Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Vogels voeren en beloeren

Ga naar beneden 
+11
noumea
Wes
Toon
Zwammer
JAN
Neos
erikroels
kobra22
wouter
leparadisperdu
kobra
15 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 22 ... 31  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptydo jan 17, 2013 6:16 pm

Vandaag hier in de tuin ook extreem veel vogels, maar noumea heeft ze effectief geteld bij hem: o.a. 112 vinken en 73 kepen - minstens What a Face

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarnemingen_v7.php?groep=1&family=0&datum=2013-01-17&z=1&provincie=0
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyvr jan 18, 2013 9:47 pm

In mijn (kleine) tuin niet zoveel soorten, maar vanmorgen wel een specialleke: een mannetje Zwarte Roodstaart! Ik weet wel dat er elke winter enkele blijven hangen, maar 't was toch een verrassing. Hij zag er eerlijk gezegd wel niet erg fit uit; 'k vrees dat hij het zeer zwaar te verduren heeft met deze bittere kou.
Verder heel veel huismussen, vinken, spreeuwen, tortels en af en toe een paar kauwen, eens een keep, wat merels, koolmezen, pimpelmezen, een heggenmus en een roodborst.
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyza jan 19, 2013 12:51 pm

een paar dagen in het buitenland gezeten, en ik had onze oudste gevraagd elke dag zonnebloempitten te voeren om de 2 appelvinken hier te houden. Met goed resultaat, want nu is er nog een bijgekomen en zijn ze met
3 !!!! bovendien komen ze nu vlakbij ons raam, zodat binnenkort waarschijnlijk betere foto's volgen.


Mvg

Wouter


Laatst aangepast door wouter op za jan 19, 2013 4:48 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyza jan 19, 2013 1:53 pm

Toon schreef:
In mijn (kleine) tuin niet zoveel soorten, maar vanmorgen wel een specialleke: een mannetje Zwarte Roodstaart! Ik weet wel dat er elke winter enkele blijven hangen, maar 't was toch een verrassing. Hij zag er eerlijk gezegd wel niet erg fit uit; 'k vrees dat hij het zeer zwaar te verduren heeft met deze bittere kou.
Verder heel veel huismussen, vinken, spreeuwen, tortels en af en toe een paar kauwen, eens een keep, wat merels, koolmezen, pimpelmezen, een heggenmus en een roodborst.

Trekt veldleeuwerik normaal gezien ook niet weg Toon? Heb er deze week 3 gezien aan de Plompe Toren
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyza jan 19, 2013 1:55 pm

Voor dit manneke mag het afgelopen zijn met de winter, hij kwam net niet onder mijn net gekropen om uit mijn handen te komen eten.

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 8395138978_b747203c5c_z
Roodborst3 by wpoelman, on Flickr

Trouwens, wat mij de laatste tijd opvalt; zie veel roodborstjes 'niezen' tijdens bezoekjes aan het veld. Toch geen nieuwe ziekte?
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyzo jan 20, 2013 1:39 pm

Wes schreef:
Toon schreef:
In mijn (kleine) tuin niet zoveel soorten, maar vanmorgen wel een specialleke: een mannetje Zwarte Roodstaart! Ik weet wel dat er elke winter enkele blijven hangen, maar 't was toch een verrassing. Hij zag er eerlijk gezegd wel niet erg fit uit; 'k vrees dat hij het zeer zwaar te verduren heeft met deze bittere kou.
Verder heel veel huismussen, vinken, spreeuwen, tortels en af en toe een paar kauwen, eens een keep, wat merels, koolmezen, pimpelmezen, een heggenmus en een roodborst.

Trekt veldleeuwerik normaal gezien ook niet weg Toon? Heb er deze week 3 gezien aan de Plompe Toren

Veldleeuweriken zijn partiële trekkers Wes. Diegene die er nu zitten, komen van het noorden/oosten. Het is zeker niet ongewoon om er in de winter te zien, er kunnen zelfs grote groepen gevormd worden op bvb akkers waar nog wat te bikken valt.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyzo jan 20, 2013 1:43 pm

Kijk maar naar wat hier de laatste maanden allemaal overgevlogen is of gepleisterd heeft aan Veldleeuweriken:

15-01-2013 7 onbekend overvliegend zuid Bontinck [OV] Ward De Moor
02-01-2013 3 onbekend ter plaatse Overmere - Molenveldkouter [OV] Michaël Crapoen
06-12-2012 10 onbekend ter plaatse Overmere - Molenveldkouter [OV] Michaël Crapoen
05-12-2012 13 onbekend pleisterend Overmere - Molenveldkouter [OV] tseef
29-11-2012 28 onbekend ter plaatse Overmere - Molenveldkouter [OV] Michaël Crapoen
28-11-2012 30 onbekend pleisterend Overmere - Molenveldkouter [OV] tseef
15-11-2012 5 onbekend overvliegend zuidwest Kalkense meersen - Belham [OV] tseef
07-11-2012 20 onbekend overvliegend Overmere - Molenveldkouter [OV] tseef
06-11-2012 33 onbekend overvliegend zuidwest Kalkense meersen - Belham [OV] tseef
06-11-2012 1 onbekend overvliegend noordoost Kalkense meersen - Langendonk [OV] tseef
05-11-2012 40 onbekend overvliegend zuidwest Hussevelde [OV] Ward De Moor
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyzo jan 20, 2013 4:10 pm

Het was weer feest in de tuin aan de voedertafel - opvallend veel Kepen vandaag.
Ook meerdere Zanglijsters, anders meestal maar één exemplaar, maar ze moeten wel het onderspit delven voor de Merels.

En zonet nog 8 Kramsvogels op bezoek.
Ze zijn na een tijdje samen vertrokken richting ten Ede, naar de volgende tuin - noumea Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyzo jan 20, 2013 7:03 pm

Inderdaad ambiance om de zonnepitten...
Hier vooral een gevecht tussen de vinken, groenlingen en kepen...
https://www.youtube.com/watch?v=2lZT64T4Xuo&feature=youtu.be
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 12:56 pm

Daarnet is de voederplaats geplunderd door een bende ongeregeld bestaande uit een 40-tal meeuwen (kok-, storm- en zilver), gevolgd door een achterhoede van spreeuw en ekster. Brood is niet zo een goed idee, ik zal bij zonnebloempitten blijven ;-)

Soorten 2012-2013: Pimpelmees, koolmees, zwarte mees, staartmees, heggenmus, huismus, ringmus, merel, zanglijster, roodborst, vink, groenling, keep, appelvink, boomklever, grote bonte specht, turkse tortel, houtduif, vlaamse gaai, ekster, zwarte kraai, fazant, kokmeeuw, zilvermeeuw, stormmeeuw, roodborst of 26 soorten

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 1:52 pm

D'er komt daar veel volk bij u Wouter, als je dat allemaal op een pintje moet trakteren Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 1:54 pm

Om het aantal soorten op de voederplank te verhogen is brood e.d. wel een goed idee... Idea
Om de rust te bewaren op de voederplaats, blijf ik ook voornamelijk bij zonnepitten... (Zoals in het youtube filmke te zien is het al druk genoeg!) bounce
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 6:34 pm

wouter schreef:
Daarnet is de voederplaats geplunderd door een bende ongeregeld bestaande uit een 40-tal meeuwen (kok-, storm- en zilver), gevolgd door een achterhoede van spreeuw en ekster. Brood is niet zo een goed idee, ik zal bij zonnebloempitten blijven ;-)

Soorten 2012-2013: Pimpelmees, koolmees, zwarte mees, staartmees, heggenmus, huismus, ringmus, merel, zanglijster, roodborst, vink, groenling, keep, appelvink, boomklever, grote bonte specht, turkse tortel, houtduif, vlaamse gaai, ekster, zwarte kraai, fazant, kokmeeuw, zilvermeeuw, stormmeeuw, roodborst of 26 soorten

mvg

Wouter

Hier ligt het brood bij de kippen en daar komen ook elke dag Kokmeeuwen op af.

Voor de rest zowat dezelfde soorten: Pimpelmees, Koolmees, Zwarte Mees, Staartmees, Heggenmus, Huismus, Ringmus, Merel, Zanglijster, Grote Lijster, Kramsvogel, Roodborst, Spreeuw, Tjiftjaf, Vink, Groeling, Keep, Grote Bonte Specht, Turkse Tortel, Houtduif, Vlaamse Gaai, Ekster, Kauw, Zwarte Kraai, Fazant, Kokmeeuw of - alsi k juist geteld heb - ook 26 soorten
(en nog geen Appelvink, Boomklever, Zilvermeeuw en Stormmeeuw).
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 6:38 pm

De Tjiftjaf was helemaal aan het begin van de winter, maar die zit er nu niet meer.
De Kramsvogels zitten hier nog maar sinds de sneeuwval.

Raar dat er bij jou nog geen Spreeuw gezien is, Wouter Question
Hier zijn dat de grootste "rovers" van het vet - ze hakken er duchtig in en zijn er zo mee weg (net als de Grite Bonte Specht).
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 6:40 pm

Lucgast schreef:
Inderdaad ambiance om de zonnepitten...
Hier vooral een gevecht tussen de vinken, groenlingen en kepen...
https://www.youtube.com/watch?v=2lZT64T4Xuo&feature=youtu.be
Luc
Heb ook iets gelijkaardigs hangen als op het filmpje - op de knotwilg ernaast zitten dezelfde soorten als bij bij jou - Groenlingen, Vinken en Kepen mooi hun beurt af te wachten om naar de pot te gaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 6:44 pm

Whaw, ook al een tjif-tjafke met koude pootje gezien in uwen hof! santa Nice!
Dacht dat die allemaal naar het warme zuiden trokken!
Toch te zien welke tuin je hebt... Buiten wat mussen, ringmussen, heggemussen, vinken, kepen, groenlingen, pimpels, kolen, roodborst of merels is er hier niet teveel te beleven... Behalve als meneer de Sperwer eens langkomt, zoals deze namiddag! Dan is er weer wat te beleven, behalve voor de pimpel die hij te grazen had Sad
Net te laat om een actiefoto te nemen, deju! No
Maar die sperwer kunnen we niet meetellen als mee-etend op de voederplaats... (Toch niet van de zonnepitten)
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 6:47 pm

Nu je het zegt - eigenlijk is er dat ook eentje die passeert aan de voederplaats, ook al is hij in andere buit geïnteresseerd die daat zo maar voor het rapen ligt.
Die Sperwer komt hier ook geregeld langs en dan stuift alles weg om zich te verbergen in de Meidoorn(boom) of de struiken.
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 7:53 pm

kobra schreef:
De Tjiftjaf was helemaal aan het begin van de winter, maar die zit er nu niet meer.
De Kramsvogels zitten hier nog maar sinds de sneeuwval.

Raar dat er bij jou nog geen Spreeuw gezien is, Wouter Question
Hier zijn dat de grootste "rovers" van het vet - ze hakken er duchtig in en zijn er zo mee weg (net als de Grite Bonte Specht).
Kobra, nu je het zegt, de lijst is niet volledig, sporadisch af en toe al spreeuw gezien (zoals vandaag) en kauw, dus die moeten nog in de lijst, 28 soorten dus...
Ben benieuwd wat de volgende nieuwe soort zal zijn op de voederplaats: sijs, distelvink, ... ? Laat maar komen !



mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptyma jan 21, 2013 8:02 pm

wouter schreef:
kobra schreef:
De Tjiftjaf was helemaal aan het begin van de winter, maar die zit er nu niet meer.
De Kramsvogels zitten hier nog maar sinds de sneeuwval.

Raar dat er bij jou nog geen Spreeuw gezien is, Wouter Question
Hier zijn dat de grootste "rovers" van het vet - ze hakken er duchtig in en zijn er zo mee weg (net als de Grite Bonte Specht).
Kobra, nu je het zegt, de lijst is niet volledig, sporadisch af en toe al spreeuw gezien (zoals vandaag) en kauw, dus die moeten nog in de lijst, 28 soorten dus...
Ben benieuwd wat de volgende nieuwe soort zal zijn op de voederplaats: sijs, distelvink, ... ? Laat maar komen !



mvg

Wouter
Ik dacht al - hier stikt het van de spreeuwen en die zwerven toch overal wat rond in de buurt.
Die Sijsjes heb ik proberen lokken door Zwarte Els aan te planten, maar heb er hier nog geen zien zitten (terwijl ze hier vroeger - eigenaardig genoeg - wel zaten in de winter).
En Putters heb ik hier in al die jaren nog alleen maar horen overvliegen - heb ze hier nog niet zien pleisteren.

Ik had graag de Roeken nog eens op bezoek gehad - die komen naar de Okkernoten.
En Boomkruiper en Boomklever heb ik dit jaar ook nog niet gezien in de tuin.

De Grote Gele Kwik mag ook nog wel eens aan de vijver passeren.

En ook de Koperwiek heb ik hier afgelopen winter niet gezien... en ik vrees dat het te laat is, want de merels hebben ondertussen al zijn geliefde bessen opgegeten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptydi jan 22, 2013 7:28 pm

Net een mail ontvangen met onscherpe bewijsfoto's bij: ons bestuurslid Erik Arons had vandaag een wijfje rietgors op de voerderplank! Erik woont in Laarne, ver weg van moerassige zones of rietkragen. Het bewijst eens te meer dat deze langdurig liggende sneeuw rampzalig is voor de zaadeters die anders best wel de kou aankunnen. De sneeuw is veel erger: ze verbergt al het eten. Als zelfs rietgorzen al zover op zoek gaan naar voedsel...
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptydi jan 22, 2013 7:31 pm

Lucgast schreef:
Whaw, ook al een tjif-tjafke met koude pootje gezien in uwen hof! santa Nice!
Dacht dat die allemaal naar het warme zuiden trokken!

Zeker in zachte winters blijven altijd wel wat tiftjaffen, zwartkoppen en zwarte roodstaarten (onlangs bij mij in de tuin) hangen in onze streken Luc. De winter was ook heel zacht begonnen, tot twee weken geleden natuurlijk... Ik denk dat die insecteneters het nu wel erg moeilijk krijgen...
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptydi jan 22, 2013 8:19 pm

Zwarte Roodstaart zit hier bij mij alleen in de zomer (o.a. broedend in een oude boerenzwaluwnest).

Zwartkop heb ik hier ook al eens gehad de hele winter lang.

Maar Rietgors op de voedertafel ie echt wel een leuke waarneming.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptywo jan 23, 2013 1:51 pm

De Grote Bonte Specht is hier nu al zeker een half uur over en weer aan het vliegen rond de voederplaats en jaagt zo telkens alle vogels weg, maar verloren moeite, want dan gaan ze weer de andere kant zitten en moet hij weer daar naartoe en zo blijft hij bezig en verspilt hij veel energie.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptywo jan 23, 2013 6:47 pm

Vandaag weer Kramsvogel op bezoek in de tuin.

En ik was niet de enige melder, want blijkbaar de laatste weken een record aantal meldingen van Kramsvogels die nu - uitgehongerd als ze zijn - ook naar voedertafels komen.

Je kan hen (letterlijk) helpen met een appeltje voor de dorst - ook te lezen in het natuurbericht van vandaag:
http://www.natuurbericht.be/?id=10064&Eid=10029

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Emptydo jan 24, 2013 4:16 pm

Nog enkele verse appeltjes buitengelegd en al direct resultaat - er zit een Kramsvogel aan te pikken.

Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Kramsvogel
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vogels voeren en beloeren   Vogels voeren en beloeren - Pagina 13 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vogels voeren en beloeren
Terug naar boven 
Pagina 13 van 31Ga naar pagina : Vorige  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 22 ... 31  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Feed the birds day 28/10/06
» Vroege Vogels
» vogels voederen
» Vogels in 't dialect
» Vogelwaarnemingen buiten de KM

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: