Kalkense-meersenforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kalkense-meersenforum

Alles over de natuur in de Kalkense meersen en het Scheldeland
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland

Ga naar beneden 
+10
jurgencouckuyt
Sdry
Walle
Toon
Wes
Sjacky
erikroels
kobra
Zwammer
Lucgast
14 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3 ... 9 ... 17  Volgende
AuteurBericht
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 7:32 pm

Goe idee Sjacky... Idea
Wanneer denk je is de beste tijd om deze trip te plannen?
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 7:40 pm

Sjacky schreef:
idem hier, interesse met hopen!
tijd minder, maar ik zal wel een manier vinden om wat bij te maken!

Dit voorjaar ga ik sowieso de meersen trachten te onderzoeken op vlinders, nachtvlinders, bijen en hommels. Misschien nog zweefvliegen, libellen en boktorren. Hopelijk komt er snel fatsoenlijke literatuur van wespen, dan smijt ik mij daar volledig op!
Amai - dat belooft cheers

Van wespen bestaat wel al wat (maar misschien niet in het Nederlands) - of bedoel je de meer dan 1000 sluipwespen Question
Daar is inderdaad bitter weinig over te vinden.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 7:44 pm

Lucgast schreef:
En hier is dan het Insectenwerkgroep (IWG) logo het "C"! Laughing
Als eerste activiteit van de IWG, plannen we een intro artikeltje in de volgende Tronk en de website om te zien of er nog vrijwiligers zijn om mee te werken aan IWG...
Welke andere activiteiten plannen we met de IWG:
1) Informatie over onze insecten waarnemigen...
Ik heb al een artikeltje klaar over het gebruik van waarnemigen.be en andere ondersteunende fora met een speciale focus op de determinatie van insecten. De bedoeling is om deze informatie in de Tronk en op de website te laten verschijnen om dit kenbaar te maken aan onze NP leden!
Ik plan bv. ook een woordje uitleg in een artikeltje over "Springstaartjes", waarvan we de laatste tijd enkele nieuwe soorten ontdekt hebben in onze regio en enkele plezante weetjes te vertellen zijn.
En zo kunnen we gedurende het jaar, in de verschillende jaargetijden, andere onderwerpen eens toelichten om geinteresseerden in te lichten over de waarnemigen van de kruipende en vliegende wereld... (Bv. Wilde Bijen, Langpootmuggen, Vlinders, Compostbewoners, ...)
2) Activiteiten naar het bredere publiek:
Er werden een tijdje geleden enkele activiteiten door Natuurpunt Scheldeland voor het breder publiek te bereiken, vastgelegd onder het thema "Wat kriebelt er in ...":
26 mei 2013 (14-17u.): Wat kriebelt er in de Kalkense Meersen
23 juni 2013 (14-17u.): Wat kriebelt er in d’ Heide (vertrek Smetledesteenweg nr 222)
7 juli 2013 (14-17u.): Wat kriebelt er in de tuin (bij Koenraad en Michaël)
7 september 2013 (21-23u.): Welke nachtvlinders kriebelen er in het Hazeveldbos
Voor zij die geïnteresseerd zijn of die willen meewerken aan één of meer van deze activiteiten, noteer ze nu al in jullie agenda. We brengen je verder wel op de hoogte met meer details... Alvast een grote dank op voorhand aan Kobra et al. om deze activiteiten te organiseren!
3) Varia:
Verder activiteiten met betrekking van insecten die nog verder te bepalen zijn... Alle voorstellen zijn welkom...
Wordt vervolgd...
Luc
Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 693bceb91f7cc600cc7fe70a1477f605
Inderdaad Luc - nu wel correct (of vroeger ook korrekt).
Nu zitten we wel met een ander probleem - al die beestjes die meer dan 6 poten hebben zijn geen insecten Wink
In het Engels is het simpel, want daar hebben ze het woord BUGS voor van alles en nog wat.
Maar Geleedpotigenwerkgroep klinkt wel niet zo goed Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 7:48 pm

Lucgast schreef:
Insect van de maand verkiezing...
Kunnen jullie eens volgende poll voor December-Januari testen zodat ik kan zien of het lukt?
http://www.easypolls.net/poll.html?p=50f7778ee4b00f8f291dfaa7
Al 4 stemmen binnen en lijkt goed te lukken... Oeps, nu 5 tijdens ik dit schrijf!
Kobra op kop met zijn uitzonderlijk "kapoentje" cheers
Denk misschien in het vervolg een korte beschrijving van de waarneming te geven ipv. de link naar waarnemigen.be... Denk niet dat de link werkt!
Voor degene die nog geen stem hebben uitgebracht, waag uw kans...
Enige verdere suggesties voor de poll? scratch
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 7:50 pm

Lucgast schreef:
Insect van de maand verkiezing...
Ik ben wat gratis online poll systemen aan het uittesten om "Het insect van de maand" te kiezen... We kunnen ook later "Het insect van het jaar" kiezen... cheers
Kunnen jullie eens volgende poll voor December-Januari testen zodat ik kan zien of het lukt?
http://www.easypolls.net/poll.html?p=50f7778ee4b00f8f291dfaa7
Wat vinden jullie van het principe? scratch
Luc
Goed idee Idea
En het lukt blijkbaar ook, want ziedat er al een aantal stemmen gegeven zijn.

Vorig jaar of zo ben ik begonnen met een waarneming van de maand (= alle soorten), maar heb dat toen niet volgehouden.

Ik zie wel dat er een Springstaartje bij "Insect van de maand" staat, dus daar ga ik niet vor kiezen, want is geen insect Laughing
Of maken we er "Kriebelbeestje van de maand" van Question

Ik zou dat gemakshalve ook inperken van de eerste tot de laatste van de maand, te beginnen bij de waarnemingen van 2013, dus van de 1ste tot de 31ste januari.
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 7:52 pm

Onze berichten hebben elkaar blijkbaar gekruist - en ik was inderdaad net aan het stemmen, op mijn eigen waarneming, want deze van het Gevlekte Rietkapoentje zal ik niet snel evenaren (want kijk nu toch al enkele jaren naar kriebelbeestjes en zeker naar de opvallende LHB's).
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 7:57 pm

Lucgast schreef:

In het Engels is het simpel, want daar hebben ze het woord BUGS voor van alles en nog wat.
Maar Geleedpotigenwerkgroep klinkt wel niet zo goed Question
Ja miljaar, om juist te zijn, zouden we dus 2 werkgroepen moeten oprichten. scratch
Maar om het simpel te houden gaat het volgens mij in de Insectenwerkgroep over alle kruiperskes en vliegerkes... Zes, acht, duizend of milioenen poten... Basketball
Ik ga nu niet de "MUC-zifter" zijn... Very Happy Very Happy Very Happy
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Wes
Zeearend
Wes


Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 8:25 pm

Lucgast schreef:
With pleasure... Beetje reclame kan zeker geen kwaad... Zal je een draftje opsturen die ik al geschreven heb voor de Tronk en website...kwestie van het "wiel" niet te moeten herschrijven...
Moet je het logo en misschien een schoon fotoke van een kruiperke, vliegerke ook hebben?
Alvast n'een grote merci...
Luc

Stuur maar door Luc : wpoelman@yahoo.com
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptydo jan 17, 2013 8:57 pm

Done, tekstje met logo en wat foto's...
Bedankt op voorhand Wes,
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyvr jan 18, 2013 5:31 am

Lucgast schreef:


Ik zie wel dat er een Springstaartje bij "Insect van de maand" staat, dus daar ga ik niet vor kiezen, want is geen insect Laughing
Of maken we er "Kriebelbeestje van de maand" van Question

Ik zou dat gemakshalve ook inperken van de eerste tot de laatste van de maand, te beginnen bij de waarnemingen van 2013, dus van de 1ste tot de 31ste januari.

Inderdaad, maar dit is het testje van het poll systeem en het lijkt te werken... Best dit uit te sturen begin Februari voor de waarnemigen van Januari... enz...
"Kriebeltje van de maand..." lijkt mij een goede suggestie om de discussie van "het aantal poten" te vermijden! Linkt ook zeer goed met de geplande activiteiten: "Wat kriebelt er in..."
Heb nog geen prijs voor de waarneming van het jaar in gedachte, maar zou tof zijn om er een symbolische prijs - wisselbeker...? aan het "Kriebeltje van het jaar" toe te kennen!
Die kunnen we dan bij ons jaarlijks gezellig samenzijn in het begin van volgend jaar officieel uitreiken cheers

We kunnen dan ook een persconferentie geven om de winnaar te laten bekennen welke doping hij/zij genomen heeft om deze waarneming te realiseren en dit kan nog aardig wat geld in het laadje brengen om een rondje te betalen bij onze jaarlijkse bijeenkomst lol!
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Zwammer
Zeearend
Zwammer


Aantal berichten : 951
Leeftijd : 72
Localisation : Overmere
Registration date : 18-11-07

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyvr jan 18, 2013 7:13 am

kobra schreef:
Inderdaad Luc - nu wel correct (of vroeger ook korrekt).
Nu zitten we wel met een ander probleem - al die beestjes die meer dan 6 poten hebben zijn geen insecten Wink In het Engels is het simpel, want daar hebben ze het woord BUGS voor van alles en nog wat.
Maar Geleedpotigenwerkgroep klinkt wel niet zo goed Question
Kriebelwerkgroep ?
Nogal dubieus zeker ??? tongue
Z.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyvr jan 18, 2013 4:54 pm

Eerlijk gezegd, voor ik met insecten begon, wist ik ook niet wat nu eigenlijk bij insecten behoort en wat niet. scratch
Nog altijd blijf ik de fouten maken, want ik zie die kruipertjes en vliegertjes als één groep en ik denk de meerderheid van de mensen doen dat ook...
"Kriebelbeestjes" is een goede term voor ons intern gebruik en is een plezante benaming bij activiteiten bij het bredere publiek , maar ik zou bij "Insectenwerkgroep" blijven om alles simpel en verstaanbaar te houden... Question
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyvr jan 18, 2013 5:53 pm

Lucgast schreef:

Voor zweefvliegen kan je via volgende link een gratis, nieuwe fotogids (in Nederlands! en niet in Русский Very Happy ) downloaden...:
https://www.wetransfer.com/downloads/c9272172d0c5420b8359bccea76bd27b20130115212432/ebf43b#
Klik gewoon op downloaden na de cookies te aanvaarden en Kees is klaar! cheers
114 pagina's vol met plaatsjes en uitleg, zaaaaaaalig literatuur en handig voor de determinaties in 2013! study
Luc
André heeft enkele foutjes aangepast in de eerste versie van zijn zweefvliegen fotogids en heeft een link doorgestuurd die tot 1 Februari waar de nieuwe versie kan worden gedownload. Dus voor de liefhebbers, hier is de link: http://we.tl/xwfQAsJH4O
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyvr jan 18, 2013 9:57 pm

Lucgast schreef:
Eerlijk gezegd, voor ik met insecten begon, wist ik ook niet wat nu eigenlijk bij insecten behoort en wat niet. scratch
Nog altijd blijf ik de fouten maken, want ik zie die kruipertjes en vliegertjes als één groep en ik denk de meerderheid van de mensen doen dat ook...
"Kriebelbeestjes" is een goede term voor ons intern gebruik en is een plezante benaming bij activiteiten bij het bredere publiek , maar ik zou bij "Insectenwerkgroep" blijven om alles simpel en verstaanbaar te houden... Question
Luc

Alles wat geen 6 pootjes heeft is alvast geen insect hé... (behalve als er minder pootjes zijn, dan kan het nog altijd een insect zijn die één of enkele pootjes is verloren... Shocked ).
Maar ik ben akkoord hoor Luc: de naam Insectenwerkgroep is zeker goed! Ik heb in de tekst voor in de Tronk en op de website alvast 'en andere geleedpotigen' toegevoegd (enkel in de tekst, niet in de titel), zodat het voor iedereen duidelijk is dat álle kriebelbeestjes aandacht krijgen bij de IWG Scheldeland.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyvr jan 18, 2013 10:03 pm

Sjacky schreef:
Een mogelijke activiteit... Vlinderen in de Viroin! Zowel ik als Ward kennen de streek op ons duimpje, geen enkele plek in België is diverser qua vlinders (en zoveel meer).

Ook leuk zijn thema-excurties al dan niet met expert, gewoon met enkele samen en de literatuur die momenteel beschikbaar is de streek uitkammen voor bijvoorbeeld zweefvliegen, wespjes, bijen, lvhbjes, libellen, springstaartjes,.... altijd leuk om elkaars kennis bijeen te smijten en samen te zoeken naar meer...

Op zondag 2 juni voorzien we al een daguitstap met Natuurpunt Scheldeland naar de Viroin. Ik ken de streek ook door en door. Ook superinteressant voor plantenliefhebbers natuurlijk. Misschien kunnen we de activiteit van de IWG dan plannen en ter plekke de mensen in twee groepjes delen: de mensen die echt willen focussen op de insecten en de anderen die ook meer planten en vogels willen doen?
Nadeel is natuurlijk wel dat het weer ons parten kan spelen: bij minder weer blijven de planten staan maar is het voor insecten (zeker vlinders) dan weer een pak moeilijker.

We kunnen ook het weer afwachten en een weekend kiezen bij goede weersvoorspellingen. Maar nadeel is dan wel dat je het niet op voorhand breed kan aankondigen via de website en de Tronk. Dan is het enkel te doen voor mensen die zich opgeven om info te ontvangen van de IWG of voor mensen die het forum volgen. En je kan de dag dan ook niet op voorhand vrijhouden in je agenda...
Terug naar boven Ga naar beneden
Sjacky
Slobeend
Sjacky


Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyvr jan 18, 2013 10:53 pm

Met wespen bedoelde ik idd alle wespen, goudwespen, plooivleugelwespen, sluipwespen, rupsen en spinnendoders, graafwespen, houtwespen,... De interesse gaat dus naar beesjes met angel. Altijd leuk zolang je geen allergie opbouwt Cool

Viroin voor insecten is goed vanaf half maart eigelijk (eerste grote vossen) tot eind juli, zelfs augustus. Beste maanden zijn natuurlijk mei en juni. Het weet is idd moeilijk te voorspellen, al goed kan je bij slecht weer nog orchideeën zoeken What a Face

Andere leuke streken zoals jullie wellicht al weten zijn de Oostkantons en de gaume.

Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyza jan 19, 2013 8:00 pm

Hopelijk kan ik me vrij maken op 2 juni, want ik ken de Viroin nog niet zo goed.

Ook de Gaume zou ik wat beter willen leren kennen dit jaar - heeft er iemand tips welke gebiedjes ik daar het best kan bezoeken of waar je een leuke natuurwandeling kan maken:?:
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyzo jan 20, 2013 7:39 am

Test met de verkiezing van het Kriebeltje van de maand is vlotjes verlopen...
Niet teveel werk, alles online, gemakkelijk systeemke en vlug resultaat...
Kobra heeft het in de test gehaald met 50% van de stemmen... king
Nog een beetje aanpassen, zal begin Februari de verkiezing van Januari doorsturen en we zijn vertrokken!
Denk niet dat er met dit weer nog veel nieuwe waarnemigen gaan bijkomen, maar je weet maar nooit! (N'een uitzonderlijke sneeuw kever of een bevroren vorstmug??? Very Happy )
Bedankt aan allen die al hebben deel genomen!
Luc
Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 C24bdae8a777ea715f9352c333b968a5
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyzo jan 20, 2013 12:54 pm

Je weet maar nooit welke luizen er deze maand nog opduiken in het huis van Lucgast Laughing

Als ik van Luc was, dan zou ik met zijn geperfectioneerde fotoapparatuur eens op zoek gaan naar de Schaamluis, een sterk achteruitgaande soort.

In de westerse wereld komt schaamluis steeds minder voor door betere hygiënische omstandigheden en verzorging. Begin 2013 wordt een verband gesuggereerd tussen de dalende populatie en het feit dat meer mensen hun schaamhaar scheren, maar dit voorkomt geen besmetting.

Die 1 mm-beestjes zijn zijn specialiteit en elders is er toch niet veel te vinden.

De luis zelf is namelijk zeer klein; 1 tot 3 millimeter, en is zeer moeilijk te zien omdat de luis naar de basis van de haren kruipt en zich daar met de tang-achtige poten goed vastklampt

De Pthirus pubis staat wel al op waarneming;nl (maar werd nog niet doorgegeeven als waarneming), maar als Luc ze hier zou vinden, dan is dat weer een soort die moet aangevraagd worden op waarnemingen.be en een tractatie volgend jaar Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyzo jan 20, 2013 1:12 pm

Ohla, Paula, dit vraagt diepgaand onderzoek waar we niet in details willen treden... Embarassed
Zou deze toch liever niet willen tegenkomen affraid en wil me vooral concentreren op luizen die op planten voorkomen! cyclops
Hou het liever bij de luizen op de tijm en basilicum.... Razz
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
kobra
Admin
kobra


Aantal berichten : 24871
Registration date : 22-10-06

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyzo jan 20, 2013 1:28 pm

Lucgast schreef:
Ohla, Paula, dit vraagt diepgaand onderzoek waar we niet in details willen treden... Embarassed
Zou deze toch liever niet willen tegenkomen affraid en wil me vooral concentreren op luizen die op planten voorkomen! cyclops
Hou het liever bij de luizen op de tijm en basilicum.... Razz
Luc
Nochtans een ongevaarlijk beestje, maar schijnt wel ambetant te zijn en is met uitsterven bedreigd Wink
Was enkele dagen geleden nog in het nieuws (maar heb dat de laatste jaren al meer gehoord - sensatie...).
http://www.radio1.be/programmas/nieuwe-feiten/red-de-schaamluis

Hoofdluis kan ook nog niet ingegeven worden op waarnemingen.be - wel op waarneming.nl, maar toch slechts een 10-tal doorgegeven waarnemingen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Toon
Zeearend



Aantal berichten : 863
Registration date : 16-11-07

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyzo jan 20, 2013 1:48 pm

kobra schreef:
Hopelijk kan ik me vrij maken op 2 juni, want ik ken de Viroin nog niet zo goed.

Ook de Gaume zou ik wat beter willen leren kennen dit jaar - heeft er iemand tips welke gebiedjes ik daar het best kan bezoeken of waar je een leuke natuurwandeling kan maken:?:

Ik kan je heel wat info bezorgen over de Gaume én over de Viroinvallei kobra, maar dan is het beter dat ik je dat eens bezorg ipv dit langs het forum te regelen (anders ben ik hier een uur aan het typen). Dus als je eens wil gaan, dan laat je maar iets weten en dan spreken we wel af om die info (en kaarten) te bezorgen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sjacky
Slobeend
Sjacky


Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyzo jan 20, 2013 2:08 pm

In ruil voor een lift tot daar kan ik je ook wel wat info geven over de Gaume Razz
Anders excursieplanner op waarnemingen.be, altijd handig!
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptyzo jan 20, 2013 2:36 pm

Kunnen met enkele auto's samen rijden...
De mijnen is van de firma en dat is ook altijd handig Very Happy
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Lucgast
Zeearend
Lucgast


Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Emptywo jan 23, 2013 7:54 pm

Artikel over de start van onze IWG op website van NP Scheldeland: study
http://www.natuurpuntscheldeland.be/
Volgende stap in de communicatie naar buiten!
Bedankt Toon...
Luc
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland   Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Insectenwerkgroep (IWG) Scheldeland
Terug naar boven 
Pagina 2 van 17Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3 ... 9 ... 17  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vogelwerkgroep Scheldeland
» Natuurbericht NP Scheldeland
» scheldeland.waarnemingen.be
» Toerisme Scheldeland
» Bestuur NP Scheldeland

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense-meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: