Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Leuke vogelwaarnemingen

Ga naar beneden 
+15
danobus
Zwammer
Toon
kobra22
test
herborenherborist
jan dp
erikroels
leparadisperdu
kobra
wouter
WDDI
Neos
Peter Claus
JAN
19 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3 ... 21 ... 40  Volgende
AuteurBericht
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyza dec 02, 2006 9:55 am

Hoor nu juist iemand op Radio 1 van de SCF - Subbuteo Club Flanders!!!

Dat blijken gewoon een soort tafelvoetballers te zijn.

De Engelse stichter - zoals zoveel Engelsen - was ook een vogelliefhebber.
Hij wilde het spel "Hobby" noemen (naar de vogel - heb je hem?).
Hij kon daar echter geen patent op krijgen, want "hobby" betekent nu eenmaal ook iets anders.

Dus koos hij voor zijn tweede geliefde vogel - de Slechtvalk - en gaf het voetbalspel de moeilijke naam "Subbuteo".

Koenraad

http://users.telenet.be/SCF
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyza dec 02, 2006 10:49 am

Koen,

Falco subbuteo staat toch voor Boomvalk oft Hobby

Slechtvalk is Falco perigrinus of zoietske.

P
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyza dec 02, 2006 3:35 pm

Peter Claus schreef:
Koen,

Falco subbuteo staat toch voor Boomvalk oft Hobby

Slechtvalk is Falco perigrinus of zoietske.

P

Inderdaad zoietske Peter, Falco peregrinus.

Ik heb het niet meer gecontroleerd en rechstreeks zitten intikken wat op dat moment in het interview gezegd werd.

Die Slechtvalk heeft er dus niets mee te zien - die Engelse ornitholoog wilde zijn spel gewoon "Hobby" noemen naar de Boomvalk en omdat dit niet mocht heeft hij dan maar voor het Latijnse "Subbuteo" gekozen.

Je kan het interview (met de foute informatie) nog beluisteren op:

- ga naar www.radio1.be
- ga naar "programma's"
- kies daar voor "brood en spelen" (zaterdagvoormiddag)
- ga naar het 3de rubriekje van de uitzending van 2 december "Subbuteo bijna 60!' en druk op "herbeluister"


Laatst aangepast door op za dec 02, 2006 8:25 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyza dec 02, 2006 5:42 pm

Vanochtend samen met jan dp eens naar verrebroek+saeftinghe geweest.
Nadat 'k in lokeren richting gent op de autostrade ben gereden, toch uiteindelijk in verrebroek aangekomen, met oa grote zilverreiger, 2 bruine kiekendief, veel dodaars, geen nonnetjes (?).
Daarna naar saeftinghe, met in prosperpolder 1 jagende slechtvalk die het blijkbaar niet op de ganzen had begrepen, 1 ex. in zit aan de kijkhut en 1 juveniele langdurig jagend aan de kijkhut.
Voor de rest ook nog wat de gewone soorten, niets speciaals dus vandaag, maar wel leuk.
Blokkersdijk wouden we ook nog doen, maar nadat we in hartje antwerpen verzeild waren geraakt, toch maar huiswaarts gekeerd.

Uw reporter van dienst
JAN
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Uitkerse polder   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydi dec 05, 2006 5:56 pm

Vandaag even in de Uitkerkse Polder geweest :
- smullende torenvalk (had een heerlijke muis verschalkt)
- slechtvalk zittend in het gras, opvliegend en jagend ... wat een prachtige
grote vogel...
- smient
- wintertaling
- bergeend
- slobeend
- grauwe gans
- kolgans
- rietgans (de eerste keer ...)
- blauwe- en grote zilverreiger

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptywo dec 06, 2006 8:14 am

Dimi,

bedoel je niet "Kleine Rietgans"? De Uitkerkse polders is voor die soort zowat de belangrijkste overwinteringsplek in de wereld en het zit er vergeven van.

Rietgans is vrij zeldzaam aan de kust.

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptywo dec 06, 2006 4:08 pm

idd Peter, roze poten en kleiner Embarassed
Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydo dec 07, 2006 5:31 pm

Daarnet na de les naar de bourgoyen gefietst.
Aanvankelijk geen rosse franjepoot te bespeuren (ook niet door een collega mét telescoop). Daar stond 'k dan met mijn enkels in de modder met mijn gewone schoentjes, dat twitchen vervloekend, maar, nadat 'k eens goed was uitgesleerd op mijn kont kwam dan plots de rosse franjepoot afgevlogen ! Hoe onvoorspelbaar het leven is. Soit, het beestje zeer mooi gezien, fouragerend en in vlucht en uiteraard zeer content.
Een van mijn laatste wapenfeiten voor de examens, maar wel een zeer mooi.
Waardige lifer dus

Uw reporter van dienst
JAN
PS: oproep aan iedereen om zijn waarnemingen van buiten de KM hier te posten, kvind het namelijk best wel interessant om de avonturen van anderen hier te lezen !
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Mechels Broek   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydi dec 12, 2006 4:01 pm

Deze middag eens gestopt in het Mechels Broek. Naast de gewone soorten als buizerd (ne schonen witten), blauwe reiger, grauwe, canadese en brandgans (wel een specialleke, was nog maar de 2e keer dat ik die zag), wilde, slob- en krakeend, toch 2 mooie groene spechten en raar maar waar, een tiental halsbandparkieten, ... wat maken die beesten een lawaai zeg, ... Is dat tegenwoordig buiten de parken in Brussel ook al een Mechelse attractie ? Ik wist niet dat die soort zo zijn draai vindt in deze contreien ...

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptywo dec 13, 2006 4:50 pm

JAN schreef:
Uw reporter van dienst
JAN
PS: oproep aan iedereen om zijn waarnemingen van buiten de KM hier te posten, kvind het namelijk best wel interessant om de avonturen van anderen hier te lezen !

Ik passeer elke dag aan het plasje naast het Waterzuiveringsstation in Destelbergen aan de Schelde. Daar is altijd wel iets te zien (maar nog geen Wilde of Kleine Zwaan, wel ontelbare Knobbelzwanen in het vuile slib van de Schelde).
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydo dec 14, 2006 7:39 pm

Rond 8u eens gaan kijken in broekmeers naar de wilde zwaan, die er wis en waarachtig zat te pronken.

Alweer een middagpauze tussen de vogels doorgebracht :
Eerst Verrebroek : - bruine kiekendief
- grauwe gans
- kuifeend
- tafeleend
- dodaars
- wilde eend en meerkoet
- smient
- scholekster
- tureluur
- aalscholver

Aangezet richting Saeftinge. Boven rietveld biddend met duidelijke witte staart en zwarte eindband een ruigpootbuizerd !! Mooi !
In een boom en op een grasveld een 20-tal kramsvogels.

Vandaar richting Saeftinge, gestopt aan een plasje waar een aantal grauwe ganzen en kolganzen zaten. Op de plas een kuifduiker !! Was ver, maar de enige vogel die voldeed aan mijn waarneming. 95 % zeker.

In Saeftinge : - bruine kiekendieven
- kluut
- wulp
- tureluur
- kievit
- bergeend
- buizerd
- grauwe gans
- groenling aan de kijkhut in de bosjes

Als afsluiter een blauwe kiekendief (mannetje) die de kluuten en de kieviten op deed schrikken en ze achterna zat ... alweer mooi !

Een mooie dag alweer. Morgen eens in de westvlaanders tegen Zedelgem kijken ... Iemand een suggestie ?

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Ruigpootbuizerd   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyvr dec 15, 2006 7:32 am

Een woordje uitleg bij de ruigpootbuizerd, gezien de zeldzaamheid :

Vrouwtje blauwe kiekendief dacht ik ook eerst ... Een buizerd zeker, ...
Het was een waarneming van dichtbij. Het eerste wat opviel was de opvallende witte staart (niet alleen de stuit...) met dondere eindband (op een donkere bovenzijde, springt dat er direct uit nietwaar). Uiteraard blijft dat beest niet hangen als je stopt... Hij vloog over mij, dus de onderzijde heb ik ook goed kunnen bekijken. Opnieuw de witte staart, donkere eindband, bijna niet getekende onderzijde met 2 opvallende polsvlekken (wat vrouwtje blauwe kiekendief uitsluit nietwaar..) Ik heb het beest gevolgd zo goed als mogelijk uiteraard. Witte vleugelrand en donkere buik. Op basis daarvan zeg ik ruigpootbuizerd. Het eerste wat evenwel onmiddellijk in het oog sprong was de opvallende witte staart.
Ik mail mijn waarneming door naar GS, misschien dat hij kan bevestigen, of uitsluitsel geven.
Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyvr dec 15, 2006 4:37 pm

Update ruigpootbuizerd Verrebroek/Saeftinge :

Volgens Geert Spanoghe gaat het om een gewone buizerd, met alle
afzonderlijke kenmerken van een ruigpoot. Het verschil zit hem in de donkerte van de buikvlek en een vlek op de zijhals. Dat maakt hem gewone buizerd. Deze werd door alle waarnemers foutief aanzien als ruigpoot, ... Een aantal foto's ter illustratie :

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Saefbl006editbk2.th

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Saefbl015edithb1.th

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Saefbl022editke7.th

leparadisperdu schreef:
Een woordje uitleg bij de ruigpootbuizerd, gezien de zeldzaamheid :

Vrouwtje blauwe kiekendief dacht ik ook eerst ... Een buizerd zeker, ...
Het was een waarneming van dichtbij. Het eerste wat opviel was de opvallende witte staart (niet alleen de stuit...) met dondere eindband (op een donkere bovenzijde, springt dat er direct uit nietwaar). Uiteraard blijft dat beest niet hangen als je stopt... Hij vloog over mij, dus de onderzijde heb ik ook goed kunnen bekijken. Opnieuw de witte staart, donkere eindband, bijna niet getekende onderzijde met 2 opvallende polsvlekken (wat vrouwtje blauwe kiekendief uitsluit nietwaar..) Ik heb het beest gevolgd zo goed als mogelijk uiteraard. Witte vleugelrand en donkere buik. Op basis daarvan zeg ik ruigpootbuizerd. Het eerste wat evenwel onmiddellijk in het oog sprong was de opvallende witte staart.
Ik mail mijn waarneming door naar GS, misschien dat hij kan bevestigen, of uitsluitsel geven.
Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyvr dec 15, 2006 5:24 pm

Mm zeer interessant!
Zijn de foto's door u getrokken of door ons aller idool geert s?
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyvr dec 15, 2006 5:57 pm

Door andere waarnemers van de foutieve ruigpoot !

JAN schreef:
Mm zeer interessant!
Zijn de foto's door u getrokken of door ons aller idool geert s?
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptyza dec 16, 2006 12:57 am

Op deze foto denk ik de "burgemeesterketting" te zien, wat typisch is voor gewone buizerd en ruigpoot uitsluit.

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Saefbl022editke7


Groetjes

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydi dec 19, 2006 4:28 pm

Topwaarneming van de dag was een mannetje sperwer die in de tuin een geslagen duif zat op te eten !
Vogels kijken en studeren is dus perfect te combineren !
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydi dec 19, 2006 7:51 pm

JAN schreef:
Topwaarneming van de dag was een mannetje sperwer die in de tuin een geslagen duif zat op te eten !
Vogels kijken en studeren is dus perfect te combineren !

Het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is, Jan.

Wanneer krijg je het resultaat van je examens Question Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptywo dec 20, 2006 10:20 am

Heu, ik begin pas 10 januari, dus dat zal vermoedelijk eind februari zijn Rolling Eyes
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydo dec 21, 2006 10:44 am

Dat het eindelijk kouder (lees: normalere temperaturen voor onze winters) begint te worden is al te zien aan de voederplaats in de tuin: Maximale aantallen afgelopen weekend:

Naast de gebruikelijke kudde Turkse Tortels (tot 7) (de fretzakken !)

afgelopen WE ook max :

11 groenling (op zonnebloempitten)
5 vink
11 huismus
4 spreeuw
3 vette fazanten die de jaarlijkse schieting in de meersen overleefd hebben
1 Grote Bonte Specht

Eigenaardig genoeg nog geen staartmeesjes gezien, ook andere mezen (Kool, Pimpel, ...) vrij weinig tot nu toe.

mvg & santa zalig kerstfeest

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydo dec 21, 2006 4:53 pm

Vandaag in de buurt van Stavelot gestopt langs de Amblève omdat ik een eendachtige zag die ik niet onmiddellijk herkende.
6 mannetjes grote zaagbek en 1 vrouwtje ! Very Happy

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydo dec 21, 2006 5:14 pm

Gij hebt nogal nen job hé!

P
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydo dec 21, 2006 5:40 pm

Ja, da 's precies gelijk die mannen aan 't Molsbroek!
Vogels kijken tijdens de werkuren, en dat met ons belastingsgeld !
Een schande is het !
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydo dec 21, 2006 5:48 pm

Mja, 'k mag niet klagen. 'K heb alleszins voldoende tijd op overschot om hier en daar eens rond te kijken hé. En bovenal ik kom al eens op plekken ...
Razz

Peter Claus schreef:
Gij hebt nogal nen job hé!

P
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Emptydo dec 21, 2006 5:51 pm

Hmm, ik moet toch af en toe eens iets verkopen ook hoor, kwestie van mijn werkgever tevreden te houden en te kunnen genieten van de "relatieve" vrijheid die ik geniet. $$$$$$$$$$$$$$$$ !!! "Money talks" zegt mijnen baas, en zolang $$$$$$$$$$$$$$$$$ deze binnenkomen, ....

JAN schreef:
Ja, da 's precies gelijk die mannen aan 't Molsbroek!
Vogels kijken tijdens de werkuren, en dat met ons belastingsgeld !
Een schande is het !
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Leuke vogelwaarnemingen
Terug naar boven 
Pagina 2 van 40Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3 ... 21 ... 40  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Leuke insectenwaarnemingen
» Overige geleedpotigen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: