Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Het wordt kouder

Ga naar beneden 
5 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyzo dec 17, 2006 2:14 pm

Met de kou komt er wat meer vogelleven in en rondom de tuin:

- deze morgen rond 9 uur een lange streep van 47 GRAUWE GANZEN die overvlogen (richting zuidwest)

- deze middag rond 13 uur de eerste KEEP van deze winter aan de voedertafel

Het wordt kouder Keepar5

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 19, 2006 7:14 am

Ook bij ons gisteren voor het eerst 2 vinken en 1 keep in de tuin.
Er zit wel al een aantal dagen een mannetje zwartkop in de klimplanten (waarvan de kamperfoelie trouwens nog bloeit...). De zwartkopjes komen elk jaar terug, maar dit jaar is het de eerste keer dat ik ook een mannetje zie.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 19, 2006 8:27 am

18 december en nog een Zwartkop, mooie waarneming vind ik dat ! cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 19, 2006 4:52 pm

Ze zitten hier elke winter. Vorig jaar dagelijks een drietal vrouwtjes zwartkop op de vetbolletjes. Dit jaar alleen nog maar mannetje zwartkop. Als het kouder wordt, zal de rest ook nog wel volgen denk ik...

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 19, 2006 5:45 pm

leparadisperdu schreef:
Als het kouder wordt, zal de rest ook nog wel volgen denk ik...

Heum, ofwel bedoelt dimi matkop ipv zwartkop, ofwel is er inderdaad vanalles grondig aan 't mislopen met het klimaat ...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 19, 2006 7:19 pm

tseef schreef:
18 december en nog een Zwartkop, mooie waarneming vind ik dat ! cheers

Vorige winter zat hier ook Zwartkop in de tuin, maar deze winter nog niet gezien.

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 19, 2006 7:26 pm

JAN schreef:
leparadisperdu schreef:
Als het kouder wordt, zal de rest ook nog wel volgen denk ik...

Heum, ofwel bedoelt dimi matkop ipv zwartkop, ofwel is er inderdaad vanalles grondig aan 't mislopen met het klimaat ...

Jan, bedoel je niet matkop en glanskop??
Zwartkop is toch van een andere familie?

Het wordt kouder Blackcapze2
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 19, 2006 7:35 pm

nee dat bedoel ik niet, ik zeg gewoon matkop omdat een verspreking tussen zwartkop en matkop mij niet zo gek lijkt.
ik dacht gewoon dat hij zich misschien had versproken, omdat hij zegt dat er nog moeten komen deze winter, en dat mij nu niet de meest logische redenering lijkt voor een zomergast ...

JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 19, 2006 7:40 pm

Jan,

Het zijn zwartkopjes hoor, geen meesjes.

Het wordt kouder Zwartkopqv3.th

Ze overwinteren hier elk jaar, altijd op dezelfde plek in een grote krulwilg, met veel klimplant om zich in te verschuilen. Ze laten zich alleen zien als ze van de vetbollen of van de bessen van de klimop eten. Ik zal eens proberen er in de Kerstvakantie een foto van te nemen (ben wel niet echt uitgerust om goeie digitale foto's te nemen Embarassed ). Als ik er in slaag iets deftigs te kieken, post ik ze. Anders kom je maar eens een dagje aan ons raam postvatten Wink

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptywo dec 20, 2006 12:03 am

Awel Jan, ik bedoel met komen dat ze gewoon nog de weg naar onze tuin (lees voederplaats...) moeten vinden. Dit jaar heb ik ook nog maar 1 keep en 3 vinken gezien, ook die moeten nog komen nietwaar tongue
Er ligt hier achter onze tuin nog voldoende groen, bos, beek, moestuin, ... waar ze 's winters kunnen pleisteren. Zoveel zijn het er nu ook weer niet hoor. Vorig jaar 3 wijfjes, dit jaar een mannetje. Vermoedelijk zijn het toch minimum 4-tal individuen die hier in de buurt overwinteren.

JAN schreef:
nee dat bedoel ik niet, ik zeg gewoon matkop omdat een verspreking tussen zwartkop en matkop mij niet zo gek lijkt.
ik dacht gewoon dat hij zich misschien had versproken, omdat hij zegt dat er nog moeten komen deze winter, en dat mij nu niet de meest logische redenering lijkt voor een zomergast ...

JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptywo dec 20, 2006 10:19 am

oke, bij deze ook alweer een misverstand uit de wereld geholpen
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyvr dec 22, 2006 3:15 pm

Deze namiddag alweer 2 mannetjes zwartkop in de tuin.
Ik heb er een aantal foto's van getrokken, met bijzonder amateuristisch materiaal. Met een Nikon Coolpix 2,1 zonder flits, uit de hand, door een raam, een vogel op een meter of 4 trekken valt echt niet mee, allez, het resultaat dan toch, Rolling Eyes !!! Bij deze een pluim aan al de natuurfotografen onder ons, weliswaar met beter materiaal, maar toch Smile
Voor de Jan :

Het wordt kouder Zwartk13

Het wordt kouder Zwartk14

Het wordt kouder Zwartk15

Ik hoop dat je er toch iets kan uit opmaken, beter krijg ik ze niet met mijn materiaal, jammer, ...

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyvr dec 22, 2006 3:41 pm

amai, dat zou nog een knappe misteryfoto zijn.
ik heb meestal wel een vermoeden waar de vogel zich bevindt, maar om nu te zeggen of dat een koolmees of een zwartkop is Surprised
in elk geval bedankt voor de moeite, misschien dat we met de dag van de natuur eens in uwen hof moeten komen werken, want zo ne wildernis !

JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyvr dec 22, 2006 4:24 pm

JAN schreef:
amai, dat zou nog een knappe misteryfoto zijn.
ik heb meestal wel een vermoeden waar de vogel zich bevindt, maar om nu te zeggen of dat een koolmees of een zwartkop is Surprised
in elk geval bedankt voor de moeite, misschien dat we met de dag van de natuur eens in uwen hof moeten komen werken, want zo ne wildernis !

JAN

Ik weet het Jan, ... , Embarassed Maar onze experts vinden hem zeker terug en zullen hem zonder twijfel kunnen determineren als mannetje zwartkop ... Twisted Evil
Dag van de natuur in mijnen hof pale ?

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyza dec 23, 2006 12:38 am

ge moet genen expert zijn om 3 x goed te zien dat het hier wel degelijk een mannetje Zwartkop is... cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyza dec 23, 2006 11:12 am

Vandaag alweer een ochtend met topwaarnemingen (voor hier toch
allé ...) aan de voederplaats :

- 2 heggemussen
- 3 spreeuwen
- 2 turkse tortels
- 6 vinken
- een invasie van kool- en pimpelmezen
- 4 vlaamse gaaien
- 2 eksters
- 1 zanglijster
- 1 roodborst
- 1 mannetje zwartkop
- 1 grote bonte specht op de pinda's
- 1 goudhaantje op de vetbolletjes

Jammergenoeg in onze buurt nog nooit een huismus noch groenling
gezien !
Nu nog wachten op een goede koudestoot ! Meestal zien we hier dan toch nog sijsjes, staartmezen en kepen (nog maar 1 tot nu toe) ook ...

Dimi rendeer
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyza dec 23, 2006 12:27 pm

Raar maar waar, toevallig deze morgen hier ook de eerste Goudhaan gezien (op de Hydrangea).

Hier wel zéér veel Huismussen - ik telde er minstens 30 deze morgen in de Meidoorn (en in aanpalende struiken). Zelfs de buurvrouw - geen birdwatcher - is het opgevallen dat er deze winter zoveel Huismussen met al het eten gaan lopen. De gewone man in de straat ziet natuurlijk liever een meesje op de vetbollen zitten.

Ook Groenlingen blijven opvallend in grote aantallen aanwezig.

Opvallend deze morgen een groot aantal Spreeuwen, meer dan 20 (in de hogere bomen). Sommigen waagden zit to in de Meidoorn om daar te kijken of ze tot bij de vetbollen zouden geraken. Maar dat was buiten de mussen gerekend die direct gezamenlijk de aanval inzetten op elke Spreeuw die in de Meidoorn kwam.

En ook het bezoek van slechts 3 Staartmezen (normaal komen ze hier in groepjes van 6 of meer).

Voor de rest de dagelijkse soorten zoals Kool- en Pimpelmezen, Heggemus, Roodborst, Merels, Vinken, Eksters en Grote Bonte Specht.

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyza dec 23, 2006 12:29 pm

tseef schreef:
ge moet genen expert zijn om 3 x goed te zien dat het hier wel degelijk een mannetje Zwartkop is... cheers

Inderdaad - voor zekere herkenning is foto duidelijk genoeg. Dat kan nooit Kool- of andere mees zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyza dec 23, 2006 5:21 pm

tseef schreef:
ge moet genen expert zijn om 3 x goed te zien dat het hier wel degelijk een mannetje Zwartkop is... cheers

dat zal wel zijn, als tseef het zelfs kan !
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyza dec 23, 2006 7:25 pm

kobra schreef:
tseef schreef:
ge moet genen expert zijn om 3 x goed te zien dat het hier wel degelijk een mannetje Zwartkop is... cheers

Inderdaad - voor zekere herkenning is foto duidelijk genoeg. Dat kan nooit Kool- of andere mees zijn.

'k ben blij dat ze toch te determineren zijn, anders zou ik moeten overwegen een schuilhut op mijn terras te zetten scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyza dec 23, 2006 7:25 pm

tseef twijfelde nog tussen Boompieper en Zwartkop Wink

Omdat tseef nu niet meer zou missen: hier is de enige echte Boompieper, ook te beluisteren op:

http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_niet_vechtstreek/Boompieper_Anthus_trivialis.html

Het wordt kouder Boompi10
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptydi dec 26, 2006 5:46 pm

leparadisperdu schreef:
Jammergenoeg in onze buurt nog nooit een huismus noch groenling
gezien !
Nu nog wachten op een goede koudestoot ! Meestal zien we hier dan toch nog sijsjes, staartmezen en kepen (nog maar 1 tot nu toe) ook ...

Dimi rendeer

Ook vandaag zoals elke dag heel wat Huismussen en Groenlingen, maar ook zeer veel Mezen, o.a. een groepje van 8 Staartmezen.
Altijd leuk om zo 5 van die Staartmezen tegelijkertijd op één mezenbol te zien zitten.

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptywo dec 27, 2006 12:15 pm

Daarnet alweer een topwaarneming in de tuin :
- 12 putters drunken in de top van de notelaar !

De aantallen vinken beginnen de mezen stilletjesaan naar de kroon te steken.
Ook de 1e houtduif van deze winter in de tuin.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptywo dec 27, 2006 1:07 pm

leparadisperdu schreef:
Daarnet alweer een topwaarneming in de tuin :
- 12 putters drunken in de top van de notelaar !

De aantallen vinken beginnen de mezen stilletjesaan naar de kroon te steken.
Ook de 1e houtduif van deze winter in de tuin.

Dimi

Die Putters mogen hier ook eens komen.
Heb hier ook een notelaar in de tuin, maar hier nog nooit Putters gezien (wel veel Vinken en Groenlingen).

Houtduiven zitten hier meer dan genoeg. Er wordt hier in de buurt ook op geschoten.

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Emptyza dec 30, 2006 9:02 am

kobra schreef:
leparadisperdu schreef:
Daarnet alweer een topwaarneming in de tuin :
- 12 putters drunken in de top van de notelaar !

De aantallen vinken beginnen de mezen stilletjesaan naar de kroon te steken.
Ook de 1e houtduif van deze winter in de tuin.

Dimi

Die Putters mogen hier ook eens komen.
Heb hier ook een notelaar in de tuin, maar hier nog nooit Putters gezien (wel veel Vinken en Groenlingen).

Houtduiven zitten hier meer dan genoeg. Er wordt hier in de buurt ook op geschoten.

Koenraad

Ik woon in Gent, aan het St Pieters station (St Denijslaan). Er is hier gelukkig nog wat groen (onze tuin grenst aan een stukje bos met open stukken tussen), maar veel niet meer. Niet echt de ideale omgeving voor vogels hé. Wij mogen echter niet klagen, voorlopig bezoeken ze (nog) tuin en voederplank.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Het wordt kouder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Het wordt kouder
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: