Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland

IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

Een mot van een mot

Ga naar beneden 
+4
kobra
wouter
Lucgast
Walle
8 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 29 ... 40  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra

Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een mot van een mot - Pagina 18 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 21, 2015 10:25 am

Wel een nieuwtje hier bij ons uit Walle zijnen hof cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Walle
Kwartelkoning
Walle

Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 21, 2015 12:52 pm

Ja, en direct 2 exemplaren! ER zaten opvallend veel trekvlinders op het doek gisteren. Grootste verrassing waren inderdaad die florida-uilen. Maar inderdaad een droomsoort, zeker te scoren nu met die invasie! 'T is dus een zeer zeldzame trekvlinder uit Zuid-Europa (denk ik toch), die dit jaar een nooit geziene influx kent in W-Europa.
Dan ook nog meer dan 10 gamma-uilen en een grote worteluil (ook trekvlinder).
Moet er nog wat determineren dus misschien komt er nog iets leuks uit...

Grtjes
Walle
Kwartelkoning
Walle

Aantal berichten : 325
Registration date : 06-01-13

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 21, 2015 6:09 pm

Weer een nieuwe zeldzame, had hem vorige week al gezien en vermoedde dit beestje, maar nu dus de bevestiging op licht.
Morgenroodbladroller!

Een mot van een mot - Pagina 18 9052237

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104595874

Er zullen veel nachtvlinders bij de kriebel van juli staan denk ik geek
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptywo jul 22, 2015 10:29 am

Bij die micro's zijn er inderdaad nog heel wat ontdekkingen te doen.
Sommigen zijn zo klein dat je ze zelfs niet herkent als nachtvlinder.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptywo jul 22, 2015 10:32 am

Walle schreef:
Ja, en direct 2 exemplaren! ER zaten opvallend veel trekvlinders op het doek gisteren. Grootste verrassing waren inderdaad die florida-uilen. Maar inderdaad een droomsoort, zeker te scoren nu met die invasie! 'T is dus een zeer zeldzame trekvlinder uit Zuid-Europa (denk ik toch), die dit jaar een nooit geziene influx kent in W-Europa.

Grtjes

Heb vannacht ook nog eens de val gezet - inderdaad mooie aantallen en van het goede te veel…
Florida-uil denk ik niet gezien te hebben (ook al had ik deze "ingestudeerd").
Ben dan maar begonnen met de zekere in te geven (zonder werk voor admins) en ga de foto's later eens op mijn gemak bekijken, want anders slaat Wim weer tilt als er opnieuw 200 foto's komen Wink
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptywo jul 22, 2015 10:40 am

Walle schreef:

Grtjes

Ik wist niet dat Grote worteluil ook een trekvlinder is.
Die zat er misschien wel in, maar daar moeten de foto's meer duidelijkheid brengen.
Die had ik nog maar één keer - september 2013.
wouter
Zeearend
wouter

Aantal berichten : 539
Leeftijd : 50
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptywo jul 22, 2015 5:55 pm

kobra schreef:
Op onze moerasnachtvlinder-avond werden 6 moerassoorten gezien - 2 macro's en 4 micro's.
Dat is een record wat betreft aantal moerasnachtvlinders gezien op één avond hier in de streek.
Er werd wel geen enkele nieuwe moerasvlindersoort van de bekende lijstjes gezien.

Misschien ben ik er wel eentje vergeten, want ik ben niet tot het einde gebleven.

Laten we beginnen met de macro's:
- Moerasgrasuil
- Egale rietboorder

Een mot van een mot - Pagina 18 28aj7du

Ivm de bovenstaande lijst - er zijn er verschillende die zowiezo zeer onwaarschijnlijk zijn, bv. Moerasspinner (op Galigaan). We zouden die lijst eensmoeten updaten met wat op basis van wat ivm voorkomen van voedselplanten in de meersen kan en wat niet kan.

mvg

Wouter
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydo jul 23, 2015 8:36 pm

Die lijsten komen van een onderzoek in de Netevallei (verschenen in Natuurpunt.focus).
Vorig jaar hebben ze ook met die lijst gewerkt bij Nachtvlinderwerkgroep WAKONA (inventarisatie Molsbroek).
Er staan natuurlijk een aantal soorten op die wij hier nooit kunnen hebben, maar het is een goed vergelijkingspunt met andere interessante gebieden.
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydo jul 23, 2015 8:40 pm

Vandaag een wespvlinderspotter uit een naburige afdeling op bezoek gehad - speciaal voor hem 6 vallen opgehangen in de tuin, maar slechts bij 2 soorten succes (2 Populierenwespvlinders en 1 Wilgenwespvlinder).

Voor sommige soorten is het al wat laat, maar een andere soort begint nu pas: de Frambozenglasvlinder.
Dirk De Mesel had eergisteren het eerste exemplaar in de provincie Luxemburg.
Eens benieuwd of ik deze zeldzame ook in de tuin ga hebben de komende weken.

Een mot van een mot - Pagina 18 2112s5i
Lucgast
Zeearend
Lucgast

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptyvr jul 24, 2015 8:40 am

Zag vandaag in de bak een stippelmot met een grotere vlek...
Dacht, daar trek ik wel eens een fotoke van, je weet maar nooit.
En ja hoor een zeldzame Grootvlekstippelmot als eerste in onze regio en toegevoegd aan de lijst van de Speciallekes...
Ge moet toch verdorie blijven opletten. Het zit hem soms in de details!
Luc

Het betreft deze waarneming
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104694952
Grootvlekstippelmot - Yponomeuta plumbella gezien op 2015-07-24 Laarne - Centrum en omgeving
Foto's:
Een mot van een mot - Pagina 18 9074697
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptyvr jul 24, 2015 8:56 am

Lucgast schreef:
Zag vandaag in de bak een stippelmot met een grotere vlek...
Dacht, daar trek ik wel eens een fotoke van, je weet maar nooit.
En ja hoor een zeldzame Grootvlekstippelmot als eerste in onze regio en toegevoegd aan de lijst van de Speciallekes...
Ge moet toch verdorie blijven opletten. Het zit hem soms in de details!
Luc

Het betreft deze waarneming
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104694952
Grootvlekstippelmot - Yponomeuta plumbella gezien op 2015-07-24 Laarne - Centrum en omgeving
Foto's:
Een mot van een mot - Pagina 18 9074697

Zelf inderdaad nog niet gevonden, ook al probeer ik zo veel mogelijk van die stippelmotten te fotograferen (en er kunnen er soms veel in de val zitten).
Voor veel van die stippelmotten moet je naar de vlekken opzij kijken en bij deze zit de kenmerkende vlek duidelijk bovenaan, dus zal nu ook altijd zeker nog een foto van boven nemen.

Voor stippelmotten heb ik een overzichtje met kenmerken in mijn documentatiemap over nachtvlinders. Eigenaardig genoeg staat daar bij de Grootvlekstippelmot de volgende tekst: "Een wijdverbreide en gewone soort, die overal kan worden waargenomen." scratch
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptyvr jul 24, 2015 9:01 am

De Grootvlekstippelmot is één van de weinige die goedgekeurd wordt omdat ze niet zo moeilijk herkenbaar is.
Meestal houden de administrators zich niet bezig met al die stippelmotten die ingeven worden.
Ik probeer ze wel op soortnaam te brengen, maar meestal zonder reactie.
Soms komt wel de reactie om er "stippelmot spec." van te maken, ook al denk ik de kenmerken gezien te hebben.

Een mot van een mot - Pagina 18 2hy8eic
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptyvr jul 24, 2015 9:04 am

Vorig jaar werd Vogelkersstippelmot wel nog goedgekeurd.

Een mot van een mot - Pagina 18 Jb6bzd
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptyvr jul 24, 2015 9:14 am

kobra schreef:
Vandaag een wespvlinderspotter uit een naburige afdeling op bezoek gehad - speciaal voor hem 6 vallen opgehangen in de tuin, maar slechts bij 2 soorten succes (2 Populierenwespvlinders en 1 Wilgenwespvlinder).

Voor sommige soorten is het al wat laat, maar een andere soort begint nu pas: de Frambozenglasvlinder.
Dirk De Mesel had eergisteren het eerste exemplaar in de provincie Luxemburg.
Eens benieuwd of ik deze zeldzame ook in de tuin ga hebben de komende weken.

Eens een overzichtje gemaakt van mijn waarnemingen van de glasvlinders.
Die waarnemingen blijkt wel op te vallen op waarnemingen.be, want zowel van de afdeling NP Boven-Schelde als van de NP Gent kwamen er al reacties om dat daar ook te proberen (of om mijn trucjes te kennen, want daar soms minder succes).

Op onderstaand lijstje:
- datum vangst
- uur vanaf wanneer ik de feromonenval geplaats heb
- moment wanneer de eerste vlinder werd opgemerkt (of eventueel na 4 uur maar gaan kijken en dan zaten er bvb. 6 stuks in).

Dat was meestal in de tuin en dan ging ik gereld (elk kwartier?) kijken. Uit het lijstje (zie laatste bijlage) blijkt dan toch dat het lang kan duren vooraleer er een eerste vlinder komt. Sommigen staan maar vijf minuutjes te wachten en dan heb je natuurlijk weinig kans op succes.
Ook bij mij niet altijd succesvol en daarom vermeld ik de laatste tijd ook de nulvangsten.

Een mot van een mot - Pagina 18 33cuqhc
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptyvr jul 24, 2015 11:45 pm

Van deze was Lucgast onzeker, maar werd nu door Leo op zeker gezet scratch

Een mot van een mot - Pagina 18 Ta0eic
Lucgast
Zeearend
Lucgast

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptyza jul 25, 2015 6:49 am

De Leo geraakt wat overwerkt... bounce
Luc
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptyza jul 25, 2015 9:20 am

Lucgast schreef:
De Leo geraakt wat overwerkt...  bounce
Luc

Of zou er niet meer van te maken zijn Question
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 28, 2015 2:21 pm

Weer een nieuwtje erbij voor ons afdelingsgebied - met dank aan Leo voor determinatie.

Het betreft deze waarneming:
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104826030
Bonte lariksbladroller - Spilonota laricana gezien op 2015-07-22 Wetteren - Slekkebeken

Een mot van een mot - Pagina 18 9111048

Een mot van een mot - Pagina 18 9111050

Een mot van een mot - Pagina 18 9111054
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 28, 2015 2:23 pm

Deze is nieuw voor mij, maar Walle en Luc W hadden hem (of haar?) al eerder.

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104798540
Viervleksteltmot - Calybites phasianipennella gezien op 2015-07-22 Wetteren - Slekkebeken

Een mot van een mot - Pagina 18 9101876

Een mot van een mot - Pagina 18 9101877
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 28, 2015 8:39 pm

kobra schreef:

Bovenstaand bezoekje dateert van 23 juli. Ik kan begrijpen waarom er iemand bij mij kwam kijken om te zien hoe dat hier zo makkelijk gaat - als je de facebookberichten van de dagen daarvoor bekijkt Wink

Een mot van een mot - Pagina 18 2prsgoi

Een mot van een mot - Pagina 18 291nd06

Een mot van een mot - Pagina 18 Jq3nmf
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 28, 2015 8:44 pm

In de afdeling Boven-Schelde zijn de nachtvlinders zeer populair - te zien aan de vele berichten op hun facebook-pagina.
Ook hier op het forum is het één van de populairste topics.

Een mot van een mot - Pagina 18 Ea1s0w
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 28, 2015 8:46 pm

Ze maken er zelfs een wedstrijden van tussen de verschillende gemeenten van de afdeling.
Ik denk dat die van Rani voor Melle (Gontrode) niet meegeteld zijn...

Een mot van een mot - Pagina 18 S1loh2
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 28, 2015 8:59 pm

En hoe zit het hier in onze afdeling Question

- Laarne (Lucgast, Rani, Walle, Wouter): 514 ex.
- Wetteren (kobra): 448 ex.
- Berlare: (Dirk DM, Luc W): 434 ex.
- Wichelen (?): 101 ex.

We missen dus vooral nog een vanger in Wichelen (Serskamp, Schellebelle).
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptydi jul 28, 2015 9:07 pm

kobra schreef:
En hoe zit het hier in onze afdeling Question

- Laarne (Lucgast, Rani, Walle, Wouter): 514 ex.
- Wetteren (kobra): 448 ex.
- Berlare: (Dirk DM, Luc W): 434 ex.
- Wichelen (?): 101 ex.

We missen dus vooral nog een vanger in Wichelen (Serskamp, Schellebelle).

Gedeeltes van bepaalde gemeenten liggen buiten onze afdeling.
Als je de volledige gemeente bekijkt, dan krijg je een ander verhaal:

- Berlare: 711 soorten (vooral dankzij Dirk DM en de Heidemeersen: 665 soorten!)
- Laarne: 515 soorten
- Wetteren: 448 soorten
- Wichelen: 101 soorten
kobra
Admin
kobra

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Emptywo jul 29, 2015 9:45 am

Weer een leuke erbij: de Wegedoorntwijgmot - EERSTE waarneming voor waarnemingen.be.
Lijkt sterk op Wegedoornknopmot (zeer zeldzaam en nog maar een 20-tal waarnemingen op waarnemingen.be), maar de twijgmot staat zelfs nog niet op waarnemingen.be (wel al op waarneming.nl).

Het zit hem in de details zoals Nederlands administrator T. Muus opmerkt:
"Sorhagenia cf. janiszewskae, deze heeft duidelijk slankere vleugels dan S. rhamniella."
In Nederland hebben ze deze wel al gezien (en goedgekeurd).

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/104758833
onzeker Wegedoornknopmot - Sorhagenia rhamniella gezien op 2015-07-22 Wetteren - Slekkebeken

Een mot van een mot - Pagina 18 9091709

Een mot van een mot - Pagina 18 9091710
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Een mot van een mot   Een mot van een mot - Pagina 18 Empty

Een mot van een mot
Terug naar boven 
Pagina 18 van 40Ga naar pagina : Vorige  1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 29 ... 40  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: