Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Wespen in de winter

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptyma jan 08, 2007 9:04 pm

Deze week al twee keer een wesp in de tuin gezien, wel wat suf, maar ze kroop toch.

Zijn er nog die insecten gezien hebben?
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 50
Registration date : 12-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptydi jan 09, 2007 3:20 pm

Er zijn nog opvallend veel stekende muggen. In die winter heb je die normaliter niet. Het zou een keer goed moeten vriezen.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptydi jan 09, 2007 9:21 pm

Die muggen hebben we hier inderdaad ook nog altijd in huis (en ik kan mij geen winter herinneren dat dit het geval was).

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptydo jan 11, 2007 1:55 pm

wouter schreef:
Er zijn nog opvallend veel stekende muggen. In die winter heb je die normaliter niet. Het zou een keer goed moeten vriezen.

Wouter

Volgens een bericht in de krant zouden er in de komende zomer wel eens veel muggen en wespen kunnen zijn.

Die wespen zouden nu al hun nest kunnen maken. Dat is meestal op een beschutte plaats. Dan zou het al heel hard moeten vriezen om die beesten nog last te bezorgen. Als de wespen door een plotse kou dan toch nog zouden gedecimeerd worden, dan zullen we al zeker veel muggen hebben, want de wespen zijn één van hun natuurlijke vijanden.

In het beste geval dus alleen veel muggen de komende zomer, maar wellicht ook veel wespen. Vorige zomer waren er opvallend weinig wespen (toch hier bij ons in de tuin).

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 50
Registration date : 12-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptyvr jan 12, 2007 9:50 am

Niet alles geloven wat in de krant staat: de aantallen muggen in de zomer worden niet zozeer bepaald door de aantallen in de winter, maar meer door andere oorzaken: als het een natte zomer is bv, met veel water in de grachten heb je er meer dan in een droge zomer, die paar muggen die de winter doorkomen doen daar niet zoveel aan.

Ook van die wespen geloof ik niet dat als er nu een beetje aktief zijn, dit tot meer wespen leidt in de zomer. Het is gewoon nog te koud om echt aktief te zijn en veel voedsel te verzamelen en aktief nesten te bouwen (maar niet koud genoeg om dood te vriezen. Smile) wespen zijn nog altijd koudbloedig hé.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: muggen en vriesweer   Wespen in de winter Emptyvr jan 12, 2007 1:52 pm

In Lapland vriest het dat het kraakt en daar zit het s'zomers vergeven van de 'muggen', of zijn het muskieten, of nog een andere soort?
Daar is wel veel water, daar dragen de mensen soms speciale hoofddeksels om de zwermen te trotseren!

'Vroeger' vroor het harder maar zijn allerlei insecticiden op de markt gekomen, dat begon een zo'n beetje met DDT, en mijn ma had zo'n speciale 'FLIT'-pomp (stink-ding) waar zij regelmatig de kamers mee besproeide, ik had in die tijd soms last aan de lever en de dokter zei dat het was van teveel melk te drinken (ik drink nu nog veel melk) Embarassed

Ik ging dan bij een bloemist werken en daar werd grif met E605 geboerd!

Kotom, ik heb al die vuiligheid moeten trotseren!

Laten er maar wat insecten zijn!

erik
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptyvr jan 12, 2007 7:48 pm

wouter schreef:
Niet alles geloven wat in de krant staat: de aantallen muggen in de zomer worden niet zozeer bepaald door de aantallen in de winter, maar meer door andere oorzaken: als het een natte zomer is bv, met veel water in de grachten heb je er meer dan in een droge zomer, die paar muggen die de winter doorkomen doen daar niet zoveel aan.

Ook van die wespen geloof ik niet dat als er nu een beetje aktief zijn, dit tot meer wespen leidt in de zomer. Het is gewoon nog te koud om echt aktief te zijn en veel voedsel te verzamelen en aktief nesten te bouwen (maar niet koud genoeg om dood te vriezen. Smile) wespen zijn nog altijd koudbloedig hé.

Wouter
Hier het artikel uit de krant van gisteren:

Tenzij het nog heel hard en lang vriest, wordt het een zomer (en lente) waarin vliegenmeppers en insectenverdelgers als zoete broodjes over de toonbank zullen gaan. Voor de wespen- en muggenpopulatie belooft 2007 immers een topjaar te worden.

Midden januari liggen de wespenkoninginnen normaal gezien nog rustig te genieten van een winterslaap. "Ze doen dat helemaal alleen, in een soort van lethargische staat, onder een steen", vertelt professor Frans Jacobs van de vakgroep biochemie, fysiologie en microbiologie van de Universiteit Gent. "Vriestemperaturen kunnen hen niet raken: in hun lichaam zit een stof die werkt als een soort van antivries."
Bij een temperatuur van tien à twaalf graden ontwaken de wespenkoninginnen. "De eerste zullen deze dagen al wakker zijn", vermoedt Jacobs. "En hoe langer het zachte weer aanhoudt, hoe meer dat er zullen zijn. Normaal gezien slapen ze tot begin maart." Na hun ontwaken beginnen de wespen met het bouwen van hun nest.
"Tegen de tijd dat het nest af is, is die beschermende stof uitgewerkt", aldus Jacobs, "maar het nest zelf, dat ze onder meer uit schors maken, beschermt ze ook. Bovendien bouwen ze dat vaak op betrekkelijk warme plaatsen zoals in spouwmuren of onder daken. Een beetje vorst raakt ze niet. Het moet al echt aanhoudend een graad of tien onder het vriespunt zijn, willen de wespen in de moeilijkheden komen."
Ook de muggen hebben baat bij de klimaatopwarming. "Er zijn nu al heel wat muggenlarven en eitjes", weet Jacobs. "Hoe vroeger ze komen, hoe meer het er zullen zijn. Wespen eten weliswaar muggen, maar alles wijst erop dat er komende zomer van beide beestjes een overvloed zal zijn."
Mocht het toch nog lang en hard vriezen, dan is dat weliswaar slecht nieuws voor de wespenbevolking, maar voor de mens blijft het leed ongeveer even groot: aangezien wespen muggen eten, betekent een terugval van het aantal wespen vooral een toename van het aantal muggen.
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptyvr jan 12, 2007 8:40 pm

Ik hoop dat dit uit een onlinekrant komt? of typt gij dat echt allemaal over Neutral ?
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptyvr jan 12, 2007 9:44 pm

Bij ons op school leren ze nog typen - vraag dat maar aan leparadisperdu Wink

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptyvr jan 12, 2007 9:57 pm

ze leren vooral https://kalkensemeersen.actieforum.com typen zeker Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptyza jan 13, 2007 7:34 am

kobra schreef:
Bij ons op school leren ze nog typen - vraag dat maar aan leparadisperdu Wink

kobra

Ik kan het beamen Kobra, ik heb leren typen door een leraar die de onhebbelijke gewoonte had te "snurken" tijdens de les ...
Je kan je inbeelden hoe goed vlot ik kan typen, ... 'k heb eelt op mijn wijsvingers ...

lol!

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Emptyza jan 13, 2007 1:52 pm

leparadisperdu schreef:

Je kan je inbeelden hoe goed vlot ik kan typen, ... 'k heb eelt op mijn wijsvingers ...

Dimi

Dan typ je met evenveel vingers dan ik, dimi.

Ik zal het maar toegeven Jan, ik kan zeer goed knippen en plakken.

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wespen in de winter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wespen in de winter   Wespen in de winter Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wespen in de winter
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wespen
» Wilde bijen en wespen 2006
» Winter- en zomertijd
» Vlindertjes !

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: