Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Het wordt kouder

Ga naar beneden 
5 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyza dec 30, 2006 2:14 pm

leparadisperdu schreef:

Ik woon in Gent, aan het St Pieters station (St Denijslaan). Er is hier gelukkig nog wat groen (onze tuin grenst aan een stukje bos met open stukken tussen), maar veel niet meer. Niet echt de ideale omgeving voor vogels hé. Wij mogen echter niet klagen, voorlopig bezoeken ze (nog) tuin en voederplank.

Dimi

Familie van mij woont ook in de buurt van het Sint-Pietersstation, met een klein tuintje, en ook daar is het mogelijk toch wat vogels te lokken.
En dat is in alle steden zo.

Ik heb ooit eens gelezen hoeveel Bosuilen er in Londen zitten, ongelooflijk. En kijk nu eens naar al die Slechtvalken die al in elke grote stad in België zitten. Er moeten dus ook heel wat andere vogels zitten, want anders hebben die beesten geen eten. En dat zijn gelukkig niet alleen stadsduiven.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Nog altijd aan de voedertafel   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptywo jan 03, 2007 9:34 pm

De Spreeuwen hebben nu ook al een tijdje de voedertafel ontdekt, of beter gezegd, de mezenbollen waar ze duchtig in hakken.
Dat is niets in vergelijking met de Grote Bonte Specht.
En de Staartmezen blijven nu ook elke dag met een groepje terugkomen.
Eigenlijk zie ik in de tuin nu meer vogels dan als ik een wandeling ga maken in de KM.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptywo jan 03, 2007 10:21 pm

kobra schreef:
Eigenlijk zie ik in de tuin nu meer vogels dan als ik een wandeling ga maken in de KM.

Vandaag in de meersen 2 Grote Zilverreigers pleisterend op Langendonk, een roepende Waterral aan de Oude Schelde te Wetteren, de Wilde Zwaan op de Broekmeers, 3 pleisterende Wulpen op Kaster... toch niet zo slecht mijn gedacht Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptywo jan 03, 2007 10:51 pm

tseef schreef:
Vandaag in de meersen 2 Grote Zilverreigers pleisterend op Langendonk, een roepende Waterral aan de Oude Schelde te Wetteren, de Wilde Zwaan op de Broekmeers, 3 pleisterende Wulpen op Kaster... toch niet zo slecht mijn gedacht Very Happy

Zeker niet slecht!
Die Wulpen zitten hier dus in de buurt. Dan toch iets moois aan de Wetterse kant, want hier is meestal niet zoveel te zien als aan de andere kant.

Op Langendonk en Heisbroek ben ik niet geweest, dus ook de Smienten heb ik vandaag niet gezien.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyvr jan 12, 2007 5:41 pm

Het blijft warm, ook deze middag weer zeer aangename temperaturen.

Het volgende bericht komt van belga:

De papegaaiduikers en drieteenmeeuwen in de Noordzee worden bedreigd door de opwarming van het zeewater. Dat heeft het Duitse Onderzoeksinstituut over de Visserij donderdag bekendgemaakt. De dieren riskeren uit te sterven door een tekort aan zandalen, het favoriete voedsel van de kuikens van de papegaaiduiker en drieteenmeeuw.

De opwarming van het zeewater lokt adderzeenaalden vanuit de Golf van Biskaje. Deze vissen, die tot 60 centimeter lang worden, verjagen de zandalen uit hun habitat. Naast de opwarming bedreigt ook de visserij de zandalen, aldus het instituut.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyvr jan 19, 2007 8:54 pm

Om Kraanvogels te zien moet je nu niet naar Spanje.
Met duizenden zijn ze in Duitsland gebleven.

Dat geldt ook voor de Spreeuwen, Veldleeuweriken, Goudplevieren, Kieviten en Zwarte Roodstaarten (waarvan Erik er ook eentje gezien heeft).

Een plus voor die vogels voor het komende broedseizoen. Tenzij er nu nog een koudegolf komt, want dan kan het voor die soorten een ramp worden.

Wie wel van de Middellandse Zee oprukt naar het noorden is de Bijeneter - ze zitten nu al 5 jaar in Wachtebeke en omstreken - binnenkort ook als broedvogel in de KM?

Meer over de Bijeneter in Wachtebeke op www.durmevallei.be (bij "waarnemingen" - archief).
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyvr jan 19, 2007 10:03 pm

ja gij, onze zandberg hier in de kalkense meersen (nabij de pleite), daar zal het gebeuren !
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyza jan 20, 2007 2:50 pm

Het dichtste broedgeval van Bijeneter zal wellicht in Hijfte (Lochristi) zijn, of op slechts 10 km in vogelvlucht van de zandberg in de KM.

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptywo jan 24, 2007 7:50 am

Wij zien ze jaarlijks aan de oevers van de Cèze (mijn avatar) in het zuiden.
Grote diepe holen, je hoort ze van ver die bijeneters ..., ze zijn duidelijk "aanwezig" ! Wel mooie vogels ...

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptywo jan 24, 2007 1:47 pm

ja dat geluid dat is iets raar ... heb ze voor 't eerst gehoord deze zomer en theeft lang geduurd tegen dat 'k door had dat het bijeneters waren (ik schaam er mij nog voor Wink ). ze moesten ook maar niet zo kikkerachtig klinken ...

JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptydo jan 25, 2007 11:37 pm

leparadisperdu schreef:
Wij zien ze jaarlijks aan de oevers van de Cèze (mijn avatar) in het zuiden.
Grote diepe holen, je hoort ze van ver die bijeneters ..., ze zijn duidelijk "aanwezig" ! Wel mooie vogels ...

Dimi

Mijn mooiste waarenmingen zijn ook in het zuiden van Frankrijk, meestal in een grote groep.
Hier heb ik ze nog niet gezien (hoewel dat niet zo moeilijk moet zijn als je weet waar ze zitten).

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptydo jan 25, 2007 11:38 pm

JAN schreef:
ja dat geluid dat is iets raar ... heb ze voor 't eerst gehoord deze zomer en theeft lang geduurd tegen dat 'k door had dat het bijeneters waren (ik schaam er mij nog voor Wink ). ze moesten ook maar niet zo kikkerachtig klinken ...

JAN

ge moet gij u niet schamen - een mens kan niet alles kennen en het is geen schande om dat toe te geven, integendeel - zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyvr jan 26, 2007 6:50 pm

danku kobra, al hoop 'k voor mij volgend examen toch bijna alles te kennen!
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyza jan 27, 2007 5:55 am

kobra schreef:
leparadisperdu schreef:
Wij zien ze jaarlijks aan de oevers van de Cèze (mijn avatar) in het zuiden.
Grote diepe holen, je hoort ze van ver die bijeneters ..., ze zijn duidelijk "aanwezig" ! Wel mooie vogels ...

Dimi

Mijn mooiste waarenmingen zijn ook in het zuiden van Frankrijk, meestal in een grote groep.
Hier heb ik ze nog niet gezien (hoewel dat niet zo moeilijk moet zijn als je weet waar ze zitten).

kobra


In Wachtebeke, maar hun nestplaats moest ruimen voor de golfsport. Zoiets kan alleen maar hier in Belgie. Evil or Very Mad Evil or Very Mad


Eéntje uit Wachtebeke in 2005


Het wordt kouder - Pagina 2 72574740


Groetjes

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyza jan 27, 2007 7:26 pm

En er is hier al zo weinig plaats voor de natuur.

Toch één voordeel - de kolonie zwermt nu wat uit naar andere plaatsen in de omgeving.

Is dat geen meidoorn in bloei?

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptyvr feb 09, 2007 7:11 pm

Wat een beetje sneeuw en kou al niet kunnen doen ...
De eerste Groenling(en) in jaren in onze tuin, de Vinken hebben de Mezen zo goed als verdreven en ook de Grote Bonte Specht bezoekt met de regelmaat van de klok de vetbolletjes Smile

Het wordt kouder - Pagina 2 Groenl10

Het wordt kouder - Pagina 2 Grote_14

Leuke waarnemingen, al zijn ze niet bijzonder, toch maken ze me blij (een kinderhand is gauw gevuld hé) !
Hopelijk komen ze morgen terug !

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptydo jan 07, 2010 6:22 pm

Hoe is het mogelijk dat zangvogeltjes niet doodvriezen in de winter?

Deze vraag werd vandaag beantwoord in De Standaard.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GG2KEEPN&subsection=173
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptydo jan 07, 2010 6:25 pm

Het Laatste Nieuws zoekt het bij deze kou dan weer in warmere streken en kopt: Kleurrijke vogeltjes verliezen hun paradijs op Hawaï

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/1050762/2010/01/07/Kleurrijke-vogeltjes-verliezen-hun-paradijs-op-Hawai.dhtml
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptydi jan 12, 2010 7:45 am

Door een persmededeling van VOGELBESCHERMING nu al enkele dagen in het nieuws: Strooizout is dodelijk voor vogels.

Vanmorgen een interview op Radio 1 met iemand die vogels opvangt - hij raadt aan "suffe" vogels binnen te brengen, want volgens hem zou 70 à 75% weer kunnen opgelapt worden.

http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=415:strooizout-is-dodelijk-voor-vogels&catid=14:persberichten&Itemid=105
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptydi jan 12, 2010 11:57 am

En vandaag in de Standaard komt Nick De Meulemeester van het vogelasiel in Merelbeke aan het woord: "Vogels krijgen het moeilijk".

Hier gaat het vooral over reigers, meeuwen en ijsvogels, of alles dat van het water afhankelijk is.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=NU2KN28Q
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptydi sep 25, 2012 2:54 pm

Enkele weken geleden werd er in Nederland een invasie van Zwarte Mezen voorspeld.

http://www.natuurbericht.nl/?id=9157

Blijkbaar ook hier de laatste tijd toch al enkele waarnemingen.

http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/209
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Emptydi dec 03, 2013 7:36 am

Vanmorgen de eerste keer temperaturen onder 0 op de fiets - meer vogels op komst in de KM?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Het wordt kouder - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het wordt kouder   Het wordt kouder - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Het wordt kouder
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: