Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 HOOGTEPUNT 2006

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyvr dec 29, 2006 12:39 pm

afgekeken van het forum van natuurpunt zw-vlaanderen:

cheers cheers cheers Post hier uw absolute ornithologische hoogetepunten uit het jaar 2006 ! cheers cheers cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyvr dec 29, 2006 12:43 pm

En ik zal alvast de aftrap geven: één van mijn hoogtepunten was denk 'k toch wel mijn waarneming van 8 zwarte ooievaars in smetlede.
't waren de dagen waarin her en der overtrekkende zwarte ooievaars werden waargenomen, dus, was 'k in smetlede gaan zitten niet ver van 't sparrenhof (toen had 'k nog tijd), op mijn stoeleke midden in een veld. geen kloten te zien natuurlijk, tot, na een klein uur in mijn rechterooghoek een groepje grote vogels al thermiekend opdoken. En jawel, 8 zwarte ooievaars ! Een fantastisch moment voor mij omdat je superveel geluk moet hebben om hier ten eerste 8 zwarte ooievaars waar te nemen, en ja, de kans dat dat lukt terwijl je er eigenlijk speciaal op zit te wachten is zodanig klein ...

JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyvr dec 29, 2006 1:23 pm

"mijn" ontdekkingen Bertha de Koereiger en de Temminck Strandlopers op de Vliegerkesweide, ook het koppeltje Boomklevers in het bosje van het Molenveld dat bijna tot broeden kwam !
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyvr dec 29, 2006 2:29 pm

Maar het moet gezegd dat tseef zijn hoogtepunten reeds te vinden zijn in 'live vanuit de meersen, deel 30 '. Sinds de aflevering waarin tseef liet weten een groot fan van mij te zijn, volg ik zijn schrijfsels uiteraard op de voet !

de nieuwe burgemeester van de meersen
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyvr dec 29, 2006 4:57 pm

Een overzicht van 2006, zonder veel speciale soorten, maar daarom niet minder leuk:

- in januari in westen van Spanje bij klaarlichte dag een Bosuil die voor de auto vloog en zich op een paaltje langs de kant van de weg zette (en voegt zich als 6de uil bij mijn dagwaarnemingen, naast Steenuil, Ransuil, Velduil, Kerkuil en Oehoe) - ook nog tientallen Rode Wouwen op slaapplaats, de tientallen Ooievaars op de daken en mijn eerste waarneming van Blauwe Ekster;

- in de Paasvakantie naar Schiermonnikoog (nog voor het op 13 mei tot Mooiste Plek van Nederland gekozen werd), met o.a. de vele Bruine en Blauwe Kiekendieven waar wij in de KM voorlopig (?) alleen nog kunnen van dromen;

- in de zomervakantie was het libellentijd - zeer warm thuis, dus genieten aan de tuinvijver, fotograferen en determineren, en zo een prachtige Koraaljuffer ontdekt;

- in de herfst de mooiste waarnemingen bij het trektellen in de KM (hoewel ik dit jaar de mooiste soorten gemist heb);

- mooiste waarneming in de tuin: in de herfst op de vijver een Grote Gele Kwikstaart (of eerste keer hier), en nu in de winter Goudhaan, normaal alleen te horen, maar nu goed te zien.

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 50
Registration date : 12-10-06

HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyvr dec 29, 2006 5:31 pm

Even denken...
Mijn mooiste waarnemingen van 2006

- de invasie-speciallekes van vorige winter die ook onze tuin bezochten: Zwarte mees, een leuke Appelvink en boomklever op de voederplank en Barmsijsjes.

- enkele leuke (al dan niet nieuwe) soortjes gezien tijdens de lunchpauze op het werk te Oostende: Mongoolse pieper, Ijsduiker en Vorkstaartmeeuw.

- op reis naar Bretagne een leuk troepje Alpenkraai aan Cap de la Chevre, nog altijd één van mijn favoriete soorten. Ook een prachtige waarneming van Provencaalse grasmus op dezelfde locatie mocht er wel zijn.

- 2006 in de meersen zal ik niet gauw vergeten omwille van het steltloperfestival in Molenmeers en de Vliegerkesweide.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyvr dec 29, 2006 9:59 pm

wouter schreef:
Even denken...
Mijn mooiste waarnemingen van 2006

- de invasie-speciallekes van vorige winter die ook onze tuin bezochten: Zwarte mees, een leuke Appelvink en boomklever op de voederplank en Barmsijsjes.

- op reis naar Bretagne een leuk troepje Alpenkraai aan Cap de la Chevre, nog altijd één van mijn favoriete soorten. Ook een prachtige waarneming van Provencaalse grasmus op dezelfde locatie mocht er wel zijn.

Wouter

Oops, die Zwarte Mees en Boomklever rekende ik al bij vorige winter, want die hebben we hier toen ook voor het eerst in de tuin gehad (maar weet nu niet meer van buiten of dat nog in 2005 of al in 2006 was).

En de Alpenkraai was één van onze leukste waarnemingen in 2005, op een plaats waar ik de "Alpen"-kraai wegens zijn naam niet verwachtte, maar waar ze heel gemakkelijk te zien zijn - in Ierland.

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyza dec 30, 2006 8:53 am

Ik heb (nog) niet zoiets als mijn mooiste. Ik kijk pas sinds deze zomer vogels (met dank aan Peter en zijn enthousiasme dat aanstekelijk werkt Smile) en alles wat ik sindsdien heb gezien beschouw ik als mijn mooiste Rolling Eyes.

Uitzonderlijke soorten heb ik nog niet gezien, maar ik houdt wel mooie herinneringen over aan een aantal waarnemingen :

Peter, altijd op zoek, altijd met de verrekijker in de aanslag, ... kraanvogels aan Lac du Der, blauwe kiekendief in Saeftinge, purperreiger, zwarte specht en wielewaal in de Lorraine, een dag met tientallen ooievaars en zwarte wouwen op thermiek (alweer in de Lorraine), 3 hoppen in de Ardèche, slangenarend biddend en in duik naar prooi in de Alpen, kerkuil van gisteren, de boomvalkjes, wespendief, havik, ... tijdens de excursie naar de Kalmthoutse Heide, de vele vogels, goede en minder goede waarnemingen, tijdens het trektellen in de KM, maar ook goede herinneringen aan die "rare vogels" die daar "stonden" te trektellen ...

lol!

Evengoed mierenleeuwen, vos, ... in het zuiden, hermelijn in KM, ...

Veel te veel om op te noemen. Ik kan alleen maar concluderen dat de natuur rondom ons prachtig is en enorm veel te bieden heeft en dat er eigenlijk maar weinig is dat ik niet als mijn mooiste zal beschouwen ... Embarassed

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Emptyza dec 30, 2006 2:21 pm

leparadisperdu schreef:
Ik heb (nog) niet zoiets als mijn mooiste. Ik kijk pas sinds deze zomer vogels (met dank aan Peter en zijn enthousiasme dat aanstekelijk werkt Smile) en alles wat ik sindsdien heb gezien beschouw ik als mijn mooiste Rolling Eyes.

Uitzonderlijke soorten heb ik nog niet gezien, maar ik houdt wel mooie herinneringen over aan een aantal waarnemingen :

Peter, altijd op zoek, altijd met de verrekijker in de aanslag, ... kraanvogels aan Lac du Der, blauwe kiekendief in Saeftinge, purperreiger, zwarte specht en wielewaal in de Lorraine, een dag met tientallen ooievaars en zwarte wouwen op thermiek (alweer in de Lorraine), 3 hoppen in de Ardèche, slangenarend biddend en in duik naar prooi in de Alpen, kerkuil van gisteren, de boomvalkjes, wespendief, havik, ... tijdens de excursie naar de Kalmthoutse Heide, de vele vogels, goede en minder goede waarnemingen, tijdens het trektellen in de KM, maar ook goede herinneringen aan die "rare vogels" die daar "stonden" te trektellen ...

Evengoed mierenleeuwen, vos, ... in het zuiden, hermelijn in KM, ...

Veel te veel om op te noemen. Ik kan alleen maar concluderen dat de natuur rondom ons prachtig is en enorm veel te bieden heeft en dat er eigenlijk maar weinig is dat ik niet als mijn mooiste zal beschouwen ... Embarassed

Dimi

Voor een eerste jaar is dat schitterend cheers cheers cheers

En voor mij hoeft het ook niet allemaal zo speciaal te zijn - de gewone soorten in de tuin zijn inderdaad al meer dan de moeite waard.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





HOOGTEPUNT 2006 Empty
BerichtOnderwerp: Re: HOOGTEPUNT 2006   HOOGTEPUNT 2006 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
HOOGTEPUNT 2006
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vlinders 2006
» Wilde bijen en wespen 2006

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: