Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Leuke vogelwaarnemingen

Ga naar beneden 
+15
danobus
Zwammer
Toon
kobra22
test
herborenherborist
jan dp
erikroels
leparadisperdu
kobra
wouter
WDDI
Neos
Peter Claus
JAN
19 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 20 ... 37, 38, 39, 40  Volgende
AuteurBericht
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptydo aug 11, 2011 9:48 pm

Deze voormiddag ook Zwarte Ooievaar in de Meersen. Samen met 2 Ooievaars boven Broekmeers.
Groeten,

Dimi

Wes schreef:
Zwarte Ooievaar brede cirkels trekkend boven Dolemietweg, later verdwenen richting Schellebelle Aard

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 6030117014_51070c6298_z
IMG_2343 by wpoelman, on Flickr
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyvr aug 12, 2011 6:13 pm

Bij mij zijn de sperwers zeer actief. Ik had vandaag een beetje een lugubere waarneming. Toen ik daarnet thuis kwam van het werk en even voorbij het raam liep dat uitkijkt op de tuin, zag ik daar een wijfjessperwer opvliegen van haar prooi. De sperwer zal mij voor het raam zien verschijnen hebben en geschrokken zijn. Ik greep vlug mijn verrekijker en zag dat de prooi een Turkse tortel was, die al behoorlijk geplukt was. Overal rondom het kadaver lagen al donsveertjes en ook een drietal slagpennen van de duif.
Ik dacht: 'ik laat het kadaver liggen; misschien komt de sperwer terug om haar prooi te verorberen'. Ik deed het gordijn dicht zodat ik de sperwer niet opnieuw kon laten schrikken.
Even later loop ik in de slaapkamer en kijk ik toch voorzichtig even naar de tuin om te zien of de sperwer nog niet terug is. Plots staat die tortel op en loopt beduusd naar de kant van de tuin, waar ze onder de ligusterhaag kruipt! Dat beest zag er niet uit, zowel op de rug als op de borst overal veertjes en pluimen uitgerukt! Ik dacht: 'die tortel zoekt een rustig plekje om langzaam te sterven' maar ik ging toch even de tuin in om te zien of ik niks kon doen: ofwel het beest uit zijn lijden verlossen ofwel naar een asiel brengen; 't blijft toch een levend dier dat ik niet graag laat afzien en de sperwer had er toch niets meer aan...
Toen ik de tortel zag zitten bleef die bijna roerloos. Ik dacht ze zo te kunnen pakken maar plots schrok de duif en vloog ze op, tot op het dak van het huis van mijn buurman! Daar zat ze naast een andere tortel en nu zit ze er nog! Echt een triestig zicht: deels geplukt maar toch nog in leven. Ik vermoed dat ze niet lang meer te leven zal hebben, want de shock én het letsel zullen haar waarschijnlijk fataal worden.
Toch een vervelend iets: nu zijn er twee verliezers, de sperwer is haar prooi kwijt en de tortel haar pluimen (en wellicht ook haar leven)... Ik kan er ook niets aan doen, maar toch geeft het een vervelend gevoel. Neutral
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyzo aug 14, 2011 6:21 am

Wes schreef:
Zwarte Ooievaar brede cirkels trekkend boven Dolemietweg, later verdwenen richting Schellebelle Aard

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 6030117014_51070c6298_z
IMG_2343 by wpoelman, on Flickr
Die had ik ook wel willen zien - de soort trekt nu inderdaad in kleine aantallen over onze streken, maar meestal toch oostelijker.
Wel één van de eersten die trekt, maar we kunnen ons stilaan gaan voorbereiden op het trektellen, nietwaar noumea?

http://www.natuurbericht.nl/?id=3968
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyzo aug 14, 2011 7:42 am

Heb info over trektellingen gevonden op de website:
http://www.natuurpuntscheldeland.be/vogeltrektellingen.php
Weet er iemand of de zondagse trektellingen nog regelmatig doorgaan?
Lijkt mij zeer leerrijk zeker voor n'een beginner als ik om vogels in de vlucht te spotten en een goed alternatief voor mijn traditionele zondagse fietstocht Very Happy
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptydo aug 18, 2011 6:38 pm

Lucgast schreef:
Heb info over trektellingen gevonden op de website:
http://www.natuurpuntscheldeland.be/vogeltrektellingen.php
Weet er iemand of de zondagse trektellingen nog regelmatig doorgaan?
Lijkt mij zeer leerrijk zeker voor n'een beginner als ik om vogels in de vlucht te spotten en een goed alternatief voor mijn traditionele zondagse fietstocht Very Happy
Luc
Hopelijk ziet noumea het nog altijd zitten om ook dit jaar te trektellen, want hij is de grote voor-"trekker" Wink
Meestal vanaf begin september, maar vorig jaar pas in oktober beginnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Reigers   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyvr sep 23, 2011 7:44 pm

Toen we gisterenmorgen met de Takruitertjes op zwammentocht gingen naar de Oude Schelde, konden we vanaf de vaartdijk op een kleine oppervlakte in Broekmeers maar liefst 8 Blauwe reigers zien zitten en opvliegen. Misschien allemaal jongen ??
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptywo sep 28, 2011 10:47 am

Zwammer schreef:
Toen we gisterenmorgen met de Takruitertjes op zwammentocht gingen naar de Oude Schelde, konden we vanaf de vaartdijk op een kleine oppervlakte in Broekmeers maar liefst 8 Blauwe reigers zien zitten en opvliegen. Misschien allemaal jongen ??
Z.
Zag er daar onlangs ook vijf samenzitten, maar weet niet of dat jongen waren.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptywo sep 28, 2011 10:49 am

Dimi is goed bezig in de KM - hij zag daar net een Bruine Kiekendief en een Europese Kanarie.

Jammer genoeg wordt er nog altijd niet getrekteld, want toch heel wat moois dat overvliegt momenteel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Steenuil Langendonk   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyza okt 08, 2011 8:10 pm

De boom waar de steenuil dikwijls zit op te zonnen, is omvergewaaid.
De steenuil zat er vanvond maar beteuterd bij op zijn omgevallen boom.
Hij schreeuwed het uit naar zijn collega's in de buurt: echt de moeite om te zien en te horen.
Een foto uit het archief wanneer de boom nog recht stond:
Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 70e49bf8
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptydo okt 20, 2011 4:31 pm

Vandaag langs Kalkenvaart op 10m voor mij, een buizerd die zich op een hermelijn stort ! Hij bleef nog enkele minuten zitten en vloog dan met de hermelijn in zijn klauwen weg.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptydo okt 20, 2011 8:29 pm

Best ook melden? Heb nog telefoontje gehad van Helga De Plus van INBO om naar de dode Hermelijn te zoeken in Molenmeers voor verder onderzoek.Ze heeft het niet gevonden en Helga meldde dat roofdieren niet echt graag Hermelijn opeten wegens de slechte smaak en geur. De buizerd had misschien veel honger Very Happy
Precies toch redelijk wat Hermelijntjes in de KM... Heb tijdje geleden ook nog ééntje gespot in Langendonk. Weten we hoeveel Hermelijntjes er in onze streek voorkomen? Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyvr okt 21, 2011 7:38 am

Lucgast schreef:
Best ook melden? Heb nog telefoontje gehad van Helga De Plus van INBO om naar de dode Hermelijn te zoeken in Molenmeers voor verder onderzoek.Ze heeft het niet gevonden en Helga meldde dat roofdieren niet echt graag Hermelijn opeten wegens de slechte smaak en geur. De buizerd had misschien veel honger Very Happy
Precies toch redelijk wat Hermelijntjes in de KM... Heb tijdje geleden ook nog ééntje gespot in Langendonk. Weten we hoeveel Hermelijntjes er in onze streek voorkomen? Luc
Ik denk niet dat daar al onderzoek naar gedaan is - tenzij ze bij INBO meer zouden weten, want die doen nog wel onderzoek waar wij soms geen weet van hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyvr okt 21, 2011 9:05 am

Er zitten er alleszins redelijk veel, weet minstens 3 plekken waar ze zitten, op andere, reeds genoemde plekken
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyvr okt 21, 2011 7:33 pm

Zal eens vragen aan de madam van INBO die mij belde... maar zal dat melden bij de zoogdieren van het forum... Hier zitten we bij de leuke vogelwaarnemingen Very Happy Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyza okt 22, 2011 12:22 pm

Gisteren 2 slechtvalken op de markt van Wetteren aan 't rondvliegen

cheers cheers cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyzo okt 23, 2011 1:45 pm

Wes schreef:
Gisteren 2 slechtvalken op de markt van Wetteren aan 't rondvliegen

cheers cheers cheers

We gaan begin november de nestbak nog eens inspecteren zodat ze er misschien volgend voorjaar hun intrek kunnen nemen! Zou geweldig zijn he, zo'n broedgeval op de Wetterse kerktoren. bounce
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyzo okt 23, 2011 4:23 pm

Ik durf het niet te hopen, als jullie hulp nodig hebben....laat maar weten hé
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyma okt 24, 2011 8:23 am

Gisteren sneeuwwitte Ibis op Polsmeers, Erik heeft hem ontdekt, ik heb foto kunnen nemen, komt deze middag online
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyma okt 24, 2011 11:44 am

Zaterdagvoormiddag hadden we een terreinvergadering met onze beheerwerkgroep, o.a. op het rivierduin (De Pleite). Toen we het beheer aan het bespreken waren, vlogen er 8 boomleeuweriken voorbij! Shocked
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyma okt 24, 2011 1:14 pm

Hebben er dit weekend op broekmeers ook redelijk wat gezien en gehoord

Hierbij de foto, denk eerder aan Amerikaanse Witte Ibis, waarschijnlijk ontsnapt exemplaar want anders is hij helemaal van Texas tot hier gevlogen

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 6276276724_c244685d4d_b
Amerikaanse Witte Ibis by wpoelman, on Flickr

Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyma okt 24, 2011 3:53 pm

inderdaad witte ibis , dacht dat die witte heilig waren... No
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyma okt 24, 2011 6:59 pm

kobra schreef:
Vandaag zat er wel een heel speciale exoot in de KM - een Heilige Ibis Question

Heb hier ooit - vele jaren geleden - eens een Zwarte Ibis gezien en daar zijn toen vele vogelaars naar komen kijken, want dat werd toen nog gebiept, maar voor zo'n exoot zullen er zich wel niet veel meer verplaatsen.
Toch wel een speciale vogel om die hier zo in het wild te zien zitten.

Had gelukkig mijn klein fototoestelletje bij voor een fotootje.

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Heiligeibis

De Heilige Ibis zat hier op 18 maart in de KM, de Zwarte vele jaren geleden en nu een Witte.
Zo'n beesten vallen natuurlijk direct op in het landschap.
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptydi okt 25, 2011 8:18 pm

vr. blauwe kiekendief én velduil op broekmeers (gezien samen met wesley) kunnen volgen vanaf 17:30, mss bewijsfoto's van wesley maar de vogel zat en vloog vér, de velduil opgemerkt omdat hij opgeschrikt werd door een duikende kiekendief die ik aan het volgen was! vloog op uit de vegetatie aan een perceelsrand en zet zich op een paaltje, wel een uur kunnen zien/volgen.
gr erik
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptydo nov 10, 2011 2:39 pm

GROTE PIEPER op trektelpost in Broekmeers!

Bericht van Dimi (10u.11) op http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/61659828

Stevige en golvende vlucht. Opvallend groot, met grote, dikke snavel en duidelijke, opvallende wenkbrauwstreep (wenkbrauw ipv teugelstreep uiteraard) Opgevlogen uit Broekmeers en geland in gras aan andere kant van de telpost, voor de maïs. Mogelijk nog ter plaatse !

Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Emptyma nov 14, 2011 11:51 am

Vandaag terug een m zwarte roodstaart op het terras, wschlk een overwinteraar.

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 38 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Leuke vogelwaarnemingen
Terug naar boven 
Pagina 38 van 40Ga naar pagina : Vorige  1 ... 20 ... 37, 38, 39, 40  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Leuke insectenwaarnemingen
» Overige geleedpotigen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: