Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Leuke vogelwaarnemingen

Ga naar beneden 
+15
danobus
Zwammer
Toon
kobra22
test
herborenherborist
jan dp
erikroels
leparadisperdu
kobra
wouter
WDDI
Neos
Peter Claus
JAN
19 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4 ... 21 ... 40  Volgende
AuteurBericht
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptydo dec 21, 2006 7:13 pm

Betaald vogels kijken int Molsbroek? Wie doet da als job? Laughing

Tja Jan, denk er maar aan... Binnen enkele jaren sta jij als bouwkundig ingenieur op linkeroever tussen de Amerikaanse dwaalgasten.

Of in een duf kantoor in Brussel... lol!

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptydo dec 21, 2006 8:13 pm

Helaba, we zullen eens zien wie er laatst lacht als 't molsbroek onder een autostrade verdwijnt!
leve het kapitalisme!
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr dec 22, 2006 12:14 am

wouter schreef:
Dat het eindelijk kouder (lees: normalere temperaturen voor onze winters) begint te worden is al te zien aan de voederplaats in de tuin: Maximale aantallen afgelopen weekend:

Naast de gebruikelijke kudde Turkse Tortels (tot 7) (de fretzakken !)

afgelopen WE ook max :

11 groenling (op zonnebloempitten)
5 vink
11 huismus
4 spreeuw
3 vette fazanten die de jaarlijkse schieting in de meersen overleefd hebben
1 Grote Bonte Specht

Eigenaardig genoeg nog geen staartmeesjes gezien, ook andere mezen (Kool, Pimpel, ...) vrij weinig tot nu toe.

mvg & santa zalig kerstfeest

Wouter

Zolang die ingenieurs hier geen autostrade door mijn tuin leggen is daar het volgende te zien....

Ook hier de laatste dagen plots zeer veel groenlingen bij de zonnebloempitten, maar ook heel wat Pimpel- en Koolmezen (maar die zaten er al veel langer).
Bij de Huismussen moet ik stoppen met tellen bij 20, want dat is daar zo'n over en weer vliegen tussen de takken van de meidoorn.

Koenraad
Terug naar boven Ga naar beneden
Peter Claus
Admin
Peter Claus


Aantal berichten : 303
Registration date : 11-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyza dec 23, 2006 7:28 am

Gisterenochtend deed ik jobsgewijs wat veldwerk in enkele reservaten van vzw Durme.

In de Fondatie van Boudelo in Sinaai (topreservaat!): 2 Houtsnippen, Zwarte specht, enkele tientallen sijsjes, koperwieken, enz.

De Linie (Eksaarde): Waterral

Peter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kalkensemeersen.be
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr dec 29, 2006 12:40 pm

Deze morgen ('t is kerstvakantie hé) een toertje door KM en voorwaar alweer een aantal bijzondere soorten (voor mij dan toch) tegengekomen !

Op de Kalkense vaart 1 wintertaling en nog steeds de wilde zwaan tussen de knobbels in broekmeers. In de blokstraat (aan het begin ter hoogte van dienen plas op de linkerkant) een mannetje merel met een half witte vleugel, raar ... Terwijl ik die aan het bekijken ben, zie ik in mijn rechterspiegel een dier opduiken, wit (met een paar bruine vlekken). Ik stap uit om het diertje nog net te zien verdwijnen in een berg snoeihout. Eventjes gewacht en het kwam nieuwsgierig kijken. Een hermelijn wit met een paar lichtbruine vlekken en een zwarte staartpunt. Zat zich te wassen en te draaien in dat hout, mooi hoor ... sunny. Ik ben maar stilletjes doorgereden om het beestje niet te veel te doen schrikken en in de volgende bocht alweer prijs. Een grote groep vogels in een wei ... 21 koperwieken met 2 kramsvogels ertussen. Ook in Belham prijs. Er zat toch wel een slechtvalk op een paaltje zeker !
Nog even aan Scherenmeers gestopt, waar vooral smienten, maar toch ook 2 bergeenden dobberden. Nog 2 ijsvogels in vlucht boven het water en een grote bonte specht in de omringende bomen.

Ik ben als tevreden man terug naar huis gekeerd, maar ik zal me toch eens een fototoestel moeten aanschaffen om al dat moois te vereeuwigen
Smile

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr dec 29, 2006 5:07 pm

Deze namiddag had ik minder geluk, alleen zoals alle voorgaande dagen de Wilde Zwaan gezien.

Dan zie ik veel meer vogels in de tuin, nu zeker, want de buurman heeft alle bomen in de tuin gekortwiekt of weggedaan, dus moeten ze wel allemaal naar hier komen.

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr dec 29, 2006 5:54 pm

leparadisperdu schreef:
..... maar ik zal me toch eens een fototoestel moeten aanschaffen om al dat moois te vereeuwigen
Smile

Dimi

Dan zie je geen enkele vogel meer..... 't is alsof ze het ruiken...


Groetjes

Neos Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr dec 29, 2006 6:19 pm

Neos schreef:
leparadisperdu schreef:

Dan zie je geen enkele vogel meer..... 't is alsof ze het ruiken...

met uw sigarenlucht valt dat inderdaad erg letterlijk te nemen ! Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr dec 29, 2006 9:52 pm

Deze namiddag (rond 16u) alweer een topwaarneming !
Met mijn vrouwtje aan ons caravannetje gaan knutselen in Heestert. Uit de loods getrokken en voor de poort gezet.
Ik stap uit de caravan, naar de poort van de loods en op dat moment vliegt een kerkuil naar buiten. Over mij weg, kijkt achterom, vliegt rond de caravan, over een wei naar een andere loods, waar hij zich op een tractor zet. Wij daarheen natuurlijk. Uil vliegt op, zet zich eventjes op een houten balk in de nok en vliegt vandaar naar buiten, de wijde wereld in cheers
Prachtige vogel, ik zie die hartvormige kop nog op mij afkomen en achterom kijken ... Ik was er toch eventjes ondersteboven van ! Shocked


Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr dec 29, 2006 10:14 pm

Jammer dat er hier niet wat meer kerkuilen zitten.
Hier nog maar zelden gezien.
Nochtans zou dat kunnen als hier een kerkuilenwerkgroep actief zou zijn.
Een beetje zuidelijker zitten er al veel meer en daar worden ook nestkasten geplaatst (Herzele en omstreken).

Heestert, is dat niet in West-Vlaanderen?

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr dec 29, 2006 10:38 pm

Er is nochtans een vraag geweest van de kerkuilenwerkgroep om een kast te hangen in één van de gemeenten van JNM scheldeland ... ik geloof dat jan er wel meer van weet, misschien dat hij er ondertussen nog meer van weet? ik heb er in elk geval niets meer van gehooord ...
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyza dec 30, 2006 5:35 am

JAN schreef:
Neos schreef:
leparadisperdu schreef:

Dan zie je geen enkele vogel meer..... 't is alsof ze het ruiken...

met uw sigarenlucht valt dat inderdaad erg letterlijk te nemen ! Wink

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 72309111


Laughing Laughing Laughing


Groetjes Wink

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyza dec 30, 2006 8:19 am

kobra schreef:
Heestert, is dat niet in West-Vlaanderen?

kobra

Heestert is idd West-Vlaanderen, in de buurt van Vichte (Kortrijk). Landelijk, tussen de boerenakkers. Volgende keer neem ik mijn zaklamp mee en doorzoek ik de loods eens, kwestie van te weten waar de vogel de "dag" doorbrengt hé.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyza dec 30, 2006 2:28 pm

JAN schreef:
Er is nochtans een vraag geweest van de kerkuilenwerkgroep om een kast te hangen in één van de gemeenten van JNM scheldeland ... ik geloof dat jan er wel meer van weet, misschien dat hij er ondertussen nog meer van weet? ik heb er in elk geval niets meer van gehooord ...

Ik zou hier een kast in onze stal willen hangen.
Alleen zou ik dan nog een uilengat moeten maken in de zijmuur.

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Zijmuu10

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
Neos
Watersnip



Aantal berichten : 184
Registration date : 13-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyza dec 30, 2006 6:52 pm

[quote="leparadisperdu"]
kobra schreef:
Volgende keer neem ik mijn zaklamp mee en doorzoek ik de loods eens, kwestie van te weten waar de vogel de "dag" doorbrengt hé.

Dimi

Kijk eens op de vloer. Dit veraadt veel.


groetjes

marc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyza dec 30, 2006 8:42 pm

Neos schreef:
leparadisperdu schreef:
Volgende keer neem ik mijn zaklamp mee en doorzoek ik de loods eens, kwestie van te weten waar de vogel de "dag" doorbrengt hé.

Dimi

Kijk eens op de vloer. Dit veraadt veel.

marc

Normaal moet je inderdaad donkere braakballen vinden onder de plaats waar de uil zit.
Meestal hebben ze een vaste plaats waar ze roesten.

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Braakb11

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyza dec 30, 2006 9:35 pm

of die witte schijtsporen, zoals op de scheva villa aan de donk ..
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyzo dec 31, 2006 9:03 am

kobra schreef:
Neos schreef:
leparadisperdu schreef:
Volgende keer neem ik mijn zaklamp mee en doorzoek ik de loods eens, kwestie van te weten waar de vogel de "dag" doorbrengt hé.

Dimi

Kijk eens op de vloer. Dit veraadt veel.

marc

Normaal moet je inderdaad donkere braakballen vinden onder de plaats waar de uil zit.
Meestal hebben ze een vaste plaats waar ze roesten.

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Braakb11

kobra

Bedankt voor de tips cheers

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyzo dec 31, 2006 10:36 am

leparadisperdu schreef:


Bedankt voor de tips cheers

Dimi

"The hands that build, can also pull down, even the hands of love,
even the hands of love ..."
Bono


Onze poëet blijft actief, nu met een tekst van U2, maar eigenlijk niet van Bono, maar van Martin Luther King (volledige tekst van MLK op http://wuzzle.org/athena/mlk1.html)

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyzo dec 31, 2006 11:56 am

kobra schreef:
leparadisperdu schreef:


Bedankt voor de tips cheers

Dimi

"The hands that build, can also pull down, even the hands of love,
even the hands of love ..."
Bono


Onze poëet blijft actief, nu met een tekst van U2, maar eigenlijk niet van Bono, maar van Martin Luther King (volledige tekst van MLK op http://wuzzle.org/athena/mlk1.html)

kobra

Niet ik ben de poëet hé Cool Wel leuk om weten Koen ! Volgende keer een mystery, maar geen vogel ? Razz We zullen van ver moeten komen, heb ik zo een vermoeden, om je in je haar te doen krabben !!!
Bono heeft er nog wel een paar "uit zijn mouw geschud", "geïnterpreteerd" die ik leuk vind, af en toe zal mijn onderschrift nog wel eens veranderen denk ik !

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
wouter
Zeearend
wouter


Aantal berichten : 539
Leeftijd : 49
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyma jan 01, 2007 7:30 pm

Voor Dimi:

Potverdikke, HEESTERT, dat is mijn geboortedorp, mijn roots liggen daar, nu al 10 jaar weg eruit, en wonend in Kalken.
ik denk dat ik die loods weet zijn, toevallig niet in de Lindelos ? Er is daar een loods waar ze jaren gebroed hebben, al zijn er ook nog een paar andere lokaties met Kerkuilen in de omgeving. Ik zal een keer navragen bij Eddy die daar in de buurt woont, die is daar van op de hoogte.


Ben je ook van die streek misschien ?

mvg

Wouter
Terug naar boven Ga naar beneden
JAN
Zeearend
JAN


Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyma jan 01, 2007 8:19 pm

niet dat 'k het niet interessant vind hoor, maare, als je iemand een privébericht wil sturen, wouter, kan je dat ook doen via de gebruikerslijst en dan op 'pb ' klikken naast de naam van de persoon wie je een privébericht wil sturen ...
't is maar dat je het weet in geval je eens iets écht persoonlijks wil sturen naar iemand Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptydi jan 02, 2007 9:18 am

Is dat wel zo, Jan?
Heeft de administrator geen zicht op alles?

En voor mij is die kerkuileninformatie ook mooi meegenomen.
Niet dat ik nu direct van plan ben naar ginder te gaan, want hier in de streek is er ook werk genoeg voor de Kerkuil.

kobra
Terug naar boven Ga naar beneden
leparadisperdu
Roerdomp
leparadisperdu


Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyvr jan 05, 2007 11:21 am

wouter schreef:
Voor Dimi:

Potverdikke, HEESTERT, dat is mijn geboortedorp, mijn roots liggen daar, nu al 10 jaar weg eruit, en wonend in Kalken.
ik denk dat ik die loods weet zijn, toevallig niet in de Lindelos ? Er is daar een loods waar ze jaren gebroed hebben, al zijn er ook nog een paar andere lokaties met Kerkuilen in de omgeving. Ik zal een keer navragen bij Eddy die daar in de buurt woont, die is daar van op de hoogte.


Ben je ook van die streek misschien ?

mvg

Wouter

Van geboorte van Izegem, maar het blijft bij "van geboorte" hoor, ik herinner me altijd in het Gentse te hebben gewoond.

Het zijn 2 leegstaande oude kippenloodsen, temidden de velden vlakbij een weegbrug (d'r zal er maar 1 zijn zeker in Heestert ?), ik ken de straatnaam zo niet uit het hoofd, die laat ik je nog wel weten.
Als je nog plaatsen weet waar ze regelmatig voorkomen, laat maar weten hoor, ik denk dat er nog wel geïnteresseerden zijn ...

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Baai van de Somme   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Emptyza jan 06, 2007 1:01 pm

Gisteren naar de Baai van de Somme geweest (de eerste keer dat ik dit prachtige gebied bezocht heb).

Het natuurpark Parc Ornithologique du Marquenterre (met meer dan 10 grote vogelkijkhutten waar je de vogels in alle rust kan observeren) beslaat een 200 ha.
Elk jaar zijn er hier meer dan 100.000 bezoekers (maar op een winterdag is het er met enkele tientallen bezoekers vrij rustig).
Dat is alleen tegen inkom van 9,90 euro toegankelijk (maar je krijgt waar voor je geld).
Het heeft een goed idee van wat allemaal mogelijk is met slechts 200 ha.

Het ganse gebied is echter 3000 ha, een enorme oppervlakte (of meer dan 3 keer de KM).

Enkele van de vele soorten die we gezien hebben:
- Kleine en Grote Zilverreigers, Ooievaars
- Knobbelzwanen en Wilde Zwanen
- Grauwe ganzen, Kolganzen en Brandganzen
- Bergeenden, Pijlstaarten, Slobeenden, Smienten, Wintertalingen, Tafeleenden, Krooneenden, Kuifeenden
- Bonte Strandlopers en Grutto's
- Blauwe Kiekendief

Er was nog veel meer te zien, maar heb niet altijd met zekerheid kunnen determineren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leuke vogelwaarnemingen   Leuke vogelwaarnemingen - Pagina 3 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Leuke vogelwaarnemingen
Terug naar boven 
Pagina 3 van 40Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4 ... 21 ... 40  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Leuke insectenwaarnemingen
» Overige geleedpotigen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Vogelwaarnemingen-
Ga naar: