Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Een vreemde gans in de bijt

Ga naar beneden 
+9
noumea
Wes
Toon
kobra22
JAN
Peter Claus
Neos
erikroels
kobra
13 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyma jan 31, 2011 10:02 am

erikroels schreef:
raf vertelde mij dat hij de 14e bij kenny door zijn telescoop naar de dwerggans heeft gekeken
bij die eerste waarneming, ook zijne is niet goedgekeurd
Alleen die met bewijsfoto worden nationaal blijkbaar goedgekeurd (of als je goede relaties hebt daar).
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyma jan 31, 2011 3:24 pm

kobra schreef:
erikroels schreef:
raf vertelde mij dat hij de 14e bij kenny door zijn telescoop naar de dwerggans heeft gekeken
bij die eerste waarneming, ook zijne is niet goedgekeurd
Alleen die met bewijsfoto worden nationaal blijkbaar goedgekeurd (of als je goede relaties hebt daar).

Belachelijk !

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyvr maa 11, 2011 11:22 am

In jaarboek 2009 van INBO staat een artikel "Compensatie schade door zomerganzen".

Men wil een beeld krijgen van:
-de huidige populatiegrootte en de verspreidin van alle verschillende in- en uitheemse soorten
- de dagverplaatsingen van Grauwe en Canadese Ganzen

Daarom werden met behulp van vrijwilligers twee simultaantellingen georganiseerd (eind juni en eind augustus).
Om een beeld te krijgen van de dagverplaatsingen werden twee gekende populaties opgevolgd.
Voor de Canadese Gans viel de keuze op Scherenmeersen in Kalken.

"In de ruiperiode bleven alle dagverplaatsingen beperkt tot een straal van 150m. Voor de Canadese Gans waren de verzamelde gegevens onvoldoende om buiten de ruiperiode (juni tot halfweg juli) uitspraken te doen."
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyvr dec 16, 2011 10:14 pm

Gisteren heeft Kenny Hessel niet minder dan 520 (!) Grauwe Ganzen geteld in de KM.
Geert Meganck telde er gisteren in de KM maar eentje, maar heeft ook nog 17 Kolganzen doorgegeven.

http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/104?from=2011-12-15&to=2011-12-15
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptydi jan 03, 2012 9:06 am

Tussen de ca. 400 ganzen op Molenmeers zat er gisteren een volledig wit exemplaar - wellicht een of andere verloren gelopen Parkgans Question
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptydi jan 03, 2012 11:53 am

't zal Maarten geweest zijn, de witte boerengans uit Nils Holgersson (tekenfilm) die met de wilde ganzen optrekt. Very Happy

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptydi jan 03, 2012 12:18 pm

wouter schreef:
't zal Maarten geweest zijn, de witte boerengans uit Nils Holgersson (tekenfilm) die met de wilde ganzen optrekt. Very Happy

mvg

Wouter
Neen, die was het zeker niet, want die heb ik al eens eerder gezien en die was veel groter Very Happy

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Nilsholgerson

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptydo okt 18, 2012 8:07 am

Ook in 2012 ganzentellingen en acties tegen exoten:
http://jaarboek.inbo.be/jaarverslag-2011/ev-inbo/beheer-canadese-ganzen-werpt-vruchten-af-0
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyzo nov 25, 2012 8:57 am

Beheer Canadese ganzen werpt vruchten af: http://jaarboek.inbo.be/jaarverslag-2011/ev-inbo/beheer-canadese-ganzen-werpt-vruchten-af-0

Dat is alvast de mening van INBO - de perceptie is nochtans anders als je aan de Schelde in Destelbergen/Heusden een groep van een 200-tal Grote Canadese Ganzen ziet scratch
Ik heb daar altijd wel groepjes Canadese gezien, maar mij lijken het er nu meer dan vroeger.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyzo jan 20, 2013 1:37 pm

Vanmorgen in radioprogramma Vroege Vogels een item over het Ganzenmoordakkoorrd - zorgt voor heel wat controverse bij de natuurbeschermers (zoals die populieren, hé Erik).

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.150.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=363181&cHash=98193b7d0652e6a9dc0813351b7415c0
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyma jan 21, 2013 8:08 am

kobra schreef:
Vanmorgen in radioprogramma Vroege Vogels een item over het Ganzenmoordakkoorrd - zorgt voor heel wat controverse bij de natuurbeschermers (zoals die populieren, hé Erik).

inderdaad kobra, met de nadruk op 'natuurbeschermers', uitroeien is niet míjn ding...
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyma jan 21, 2013 3:35 pm

Toch ook dit eens lezen: zonder tussenkomst van de natuurverenigingen zou het nog veel erger kunnen uitgedraaid hebben: http://www.vogelbescherming.nl/actueel/ganzen
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptydi feb 12, 2013 7:02 pm

Die zou bij ons ook wel eens tussen de andere Kolganzen kunnen zitten - de Groenlandse Kolgans.

Toch weer Geert die hem eruit gehaald heeft, Spanoghe wel te verstaan.

http://waarnemingen.be/waarneming/view/73221535
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyvr jul 12, 2013 7:23 pm

Wie gaat er dit jaar (volgend weekend) in de KM de invasieve ganzen tellen?
Je kan het gebied nog altijd claimen.

http://waarnemingen.be/claim_gebieden.php?project=231
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyvr jul 26, 2013 11:13 am

De Nijlganzen zitten niet alleen aan de Oude Schelde in Wetteren, maar heb nu ook een groepje gezien in de Krimineelstraat in Kalken.
Aan het voetbalterrein (toegang Provinciebaan) ligt daar nog een groot stuk landbouwgrond (tot aan de Nerenweg, verdeeld in verschillende stukken en niet zo toegankelijk) waar ik ook al eens Grote Zilverreiger zag zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyvr jul 26, 2013 11:42 am

kobra schreef:
De Nijlganzen zitten niet alleen aan de Oude Schelde in Wetteren, maar heb nu ook een groepje gezien in de Krimineelstraat in Kalken.
Aan het voetbalterrein (toegang Provinciebaan) ligt daar nog een groot stuk landbouwgrond (tot aan de Nerenweg, verdeeld in verschillende stukken en niet zo toegankelijk) waar ik ook al eens Grote Zilverreiger zag zitten.

Bedoel je het vroeger SK voetbalveld? als je verder gaat richting het bosje kan je daar  (vroeger toch) een stel vogelkooien zien staan in het bosje, oehoe's en andere roofvogels, is wel een tijd geleden dat ik ze gezien heb, Robbert ook want die was daar om die wegel te archiveren of zoiets, was wel legaal dacht ik, een roofvogel-houder...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyza aug 17, 2013 5:23 pm

Niet iedereen is even blij met dit jong leven in de KM:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLWPO_20130601_004&pid=2515436
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyza jan 04, 2014 5:43 pm

Zouden die Brandganzen in Bergenmeersen escapes zijn of niet  Question  
Ik zie dat Sjacky deze nu als escape heeft aangeduid, terwijl vorig jaar bijna alle waarnemers dat niet deden  scratch 

http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/79?from=2012-12-28&to=2014-01-04&species=soort+79&prov=0&maand=0&os=0&prov_wg=0&rows=20&references=0&waardplant=0&poly=1&hide_hidden=0&page=1
Terug naar boven Ga naar beneden
Sjacky
Slobeend
Sjacky


Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyzo jan 05, 2014 8:33 am

kobra schreef:
Zouden die Brandganzen in Bergenmeersen escapes zijn of niet  Question  
Ik zie dat Sjacky deze nu als escape heeft aangeduid, terwijl vorig jaar bijna alle waarnemers dat niet deden  scratch 

http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/79?from=2012-12-28&to=2014-01-04&species=soort+79&prov=0&maand=0&os=0&prov_wg=0&rows=20&references=0&waardplant=0&poly=1&hide_hidden=0&page=1

Ze komen uit een hok rechtover Wijmeers...
Die van de bergenmeersen zat samen met Canadese en Indische gans (die Indische is er trouwens een dikke vriend van, ze zitten meestal samen en komen uit hetzelfde hok)

Diegene die ik ingaf aan heisbroek waren ook tam.
Enkel die 8 die ik in het najaar zag in de meersen leken mij 'wild'. Ze zijn iets later nog langs de telpost gepasseerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptywo jul 09, 2014 7:37 pm

Een mailtje van Gerald Driessens gekregen:

Dag Wesley, Koenraad,

In het verlengde weekend van 19-20 juli is er weer de telling van de invasieve zomerganzen.
Vorig jaar bezochten jullie in dat weekend het gebied Wetteren - Slekkebeken, daar hebben we nu nog geen teller. Ziet iemand van jullie evt. de kans om daar nog eens nog eens een zomerbezoekje te brengen dat weekend?

Net zoals de vorige jaren, gaat er per geteld gebied een (bescheiden) bedrag naar de (vogel)werkgroep die de teller verkiest.

Indien iemand van jullie dat gebied wil doen, wordt het op http://waarnemingen.be/claim_gebieden.php?project=231 best snel aangevinkt zodat het icoontje rood wordt, in het bewuste weekend dienen dan alle zomerganzen te worden geteld, en ingevoerd via dit invoerscherm (zelfde link).

Mochten ook andere gebieden die nog groen staan, je liggen, laat je niet tegenhouden... :-)

Mochten er na het weekend nog gebieden open staan, zullen we trachten die gebieden in te vullen met tellers uit buurregio's. Dat betekent wel dat de centjes dan naar die resp. werkgroep gaan. Maar we trachten eerst tellers te vinden in de streek.

Indien je anderen kent die mogelijk die gebieden willen tellen, stuur de mail dan gerust door of laat me even de namen weten...

Alvast bedankt voor je reactie.

Gerald Driessens
Natuurpunt Studie
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptywo jul 09, 2014 7:41 pm

Niet alleen Slekkebeken (??), maar ook de Kalkense Meersen zijn nog niet geclaimd.
Wie kan daar gaan tellen in het weekend van 19 en 20 juli?
Er gaat dan een bedragen naar de Vogelwerkgroep naar keuze - ik vermoed hier dan naar NP Scheldeland.

http://scheldeland.waarnemingen.be/claim_gebieden.php?project=231
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptydo jul 10, 2014 7:32 am

kobra schreef:
Niet alleen Slekkebeken (??), maar ook de Kalkense Meersen zijn nog niet geclaimd.
Wie kan daar gaan tellen in het weekend van 19 en 20 juli?
Er gaat dan een bedragen naar de Vogelwerkgroep naar keuze - ik vermoed hier dan naar NP Scheldeland.

http://scheldeland.waarnemingen.be/claim_gebieden.php?project=231

Ik zit in Madeira dan, maar ik kan het ook eens vragen aan Peter en/of Michaël.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptydo jul 10, 2014 5:44 pm

Toon schreef:

Ik zit in Madeira dan, maar ik kan het ook eens vragen aan Peter en/of Michaël.

Zeer goede herinneringen aan Madeira, nu net 5 jaar geleden in de zomer.
En dat was de springplank naar onze reis vorig jaar naar de Azoren naar nog meer natuur
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptydo jul 10, 2014 5:46 pm

Wat de ganzen betreft - Wes heeft toegezegd dat hij Slekkebeken wil doen.
Dan blijven nog de gebieden in de Kalkense Meersen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Emptyvr jul 11, 2014 7:32 am

kobra schreef:
Toon schreef:

Ik zit in Madeira dan, maar ik kan het ook eens vragen aan Peter en/of Michaël.

Zeer goede herinneringen aan Madeira, nu net 5 jaar geleden in de zomer.
En dat was de springplank naar onze reis vorig jaar naar de Azoren naar nog meer natuur

Maar op de Azoren hebben ze zo geen uitstekende wijnen hé... Da's mijn tweede passie, dus op Madeira kan ik beide combineren. Overdag walvissen, dolfijnen en de endemische vogelsoorten (Trocazduif, Madeiragoudhaan, Freira maar ook leuke soorten als Berthelot's pieper, Madeira gierzwaluw, Bulwer's stormvogel die 'bijna endemisch' zijn) spotten en 's avonds genieten van de heerlijke Madeirawijnen. We bezoeken enkele gerenommeerde wijnhuizen ook, dus dat wordt een boeiend reisje!  cheers 
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een vreemde gans in de bijt   Een vreemde gans in de bijt - Pagina 4 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Een vreemde gans in de bijt
Terug naar boven 
Pagina 4 van 5Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» een vreemde gans in de bijt
» Leuke vogelwaarnemingen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: