aanbieder Vermandel), want de tweede die ik had vond ik nergens meer terug. Een voorraad aanleggen is misschien wat overdreven, want voor de keren dat wij ze gebruiken (een 10-tal keer per jaar?) gaan die toch wel enkele jaren mee.
Walle Kwartelkoning
Aantal berichten : 325 Registration date : 06-01-13
Onderwerp: Re: Een mot van een mot ma jul 20, 2015 2:32 pm
Mijn vorige is inderdaad zo'n 6 jaar meegegaan, en ik heb ze toch wel veel gebruikt (vooral de laatste jaren dan toch). Nu heb ik er 4 nieuwe (1 in gebruik, 3 reserve). Maar dat zijn dus allemaal HPL 125W lampen. Het zijn die lampen waar een verbod op komt/is, maar hoe zit het met de andere varianten (zoals die ML, waarvoor geen transformator nodig is)? Als die nog overal vrij verkrijgbaar blijven, zou ik me ook niet te veel zorgen maken (ok, misschien zijn die HPL's wel wat straffer, maar met ML gaat het toch (bijna) even goed me dunkt)...
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di jul 21, 2015 10:21 am
Walle schreef:
Mijn vorige is inderdaad zo'n 6 jaar meegegaan, en ik heb ze toch wel veel gebruikt (vooral de laatste jaren dan toch). Nu heb ik er 4 nieuwe (1 in gebruik, 3 reserve). Maar dat zijn dus allemaal HPL 125W lampen. Het zijn die lampen waar een verbod op komt/is, maar hoe zit het met de andere varianten (zoals die ML, waarvoor geen transformator nodig is)? Als die nog overal vrij verkrijgbaar blijven, zou ik me ook niet te veel zorgen maken (ok, misschien zijn die HPL's wel wat straffer, maar met ML gaat het toch (bijna) even goed me dunkt)...
Dan kan je nog meer dan 20 jaar verder doen met die HPL's...
kobra Admin
Onderwerp: Re: Een mot van een mot di jul 21, 2015 10:23 am