Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Vogels voeren en beloeren

Ga naar beneden 
+11
noumea
Wes
Toon
Zwammer
JAN
Neos
erikroels
kobra22
wouter
leparadisperdu
kobra
15 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 23 ... 31  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptydo jan 31, 2013 4:32 pm

Op dit eigenste moment vliegen er meer dan 100 Kauwen boven onze tuin - die gaan hier gelukkig niet pleisteren affraid
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyvr feb 01, 2013 8:56 am

Appelvink ook vandaag weer trouw op post, naast vinken, kepen & the usual suspects.
Een vogelkijker belde me onlangs op om de Appelvink te mogen bekijken. Zeker welkom, maar de kansen op succes zijn absoluut niet verzekerd, gezien de schuwheid en het feit dat hij per dag maar 5-6 keer langskomt voor enkele minuten...

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyvr feb 01, 2013 9:05 am

kobra schreef:
Ik zie nu dat die Putter geringd is - zou hij van bij noumea komen Question

Ben er redelijk zeker van dat ik die putter ringde.
Het voorbije najaar ving ik er enkele en ik ring de vogels altijd links terwijl de meeste andere hun vogels rechts ringen.

Gr,
M
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyvr feb 01, 2013 8:13 pm

Vanaf nu, als ik een geringde vogel zie en het is de linkerpoot, dan zal ik aan jou denken, noumea Wink

Toch straf - de eerste Putter die ik hier na 30 jaar in de tuin zie en die blijkt dan wellicht in het najaar geringd te zijn in een tuin op een boogscheut en twee steenworpen hier vandaan Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyvr feb 01, 2013 8:22 pm

Omdat je de Kepen dit weekend zeker zou herkennen – hier een filmpje ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=Eral4qBRQ8Y&feature=player_embedded

En hier het natuurbericht van vandaag over de vele kepen die nu in ons land zijn:
http://www.natuurbericht.be/?id=10099&Eid=10029
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyvr feb 01, 2013 8:33 pm

Het Grote Vogelweekend

Dit weekend is het zover: we vatten post achter het keukenraam met verrekijker en invulformulier in de aanslag. Heel Vlaanderen zal het geweten hebben want de mediabelangstelling is overweldigend. Naast de grote kranten besteedde o.a. ook Humo de nodige aandacht en ruimte aan dit populaire telproject voor het brede publiek.
Overloop nog snel de tips en de werkwijze op www.vogelweekend.be. Hier kan je ook de ringtones van Tom Van Dyck downloaden en op die manier het Vogelweekend verder promoten binnen je vriendenkring. We hopen op zoveel mogelijk online invoer van resultaten, zo kunnen we de resultaten op zeer korte termijn terugkoppelen.

Zit je met een tuinvogelvraag? Contacteer dan onze tuinvogelconsulenten tuinvogelconsulent@natuurpunt.be. De Nederlandse tuinvogeltelling scheerde ongezien hoge toppen: 60.000 tellers brachten meer dan één miljoen tuinvogelgegevens bijeen. De resultaten daarvan kan je bekijken op www.tuinvogeltelling.nl.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyza feb 02, 2013 3:11 pm

Ik heb mijn telling vanmorgen al gedaan en ingevoerd. En ik had wat geluk, want kortstondig streken 6 kepen neer. Ik heb ze zelden in mijn tamelijk kleine tuin aan de stadsrand.
Dit waren de aanwezige gevederden: 17 huismussen, 8 Turkse tortels, 6 spreeuwen, 6 kepen, 3 kauwen, 2 vinken, 1 merel, 1 koolmees, 1 pimpelmees. Jammer genoeg geen groenlingen, heggemus, roodborst tijdens de telling, nochtans ook dagelijkse gasten in de tuin hier. Maar dankzij de huismussen toch een tamelijk mooi totaal van 45 vogels van 9 soorten. Aan de dominante soorten (huismus, Turkse tortel, spreeuw) kan je wel duidelijk afleiden dat het hier nog vrij dicht bebouwd is, met relatief weinig groen of grote tuinen. Vaak zitten hier zelfs meer spreeuwen en Turkse tortels en ook van de huismus heb ik er wel eens 30 geteld. Anderzijds vielen de mezen tegen vandaag; vaak zitten er toch wel meer.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptydi feb 05, 2013 5:40 pm

Een week geleden met o.a. nog Appelvink en Distelvink was inderdaad beter - nu meestal de "gewonere" soorten tijdens het telweekend:
- 2 Merel
- 1 Houtduif
- 9 Vink
- 1 Roodborst
- 3 Koolmees
- 2 Pimpelmees
- 1 Heggenmus
- 3 Turkse Tortel
- 1 Kauw
- 13 Keep
- 1 Ekster
- 1 Grote Bonte Specht
- 15 Huismus
- 8 Groenling
- 1 Winterkoning
- 1 Zanglijster
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyma feb 11, 2013 11:07 am

De Kepen blijven hier de grote hit deze winter - elke dag zeker tussen 10 en 20 stuks aan de voedertafel en dat zijn er meer dan Vinken en Groenlingen.

En net ook weer enkele Kramsvogels op bezoek.
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptydi feb 12, 2013 3:03 pm

Hier nu ook veel kepen, de 4-5 stuks zijn aangegroeid tot 11.
En ondertussen blijft de Appelvink trouw langskomen, nu al meer dan een maand sinds 8 januari.
Ook een groene specht vandaag: soort 30 !!

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptydi feb 12, 2013 6:54 pm

wouter schreef:
Hier nu ook veel kepen, de 4-5 stuks zijn aangegroeid tot 11.
En ondertussen blijft de Appelvink trouw langskomen, nu al meer dan een maand sinds 8 januari.
Ook een groene specht vandaag: soort 30 !!

mvg

Wouter
"Mijn" Appelvink heb ik hier maar één dag gezien (net zoals die Distelvink).
Toch schitterend, dat die zo blijft komen, want zal wellicht wel zelfde exemplaar zijn.

De Groene Specht zat hier vandaag ook in de tuin, maar niet aan de voedertafel.
Hoewel hij hier wel komt foerageren, maar wat hij precies vindt, dat weet ik niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptywo feb 13, 2013 8:46 am

Ondertussen al 15 kepen. Die Groene specht zit hier elke dag, maar op de voederplaats vrijwel nooit.

Toch wel één van de meest boeiende voederplaats-vogel-winters van de afgelopen jaren ! Ik heb wel de indruk dat de grote groepen mezen van de herfst/begin winter er niet meer zijn (bv. 13 Koolmezen tegelijk).

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptywo feb 13, 2013 8:48 am

wouter schreef:
Ondertussen al 15 kepen. Die Groene specht zit hier elke dag, maar op de voederplaats vrijwel nooit.

Kobra, kan goed zijn dat je appelvink er ook nog zit, maar dat je hem quasi nooit ziet omdat hij zo schuw is. Hier komt hij 5-6 keer per dag langs, telkens voor 4-5 minuten, en als er wat beweging in huis is is hij weg, dus je mist hem gemakkelijk.

Toch wel één van de meest boeiende voederplaats-vogel-winters van de afgelopen jaren ! Ik heb wel de indruk dat de grote groepen mezen van de herfst/begin winter er niet meer zijn (bv. 13 Koolmezen tegelijk).

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptywo feb 13, 2013 8:54 am

Mezen hebben we hier deze winter nooit echt veel gezien, maar nog nooit zoveel - elke dag weer opnieuw - vinkachtigen gezien met zelfs twee nieuwe soorten voor de tuin.
Op dat vlak inderdaad een memorabele winter.

Wel mis ik het dagelijks bezoek - normaal meerdere keren per dag - van groepjes staartmezen.
Nu heb ik ze al een hele tijd niet meer gezien en in andere jaren een vaste dagelijkse gast.
Blijkbaar vliegen die nu voorbij als ze die tientallen andere vogels hier zien kwetteren en vechten voor het eten - zij hebben het meer voor het sociale en gezellige samen eten.

Wel een vaste waarde - net zoals in alle vorige winters - blijven die Huismussen die hier toch ook elke dag minstens met 14 zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptywo feb 13, 2013 7:14 pm

En deze middag passeerde ik aan jouw deur Kobra, en zaten 2 kramsvogels in de bomen op je oprit. Ze kwamen van bij Etienne de vogelkweker, waarschijnlijk probeerden ze daar waét lekkers te stelen :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptywo feb 13, 2013 8:17 pm

Wes schreef:
En deze middag passeerde ik aan jouw deur Kobra, en zaten 2 kramsvogels in de bomen op je oprit. Ze kwamen van bij Etienne de vogelkweker, waarschijnlijk probeerden ze daar waét lekkers te stelen :-)
Klopt, Wes.
Die zitten hier de laatste dagen in de struiken van de Gelderse Roos.

En als ik 's morgens vroeg met de fiets bij uwen thuis passeer, dan lonk ik altijd eens opzij om te zien of er geen Kuifmezen zitten.
Tot nu toe alleen maar Pimpelmezen gezien Sad
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptydo feb 14, 2013 8:36 am

Sta daar ook dikwijls voor het keukenraam, nog niets gezien :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyma feb 18, 2013 11:46 am

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Appelvink

De appelvink blijft trouw op post, als sinds 08/01, afgelopen WE ondanks de mist toch nog een redelijke foto kunnen trekken.
Hij begint ook stilaan op kleur te komen en heeft nu van die zwarte sierveertjes op de vleugels.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyma feb 18, 2013 10:27 pm

Je hebt inderdaad veel geluk met die dagelijkse Appelvink - ik heb hier nochtans ook eten genoeg Wink
Eens benieuwd hoe lang die het nog gaat volhouden.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptydi feb 19, 2013 2:46 pm

wouter schreef:

De appelvink blijft trouw op post, als sinds 08/01, afgelopen WE ondanks de mist toch nog een redelijke foto kunnen trekken.
Hij begint ook stilaan op kleur te komen en heeft nu van die zwarte sierveertjes op de vleugels.

mvg

Wouter
Vandaag in natuurbericht: http://www.natuurbericht.be/?id=10210&Eid=10029

In veel parken en tuinen zijn groenlingen volop aan het zingen, en ook de onopvallende zang van de appelvink is te horen. De snavel van de appelvink is nu al verkleurd van hoornkleurig naar staalblauw. Bij veel vinken en kepen op de voederplaatsen zie je al de eerste sporen van het prachtkleed dat er zit aan te komen.

En Wouter kan dit inderdaad bevestigen.
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptydo feb 21, 2013 11:23 am

Appelvink blijft hier komen om zonnebloempitten te snoepen.

Ik was aan het denken, als ik ze nog wat langer hier kan houden op de zonnebloempitten, wordt hij misschien verleid om in het beukenbosje hier vlakbij voor nageslacht te zorgen...

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptydo feb 21, 2013 1:28 pm

wouter schreef:
Appelvink blijft hier komen om zonnebloempitten te snoepen.

Ik was aan het denken, als ik ze nog wat langer hier kan houden op de zonnebloempitten, wordt hij misschien verleid om in het beukenbosje hier vlakbij voor nageslacht te zorgen...

mvg

Wouter
Als die voor het nageslacht wil zorgen, dan zullen ze wel met twee moeten zijn Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyza feb 23, 2013 1:22 pm

Vandaag 2 Appelvinken op de voederplaats !! 2 mannetjes weliswaar ;-)

Mvg. Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptyza feb 23, 2013 7:45 pm

wouter schreef:
Vandaag 2 Appelvinken op de voederplaats !! 2 mannetjes weliswaar ;-)

Mvg. Wouter
Nu nog een wijfje en we kunnen hopen op meer Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Emptywo feb 27, 2013 11:41 am

Daarnet een distelvink tussen de kepen, vinken en groenlingen op de voederplaats. nr 31 !!

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 15 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vogels voeren en beloeren
Terug naar boven 
Pagina 15 van 31Ga naar pagina : Vorige  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 23 ... 31  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Feed the birds day 28/10/06
» Vogels in Wetteren
» Vroege Vogels
» Broedende vogels
» Vogels zenderen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: