Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Waarnemingen uit de oude doos

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydi feb 26, 2008 10:20 pm

JAN schreef:
Wisten jullie dat er op 1979-02-23 een Sneeuwgans (aanvaard door BAHC) in Molenmeers zat?
Bij niet aanvaarde soorten zie ik een Reuzenzwartkopmeeuw in 1998 (Wetteren).
Tseef ontdekte het BAHC in 2002 want dan werden Vale Gieren in Schellebelle en een Vorkstaartplevier in Wetteren ingediend die niet aanvaard werden.

Mensen die wat andere soorten willen checken op zoek naar de geschiedenis van de Kalkense Meersen?
JAN schreef:
'k doe er nog een aanvaard klein waterhoen bij:
1960-07-19 0000-00-00 Donkmeer Overmere O 1 f O
JAN schreef:
www.bahc.be
't ziet er nogal oubollig uit, maar er zit een goeie database in.

Heb jouw berichten onder nieuw topic geplaatst, Jan.
Lijkt me wel interessant om gegevens van vroeger nog eens boven te halen (hoewel je dat eerder van een oude rot zou verwachten).
Die Sneeuwgans in Molenmeers herinner ik mij niet (ook niet aanvaarde heb ik niet gezien).
Wie zij de waarnemers van toen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydi feb 26, 2008 10:28 pm

Ik herinner mij wel een Zwarte Ibis in de KM - zat er toch een tijdje en was ook doorgebiept (dus aangestreept door heel wat twitchers in die tijd).
Vind jij die terug, Jan?

Ook dit jaar zat er een foto van Zwarte Ibis in overzichtje van speciale soorten 2007 - en niet eens zo ver hier vandaan: eerste week van september in Gentbrugge + Destelbergen.

Foto's o.a. van Yves Baptiste op natuurfotoalbum:
http://www.natuurfotoalbum.be/map/showphoto.php?photo=13825&si=zwarte%20ibis
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydi feb 26, 2008 11:02 pm

kobra22 schreef:
Ik herinner mij wel een Zwarte Ibis in de KM - zat er toch een tijdje en was ook doorgebiept (dus aangestreept door heel wat twitchers in die tijd).
Vind jij die terug, Jan?

Ook dit jaar zat er een foto van Zwarte Ibis in overzichtje van speciale soorten 2007 - en niet eens zo ver hier vandaan: eerste week van september in Gentbrugge + Destelbergen.

Foto's o.a. van Yves Baptiste op natuurfotoalbum:
http://www.natuurfotoalbum.be/map/showphoto.php?photo=13825&si=zwarte%20ibis

Ik heb die zwarte ibis ook gezien destijds en heb er zelfs foto's van genomen. Was wel waarschijnlijk een ontsnapt beest, want liet zich dicht benaderen...
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptywo feb 27, 2008 7:41 am

Zwarte ibis

1992-12-11 1992-12-28 Kalkense Waard Kalken O 1 1e kj+ O

Probleem is dat je in de BAHC-website geen namen ziet. In BAHC-jaarverslagen wel denk 'k.
Leuke ringvangsten hebben we ook: bv het 3de (en voorlopig laatste) aanvaarde geval van siberische sprinkhaanzanger in Wetteren (ringvangst).
Maar Peter zou al die waarnemingen moeten hebben hé, ik dacht dat hij een heus 'archief' had. Misschien moet iemand hem hierover eens een spammailtje sturen? :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptywo feb 27, 2008 7:47 am

Verder hebben we als leuke soorten nog een roodkopklauwier en een slangenarend maar daarvan hebben de waarnemers nooit een verslag in gediend.
Verder vage claims van grote grijze snip, kleinst waterhoen, ... waarvan ik zelfs geen verslag zou durven indienen.

Eens de ganse database doorzoeken hé kobra, da 's de enige manier om alles te vinden. (maar de meer 'banale 'homologatiesoorten zijn volgens mij nog niet opgenomen in de database)
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptywo feb 27, 2008 7:57 am

hier nog eentje van 1995, toen onze vriend michou leerde ringen in Uitbergen:

Pipit de Richard (=Grote Pieper)
- Uitbergen (Fl. or.), Kalkense meersen, 08 et 13 octobre : respectivement 1 mâle immature premier hiver et 1 immature premier hiver capturés et bagués (D. De Mesel, M. Crapoen, M. Hebbelinck, groupe "Luscinia"; BAHC).

verder hebben we nog wat ringvansten:

Rousserolle isabelle (=Veldrietzanger) 1993
Wetteren (Fl. or.), 27 septembre : immature premier hiver capturé et bagué (L. et K. Caekebeke, V. Geers, B.A.H.C.

en in 1994 ook Veldrietzanger
Wetteren (Fl. or.), 28 août : 1 ex. capturé et bagué (L. & K. Caekebeke, V. & P. Geers - B.A.H.C.).


Goéland à ailes blanches (=Kleine burgemeester !!!)
Vlierzele (Fl. or.), 09 février 1991 : 1 immature premier hiver capturé et bagué (D. De Mesel, W. Dhaeseleer, K. & S. Thibau, G. Caekebeke; photo D. De Mesel; BAHC)
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptywo feb 27, 2008 8:32 pm

JAN schreef:
Zwarte ibis

1992-12-11 1992-12-28 Kalkense Waard Kalken O 1 1e kj+ O

Wat is Kalkense Waard?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydo feb 28, 2008 12:23 am

kobra22 schreef:
JAN schreef:
Zwarte ibis

1992-12-11 1992-12-28 Kalkense Waard Kalken O 1 1e kj+ O

Wat is Kalkense Waard?

Ik heb hem gezien in Broekmeers...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydo feb 28, 2008 7:39 am

Toon schreef:
kobra22 schreef:
JAN schreef:
Zwarte ibis

1992-12-11 1992-12-28 Kalkense Waard Kalken O 1 1e kj+ O

Wat is Kalkense Waard?

Ik heb hem gezien in Broekmeers...
Inderdaad, daar zat hij een hele tijd.
Ik zag hem samen met mijn schoonbroer die dan zijn twitchende familie verwittigd heeft.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptyvr feb 29, 2008 8:36 pm

In Belgian Birding van dec. 1990 (jaargang 1, nr 5, blz. 4):
vangst Sperwergrasmus te Laarne (28 augustus).

Ik kan al vermoeden waar, want heb daar in die tijd nog netten van een ringer gezien.
Ooit daar ook eens een wandeling met De Wielewaal gegidst - ik kwam daar toen geregeld. Daarna zijn ze daar voor zover ik weet nooit meer geweest (hoewel dat interessante gebiedje van toen nog altijd bij afdeling Scheldeland hoort).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptyma maa 03, 2008 7:31 am

JAN schreef:
en dienen blonde tapuit in beervelde in 2002?
heeft iemand die gezien? (toch ook vlakbij hé)
Even je post op de juiste plaats gezet.
Dat zal wellicht ook van de ringer SN zijn - die heeft daar jaren gewoond en geringd.
Dan zullen er waarschijnlijk niet veel of geen getuigen zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptyma maa 03, 2008 8:20 am

neen blijkbaar gevonden tijdens inventarisatie broedvogelatlas

Waarnemingen uit de oude doos Bt210
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydi maa 04, 2008 3:11 pm

Die waarneming is wel niet in Beervelde, maar in Bastelare (tussen Beervelde en Lochristi?).

Die ringer zat vroeger vlak bij de Dendermondsesteenweg, dichtbij kasteel en jachtgebied van Rooman d'Ertbuer in Beervelde.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydi maa 04, 2008 4:43 pm

bij de foto staat beervelde
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydi maa 04, 2008 5:41 pm

JAN schreef:
bij de foto staat beervelde
Beervelde was vroeger bij Kalken - in begin 20ste eeuw zelfstandig geworden.
Bij fusies van jaren '70 kwam het dan bij Lochristi.
Hoe het met Bastelare zit weet ik niet - misschien was dit eerst nog bij Beervelde (of zelfstandig of bij Lochristi?).

En dan die foto - daar staat 26/9/2001 en bij tekst staat 11/5/2002??
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptyvr apr 18, 2008 4:04 pm

waarneming uit een héél oude doos, pas bekend +110 jaar na datum!!!

meer info
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptyza apr 19, 2008 2:05 pm

Toon schreef:
kobra22 schreef:
Ik herinner mij wel een Zwarte Ibis in de KM - zat er toch een tijdje en was ook doorgebiept (dus aangestreept door heel wat twitchers in die tijd).
Vind jij die terug, Jan?

Ook dit jaar zat er een foto van Zwarte Ibis in overzichtje van speciale soorten 2007 - en niet eens zo ver hier vandaan: eerste week van september in Gentbrugge + Destelbergen.

Foto's o.a. van Yves Baptiste op natuurfotoalbum:
http://www.natuurfotoalbum.be/map/showphoto.php?photo=13825&si=zwarte%20ibis

Ik heb die zwarte ibis ook gezien destijds en heb er zelfs foto's van genomen. Was wel waarschijnlijk een ontsnapt beest, want liet zich dicht benaderen...

Was een Puna-ibis (uit Zuid-Amerika), naar het schijnt...

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Emptydo jan 14, 2016 5:30 pm

Vogelwaarnemingen van Geert van 1900 scratch
En heeft hij er zelf als administrator al eentje goedgekeurd Question

Waarnemingen uit de oude doos 2dwbx1d
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Waarnemingen uit de oude doos Empty
BerichtOnderwerp: Re: Waarnemingen uit de oude doos   Waarnemingen uit de oude doos Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Waarnemingen uit de oude doos
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» recente waarnemingen:
» Foto's uit de oude doos
» waarnemingen.be
» waarnemingen.be
» scheldeland.waarnemingen.be

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: