Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Paddenstoel

Ga naar beneden 
+10
Rhinanthus
Sdry
wouter
Toon
erikroels
kobra
Wes
Zwammer
JAN
kobra22
14 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 25 ... 40  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyma aug 15, 2011 3:03 pm

Gisteren op de sprinkhanenwandeling heeft Wim Veragthtert twee exemplaren van de Groene Knolamaniet ontdekt - één van de giftigste paddenstoelen van Europa!
Het is nog maar de tweede doorgegeven waarneming van deze soort in ons afdelingsgebied.

Paddenstoel - Pagina 11 Groeneknolamaniet

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptydi aug 16, 2011 8:02 pm

Nog een Gele Trilzwam van in de Warandeduinen.

Paddenstoel - Pagina 11 Geletrilzwam

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptydi aug 16, 2011 8:05 pm

Ook deze Kleine Aardappelbovist stond in de Warandeduinen (met dank aan Lou Roelandt voor determinatie).

Paddenstoel - Pagina 11 Kleineaardappelbovist

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptydi aug 16, 2011 8:50 pm

Eb om te eindigen deze Parelamaniet die alles heeft om er als een echte paddenstoel uit te zien.

Paddenstoel - Pagina 11 Parelamaniet

Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptywo aug 17, 2011 5:41 pm

Mooie foto van die parelamaniet! Zo stonden er overigens vele tientallen in de Warandeduinen zondag... Voor de vliegenzwammen was het blijkbaar nog wat te vroeg; die staan er ook alle jaren massaal onder de berken aan de rand van het grasveld.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptywo aug 17, 2011 9:43 pm

Toon schreef:
Mooie foto van die parelamaniet! Zo stonden er overigens vele tientallen in de Warandeduinen zondag... Voor de vliegenzwammen was het blijkbaar nog wat te vroeg; die staan er ook alle jaren massaal onder de berken aan de rand van het grasveld.
Niks "te vroeg" ! Op onze plantenexcursie op 1 augustus hadden we 5 exemplaren, niet ver van het huis met de stokoude linden.
Zie : http://waarnemingen.be/waarneming/view/55991229 Very Happy
En ik heb wat twijfels over die Parelamaniet.... scratch
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptywo aug 17, 2011 9:50 pm

Zwammer schreef:
Toon schreef:
Mooie foto van die parelamaniet! Zo stonden er overigens vele tientallen in de Warandeduinen zondag... Voor de vliegenzwammen was het blijkbaar nog wat te vroeg; die staan er ook alle jaren massaal onder de berken aan de rand van het grasveld.
Niks "te vroeg" ! Op onze plantenexcursie op 1 augustus hadden we 5 exemplaren, niet ver van het huis met de stokoude linden.
Zie : http://waarnemingen.be/waarneming/view/55991229 Very Happy
En ik heb wat twijfels over die Parelamaniet.... scratch
Z.

Wat denk je dat het is Zwammer?
Ik ben niet zeker hoor, maar de vele aanwezige amanieten werden door Wim Veraghtert en Lou gedetermineerd als parelamanieten, al hebben ze natuurlijk niet elke amaniet afzonderlijk in detail bekeken...
Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptywo aug 17, 2011 9:59 pm

Toon schreef:
Zwammer schreef:
Toon schreef:
Mooie foto van die parelamaniet! Zo stonden er overigens vele tientallen in de Warandeduinen zondag... Voor de vliegenzwammen was het blijkbaar nog wat te vroeg; die staan er ook alle jaren massaal onder de berken aan de rand van het grasveld.
Niks "te vroeg" ! Op onze plantenexcursie op 1 augustus hadden we 5 exemplaren, niet ver van het huis met de stokoude linden.
Zie : http://waarnemingen.be/waarneming/view/55991229 Very Happy
En ik heb wat twijfels over die Parelamaniet.... scratch
Z.

Wat denk je dat het is Zwammer?
Ik ben niet zeker hoor, maar de vele aanwezige amanieten werden door Wim Veraghtert en Lou gedetermineerd als parelamanieten, al hebben ze natuurlijk niet elke amaniet afzonderlijk in detail bekeken...
Question
Ja, ik zie dat die al op wnm.be goedgekeurd is, waarschijnlijk door Wim zelf.
't Zal er dan wel een zijn, zeker ? Ik zie nochtans een duidelijke beurs en dat heeft die Parelamaniet niet.
Ik stuur een mailtje naar Wim.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptydo aug 18, 2011 10:21 am

Zwammer schreef:
Toon schreef:
Zwammer schreef:
Toon schreef:
Mooie foto van die parelamaniet! Zo stonden er overigens vele tientallen in de Warandeduinen zondag... Voor de vliegenzwammen was het blijkbaar nog wat te vroeg; die staan er ook alle jaren massaal onder de berken aan de rand van het grasveld.
Niks "te vroeg" ! Op onze plantenexcursie op 1 augustus hadden we 5 exemplaren, niet ver van het huis met de stokoude linden.
Zie : http://waarnemingen.be/waarneming/view/55991229 Very Happy
En ik heb wat twijfels over die Parelamaniet.... scratch
Z.

Wat denk je dat het is Zwammer?
Ik ben niet zeker hoor, maar de vele aanwezige amanieten werden door Wim Veraghtert en Lou gedetermineerd als parelamanieten, al hebben ze natuurlijk niet elke amaniet afzonderlijk in detail bekeken...
Question
Ja, ik zie dat die al op wnm.be goedgekeurd is, waarschijnlijk door Wim zelf.
't Zal er dan wel een zijn, zeker ? Ik zie nochtans een duidelijke beurs en dat heeft die Parelamaniet niet.
Ik stuur een mailtje naar Wim.
Z.
En ik die dacht nu eens echt een duidlelijke soort gefotografeerd te hebben - ik probeer mijn zeer beperkte kennis van paddenstoelen nu wat bij te houden met foto's, maar blijkbaar ook al stof tot discussie scratch
Ben benieuwd naar het antwoord van Wim.

Misschien toch best zelf eens een paddenstoelencursus gaan volgen study
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptydo aug 18, 2011 5:16 pm

Persbericht NATUURPUNT:

Door het droge voorjaar en de natte zomer komen de zwammen nu al tevoorschijn.
Hoog tijd dus om je paddenstoelenkennis even op te frissen.
In Vlaanderen komen er bijna 4000 soorten voor.
Wij laten je kennis maken met enkele makkelijk herkenbare soorten.
Leer paddenstoelen herkennen
: http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/paddenstoelen/paddenstoelen-herkennen_2131.aspx
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptydo aug 18, 2011 5:27 pm

Op dit moment staat deze massal in onze tuin - wellicht Zwerminktzwam?

Paddenstoel - Pagina 11 Zwerminktzwam



Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyvr aug 19, 2011 9:35 am

kobra schreef:
Op dit moment staat deze massal in onze tuin - wellicht Zwerminktzwam?
Waarschijnlijk !
Al bestaat er een Dwergfranjehoed (Psathyrella pygmaea)die er héél goed op lijkt... Twisted Evil
http://www.kuleuven-kortrijk.be/facult/wet/biologie/pb/kulakbiocampus/paddestoelen/dwergfranjehoed.htm

Zwammer
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyma aug 22, 2011 10:10 pm

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Op dit moment staat deze massal in onze tuin - wellicht Zwerminktzwam?
Waarschijnlijk !
Al bestaat er een Dwergfranjehoed (Psathyrella pygmaea)die er héél goed op lijkt... Twisted Evil
http://www.kuleuven-kortrijk.be/facult/wet/biologie/pb/kulakbiocampus/paddestoelen/dwergfranjehoed.htm

Zwammer
Hoe kan ik de twee met zekerheid uit elkaar houden, Zwammer?
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptydi aug 23, 2011 9:37 pm

kobra schreef:
Zwammer schreef:
kobra schreef:
Op dit moment staat deze massal in onze tuin - wellicht Zwerminktzwam?
Waarschijnlijk !
Al bestaat er een Dwergfranjehoed (Psathyrella pygmaea)die er héél goed op lijkt... Twisted Evil
http://www.kuleuven-kortrijk.be/facult/wet/biologie/pb/kulakbiocampus/paddestoelen/dwergfranjehoed.htm
Zwammer
Hoe kan ik de twee met zekerheid uit elkaar houden, Zwammer?
Dien dwerg heeft haarkes op zijn kopken. (sterke loep!)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyza aug 27, 2011 3:35 pm

Zwammer schreef:
kobra schreef:
Zwammer schreef:
kobra schreef:
Op dit moment staat deze massal in onze tuin - wellicht Zwerminktzwam?
Waarschijnlijk !
Al bestaat er een Dwergfranjehoed (Psathyrella pygmaea)die er héél goed op lijkt... Twisted Evil
http://www.kuleuven-kortrijk.be/facult/wet/biologie/pb/kulakbiocampus/paddestoelen/dwergfranjehoed.htm
Zwammer
Hoe kan ik de twee met zekerheid uit elkaar houden, Zwammer?
Dien dwerg heeft haarkes op zijn kopken. (sterke loep!)
Bedankt voor determinatiekenmerk, maar zal voor volgende keer zijn.
Jammer genoeg geen enkel meer te zien, dus te laat om naar dat haar te zoeken.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyza aug 27, 2011 3:40 pm

Vandaag op plantenwandeling van Natuurpunt Scheldeland enkele mooie paddenstoelen gezien.
Eén van de mooiste - niet op het eerste zicht, maar onder de loep - en ook met de mooiste naam is het IJsvingertje.

Paddenstoel - Pagina 11 Gewoonijsvingertjea

Paddenstoel - Pagina 11 Gewoonijsvingertjeb

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyza aug 27, 2011 3:44 pm

Speciaal van vorm zijn de Nestzwammetjes waarvan de sporen in het bekertje zitten.

Paddenstoel - Pagina 11 Bleeknestzwammetje

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyza aug 27, 2011 3:46 pm

En bij deze is het ook wel duidelijk vanwaar zijn (haar?) naam komt - het Plooirokje.

Paddenstoel - Pagina 11 Plooirokje

Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyvr sep 02, 2011 7:34 pm

Hallo,

Ik ben net mijn gazon aan het afrijden, en kom ik zowaar deze tegen: Roze stinkzwam, zeldzaam, en de eerste waarneming op wnm.be in de streek en ruim daarrond !

Paddenstoel - Pagina 11 Img3550small

Op die plaats zitten er tientallen "eieren" klaar, maar dit was de eerste, binnenkort nog meer dus. Leuke gazonsoort ! Kom gerust kijken.

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyza sep 03, 2011 10:07 pm

Toffe soort, ik geloof dat ze aan het veralgemenen zijn. Zelf nog niet tegengekomen.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyza sep 03, 2011 10:55 pm

Ook nog niet gezien en ben al eens gaan kijken vandaag - speciale soort!
Terug naar boven Ga naar beneden
erikroels
Zeearend
erikroels


Aantal berichten : 616
Leeftijd : 83
Registration date : 05-01-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyzo sep 04, 2011 10:36 am

'zeldzame' Sparrenveertje gevonden in de Polsmeersen te Uitbergen, samen met Ivan...
Paddenstoel - Pagina 11 Sparre10
en ook nog deze:
Gewone hertenzwam
Paddenstoel - Pagina 11 Gewone11
Kussenvormige houtzwam
Paddenstoel - Pagina 11 Kussen10
Spikkelplooiparasol
Paddenstoel - Pagina 11 Stinkp11
en een voor mij onbekende
Paddenstoel - Pagina 11 Padden10


Laatst aangepast door erikroels op ma sep 05, 2011 7:59 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Eetgoed   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyzo sep 04, 2011 6:09 pm

Deze namiddag rondgelopen in de buurt van 't Eetgoed, als voorbereiding van de NP-wandeling "Bessen en zaden" van 18 september.
De zwammen waren ook goed vertegenwoordigd (zie waarnemingen.be). Uitschieters : Gezoneerde stekelzwam, Zwartwordende wasplaat, Zilveren ridderzwam, Amandelvezelkop en Witte kluifzwam.
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Emptyma sep 05, 2011 5:46 pm

erikroels schreef:
'zeldzame' Sparrenveertje gevonden in de Polsmeersen te Uitbergen, samen met Ivan...
Paddenstoel - Pagina 11 Sparre10
Heel mooie waarneming van dat zeldzame Sparrenveertje cheers

Ziet er ook schitterend uit met zijn koraalachtig uiterlijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Vliegendoder   Paddenstoel - Pagina 11 Emptywo sep 07, 2011 1:11 pm

Voor de eerste keer dit jaar een gesneuvelde vlieg op het livingraam, een slachtoffer van de Vliegendoder (zoals hij meestal genoemd wordt), als je het exact wilt : Entomophtora muscae.
Duidelijk te zien : de "michelinbandjes" die van tussen de segmenten van de vliegenromp puilen en de ruit die bestoven is met een wolkje conidiosporen van de zwam.

Paddenstoel - Pagina 11 Img_8510
Foto vanuit de living...

Paddenstoel - Pagina 11 Img_8511
...en foto van buiten.

Zwammer
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Paddenstoel - Pagina 11 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paddenstoel   Paddenstoel - Pagina 11 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Paddenstoel
Terug naar boven 
Pagina 11 van 40Ga naar pagina : Vorige  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 25 ... 40  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: