Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Vogelwaarnemingen buiten de KM

Ga naar beneden 
+13
Sdry
kobra
erikroels
Wes
WDDI
Neos
Peter Claus
Toon
Zwammer
wouter
JAN
kobra22
leparadisperdu
17 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 25 ... 34  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptydi sep 20, 2011 9:15 am

wouter schreef:
Waarneming is veranderd in KWAK, de foto toont een juveniel. Mooie vondst - ik kan me niet herinneren dat Kwak ooit gezien is in de afgelopen jaren.

mvg

Wouter
Zie nu ook dat tseef zijn antwoord van gisterenavond gewijzigd heeft (en uur van ingave reactie weggelaten) en er een juveniele kwak van gemaak heeftt.
http://waarnemingen.be/waarneming/view/56861684
Inderdaad een mooie vondst, ook al is het niet een of andere Noord-Amerikaanse Roerdomp.
Na zeer snelle reactie van Gerald Driessens is die waarneming verwijderd.

Kunnen wij daar ook een reactie opzetten of is dat alleen voorbehouden aan bepaalde personen?
Ik had er gisteren ook willen op reageren, maar kan dat alleen via "e-mail waarnemer" (rechtsboven).
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptydi sep 20, 2011 3:29 pm

wouter schreef:
Waarneming is veranderd in KWAK, de foto toont een juveniel. Mooie vondst - ik kan me niet herinneren dat Kwak ooit gezien is in de afgelopen jaren.

mvg

Wouter

Dit is de 4de waarneming in de omgeving, Wouter, in iets meer dan een jaar tijd.

Verleden jaar in augustus had ik er 1 aan de Donk.
2 onafhankelijke waarnemingen, dit jaar, in de Scheldebroeken (mogelijk hetzelfde exemplaar) en nu deze.

Greetz,

Marc



Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptywo sep 21, 2011 12:01 am

Kwak kwak kwak...


Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 6167119395_82c3d909dc_b
Kwak by wpoelman, on Flickr
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptywo sep 21, 2011 7:37 am

Amai, dat is snel gevonden (met dank aan Hilde die de locatie exact doorgaf op waarnemingen.be).

Dat beestje zit daar blijkbaar erg op zijn gekwak Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptywo sep 21, 2011 8:30 am

Zag er wel zeer vermoeid uit, hopelijk niet ziek?
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyza okt 08, 2011 8:49 pm

Vandaag een zeer interessante paddenstoelenwandeling gedaan met Hans Vermeulen in het kader van onze cursus 'weetjes en verhalen over paddenstoelen'. We hebben daar enkele zeer bijzondere vondsten gedaan in het Hospiesbos, maar daarover later meer. Bij het verlaten van het bos vloog als toemaatje een grote zilverreiger voorbij! Het kan toch zo mooi zijn, de natuur!



Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptywo okt 12, 2011 4:41 pm

Noumea zag vandaag een Bladkoning in Uitbergen (Hemelse Rij) - al een 100-tal waarnemingen van deze soort doorgegeven via waarnemingen.be dit jaar, maar dit is nog maar de eerste waarneming voor ons afdelingsgebied cheers

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/61195255
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptywo okt 12, 2011 9:46 pm

Vandaag in de late namiddag hadden we met enkele mensen van ons Natuurpunt-bestuur een overleg met W&Z en de gemeente over de toekomstplannen in Bastenakkers en de Ham. Toen we rond zessen het gemeentehuis verlieten en op de Markt wandelden, zagen we een wijfje slechtvalk landen op de kerktoren. Robert had z'n verrekijker in de wagen liggen, dus we konden het beest langdurig bekijken. Prachtige vogel, hopelijk maken ze volgend voorjaar gebruik van de nestbak die we er jaren geleden voor ophingen aan de kerktoren..
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptydo okt 13, 2011 8:22 pm

Bladkoning Helgoland

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 6240933745_acc6d36e3b_b
Bladkoning by wpoelman, on Flickr

en de Slechtvalk op de kerk van Wetteren

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 6240944807_e4a6c336fb_b
Slechtvalk by wpoelman, on Flickr
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyvr okt 14, 2011 8:04 am

Prachtig, zo'n Slechtvalk op de kerktoren van Wetteren cheers

Heb je er ook eentje van de Goudlijster?

Twitchend Vlaanderen was op 10 oktober - nochtans een maandag - massaal aanwezig in Heist, als je de waarnemingen bekijkt: http://waarnemingen.be/soort/view/1566
Het was dan ook de eerste keer sinds mensenheugnis dat er hier nog eentje te zien was.

Zie ook artikel met Dominique Verbelen in De Standaard (want ook hij was erbij): http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=4L3GRB8P
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyvr okt 14, 2011 8:25 am

kobra schreef:
Prachtig, zo'n Slechtvalk op de kerktoren van Wetteren cheers

Heb je er ook eentje van de Goudlijster?

Twitchend Vlaanderen was op 10 oktober - nochtans een maandag - massaal aanwezig in Heist, als je de waarnemingen bekijkt: http://waarnemingen.be/soort/view/1566
Het was dan ook de eerste keer sinds mensenheugnis dat er hier nog eentje te zien was.

Zie ook artikel met Dominique Verbelen in De Standaard (want ook hij was erbij): http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=4L3GRB8P

Over Twitchers gesproken, heb met mensen staan babbelen die speciaal van Frankfurt (!) naar West-Vlaanderen zijn gereden voor de Zwartkeellijster vorig jaar. In de auto, foto'ke trekken, en weer in de auto.
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyzo okt 16, 2011 7:07 pm

10 minuten geleden een Boomvalk hier overvliegend, richting west.

Moest die al niet een tijde in Afrika zitten?

Greetz,

marc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptydi okt 18, 2011 8:50 pm

Neos schreef:
10 minuten geleden een Boomvalk hier overvliegend, richting west.

Moest die al niet een tijde in Afrika zitten?

Greetz,

marc
Toch nog altijd veel waarnemingen van Boomvalk op waarnemingen.be (maar wel niet hier bij ons).

http://waarnemingen.be/soort/view/74
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Slechtvalk?   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptydi nov 01, 2011 3:11 am

Prachtig tijd om wandelingen te maken momenteel.
Niet alleen het decors met de kleurende bomen is prachtig, er is ook wel het één en het ander aan het rondfladderen.
Gisteren hebben we een wandeling gedaan rond de boerenkreken in Sint Jan in Eremo.
Trekkers als geelgors, koperwieken, kramvogels, wulpen,... gespot.
Maar ook heb ik voor het eerst een slechtvalk in de vlucht kunnen trekken.
Allé, ik denk toch dat het een slechtvalk is.
Wat denken de experts?
Luc
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 5eb5c3ad
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 A307663b
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 156d7da7
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptydi nov 01, 2011 11:00 am

Lucgast schreef:
Maar ook heb ik voor het eerst een slechtvalk in de vlucht kunnen trekken.
Allé, ik denk toch dat het een slechtvalk is.

Zonder mezelf een expert te willen noemen: dit is inderdaad een slechtvalk, geen twijfel daarover. Knap!
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptydi nov 01, 2011 4:41 pm

Super Luc!
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyza nov 05, 2011 9:10 pm

Ik ben vanavond het tweede deel van mijn jaarlijkse ronde voor 11.11.11 (enveloppes bussen huis aan huis) gaan afwerken en bij mijn terugkeer naar huis hoorde ik wel drie minuten lang kolganzen overtrekken. Moeten er honderden geweest zijn... Toch altijd een kippenvelmoment (of is't ganzenvel Razz ) als je weet dat die beesten al van het verre Siberië komen (Tajmyr, zo'n slordige 6000 kilometer van bij ons)!
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyzo nov 06, 2011 9:40 am

Allez ze zijn vertrokken, een 3 weken geleden heb ik toch ook een groep van een paar honderden ganzen over de meersen zien trekken, wel te ver om te determineren
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyzo nov 06, 2011 10:03 pm

Klopt Wes, toen was er ook al ganzentrek. Ik heb ook half oktober al groepen grauwe ganzen zien overkomen, maar gisteren waren het mijn eerste kolganzen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Vogels in Azië   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyzo nov 13, 2011 2:34 pm

Net terug van een trip naar Azië. (Singapore, Filippijnen, Indonesië)
Weinig tijd gehad om vogels te observeren, maar toch ééntje kunnen kieken in het restaurant.
Veel voorkomende vogel in Singapore.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Luc
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 7d6ff562
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 A18888aa
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyzo nov 13, 2011 3:01 pm

Ik denk aan de Common Myna of de Treurmaina, een soort die zich daar goed heeft aangepast aan verstedelijkte gebieden.

Deze soort staat bekend als één van de ergste invasieve soorten van de wereld - vormt o.a. een bedreiging van het ecosysteem in Australië.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyma nov 14, 2011 7:21 am

Jawaddedadde,
Laat dat vogelke dan maar waar het is...
Ik heb er in ieder geval geen meergebracht.
Maar inderdaad het was een zeer agressief beestje dat hem van niet teveel aantrok.
Bedankt voor de info...
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyma nov 14, 2011 10:59 am

Ik heb enkel ervaring met de myna's n Indië en weet niet welke mogelijke andere soorten ginder voorkomen, maar common myna is het toch niet volgens mij.

Common myna
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Common-myna-bharatpur-2008

Ik denk dat het een Jungle Myna (A. fuscus) is, of een soort die niet in Indië voorkomt.
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Jungle_myna
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Wat een dagje vandaag: watersnippen in Hobokense polders   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptyzo nov 20, 2011 6:41 pm

Ehwel, 20 November 2011, mooien dag.
Wie had gedacht dat we zo laat op het jaar nog zo prachtig weer zouden gehad hebben.
Prachtig voorjaar, rot zomer en nu prachtig najaar.
Vandaag op stap geweest in één van de mooie reservaten van Natuurpunt in Hoboken.
Was vertrokken met wat argwaan: zo dicht bij Kiel in Antwerpen...
Deze wandeling is één van de 66 natuurtochten uit de natuur.gids van Natuurpunt.
Naast een late Atalanta, enkele libellen (o.a. heidelibel en een andere die ik nog opzoek) zien vliegen en een vijftal dartele watersnippen die zich lieten showen. (zie foto's)
Ook hebben we enkele van de 360 paddestoelen in het reservaat gezien. (zal er eens een specialleke op een andere plaats op het forum zetten)
Echt een aanrader die wandelingen...
Luc
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 9393a038
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Emptydi nov 22, 2011 7:51 am

Sdry schreef:
Ik heb enkel ervaring met de myna's n Indië en weet niet welke mogelijke andere soorten ginder voorkomen, maar common myna is het toch niet volgens mij.

Common myna
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Common-myna-bharatpur-2008

Ik denk dat het een Jungle Myna (A. fuscus) is, of een soort die niet in Indië voorkomt.
Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Jungle_myna
Je zal wel gelijk hebben Sdry, want was ook maar een gok van mij.
Ik heb alleen maar ervaring met deze uit Japan en er zullen er inderdaad wel meer zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogelwaarnemingen buiten de KM   Vogelwaarnemingen buiten de KM - Pagina 16 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vogelwaarnemingen buiten de KM
Terug naar boven 
Pagina 16 van 34Ga naar pagina : Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 25 ... 34  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vraag aan forumlid

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: