Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Determinatie

Ga naar beneden 
+8
timestop
Sdry
Toon
kobra22
JAN
kobra
Peter Claus
leparadisperdu
12 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptywo nov 21, 2007 11:35 pm

kobra22 schreef:
leparadisperdu schreef:
Kan iemand zonder extra info hier iets van maken ??? Deze zat langs de Blokstraat.

Dimi
(Wel wat laat maar) Daar durf ik niets van maken - niet echt mijn specialiteit (zelfs als ze scherp zijn).

Er valt weinig van te maken niet ? Is waarschijnlijk gewoon Buizerd.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra22
Zeearend
kobra22


Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo aug 26, 2010 5:50 pm

Wes stuurde enkele mystery-foto's door die bewijzen waaraan de Buse variable zijn naam te danken heeft - deze is wel erg wit.

Determinatie - Pagina 2 Buizerdwes1

Determinatie - Pagina 2 Buizerdwes1b

Determinatie - Pagina 2 Buizerdwes1c



Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.birdpex.be
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyza aug 28, 2010 4:05 pm

Ja, Wesley dacht even dat het misschien om een dwergarend zou gaan, maar het is idd duidelijk een witte buizerd. De zwarte polsvlekjes zijn typerend...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo sep 04, 2011 10:10 am

Welke vogel neemt hier een zonnebad?
Jammer genoeg niet zo scherp en van te ver, maar misschien kan iemand er iets van maken?
Toen ik de kijker wilde halen, was de vogel al gaan vliegen.

Determinatie - Pagina 2 Zonnebad

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo sep 04, 2011 10:15 am

Hier nog eens, maar gecropte foto.
Iemand een idee?

Determinatie - Pagina 2 Zonnebad2

Terug naar boven Ga naar beneden
Sdry
Watersnip



Aantal berichten : 194
Leeftijd : 38
Localisation : Sint-Jans-Molenbeek
Registration date : 29-03-07

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo sep 04, 2011 1:26 pm

kobra schreef:
Hier nog eens, maar gecropte foto.
Iemand een idee?

Determinatie - Pagina 2 Zonnebad2


Lijkt mij gewoon een winterkoninkje ? wenkbrouwstreepje, fijn donker snaveltje, gebandeerde vleugels


Laatst aangepast door Sdry op zo sep 04, 2011 8:22 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo sep 04, 2011 2:23 pm

Dat zal het inderdaad zijn - er is hier onlangs een nest uitgevlogen.
Bedankt Sdry!
Terug naar boven Ga naar beneden
timestop
Slobeend
timestop


Aantal berichten : 69
Leeftijd : 57
Localisation : Asper
Registration date : 23-02-12

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo jun 24, 2012 3:28 pm

Wat zou dit zijn?
Eitjes die juist uitgekomen zijn, maar van wat.
Ongeveer 1mm groot.

Determinatie - Pagina 2 Dsc5713w



Lijkt op een klein kevertje.

Gr timestop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://lieveheersbeestjes.weebly.com/
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo jun 24, 2012 3:44 pm

timestop schreef:
Wat zou dit zijn?
Eitjes die juist uitgekomen zijn, maar van wat.
Ongeveer 1mm groot.
Lijkt op een klein kevertje.

Gr timestop
Schitterende waarneming - zo juist bij het uitsluipen.
Maar ik weet niet wat het is.
Blijkbaar ook op brandnetel?
Terug naar boven Ga naar beneden
timestop
Slobeend
timestop


Aantal berichten : 69
Leeftijd : 57
Localisation : Asper
Registration date : 23-02-12

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo jun 24, 2012 3:52 pm

kobra schreef:
timestop schreef:
Wat zou dit zijn?
Eitjes die juist uitgekomen zijn, maar van wat.
Ongeveer 1mm groot.
Lijkt op een klein kevertje.

Gr timestop
Schitterende waarneming - zo juist bij het uitsluipen.
Maar ik weet niet wat het is.
Blijkbaar ook op brandnetel?

Het zit op mijn kersenboom.

Gr timestop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://lieveheersbeestjes.weebly.com/
timestop
Slobeend
timestop


Aantal berichten : 69
Leeftijd : 57
Localisation : Asper
Registration date : 23-02-12

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo jun 28, 2012 8:50 pm

Recente foto van de juist uitgekomen eitjes.

Determinatie - Pagina 2 Dsc6619g



Gr timestop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://lieveheersbeestjes.weebly.com/
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo jun 28, 2012 9:44 pm

Wordt nu nog mooier timestop cheers
Dit zijn de nimfen in de eerste fase van een of andere wants.
Nimfen van wantsen hebben 5 stadia nadat ze uit het ei uitgeslopen zijn en ze zien er dan telkens anders uit.
In die verschillende stadia hebben ze nog geen bruikbare vleugels.
Ze lijken erg op het eerste stadium van de dovenetelwants die ik hier al heb kunnen fotograferen, maar die is geel in de eerste fase.
Op foto kan die dan nog niet met zekerheid gedetermineerd worden (want er zijn er nog die er hetzelfde uitzien als ze zo klein zijn), maar bij die ben ik het zeker omdat er daar volwassen exemplaren in de buurt zitten.
Normaal doen ze ook aan broedzorg, dus misschien heb je voordien een volwassen exemplaar van een of andere wants bij die eitjes zien zitten?
Zelf heb ik dit fenomeen van uitsluipen en verder ontwikkelen nog niet gezien - prachtig!
Terug naar boven Ga naar beneden
timestop
Slobeend
timestop


Aantal berichten : 69
Leeftijd : 57
Localisation : Asper
Registration date : 23-02-12

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo jul 01, 2012 12:03 pm

En nu zijn ze allemaal weg.
Jammer maar ja.

Gr timestop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://lieveheersbeestjes.weebly.com/
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo jul 01, 2012 12:05 pm

timestop schreef:
En nu zijn ze allemaal weg.
Jammer maar ja.

Gr timestop
Ze zullen niet weg zijn - zitten zeker nog ergens in de buurt en zullen af en toe (maar dan meestal alleen degene die de struggle for life oveleven) op een blad in de zon komen zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo nov 22, 2012 10:19 am

Deze morgen een vogel in de tuin gezien die ik niet kon determineren. Was maar heel kort ter plaatse en enkel met het blote oog waargenomen. Jizz deed heel sterk denken aan een gors. Opvallend was het melkchocolade bruin en zwarte kleed, met een bleke (crème) bovenste en onderste vleugelstreep, samen met een witte armbaan. Sterk contrasterende witte kop met een donkere (zwarte of bijna zwarte) zijkruinstreep, een bleke middenkruinstreep en een bleke/gele gorsachtige snavel. Nog opvallend waren de ros beige ongestreepte borst en flanken in contrast met de vuil bleke buik. Poten en staart bijna niet kunnen zien. Toch beige onderstaartdekveren en donkere (zwarte?) bovenstaartdekveren. Staartpennen leken me donkerbruin te zijn. Ik stuur je in bijlage 3 foto's die enkel ingezoomd, verscherpt en een tikkeltje lichter zijn gemaakt ! Mocht je meer onbewerkte foto's willen, dan kan ik er altijd nog enkele bezorgen.
Foto's doorgemaild naar Geert Spanoghe en Gerald Driessens, maar misschien heeft iemand van jullie een idee ?
Groetjes,

Dimi

Determinatie - Pagina 2 95693530

Determinatie - Pagina 2 13278126

Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo nov 22, 2012 11:33 am

Die eerste foto doet me wat denken aan barmsijs (zeer korte snavel snavel, rond kopprofiel), en Barmsijs heeft vleugelstrepen dit zou ook kunnen kloppen. De rest van het verenkleed is afwijkend.
Heb je een idee van de grootte?

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo nov 22, 2012 1:20 pm

wouter schreef:
Die eerste foto doet me wat denken aan barmsijs (zeer korte snavel snavel, rond kopprofiel), en Barmsijs heeft vleugelstrepen dit zou ook kunnen kloppen. De rest van het verenkleed is afwijkend.
Heb je een idee van de grootte?

mvg

Wouter

Mijn eerste gedacht, zo van ver, was eigenlijk Keep (wijfje?), maar klopt toch niet helemaal (tenzij de foto wat vertekent).
Zou natuurlijk leuker zijn als het een specialleke zou zijn zoals Barmsijs - toch schitterend als tuinsoort.
Wellicht heb jij die wel meer details kunnen spotten met de kijker, Dimi (hoewel, ik zou dat niet meer kunnen onthouden en op den duur dingen gaan zien die ik niet heb gezien, dus foto is toch nog altijd het meest betrouwbare).
Groeten,
Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo nov 22, 2012 1:21 pm

WDDI schreef:
Deze morgen een vogel in de tuin gezien die ik niet kon determineren. Was maar heel kort ter plaatse en enkel met het blote oog waargenomen. Jizz deed heel sterk denken aan een gors. Opvallend was het melkchocolade bruin en zwarte kleed, met een bleke (crème) bovenste en onderste vleugelstreep, samen met een witte armbaan. Sterk contrasterende witte kop met een donkere (zwarte of bijna zwarte) zijkruinstreep, een bleke middenkruinstreep en een bleke/gele gorsachtige snavel. Nog opvallend waren de ros beige ongestreepte borst en flanken in contrast met de vuil bleke buik. Poten en staart bijna niet kunnen zien. Toch beige onderstaartdekveren en donkere (zwarte?) bovenstaartdekveren. Staartpennen leken me donkerbruin te zijn. Ik stuur je in bijlage 3 foto's die enkel ingezoomd, verscherpt en een tikkeltje lichter zijn gemaakt ! Mocht je meer onbewerkte foto's willen, dan kan ik er altijd nog enkele bezorgen.
Foto's doorgemaild naar Geert Spanoghe en Gerald Driessens, maar misschien heeft iemand van jullie een idee ?
Groetjes,

Dimi
Ben héél benieuwd of Geert en/of Gerald er iets kunnen van maken scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
noumea
Grutto



Aantal berichten : 134
Registration date : 02-08-08

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo nov 22, 2012 2:00 pm

WDDI schreef:
Deze morgen een vogel in de tuin gezien die ik niet kon determineren. Was maar heel kort ter plaatse en enkel met het blote oog waargenomen. Jizz deed heel sterk denken aan een gors. Opvallend was het melkchocolade bruin en zwarte kleed, met een bleke (crème) bovenste en onderste vleugelstreep, samen met een witte armbaan. Sterk contrasterende witte kop met een donkere (zwarte of bijna zwarte) zijkruinstreep, een bleke middenkruinstreep en een bleke/gele gorsachtige snavel. Nog opvallend waren de ros beige ongestreepte borst en flanken in contrast met de vuil bleke buik. Poten en staart bijna niet kunnen zien. Toch beige onderstaartdekveren en donkere (zwarte?) bovenstaartdekveren. Staartpennen leken me donkerbruin te zijn. Ik stuur je in bijlage 3 foto's die enkel ingezoomd, verscherpt en een tikkeltje lichter zijn gemaakt ! Mocht je meer onbewerkte foto's willen, dan kan ik er altijd nog enkele bezorgen.
Foto's doorgemaild naar Geert Spanoghe en Gerald Driessens, maar misschien heeft iemand van jullie een idee ?
Groetjes,

Dimi

Determinatie - Pagina 2 95693530

Determinatie - Pagina 2 13278126


Keep met leucisme.

Groeten,
M
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo nov 22, 2012 2:08 pm

noumea schreef:
Keep met leucisme.

Groeten,
M
Oef - zal dus toch wat meer op mijn jizz moeten afgaan in het vervolg, want blijkbaar toch een Keep.
Vandaar dat hij (of zij?) zo bleek is op de borst.
Terug naar boven Ga naar beneden
WDDI
Kwartelkoning
WDDI


Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyvr nov 30, 2012 7:39 am

noumea schreef:
WDDI schreef:
Deze morgen een vogel in de tuin gezien die ik niet kon determineren. Was maar heel kort ter plaatse en enkel met het blote oog waargenomen. Jizz deed heel sterk denken aan een gors. Opvallend was het melkchocolade bruin en zwarte kleed, met een bleke (crème) bovenste en onderste vleugelstreep, samen met een witte armbaan. Sterk contrasterende witte kop met een donkere (zwarte of bijna zwarte) zijkruinstreep, een bleke middenkruinstreep en een bleke/gele gorsachtige snavel. Nog opvallend waren de ros beige ongestreepte borst en flanken in contrast met de vuil bleke buik. Poten en staart bijna niet kunnen zien. Toch beige onderstaartdekveren en donkere (zwarte?) bovenstaartdekveren. Staartpennen leken me donkerbruin te zijn. Ik stuur je in bijlage 3 foto's die enkel ingezoomd, verscherpt en een tikkeltje lichter zijn gemaakt ! Mocht je meer onbewerkte foto's willen, dan kan ik er altijd nog enkele bezorgen.
Foto's doorgemaild naar Geert Spanoghe en Gerald Driessens, maar misschien heeft iemand van jullie een idee ?
Groetjes,

Dimi

Determinatie - Pagina 2 95693530

Determinatie - Pagina 2 13278126


Keep met leucisme.

Groeten,
M

Idd vrouwtje Keep met partieel leucisme !
Merci allemaal.
Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptydo jan 10, 2013 7:39 pm

Deze grote vogel zonder kop gevonden in de KM - ik kom niet verder dan een soepgans Question

Determinatie - Pagina 2 Vogelzonderkop1

Wat verder lagen nog een aantal pluimen en maïs.

Determinatie - Pagina 2 Vogelzonderkop2

Zwemvliezen wijzen op een of andere watervogel.

Determinatie - Pagina 2 Vogelzonderkop3
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo jan 13, 2013 3:16 pm

Nog geen reactie op foto's hierboven Question
Niet gezien of te moeilijk scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyzo jan 13, 2013 3:19 pm

En heb hier al een nieuw determinatievraagstuk: de Blauwe Kiekendief op dit moment aanwezig in de KM.

Ook vandaag weer gezien en ik dacht dat dit een adult vrouwtje was (maar omdat ik er te weinig van ken, geef ik meestal "onbekend" in).
Nu zie ik dat Dimi al enkele keren juveniel heeft ingevuld, bijna op zelfde locatie als ik de vogel heb gezien:
http://scheldeland.waarnemingen.be/soort/view/13

Zou dit nu een ander exemplaar zijn of kan er verwarring bestaan bij determinatie Question

Alvast hier wat leesvoer:
http://www.mergus.be/artikels/2012/02/17/determinatie-leeftijds-en-geslachtsbepaling-bij-de-blauwe-kiekendief-circus-cyaneus/
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Emptyma jan 14, 2013 11:21 am

kobra schreef:
Nog geen reactie op foto's hierboven Question
Niet gezien of te moeilijk scratch

Volgens mij ook een soepgans of barbarie (en geen barberie met een 'e' in het midden, want dan krijg je via Google andere 'kippetjes' te zien... cyclops )
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Determinatie - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Determinatie   Determinatie - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Determinatie
Terug naar boven 
Pagina 2 van 4Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Determinatie
» Determinatie
» Een mot van een mot

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Mystery's en determinatievraagstukken!-
Ga naar: