Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Nog waterrallen en slechtvalk

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyzo dec 10, 2006 8:39 pm

Zaterdag rond 16.30 samen met Erik Roels even het stuk van Molenmeers tussen de zoutfabriek en de "wintertalingplas" gaan inventariseren op waterral.

Goed voor 5 zangposten!!!

Ook nog vermelden dat er in een boom daar een Slechtvalk vertoefde. Die nadien wegvloog richting populierenbos achter 't Zoutfabriek. Het was reeds goed aan 't schemeren en de grootte vergeleken met 2 eksters die in dezelfde boom zaten, durf ik stellen dat het een mannetje was.

Duidelijk hebben we de gebandeerde staart gezien en bij het wegvliegen viel de lichte staartbasis goed op.

De groetjes

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyza jan 06, 2007 5:38 pm

Neos schreef:

Ook nog vermelden dat er in een boom daar een Slechtvalk vertoefde. Die nadien wegvloog richting populierenbos achter 't Zoutfabriek. Het was reeds goed aan 't schemeren en de grootte vergeleken met 2 eksters die in dezelfde boom zaten, durf ik stellen dat het een mannetje was.

Marc

Er is al veel over geschreven over de Slechtvalk in Vlaanderen. In "Mens en Vogel" staat nu het artikel "Slechtvalk boert goed". In een tabel staan daar alle broedresultaten - een minimum van 45 standparen. Wel al aan Sint-Baafs in Gent, maar (voorlopig?) nog niet in de KM.

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyza jan 06, 2007 6:00 pm

Tja, Kobra, klinkt op 't eerste zicht goed. Maar, en dan ga ik me nu op glad ijs begeven, is dit niet een beetje faunavervalsing? Hoort die slechtvalk wel in Vlaanderen thuis? In feite is het toch een vogel van steile rotswanden en niet van Kathedraaltorens en fabrieksschouwen hé.

Groetjes

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyza jan 06, 2007 7:25 pm

Slechtvalk - uit J.G.Th van Nes over nesten en broeden: Gebruikt nesten van reigers, kraaien en buizerds. Nesteld ook op de grond. Zeer weinig materiaal. Soms jaren dezelfde horst.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyza jan 06, 2007 8:01 pm

Neos schreef:
Tja, Kobra, klinkt op 't eerste zicht goed. Maar, en dan ga ik me nu op glad ijs begeven, is dit niet een beetje faunavervalsing? Hoort die slechtvalk wel in Vlaanderen thuis? In feite is het toch een vogel van steile rotswanden en niet van Kathedraaltorens en fabrieksschouwen hé.
Marc

Ik kan een stuk met je meegaan. Dat mogen allemaal maar voorlopige maatregelen zijn, net zoals die nestkasten voor Torenvalken, Kerkuilen, OOievaars e.a. (die er niet alleen maar mogen voor dienen om zoveel mogelijk van die vogels te ringen). Het belangrijkste is om er weer voor te zorgen dat hun biotoop er is, dus een langetermijndenken.

In Engeland en Schotland is men al jaren bezig met herintroduceren van soorten die daar ooit inheems waren. Dat lukte al met bvb. Visarend en Rode Wouw. In "Mens en Vogel" kon je lezen dat men dat nu ook probeert of zal proberen met Grote Trap en Zeearend. Ook daar is veel discussie over of dat wel allemaal verantwoord is (zeker als men het kostenplaatje gaat maken).
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyza jan 06, 2007 8:10 pm

erikroels schreef:
Slechtvalk - uit J.G.Th van Nes over nesten en broeden: Gebruikt nesten van reigers, kraaien en buizerds. Nesteld ook op de grond. Zeer weinig materiaal. Soms jaren dezelfde horst.

Dat wist ik niet. Bij Slechtvalken denk ik in de eerste plaats aan die kunstmatige nesten op koeltorens en kathedralen. Dan is hij daar een concurrent van de Torenvalk en de Ransuil?

Dan mogen ze de kraaien- en eksternesten natuurlijk niet uitschieten zoals nu zo vaak gebeurt. Het zou de eerste keer niet zijn dat een ransuilenjong aan zijn einde komt in de KM omdat een kraaiennest in de vork van een populier vernietigd wordt. Heb daar ooit nog foto's van genomen (en moet hier thuis nog altijd enkele van die veren liggen hebben van één van die ransuiltjes die zo aan zijn einde gekomen is).

Vogels worden nog altijd - ook door de zogenaamde natuurbeschermers - te veel ingedeeld in de goede en de slechte soorten. Kraaien en eksters hebben een slechte reputatie en bij uitschieten van hun nesten komt er ook maar weinig reactie van de natuurbeschermers Exclamation
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyza jan 06, 2007 10:31 pm

erikroels schreef:
Slechtvalk - uit J.G.Th van Nes over nesten en broeden: Gebruikt nesten van reigers, kraaien en buizerds. Nesteld ook op de grond. Zeer weinig materiaal. Soms jaren dezelfde horst.

Je hebt me dat nog al eens verteld Erik, maar tot hiertoe heb ik dat nog maar in één ander boek bevestigd gezien. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die informatie fout is natuurlijk.

Het betreft hier het boek "Broedende vogels" van Winwood Reade /Erik Hosking uit 1967. Toevallig ook een boek over nesten en eieren en uit diezelfde periode.

Hierin staat letterlijk: broedt van april tot juli, in open en ruig terrein op heide, klippen en ook wel in bossen. Nest in rotsnissen of passende ruimten in hoge gebouwen, soms in verlaten nesten van Kraaien of andere roofvogels, een enkele maal op de grond. Vaak uitgekrabbeld in zachte ondergrond; er wordt geen nestmateriaal aangedragen.

De foto in het boek bevat een volwassen vogel met donsjong, echter op een rotsrichel.... Waar het mijns inziens toch éénvoudiger had geweest, gelet op de mogelijkheden van toen, om een nest in een boom of op de grond te fotograferen.

Het is natuurlijk geen uitzondering dat de ene auteur eens wat informatie "leent" bij de andere natuurlijk.


Groetjes

marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyzo jan 07, 2007 8:39 am

HEEL HEEL vroeger was de Slechtvalk een algemene broedvogel, en algemene vogels zijn minder kritisch wat hun broedplaats betreft... Dus kraaiennesten horen daar dus ook bij.

Als je op de rand van de uitroeiing hebt gestaan, kies je waarschijnlijk wel ee n veilige koeltoren of rotswand...

De Slechtvalk als grondbroeder lijkt me wel zeer waarschijnlijk op de toendra in het hoge noorden. De Giervalk en het Smelleken doen dat daar ook.

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyzo jan 07, 2007 9:33 pm

In Duitsland was er in 2005 op het Waddeneiland Trischen een zeldzaam broedgeval op de grond! De 4 jonge kuikens werden geringd en hebben het wellicht overleefd. Dat eilandje wordt onderhouden door de NABU (Naturschutzbund of laat ons zeggen het Duitse Natuurpunt). In het artikel is ook sprake van broeden in hoge bomen, dus niet alleen op rotsen. Dat wil dus zeggen dat ze zich gewoon aanpassen aan de plaatselijke toestand en daar op dat Waddeneiland moeten ze alleen oppassen voor meeuwen die de eieren zouden kunnen roven.

11. Mai 2005: Im Jahr 1999 gab es eine kleine Sensation auf der vom NABU betreuten Wattenmeerinsel Trischen: Zum ersten Mal brütete in der Salzwiese ein Wanderfalkenpärchen – was die erste und bisher einzige Bodenbrut in Mitteleuropa darstellt, denn sonst brüten diese größten heimischen Falken bei uns nur auf Felsen und hohen Bäumen.

Het volledige artikel op: http://www.nabu.de/m05/m05_03/03783.html
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Emptyvr apr 15, 2011 6:27 pm

Ik vernam van een werknemer van het UZ in Gent dat daar nu ook een koppeltje slechtvalken broedt! Het zou in de interne nieuwsbrief van het UZ gestaan hebben. Als die valken een duif toetakelen, kan men die meteen naar intensive care dragen... Twisted Evil
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Nog waterrallen en slechtvalk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog waterrallen en slechtvalk   Nog waterrallen en slechtvalk Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nog waterrallen en slechtvalk
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waterrallen troef aan Oude Schelde
» Vogelwaarnemingen buiten de KM
» Leuke vogelwaarnemingen
» Nieuwe boom voor de slechtvalk?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: